Graag neem ik jullie een keer mee om wat te mijmeren bij ‘vergane glorie’ in Limburg : via de voormalige Ford-terreinen en de sites van diverse toeleveranciers rijden we naar Bilzen om vervolgens het tracé van de F 76 te volgen tot in Tongeren. Deze fietssnelweg is nog grotendeels in planningsfase maar het is ook nu al een mooie en rustige route.
Op de heenweg blijven we in de nabijheid van de spoorlijn Genk-Zuid / Tongeren waardoor het aantal hoogtemeters redelijk beperkt blijft.
Op de terugweg passeren we enkele ‘grootsteden’ uit Zuid-Limburg (Mulken, Neerrepen, Sint-Huibrechts-Hern, Hoeselt). Dan zijn er wat meer hoogtemeters maar aangezien Tongeren hoger ligt dan Bilzen liggen de hellingen meestal in de goede richting
Ik spreek mijn contacten in Tongeren nog even aan om een goed adresje, in de schaduw van de Basiliek, voor ’s middags, te bekomen. Tijd om een kaarsje te gaan branden is er wellicht ook wel
Op de terugweg stoppen we nog even bij Ons IJshuys (het ijssalon dat we vorig naar in september ontdekt hebben aan het einde van onze ‘Tocht naar de Zuiderburen’
Vertrek om 10.00 uur op Koebaan 8 in Genk, Sledderlo.
De tocht is zo’n 53 km lang (ik heb de afstand bewust wat beperkt gehouden omdat het tracé een klein beetje zwaarder fietsen is dan Midden- of Noord-Limburg.
Na de tocht is er dan ook nog wat tijd om even bij te praten bij een fris pintje.
De track : download/file.php?mode=view&id=6475
Iedereen welkom; zeker de bezitters van een originele Ford-T
Via dit formuliertje kan je inschrijven voor de tocht.