de oude alleweder heeft een veerpoot waar de veren binnenin zitten. op zich een prima systeem maar de veren moeilijk toegankelijk. deze poot heeft bovenaan rubbers zitten tussen de kas en de top veerpoot en die draait op zijn piston.

de veren kan je vervangen. een volledige blauwe is zacht, een blauwe met korte rode is zacht met een harder einde, een volledig rode is keihard afgeveerd. die veren breken veel dus moet je vaak vervangen

de A3 heeft veerpoten zoals een auto, een schokdemper met de veer er bovenaan op. de veer is gewoon te zwak en bij putten klopt het wiel gewoon in de kas. daarom vang ik dat nu meer op met de banden.

omdat dit 1 unit is, heeft die bovenaan lagers zitten zodat die vlot kan draaien. dit zorgt er dan ook voor dat er geen wrijving is bij het draaien en maakt de fiets nerveus (slingert heen en weer). 1 van de lagers bovenaan werd verwijderd door de vorige eigenaar, vermoedelijk ook door dat slingeren.
ik heb het Tstuur vervangen door een Ystuur en het gewricht onderaan vervangen door een systeem waar ik de speling kan wegwerken door bouten vaster te zetten. daar heb ik ook wrijving toegevoegd waardoor het stuur nu stabieler is
ik ben nog steeds aan het nadenken aan 1 vast onderdeel waar het wiel en de ophanging aan hangen, en waar je dan een losse schokdemper kan indraaien van een brommer bv

of misschien zelf van een voorvork

want die plastic (nylon) bussen slijten wel heel hard bij een velomobiel.
bij mijn oranje ben ik van die velomobiel schokdempers naar honda camino schokdempers gegaan, en daar moet je 3-4jaar gewoon niet naar omkijken. ze vergaan van de roest
links is de alleweder A1 schokdemper, rechts was een vervanger van quest dacht ik, die was op 3maand kapot
alleweder poot achteraan VS camino poot, destijds 1 gestoken

maar nu rijd ik daar met 2 camino poten. laag maar perfect afgeveerd, beweegt geen mm meer

ook een machtig projectje gevonden online. voorwielaangedreven met pedalen (en schijfremmen
https://cab-ram.com/velomobile/allewede ... eel-drive/