einde FAW

Hier kan je gezellig kletsen
Plaats reactie
Bericht
Auteur
fcapri
dokter
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Contacteer:

einde FAW

#1 Bericht door fcapri »

door wat medische problemen (rug/heup) kon ik al 6maand niet meer rijden met de ligfiets. sinds deze maand langzaam weer begonnen. vorige week 1 dag naar het werk geweest met de faw, deze week 2 dagen, tot vandaag...
vrees dat het nu over en uit is ermee. pedalen gaan niet meer rond want het alu is binnenin helemaal geplooid
identiek hetzelfde kruispunt als 2025 waar ik frontaal op een jeep knalde.
weer een paar maand verzekeringsellende vrees ik

Afbeelding

Afbeelding

binnenin helemaal krom, is helemaal ovaal nu
Afbeelding

twijfel nu of ik mijn grijze faw snel in orde breng om nog te rijden, of er gewoon mee te stoppen. het wordt gewoonweg te gevaarlijk.
vanmorgen 2x bijna aanrijding.
1 negeerde stopbord en reed het fietspad van een voorrangsweg zonder kijken over (vol in de remmen en moeten uitwijken waardoor de faw kantelde)
2de kwam ik van de brug op een voorrangsbaan en uit een zijstraat reed een grote oplegger over.

nu bij bovenstaande reed ik op een 2weg fietspad, auto uit de zijstraat van links had een stopbord maar stopte niet en reed de weg over toen ik er aan kwam. had ongeveer 5meter reactie tijd. remmen + uitwijken maar had nog net achterwiel en bumper mee
Afbeelding
totale tijd van het filmpje was 2sec. auto stopt niet aan stopbord en stopstreep

Maddox
Helper
Postcode: 1800
Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
Contacteer:

Re: einde FAW

#2 Bericht door Maddox »

Ik ken het gevoel. De Romeinse Steenweg, en het verlengde ervan, langs de garages van het UZ Jette, is elke middag een "kruipweg", geen deftig fietspad. Niet omdat de infrastructuur slecht is, maar omdat er teveel automobilisten en zelfs voetgangers te dom zijn om zelfstandig te ademen en deel te nemen in het verkeer.

Mijn oplossing, om 5u 's ochtends kan ik er tegen 30-40km/u langssjezen, maar rond 14-15u, is het 15km/u max, en regelmatig gewoon wachten, lekker liggende in mijn zetel, en de bestuurders van in de weg staande wagens bekijken met een grimlach, en als het echt irritant wordt, lichtsignalen met het redelijk stevige "grootlicht". Want toeteren, dat mag niet bij een hospitaal. Ik ben benieuwd wanneer de laatste boete daarvoor is uitgedeeld, daar niet van.

Maar 15km/u, da's idioot traag voor een Velomobiel.

fcapri
dokter
Contacteer:

#3 Bericht door fcapri »

ja, ken het gevoel. ik kom van een goeie bergaf waar ik tot 70km/h haal, als ik goed meetrap kan ik de 50km/h aanhouden tot in kortemark. dat is die baan van het ongeluk.
het linksliggend fietspad in bebouwde kom is het gevaarlijkste. vroeger reed ik hier op de baan, maar aangezien het een 70weg is ervoor mag ik niet op de straat rijden, en in het centrum hebben ze van die versmallingen toegevoegd (net aan dat kruispunt achter mij) om de snelheid van de autos te verlagen. hierdoor is het LEVENSGEVAARLIJK met de velomobiel op de straat want de tegenliggers rijden gewoon door frontaal naar de fietser toe.

dus ik blijf op het 2richtingsfietspad daar, verminder snelheid, maarja. op 5meter stopt mijn faw niet aan 20km/h. als ik te hard aan mijn stuur trek om te ontwijken kantelt die.
dat 2richtingfietspad daar weg zou veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel beter zijn

hier op deze foto, 10sec voor het ongeval zie je die wegversmalling links en rechts. die vrachtwagen kwam ook uit die zijstraat en kan met moeite tussen de versmalling draaien.
op de voorgrond die je ook 1 paaltje op de grond liggen, door de slechte ligging van die versmalling wijken chauffeurs vaak uit over het fietspad. de verkeersborden van die versmalling zijn zeker al 3keer omver gereden het laatste jaar.
in de verte zie je de grijze VW die STILSTAAT voor het fietspad om op de baan te draaien. de auto achter hem is niet gestopt en reed zo door vlak voor mijn neus.
Afbeelding

bicky
General Manager
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

#4 Bericht door bicky »

Jammer dat net nu je wat terug kan beginnen fietsen je een ongeval hebt.
2 richtingfietspaden zijn echt dubbel dik opletten, dat is ook bij de gemeentes en awv geweten en wordt meestal niet meer zo uitgevoerd als er zijstraten op uitkomen.

hopelijk zelf niet te ernstig gewond

Maddox
Helper
Contacteer:

#5 Bericht door Maddox »

Bicky, je hebt gelijk. De materiaalschade is irritant, en spijtig, maar jouw vraag is wel terecht. "hopelijk zelf niet te ernstig gewond".
Oftewel, fcapri, uitgezonderd een "potverdorie" moment, toch geen lichamelijk letsel?

We weten allemaal, de meeste automobilisten gaan gewoon op het fietspad blijven staan wachten tot er een gaatje is om in te voegen. Soms is er eentje die wel wat achteruit rijd als die je ziet. Maar da's zeldzaam en in veel gevallen niet mogelijk omdat auto's blijkbaar paardrang hebben.

Nu, met een trike/quad kan je gewoon blijven liggen. Comfortabeler, ja, praktisch, ja, maar het haalt het moment/snelheid er wel gruwelijk uit.

Misschien een idee , allemaal een stevige klaxon installeren, en steevast gebruiken wanneer een automobilist een fietspad blokkeert gewoon om die meter extra vooruit te kunnen.

fcapri
dokter
Contacteer:

#6 Bericht door fcapri »

er zit een stevige claxon in, ik heb een 12V cicuit in de faw met 12V automotive ledstrips, 12V koplamp, 12V claxon...
het probleem was dat ik kwam aangereden, die grijze VW nog snel over reed, die had nog tijd genoeg.
de auto erachter kijkt enkel naar links, ziet geen auto afkomen en rijd door. ik zat toen minder dan 10meter van hem op het fietspad aan de rechterkant. 2sec later zat ik ertegen. dus mijn gemiddelde snelheid inclusief het remmen is dus 10m/2s of 5m/s of 16km/h.
zijn excuus: hij had me niet gezien.
MAAR er staat een STOPBORD en die moet dus volledig stoppen aan de stopstreep dewelke hij NIET heeft gedaan.
ik ben vol in de remmen gegaan en de duim op de claxon. op laatste nog zijn achterwiel proberen ontwijken. doordat de claxon is die ineens gestopt en tja, had zijn achterbumper mee.
had die vlot doorgereden, was ik net achter hem door gegaan, of tegen zijn achterligger geknalt.

de schade is aanzienlijk, het alu aan de voorkant is ingedeukt tot tegen de pedaal. op de moment zelf voelde ik niks, thuis deed mijn rechter enkel zeer. ben om 18h30 nog naar de dokter geweest en die vertelde me dat ik het vandaag wel zou voelen. de voet heeft een impact gehad.
mijn linker pink heeft ergens geknelt gezeten, mogelijks tussen de remhendel, want daar heb ik zo een bloeduitstorting onder de huid. op zich minder erg natuurlijk.
de faw heeft weer de grootste impact gehad, met een 2wieler zou ik waarschijnlijk niet meer naar huis zijn gewandelt

ik sukkel al een jaar met de rechterheup en onderrug, en dat is wel veel feller terug nu. vooral de heup doet lastig weer.
dat was de hoofdreden om niet meer te fietsen, na een uur in de ligfiets doet de onderrug pijn en geraakte ik niet meer uit de FAW.

mijn plan daarvoor was een 4wieler velomobiel bouwen met deuren in om uit te stappen (de ford model A versie). onderstel is klaar, naafversnelling achteraan ook. rest nog een bafang motor steken, ketting monteren en een stuur. dan zou die al rijdend zijn.

ik heb nog mijn grijze faw staan, die is 50% rijdend (rijd en stuurt wel, maar niet 100%). die heeft niks van verlichting en daarom staat die op stal.
de 12V converter is aangekomen (36V=>12V DC/DC), mijn ledstrips liggen hier ook, schakelaar zit aan stuur. nog wat ledstrips hangen en kabels trekken en die FAW is klaar voor woon-werk

fcapri
dokter
Contacteer:

#7 Bericht door fcapri »

begin van de nieuwe FAW. vanmorgen zat er nog geen kabelboom in en geen werkende verlichting.
nu is alles operationeel. enkel nog de kabelboom intapen (morgenvoormiddag) en testrit doen. misschien maandag met deze op pad
Afbeelding

schakelaars aan het stuur nu, met zo een bedieningsding van een moto. heel handig.
Afbeelding

via de bafang motor heb ik ook nog een extra licht zitten
en met de schakelaars is de voorste koplamp aan. die voorste koplamp heeft ook een claxon functie
Afbeelding

achteraan zijn er 2 standen. 2 leds en 3 leds. zit op de moto schakelaar van gewone licht en grootlicht
Afbeelding
Afbeelding

knipperlichten zitten in de spiegels. geen foto van buiten, maar ze knipperen goed
Afbeelding

morgenvroeg nog het dakje passend maken (mijn oranje zijn dakje past op de oogschroeven in de spiegels). alleen nog een magneet bevestigen achteraan waar ze aan vast klikt. mogelijks moet er een voetje onder de magneet komen zodat het dak niet tegen mijn hoofd zit
Afbeelding

Stijnsmb
Neo Prof
Contacteer:

#8 Bericht door Stijnsmb »

Al efkens niet meer op het forum geweest... Jammer om lezen dit :( . Veel sterkte, hopelijk alles snel terug beter!

Zucht, het klassieke 'ik had u niet gezien'. Mijn klassiek antwoord is dan: 'ik mag het hopen, anders was 't nog erger geweest, had ge mij wél gezien en dan toch dit voorgehad!'. Of ''t is niet dat ge mij niet 'gezien' hebt, ge hebt gewoon niet 'gekeken'!'. Vorige zomer ook bijna onder/tegen een auto gestoken/gezeten die ineens 't fietspad over reed. Gewacht tot madame geparkeerd was en er haar dan beleefd (!) op aangesproken, ook met de 'ge hebt gewoon niet gekeken'. Gaf het toe, en dan was 't ineens 'ja, maar ge zit wel laag hè'. 'Maakt ni uit mevrouw, ge zijt excuses aan 't zoeken, ge geeft nét toe dat ge gewoon niet gekeken hebt!'. 'Ja, 't is waar meneer'... zucht...

Andere keer iemand die gewoon op 't straat kwam rijden zonder kijken, geroepen dat het gene naam had, gelukkig had ze 't gehoord en toch gekeken. Had genen bal uitgemaakt of ik op een ligfiets zat of een rechtopfiets toen... Niet kijken is niet kijken, en als ge niet kijkt kunt ge niet zien. En zo 't afgelopen jaar nog al een paar zaken voorgehad - helaas. We kunnen niet anders doen vrees ik dan zelf héél voorzichtig blijven...
Challenge Fujin, Optima Cheetah

Maddox
Helper
Contacteer:

#9 Bericht door Maddox »

Dat excuus "ge zit zo laag", is gewoon belachelijk.
1) mijn hoofd zit op dezelfde hoogte als een 10 jarige op een normaal fietske.
2) ge ziet de wegmarkering niet?

Maar met 37 jaar gemotoriseerd 2 wielig heb ik 1 ding geleerd, de doorsnee automobilist is gevaarlijk, ik ga er van uit dat die met moeite de voorligger ziet.

fcapri
dokter
Contacteer:

#10 Bericht door fcapri »

de mijne was fel oranje en de verlichting brand altijd.
niet gezien, idd niet gekeken.

had ik met 2wielen gereden (doe ik ook vaak door heup en rug problemen), dan had het veeeeeeeeeeeel erger geweest, en die had me ook niet gezien dan

Plaats reactie