Trike meenemen op de trein

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Ivo Vanminsel
Junior
Postcode: 3600
Fiets: Hase Kettwiesel Evo Steps
Contacteer:

Trike meenemen op de trein

#1 Bericht door Ivo Vanminsel »

Heeft iemand ervaring met het meenemen van een tadpole trike op de trein (in België) ?

Ik verplaats me altijd met de fiets (meestal met mijn Hase Kettwiesel Evo deltatrike, soms met mijn gewone tweewieler).
Bij grote afstanden gebruik ik ook wel eens de combo trein + fiets (als er geen staking is :( ) maar tot hiertoe heb ik dit enkel gedaan met de gewone fiets.
De Hase trike is te groot (en te zwaar) om op de trein te zetten. Zelf als ik hem opplooi kan hij niet mee. En mijn velomobiel is zeker geen optie voor de trein.

Navraag bij de NMBS leerde me dat een driewieler of vierwieler (ook als mobiliteitshulpmiddel) enkel op de trein mogen als de afmetingen passen in een vlak van 120 x 85 cm.
De Hase Kettwiesel heeft een spoorbreedte van 89 cm dus ... hij is op het Belgische spoornet 'birotae non gratae'.

Het rijden met een tweewieler op onbekende wegen is voor mij vaak moeilijk en niet geheel zonder risico (als 'slechtziende' heb ik geen 'hoogtezicht').
Ik overweeg momenteel daarom de aanschaf van een tadpole trike (ook omdat mijn Hase bike te vaak defecten vertoond).

De Scorpion van HP Velotechnik staat hierbij bovenaan het verlanglijstje maar ik wil even bij jullie informeren of jullie een dergelijke trike (mag dus zeker ook een ander merk zijn)
al ooit meegenomen hebben op de trein. Ik heb een erkenning van het VAPH (Vl. Agentschap voor personen met een handicap) waarmee ik hulp kan vragen om een dergelijke fiets
op te trein te zetten (als hij binnen de max. maten past) dus gewicht is niet echt een probleem.

Maddox
Helper
Postcode: 1800
Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
Contacteer:

Re: Trike meenemen op de trein

#2 Bericht door Maddox »

Ik denk dat je de HP scorpion en de Azub Tricon/tifly zo compact kan opvouwen. Die zijn 836mm breed.

Maar als je daar wil mee sleuren, zeker als Ebike versie, laat maar.
Dan rij ik liever de rit wel met de trike.

Maddox
Helper
Contacteer:

#3 Bericht door Maddox »

Met een beetje zelfreflectie. Na mijn laatste ervaringen met het Belgische OV is mijn keuze duidelijk. Ik ga nog liever te voet.

Ivo Vanminsel
Junior
Contacteer:

#4 Bericht door Ivo Vanminsel »

Maddox schreef: di 27 jan 2026, 3:46 Met een beetje zelfreflectie. Na mijn laatste ervaringen met het Belgische OV is mijn keuze duidelijk. Ik ga nog liever te voet.
Te voet is natuurlijk ook een optie, de route is dan even lang :lol: , maar echt bruikbaar lijkt mij deze tip niet, Maddox :D

Maddox
Helper
Contacteer:

#5 Bericht door Maddox »

Kort door de bocht, zelfs al heb je een trike die zelfopvouwend is tot een pakje ter formaat van een Brompton, is het Belgische openbaar vervoer even bruikbaar als een porseleinen kopje als koplamp.

bicky
General Manager
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

#6 Bericht door bicky »

Maddox schreef: wo 28 jan 2026, 0:08 Kort door de bocht, zelfs al heb je een trike die zelfopvouwend is tot een pakje ter formaat van een Brompton, is het Belgische openbaar vervoer even bruikbaar als een porseleinen kopje als koplamp.
Beetje overdreven reactie.
De trein heeft soms vertraging, maar de auto ook
iedereen heeft wel al keer uur in de file gestaan, maar dat is dan geen probleem.

de combinatie trein-fiets is een mooie oplossing voor keer ergens anders te gaan fietsen.
en bijna iedere trein heeft nu een fietswagon.

Een trike op de trein zetten lijkt me wat lastig. maar een 2wielige ligfiets moet zeker lukken (zelf wel nog nooit gedaan)
met een tandem heb ik het wel nog gedaan. met de trein wind tegen 30km verder en dan met de wind in de rug terug.

voor een fiets moet je betalen, voor een vouwfiets niet.
ik meen me te herinneren dat iedere fiets met scharnier als vouwfiets wordt gerekend. je hebt van die mountainbikes die ook plooien en dat telt.
dus voor een opgevouwen trike zou je ook niet moeten betalen meen ik

fcapri
dokter
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Contacteer:

#7 Bericht door fcapri »

volgens mij is de regel dat je de fiets moet kunnen opvouwen dat die onder een zetel moet geraken (zoals een reiskoffer).
een MTB met scharnier zal niet lukken. heb lang met een vouwfiets met de trein naar KMI moeten gaan in ukkel

CapoJan
General Manager
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Nazca Paseo
Velomobiel: Flevobike E-Orca
Contacteer:

#8 Bericht door CapoJan »

Je kan ook eens bij ICE kijken (niet die pipo's in de VS). Het aanbod is behoorlijk ruim en ze zijn vouwbaar.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Ivo Vanminsel
Junior
Contacteer:

#9 Bericht door Ivo Vanminsel »

Trein + fiets kost inderdaad €4 extra maar dat vind ik op zich nog wel meevallen. Meestal gaat de trein ook vrij vlot.
Kleine plooirijwielen (die geen plaats voor een andere passagier innemen) zoals een E-step zullen inderdaad wel gratis mee mogen maar ik vrees dat dit voor een trike niet het geval is.

Een tweewiel ligfiets in voor mij niet echt een optie want ik ben met een trike gaan rijden o.w.v. mijn specifiek zichtprobleem (valpartijen vermijden).
Ik gebruik mijn tweewieler alleen nog voor korte ritten op gekende wegen in de buurt waar ik woon.

Ik heb een erkenning voor mijn zichtprobleem bij het VAPH maar ik ben niet erkend voor een mobiliteitsprobleem (ik heb geen motorisch of evenwichtsprobleem, gelukkig).
Een erkend mobiliteitshulpmiddel mag gratis mee (als het binnen de max. maat van 120 op 85 cm past) maar daar kan ik dus geen gebruik van maken.
Ik mag wel gratis op de bus (De Lijn) maar de NMBS doet daar niet aan mee (lang leve apenland België :( ).

bicky
General Manager
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

#10 Bericht door bicky »

fcapri schreef: wo 28 jan 2026, 15:50 volgens mij is de regel dat je de fiets moet kunnen opvouwen dat die onder een zetel moet geraken (zoals een reiskoffer).
er past naar mijn weten bijna geen enkele vouwfiets onder de zetel op de trein.
bij sommige treinen kan een brompton tussen de stoelen,
op de site van nmbs vind je er bijna geen details van terug.

wel goed om te zien dat fietstarrief is aangepast. vroeger was dat standaard 5 euro. nu enkel 5 euro voor tijdens spits.

Maddox
Helper
Contacteer:

#11 Bericht door Maddox »

bicky schreef: wo 28 jan 2026, 9:18 Beetje overdreven reactie.
Met de ervaringen die mijn echtgenote en ik hebben met het openbaar vervoer is het zeer accuraat.
De trein heeft soms vertraging, maar de auto ook
iedereen heeft wel al keer uur in de file gestaan, maar dat is dan geen probleem.
Een veel minder groot probleem. Eigen wagen, eigen instellingen voor ventilatie/airco. Eigen keuze van geluid, comfortabele zetels.
de combinatie trein-fiets is een mooie oplossing voor keer ergens anders te gaan fietsen.
en bijna iedere trein heeft nu een fietswagon.
Gewoon het Station van Vilvoorde bekijken, en je weet dat het een irritante zaak is. Je MOET omhoog, en de lift moet je een dag voordien aanvragen, en dat alleen als je een officieel erkend mobiliteitsprobleem hebt.
Een trike op de trein zetten lijkt me wat lastig. maar een 2wielige ligfiets moet zeker lukken (zelf wel nog nooit gedaan)
Gewoon met de reisbepakking van 10 dagen. Da's al een feest op zichzelf. En een deftige trike, alleen, ja, een uitgeklede zonder ondersteuning en alle componenten gekozen op lichtheid, maar met Grey Ghost ga ik het alvast niet doen.
met een tandem heb ik het wel nog gedaan. met de trein wind tegen 30km verder en dan met de wind in de rug terug.
Dan ga ik er van uit dat je met 2 was?
voor een fiets moet je betalen, voor een vouwfiets niet.
ik meen me te herinneren dat iedere fiets met scharnier als vouwfiets wordt gerekend. je hebt van die mountainbikes die ook plooien en dat telt.
dus voor een opgevouwen trike zou je ook niet moeten betalen meen ik
Dat is compleet aan de willekeur van de conducteurs.

Maddox
Helper
Contacteer:

#12 Bericht door Maddox »

CapoJan schreef: wo 28 jan 2026, 17:17 Je kan ook eens bij ICE kijken (niet die pipo's in de VS). Het aanbod is behoorlijk ruim en ze zijn vouwbaar.
Ook HP en Azub leveren Trikes met scharnier als optie.

CapoJan
General Manager
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Nazca Paseo
Velomobiel: Flevobike E-Orca
Contacteer:

#13 Bericht door CapoJan »

Maddox schreef: do 29 jan 2026, 17:10
CapoJan schreef: wo 28 jan 2026, 17:17 Je kan ook eens bij ICE kijken (niet die pipo's in de VS). Het aanbod is behoorlijk ruim en ze zijn vouwbaar.
Ook HP en Azub leveren Trikes met scharnier als optie.
Ik heb nergens gezegd dat die andere merken dat niet doen, he. ICE was nog niet vermeld, dat is alles.
De rij-ervaringen kunnen verschillen en uiteindelijk is het belangrijkste dat je een model vindt waarmee je graag rijdt. Dat is voor iedereen verschillend.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

fcapri
dokter
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Contacteer:

#14 Bericht door fcapri »

bicky schreef: do 29 jan 2026, 9:21
fcapri schreef: wo 28 jan 2026, 15:50 volgens mij is de regel dat je de fiets moet kunnen opvouwen dat die onder een zetel moet geraken (zoals een reiskoffer).
er past naar mijn weten bijna geen enkele vouwfiets onder de zetel op de trein.
bij sommige treinen kan een brompton tussen de stoelen,
op de site van nmbs vind je er bijna geen details van terug.
vroeger was de nmbs met banken in de treinstellen, waar je toen een reiskoffer van 30cm dik vlotjes onder kreeg. de grote koffers moesten in de hangnetten bovenaan.
de ruimte onder de zetels zal nu kleiner zijn dan toen ze die regels maakten, waardoor je je fiets tussen 2 bankstellen moet krijgen (of gewoon in de instapruimte laten staan).
er is allesinds zo een regel. als je daar met een opvouwbare grote MTB staat, is er kans dat je toch mag betalen.

Plaats reactie