559-banden anno 2026
559-banden anno 2026
Op m'n Optima Cheetah heeft de achterband z'n beste tijd gehad vrees ik (lees: heeft nog wel wat profiel, maar tegelijkertijd kan ik de draad zien)... Ik heb de fiets nu een 2-tal jaar, en heb er +/- 2.600 km mee gereden, met de banden die er al opstonden. Ik dacht dat er Schwalbes opstonden maar het zijn blijkaar Continentals, meerbepaald de City Contact, in maat 47-559 (model bestaat zelfs niet meer denk ik).
Initieel was ik aan het kijken naar Schwalbes, ik heb altijd positieve dingen gehoord over de Marathons. Dus mijn eerste gedacht was naar Marathons te gaan en de Marathon Efficiency leek me wel wat. Verder leek ook de Kojak wel een goeie band te zijn (ik herinnerde me in elk geval de naam uit het verleden al), maar volgens wat ik lees lijkt de Marathon Efficiency een betere optie, als ik me niet vergis had ik gelezen dat die niet alleen qua lekbestendigheid beter is (het is en blijft een Marathon), maar ook qua rolweerstand.
Met nu te zien dat de bestaande band een Continental is (en ik er wel tevreden over ben) ben ik ook daar eens gaan kijken, daar vind ik volgende opties:
- Contact Plus: ook een 47 mm brede band, ontworpen voor e-bikes tot 50 km/u;
- Gatorskin: komt in 28mm met als commentaren (bij Continental): 'The right tire when it comes to tough conditions', en 'The right choice for a strong performance in the urban field and on tour';
- Contact Urban: ook 47mm, ook geschikt voor e-bikes tot 50 km/u, en 'The perfect symbiosis between light-rolling and puncture protection reflected in this specialized tire designed for the city jungle.'
Ergens dacht ik ook wel aan een raceband, maar die vind ik bij Schwalbe niet direct in maat 559. Wat opzoekwerk laat me momenteel precies naar de Continental Urban neigen, terwijl ik ergens wel dunnere banden wil proberen. Maar ik lees dat bv. de Gatorskin toch al een redelijk wat hogere rolling resistance heeft.
Benieuwd wat jullie ervaringen zijn met bovenstaande banden en/of alternatieven die ik over het hoofd zie. Enerzijds hebben dikkere banden minder rolweerstand, anderzijds lijkt 47 mm. me toch breed en vraag ik me af of 32 mm niet genoeg is?
Gebruik van de fiets: woon-werkverkeer en boodschappen. Altijd asfalt of beton, mogelijks binnenkort een korte kasseistrook.
Alvast bedankt!
Initieel was ik aan het kijken naar Schwalbes, ik heb altijd positieve dingen gehoord over de Marathons. Dus mijn eerste gedacht was naar Marathons te gaan en de Marathon Efficiency leek me wel wat. Verder leek ook de Kojak wel een goeie band te zijn (ik herinnerde me in elk geval de naam uit het verleden al), maar volgens wat ik lees lijkt de Marathon Efficiency een betere optie, als ik me niet vergis had ik gelezen dat die niet alleen qua lekbestendigheid beter is (het is en blijft een Marathon), maar ook qua rolweerstand.
Met nu te zien dat de bestaande band een Continental is (en ik er wel tevreden over ben) ben ik ook daar eens gaan kijken, daar vind ik volgende opties:
- Contact Plus: ook een 47 mm brede band, ontworpen voor e-bikes tot 50 km/u;
- Gatorskin: komt in 28mm met als commentaren (bij Continental): 'The right tire when it comes to tough conditions', en 'The right choice for a strong performance in the urban field and on tour';
- Contact Urban: ook 47mm, ook geschikt voor e-bikes tot 50 km/u, en 'The perfect symbiosis between light-rolling and puncture protection reflected in this specialized tire designed for the city jungle.'
Ergens dacht ik ook wel aan een raceband, maar die vind ik bij Schwalbe niet direct in maat 559. Wat opzoekwerk laat me momenteel precies naar de Continental Urban neigen, terwijl ik ergens wel dunnere banden wil proberen. Maar ik lees dat bv. de Gatorskin toch al een redelijk wat hogere rolling resistance heeft.
Benieuwd wat jullie ervaringen zijn met bovenstaande banden en/of alternatieven die ik over het hoofd zie. Enerzijds hebben dikkere banden minder rolweerstand, anderzijds lijkt 47 mm. me toch breed en vraag ik me af of 32 mm niet genoeg is?
Gebruik van de fiets: woon-werkverkeer en boodschappen. Altijd asfalt of beton, mogelijks binnenkort een korte kasseistrook.
Alvast bedankt!
Challenge Fujin, Optima Cheetah
-
Maddox
- Helper
- Postcode: 1800
- Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
- Contacteer:
Re: 559-banden anno 2026
Als je vooral betrouwbaarheid wil, dan is er weinig beter dan de Marathon reeks.
Ikzelf rij op Marathon Plus.
Maar met die kasseistrook in gedachte, en als je niet tegen 35km/u door de bochten hoeft te scheuren, dan zijn de iets dikkere banden wel handig voor dat tikje meer comfort.
Ikzelf rij op Marathon Plus.
Maar met die kasseistrook in gedachte, en als je niet tegen 35km/u door de bochten hoeft te scheuren, dan zijn de iets dikkere banden wel handig voor dat tikje meer comfort.
- bicky
- General Manager
- Postcode: 8700
- Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
- Velomobiel: Mango+ (2011)
- Contacteer:
marathon is goed als je lekbestendigheid boven snelheid kiest.
deze ligt bijvoorbeeld achterop bij mijn roeifiets omdat daarmee lekrijden betekend dat je ook de aandrijving opnieuw moet opspannen, dus liever niet. (had er nu wel vorige week een lek mee)
maar ik kies steeds meer voor de continental contact urban. Bijna nooit lek, snel en slijtvast. topbandje en niet duur
deze ligt bijvoorbeeld achterop bij mijn roeifiets omdat daarmee lekrijden betekend dat je ook de aandrijving opnieuw moet opspannen, dus liever niet. (had er nu wel vorige week een lek mee)
maar ik kies steeds meer voor de continental contact urban. Bijna nooit lek, snel en slijtvast. topbandje en niet duur
Wel, lekbestendigheid is leuk, maar anderzijds, hoe vaak rij je lek? Meer dan 15 jaar geleden reed ik gedurende enkele maanden regelmatig met de fiets (mountainbike, dikke banden) naar 't werk, net geen 30 km enkele richting. 1 x lek gereden. Een 2-tal jaar geleden heb ik de versleten originele achterband van die mountainbike in regen platgereden. Dus 1 achterband 2 x lekgereden..
Vorig weekend met m'n nieuwe ligfiets (nu +/- 300 km?) de voorband platgereden, vermoedelijk (!) kort na de eerder genoemde kasseistrook. En dat is een Schwalbe Marathon.
Voor zij die meer ervaring hebben met de verschillende weersomstandigheden, rij je bij nat/winterweer effectief gemakkelijker lek? Lijkt me sowieso dat je voor wat betreft lekrijden geluk moet hebben als je op asfalt rijdt, nee?
Comfort door de dikkere banden OK, maar m'n ligfiets is geveerd...?
Vorig weekend met m'n nieuwe ligfiets (nu +/- 300 km?) de voorband platgereden, vermoedelijk (!) kort na de eerder genoemde kasseistrook. En dat is een Schwalbe Marathon.
Voor zij die meer ervaring hebben met de verschillende weersomstandigheden, rij je bij nat/winterweer effectief gemakkelijker lek? Lijkt me sowieso dat je voor wat betreft lekrijden geluk moet hebben als je op asfalt rijdt, nee?
Comfort door de dikkere banden OK, maar m'n ligfiets is geveerd...?
- bicky
- General Manager
- Contacteer:
Ik heb alvast niet het idee dat ik meer lekrijd als het nat ligt.
Heb meer de ervaring andersom. meer lek bij droog weer. maar het is ook meer droog dan nat statistisch gezien. en die enkele keren per 10.000km
Is eerder iets van geen geluk hebben.
wat wel is dat meestal de achterband lek is. (die drijft ook aan)
Dikkere banden zijn niet enkel meer comfort maar ook minder rolweerstand.
ze vangen iets meer wind dus dat is belangrijk boven de 40km/u en zijn iets zwaarder
Heb meer de ervaring andersom. meer lek bij droog weer. maar het is ook meer droog dan nat statistisch gezien. en die enkele keren per 10.000km
Is eerder iets van geen geluk hebben.
wat wel is dat meestal de achterband lek is. (die drijft ook aan)
Dikkere banden zijn niet enkel meer comfort maar ook minder rolweerstand.
ze vangen iets meer wind dus dat is belangrijk boven de 40km/u en zijn iets zwaarder
Bedankt voor de reacties! Continental Contact Urban is inmiddels besteld! Benieuwd...
-
tierelier
- Supporter
- Postcode: 2500
- Fiets: M5 26/26
- Velomobiel: Quest XS 051
- Contacteer:
Ik heb Continental Contact Urban banden op mijn ligfiets ( enkel achter, past helaas niet in de voorvork) en de Quest XS rondom, en ben er wel tevreden over. Sinds ze erop liggen nog geen lekke banden gehad.
Deze band wordt op het Nederlandse ligfietforum ook vaak aangeraden.
Deze band wordt op het Nederlandse ligfietforum ook vaak aangeraden.
-
Timba
- Junior
- Postcode: 2840
- Fiets: M5 Shockproof 559
- Velomobiel: WAW 225
- Contacteer:
Ik ga de anderen bijtreden in het aanprijzen van de Contact Urban, alhoewel ik met de Bulk al 3 of 4 keer lek ben gereden op ~6000km. Waarschijnlijk gewoon pech gehad met over stukjes glas of scherpe steentjes te rijden.
Al je lek bestendigheid wil kan ik de Marathon Greenguard aanraden (tegenwoordig heet die Green Marathon blijkbaar). Die heb ik op mijn vouwfietsje staan en nog niet mee lek gereden. Heeft ook minder rolweerstand dan de Marathon Plus, welke echt zwaar rijd.
Als je dunnere bandjes wil uitproberen, dan kan je ook eens kijken naar de Marathon Racer. Ik heb die in 40mm versie op mijn M5 Shockproof 559 staan en ben daar wel tevreden van. Lekbestendigheid is mijns inziens voldoende voor alle dag, (nog niet mee lek gereden, wel plots lekke band gehad terwijl die in de garage staat ??
) en de rolweerstand zou de beter moeten zijn dan de Marathon Greenguard.
Al je lek bestendigheid wil kan ik de Marathon Greenguard aanraden (tegenwoordig heet die Green Marathon blijkbaar). Die heb ik op mijn vouwfietsje staan en nog niet mee lek gereden. Heeft ook minder rolweerstand dan de Marathon Plus, welke echt zwaar rijd.
Als je dunnere bandjes wil uitproberen, dan kan je ook eens kijken naar de Marathon Racer. Ik heb die in 40mm versie op mijn M5 Shockproof 559 staan en ben daar wel tevreden van. Lekbestendigheid is mijns inziens voldoende voor alle dag, (nog niet mee lek gereden, wel plots lekke band gehad terwijl die in de garage staat ??
- bicky
- General Manager
- Contacteer:
+1 voor de marathon green, mijn goto bandje als het lekbestendig moet zijn.Timba schreef: ↑vr 24 jul 2026, 20:24 Ik ga de anderen bijtreden in het aanprijzen van de Contact Urban, alhoewel ik met de Bulk al 3 of 4 keer lek ben gereden op ~6000km. Waarschijnlijk gewoon pech gehad met over stukjes glas of scherpe steentjes te rijden.
Als je dunnere bandjes wil uitproberen, dan kan je ook eens kijken naar de Marathon Racer. Ik heb die in 40mm versie op mijn M5 Shockproof 559 staan en ben daar wel tevreden van. Lekbestendigheid is mijns inziens voldoende voor alle dag, (nog niet mee lek gereden, wel plots lekke band gehad terwijl die in de garage staat ??) en de rolweerstand zou de beter moeten zijn dan de Marathon Greenguard.
- CapoJan
- General Manager
- Postcode: 9050
- Fiets: Flevobike E-Orca + Nazca Paseo
- Velomobiel: Flevobike E-Orca
- Contacteer:
Ik gebruik ook vooral Conti Urban, op bijna alle fietsen en in verschillende breedtes. 42 mm op de Orca (gaat net) tot 62 mm op de trekkingfiets. Je moet er enkel niet mee off road in de modder of in sneeuw mee rijden, want het zijn bijna slicks. Voor de rest prima bandjes voor dagelijks gebruik en ze blijven betaalbaar.
Lekken? Da's echt lang geleden. Banden zijn op dat vlak veel beter geworden.
Lekken? Da's echt lang geleden. Banden zijn op dat vlak veel beter geworden.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
-
fcapri
- dokter
- Postcode: 8610
- Fiets: FAW27
- Contacteer:
2600km met een achterband?? is dat niet heel erg weinig? of was die al heel oud toen je begon te fietsen?
ik denk dat ik 15-20 000km doe met een band.
ben het eens gaan opzoeken:
aug17: shwalbe marathon racer 10082km
okt 2020: big ben : 19525km
okt20-aug22:big apple:15565
aug22-nov23: motoX:11960km(groen kwam erdoor)
motoX:14430km (groen kwam erdoor en lek)
ik rijd al mijn banden op totdat de groene antileklaag RONDOM erdoorkomt als 1 groene strook
ik rijd nu met een 16" brommervelg ingespaakt in mijn achterwiel, en dan ook een brommerband. fiets is total los met diezelfde band erop.
als ik lek rijd, met de FAW aan plafond hangen, 2 achterveren losmaken, achterbrug losmaken, hele unit eruit kantelen, ketting eraf halen, naafversnelling en handrem afkoppelen. ben daar wel een paar uur zoet mee. bij mij is 'onplatbaar' echt wel nodig.
ik denk 2x lekgereden de laatste 6-7jaar.
1x bij vervangen gezien dat er allemaal groen spul tussen binnen en buitenband zat (anti lek binnenband die zijn werk heeft gedaan). heb het dus nooit geweten.
en 1x dat ik plat stond op werk savonds (smorgens nogthans zonder problemen aangekomen). band opgepompt, naar huis gefietst, halfweg nog eens opgepompt.. dat was die laatste motoX. rijd sindsdien met brommerband
ik denk dat ik 15-20 000km doe met een band.
ben het eens gaan opzoeken:
aug17: shwalbe marathon racer 10082km
okt 2020: big ben : 19525km
okt20-aug22:big apple:15565
aug22-nov23: motoX:11960km(groen kwam erdoor)
motoX:14430km (groen kwam erdoor en lek)
ik rijd al mijn banden op totdat de groene antileklaag RONDOM erdoorkomt als 1 groene strook
ik rijd nu met een 16" brommervelg ingespaakt in mijn achterwiel, en dan ook een brommerband. fiets is total los met diezelfde band erop.
als ik lek rijd, met de FAW aan plafond hangen, 2 achterveren losmaken, achterbrug losmaken, hele unit eruit kantelen, ketting eraf halen, naafversnelling en handrem afkoppelen. ben daar wel een paar uur zoet mee. bij mij is 'onplatbaar' echt wel nodig.
ik denk 2x lekgereden de laatste 6-7jaar.
1x bij vervangen gezien dat er allemaal groen spul tussen binnen en buitenband zat (anti lek binnenband die zijn werk heeft gedaan). heb het dus nooit geweten.
en 1x dat ik plat stond op werk savonds (smorgens nogthans zonder problemen aangekomen). band opgepompt, naar huis gefietst, halfweg nog eens opgepompt.. dat was die laatste motoX. rijd sindsdien met brommerband
- Markske
- Helper
- Postcode: 3950
- Fiets: Challenge Fujin
- Velomobiel: QV (2016)
- Contacteer:
Ik heb de Fujin een paar dagen geleden nieuwe slofkes gegeven, van marathon+ en vredestein perfect moiree naar de urban contacts, die is in een keer gemiddeld 2km/h sneller geworden
Op de QV heb ik al ettelijke jaren die urban contacts erop liggen.
Het nuttige met het aangename combineren