Ongeval frontaal

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Patriek
Helper
Postcode: 9840
Fiets: Speedliner 28/20
Contacteer:

#31 Bericht door Patriek »

Innige deelneming bij die crash !
Reed die tegenpartij niet met een opgefokte bromfiets ???
Graag leren bewegen, leren gráág bewegen, blijven bewegen.

TM48
Junior
Postcode: 9112
Fiets: Seiran sl
Contacteer:

Re: Ongeval frontaal

#32 Bericht door TM48 »

Twee jaar geleden ben ik frontaal tegen betonnen pijler gereden. Ik reed op mijn Optima Stinger. Was net over 25km/u en werd afgesneden door autobestuurster die parking opreed en daarvoor het fietspad overmoest. Ze gebruikte geen richtingaanwijzers. Ik was ze 2x gepasseerd aan de verkeerslichten vlak voordien. Ze was de laatste in de rij auto's die samen met mij aan het rode verkeerslicht stonden.
Ze stuurde haar wagen vlak voor mijn fiets de parking op; ik had geen uitweg meer. In een poging de wagen te ontwijken, kwam ik een groot reklamebord uit beton en metaal tegen. Ik schoof van de zitting af terwijl mijn trappersas tegen het beton aanging.
Inderdaad, ik kwam ter hoogte van mijn kruisstreek het balhoofd tegen. Vrij hard en ik brak daarbij staart-en heiligenbeen. Ganse lichaamszone was een grote blauwe plek.
In het hospitaal vertelde de arts me dat de genezing traag kan gaan en lang zou aanhouden. Dagelijks pijn aan zitvlak is er na 2 jaar nog steeds en ik moet opletten hoe ik me plaats als ik ga zitten. Fietsen gaat wel zonder pijn, gelukkig.
De Stinger ging het slechter af. De trappersbuis is krom en zit muurvast aan het fietskader. Ik gebruik deze Stinger niet meer maar hij staat nog wel in de garage om eventueel de onderdelen te gebruiken.
Een ongeluk komt onverwachts en abrupt.
De persoonlijke keuze die die ik maakte toen ik trachtte te ontsnappen, hebben me deze verwondingen gegeven. Ik had ook rechtdoor kunnen sturen om zo tegen de wagen te knallen. Mijn eerste reactie echter was weg van de auto te sturen.
In de hoop mijn kruisstreek te beschermen voor zo'n incident, rijd ik op mijn woonwerk-ligger met een tasje (met binnenband en plakgerei erin)tussen zitting en voorvork, vastgestrapt aan het kader. Een kruisbeschermer zoals voetballers enzo dragen, lijkt me tijdens het fietsen niet zo handig; een fietsbroek met zeem kan misschien wel gedeeltelijk een frontale klap opvangen.
Een frontale aanrijding op de open ligfiets kan dus bij de ergere ongelukken gerekend worden eens je snel fietst. Ik raad het niemand aan...

bicky
General Manager
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

#33 Bericht door bicky »

Had nog nooit deze topic gelezen want is al 20 jaar oud.
Heb er ook nog nooit over nagedacht wat er zou gebeuren bij een aanrijding. daar denk je beter niet aan.

Iedereen die er schrik door heeft kan zich beter een onderstuur aanschaffen.

crash-quest-dummy
patiënt
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Velomobiel: BÜLK
Contacteer:

#34 Bericht door crash-quest-dummy »

Of een tankstuur
Stopped Fueling Around

fcapri
dokter
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Contacteer:

#35 Bericht door fcapri »

met een alleweder al 2x getest.
1e keer op zo een jaagpad, stonden er in het midden stalen paaltjes. niet gezien snachts. paaltje uit gereden, polyester neus in stukken van elkaar. ik heb een geluk dat die faw tegen de 60kg is, en ikzelf ook over de 90kg. dat is 150kg dat aan snelheid tegen een paaltje knalt, paaltje geen schijn van kans. helaas geen fotos van, was er donker. ik ging een 30-35 toen

2e keer tegen een jeep aangereden. 2richtingfietspad op de baan. jeep stopt voor het fietspad (stopstreepen stopbord) dus ik rijd door. jeeprijdster kijkt naar links en rijd gewoon de baan op. ik aan 25-28km/h er tegen. heb nog willen remmen, maar op de laatste 2meter doet dat niks meer.
schade aan de FAW was redelijk zwaar, ikzelf enkel gewond aan de vingers. daarmee dat ik blijf alleweder rijden en niet naar die polyester/carbon dingen, want daar kom je er zo goed niet meer uit.

grootste slag zit dus op je armen en voeten. en dat maakt dus ook dat de bodem van de faw stil staat, maar de hele monocock alle krachten opneem en plooit. bij een polyester geval heb je dat niet, enkel die centrale alu staaf van de pedalen, maar die wordt gewoon uit het polyester gerukt. de monocock breekt, jij vliegt vooruit met je voeten. bij een faw heb je ook nog een plaat achter de neus zitten, dus je benen raken niet het aangereden object.

hier was de jeep snel weer achteruit gereden. ze gaf wel haar fout toe. ik heb mijn fiets laten staan op plaats impact, dat ze niet kunnen zeggen dat ik afweek van het fietspad.
Afbeelding

front is helemaal kapot (polyester) het alu omhulsel is accordeon vanboven en beneden. de faw is een paar mm korter in lengte
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
de krachten op die alu platen moet groot zijn geweest, aangezien die plaat gegolft is nu. niet die grijze krassen bekijken, dat is van takken en struiken, maar de lichte en donkere schaduw vlakken in het oranje
Afbeelding

door de klop gaat het stuur omhoog en plet het je vingers tussen het alu frame en het stuur.
Afbeelding
Afbeelding

en mijn hoofd ging door de kap, gelukkig was die van zacht materiaal gemaakt
Afbeelding

met een gewone fiets, had die zijn voorwiel tegen de auto gestaan, en was ik erover gekatapulteerd. mogelijks in de vooruit of tegen tegenliggers op de straat. ik ben echt heel content dat ik hier met schrammetjes uit gekomen ben.

crash-quest-dummy
patiënt
Contacteer:

#36 Bericht door crash-quest-dummy »

Da's geen jeep : da's een suf, hoogstens een sisi 4x4.
Innige deelneming.
Stopped Fueling Around

fcapri
dokter
Contacteer:

#37 Bericht door fcapri »

crash-quest-dummy
patiënt
Contacteer:

#38 Bericht door crash-quest-dummy »

Ah ja, ik dacht eerder aan dit: https://en.wikipedia.org/wiki/Willys_MB?wprov=sfla1

Blijkt dat het automobilisme ontstaan is tgv de ontstane overproductiecapaciteit van oorlogswagens tijdens wo1.
Curieus waar de huidige oorlogen ons mee gaan opzadelen...
Drones, AI doelzoeken en nog eens 50 jaar miserie in West-Azië?

Johan-pleit voor wereldvrede-fka:CQD
Stopped Fueling Around

TM48
Junior
Postcode: 9112
Fiets: Seiran sl
Contacteer:

#39 Bericht door TM48 »

Zolang je geen obstakels ontmoet met de ligfiets tijdens een valpartij, lijken me de verwondingen (meestal schaafwonden-liefst zonder grind) snel vergeten te zijn. Over je stuur vliegen zoals bij de rechtop-fiets kom je zelden tegen; alsook schouder- en polsbreuken. Zelfs gewond raken aan je onderbenen is sneller op de bukfiets geschied dan op de open ligger, vermoed ik.
Zo zie je maar: De A.W. en Velomobielen geven toch een stuk veiligheid aan de rijder door de 1ste impact te incasseren.Je snelheid lag alvast wat hoger dan de mijne, Fcapri.
Zo'n paaltje is statisch en heeft geen kreukelzone itt een bewegende wagen, je bolide zag er gehavend uit; kon je de schade repareren?
Ik heb al een paar keer schaafwondjes aan hand en schenen gehad. Onderuitgegaan op gladde kasseien of van die ambetante, verdoken richeltjes tussen voet- en fietspad... De schenen al een paar keer tijdens het van de trapper glijden toen ik vertrok en keihard tegen het supermansstuur knalde.

crash-quest-dummy
patiënt
Contacteer:

#40 Bericht door crash-quest-dummy »

Kortom, als je kan kiezen, gebruik de kreukelzone van de auto's iplv die van overstekende paaltjes en bomen...
Stopped Fueling Around

fcapri
dokter
Contacteer:

#41 Bericht door fcapri »

bomen absoluut ontwijken, die geven niet mee.
paaltjes, als het van die paaltjes zijn die met een sleutel verwijderbaar zijn, die rijd je er gewoon uit, maar de schade is wel groot aan de fiets (polyester/alu is zachter dan stalen paaltjes).
van die vierkantje vaste paaltjes (hout/kuntstof), daar moet je niet tegen rijden, net als palen van verkeersborden. die plooien niet mee met de fiets.
TM48 schreef: ma 28 jul 2025, 11:02 je bolide zag er gehavend uit; kon je de schade repareren?
de faw heeft al een paar keer zware schade gehad. alu kan je makkelijk uitdeuken. polyester dat plooit/breekt is erger.
de neus is dus al vervangen bij mij, de rest is rechtgeklopt.

in het begin toen ik die had ben ik zelf al zijdelings aangereden geweest. ben de hele steenweg (2rijvakken) over gevlogen en in de zijstraat beland. ook daar bied een alu best wel stevigheid. bij een gewone bukfiets had die auto recht tegen mijn been gereden. dat had slechter afgelopen. ook hier had ik zelf geen schrammetje. alleen mijn gsm had een gebarsten hoek in het display, die vloog heen en weer.
die alleweders zijn best stevig, althans de oude. de jongere faw dat ik hier heb staan, is veel zachter. daar druk je de alu platen zo in. bij deze oude moet je al ferm met een hamer kloppen om een deuk te krijgen.

hier reed ik op een voorangsweg, de auto uit de zijstraat zag me niet, vermoedelijk door het 'hoge' bermgras :evil: . ik reed bergop aan 20km/h en zat vlak voor de auto toen die de baan over reed
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding.

ik heb die fiets nu al een jaar of 9 en zit rond de 75 000-80 000km. rijd nog altijd

crash-quest-dummy
patiënt
Contacteer:

#42 Bericht door crash-quest-dummy »

Zulk ongeval doet je met een gewone fiets over de voorruit gaan met stevig risico op gebroken ribben, klaplong, whiplash, gebroken pols,... een collega van me heeft daarmee een tijd op intensieve gelegen. Ik werd gelijkaardig aangereden en moesr enkel de fiets naar Dronten brengen.
Wel geluk hebben dat je niet omder een vrachtwagen gebotst wordt ....
Stopped Fueling Around

Maddox
Helper
Postcode: 1800
Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
Contacteer:

#43 Bericht door Maddox »

Ik ben blij met mijn klickpedalen en massieve voorbumper. (nuttig voor agressieve Esteppers)
En vallen met de Tricon. 2 keer tot nu toe op 5 jaar, een te brusk maneuver met "iets platter banden" dwars op een helling , zelfs geen schram. Je valt je geen bult van 30 cm hoogte.

Plaats reactie