Ik verplaats me altijd met de fiets (meestal met mijn Hase Kettwiesel Evo deltatrike, soms met mijn gewone tweewieler).
Bij grote afstanden gebruik ik ook wel eens de combo trein + fiets (als er geen staking is
De Hase trike is te groot (en te zwaar) om op de trein te zetten. Zelf als ik hem opplooi kan hij niet mee. En mijn velomobiel is zeker geen optie voor de trein.
Navraag bij de NMBS leerde me dat een driewieler of vierwieler (ook als mobiliteitshulpmiddel) enkel op de trein mogen als de afmetingen passen in een vlak van 120 x 85 cm.
De Hase Kettwiesel heeft een spoorbreedte van 89 cm dus ... hij is op het Belgische spoornet 'birotae non gratae'.
Het rijden met een tweewieler op onbekende wegen is voor mij vaak moeilijk en niet geheel zonder risico (als 'slechtziende' heb ik geen 'hoogtezicht').
Ik overweeg momenteel daarom de aanschaf van een tadpole trike (ook omdat mijn Hase bike te vaak defecten vertoond).
De Scorpion van HP Velotechnik staat hierbij bovenaan het verlanglijstje maar ik wil even bij jullie informeren of jullie een dergelijke trike (mag dus zeker ook een ander merk zijn)
al ooit meegenomen hebben op de trein. Ik heb een erkenning van het VAPH (Vl. Agentschap voor personen met een handicap) waarmee ik hulp kan vragen om een dergelijke fiets
op te trein te zetten (als hij binnen de max. maten past) dus gewicht is niet echt een probleem.