alternatief voor veepoten

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
fcapri
dokter
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Contacteer:

alternatief voor veepoten

#1 Bericht door fcapri »

zijn er alternatieven om oude veerpoten te vervangen? ik blijf sukkelen met 1 van de remmen op mijn faw en ik heb een vermoeden dat de as krom is waardoor de wielen scheef over de remblokken zitten. ik had dit vroeger ook al omdat mijn ankerplaten krom waren, maar zelf met nieuwe ankerplaten blijven de remproblemen. heb nu ook andere wielen gestoken, dus dat is het ook niet.

Afbeelding

wielen vervangen, remblokken meermaals vervangen, kabels vervangen, ankerplaten vervangen... schiet er nog heeel weinig over.
die oude alle weder poten zijn niet meer te krijgen, dus zoek ik een alternatief van beschikbare onderdelen en zal mijn alleweder wel aanpassen dat die stukken erin kunnen (een bus ofzo draaien die tussen FAW en veerpoot gedraait wordt).
ik zou het normaal op facebook posten, maar die hebben mijn account eraf gegooid

bicky
General Manager
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: alternatief voor veepoten

#2 Bericht door bicky »

ik heb nog oude veerpoten van de mango liggen als je wil kijken of dat zou passen.

fcapri
dokter
Contacteer:

#3 Bericht door fcapri »

bovenste is een alleweder poot,
onderste is iets dat velomobiel.nl denk ik had opgestuurd te vervangen, maar paste niet. de as zelf zit 1cm hoger (dat is nog het minste), maar de poot is ook veel korter. als ik zoiets inbouw, moeten beide kanten ineens gewisseld worden. weet niet of mango hier in de buurt van deze maten zit?
Afbeelding

of als iemand ideetjes heeft om betere remmen op een FAW te krijgen? ombouw naar schijven ofzo.
ben het zo beu dat die alleweder zonder remmen rijd dat ik echt alles wil verbouwen nu. de oranje stuurt en rijd stukken beter dan die jongere A4 waardoor die A4 waarschijnlijk nooit zal gebruikt worden. dus moet de A1 maar een volgende rem upgrade krijgen.

nieuwe poten, nieuwe remmen,.... alles mag veranderd worden

bicky
General Manager
Contacteer:

#4 Bericht door bicky »

veerpoten van de mango lijken alvast stuk langer en dichter bij de alleweder te liggen
Bijlagen
Schermafbeelding 2025-12-14 152843.png

Maddox
Helper
Postcode: 1800
Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
Contacteer:

#5 Bericht door Maddox »

Dat lijkt me allemaal draaiwerk om de slijtage onderdelen te maken. Ik heb wel wat mogelijkheden op dat vlak. Misschien een idee om eens samen te zitten en een plan de campagne op te stellen?

fcapri
dokter
Contacteer:

#6 Bericht door fcapri »

bicky schreef: zo 14 dec 2025, 16:31 veerpoten van de mango lijken alvast stuk langer en dichter bij de alleweder te liggen
denk dat die 2de poot dat ik heb gewoon een mango poot is. alleen het binnenwerk van de demper zit er niet in. zowieso is een mango poot dan nog 4cm korter en het wiel zit 1cm hoger op de veerpoot, dat maakt dat de wielen 5cm hoger in de wielkassen zitten. die ruimte heb ik niet.

ik heb theo van velomobiel al gecontacteerd voor wat extra mango poten om eens te gaan knutselen

bicky
General Manager
Contacteer:

#7 Bericht door bicky »

heb nog 2 oude mango veerpoten liggen indien interesse
maar ze zijn wel niet meer de nieuwsten en al wat kilometers op de teller.

misschien wel ideaal om toch keer te kijken of alles past.

Plaats reactie