Ford-T-Tocht

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Ivo Vanminsel
Junior
Postcode: 3600
Fiets: Hase Kettwiesel Evo Steps en ... (coming soon)
Contacteer:

Ford-T-Tocht

#1 Bericht door Ivo Vanminsel »

De Ford-T-tocht : zondag 27 september 2026

Graag neem ik jullie een keer mee om wat te mijmeren bij ‘vergane glorie’ in Limburg : via de voormalige Ford-terreinen en de sites van diverse toeleveranciers rijden we naar Bilzen om vervolgens het tracé van de F 76 te volgen tot in Tongeren. Deze fietssnelweg is nog grotendeels in planningsfase maar het is ook nu al een mooie en rustige route.

Op de heenweg blijven we in de nabijheid van de spoorlijn Genk-Zuid / Tongeren waardoor het aantal hoogtemeters redelijk beperkt blijft.

Op de terugweg passeren we enkele ‘grootsteden’ uit Zuid-Limburg (Mulken, Neerrepen, Sint-Huibrechts-Hern, Hoeselt). Dan zijn er wat meer hoogtemeters maar aangezien Tongeren hoger ligt dan Bilzen liggen de hellingen meestal in de goede richting :D .

Ik spreek mijn contacten in Tongeren nog even aan om een goed adresje, in de schaduw van de Basiliek, voor ’s middags, te bekomen. Tijd om een kaarsje te gaan branden is er wellicht ook wel [-o<.

Op de terugweg stoppen we nog even bij Ons IJshuys (het ijssalon dat we vorig naar in september ontdekt hebben aan het einde van onze ‘Tocht naar de Zuiderburen’ =D>).

Vertrek om 10.00 uur op Koebaan 8 in Genk, Sledderlo.
De tocht is zo’n 53 km lang (ik heb de afstand bewust wat beperkt gehouden omdat het tracé een klein beetje zwaarder fietsen is dan Midden- of Noord-Limburg.
Na de tocht is er dan ook nog wat tijd om even bij te praten bij een fris pintje.

De track : download/file.php?mode=view&id=6475

Iedereen welkom; zeker de bezitters van een originele Ford-T :wink:.

Via dit formuliertje kan je inschrijven voor de tocht.
Bijlagen
Lili_tocht_september_2026_Tongeren_final (1).gpx
(273.75 KiB) 14 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Ivo Vanminsel op do 27 aug 2026, 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Paterne
Supporter
Postcode: 3425
Contacteer:

Re: Ford-T-Tocht

#2 Bericht door Paterne »

Dat klinkt als een prachtige en rustige fietstocht met veel mooie plekken onderweg. De lunch in Tongeren en een ijsje bij Ons IJshuys maken het helemaal compleet!

Ivo Vanminsel
Junior
Postcode: 3600
Fiets: Hase Kettwiesel Evo Steps en ... (coming soon)
Contacteer:

Re: Ford-T-Tocht

#3 Bericht door Ivo Vanminsel »

Paterne schreef: di 25 aug 2026, 8:20 Dat klinkt als een prachtige en rustige fietstocht met veel mooie plekken onderweg. De lunch in Tongeren en een ijsje bij Ons IJshuys maken het helemaal compleet!
Dan nodig ik jou graag uit om te komen meerijden : zondag 27 september, vertrek om 10.00 uur, Koebaan 8 in Genk (vooraf is er nog koffie voor wie wil) !
Tot dan
Ivo

Plaats reactie