so major update nu.
er zit nu dik 1500€ in de ligfiets nu, het blijft oplopen, maar hij rijd al stukken beter. t is een éénmalige investering en dan is die voor jaren goed.
de oranje koste het eerste jaar ook 1100€ aan onderdelen en die zit nu niet ver van de 80 000km bij mij (heb er nog amper werk aan nu).
moet wel zeggen: origineel rijd zo een alleweder echt voor geen meter. daarmee zou ik dus echt niet dagelijks naar oostende rijden. mijn oranje is al zoveel aangepast dat die gewoonweg zalig rijd. als je dan weer eens in zo een 'originele' faw terecht komt, dat is echt een ramp.
het stuur was vorig jaar aangepakt, die stuurkoppeling ook, motor zat er al in (en is er alweer uit gegaan).
de fietsen stonden achter de prius en draai maximaal rond. de oranje geraakt rond, de grijze zit hopeloos in het veld
stuurhuis plooide mee in het frame en die al verstevigd met een dikke staalplaat, geen oplossing. de stuurplaat zelf al rechter gezet, geen oplossing
veerpoten zaten vast (en 1 was 2cm korter dan de andere). open moeten slijpen, weer aan elkaar lassen, piston zelf beter gemaakt... en ook een gesloten veerpoot van gemaakt zoals autos, ipv dat je die in het frame moet opspannen. ook 1 veepoot had het lager bovenaan niet zitten. dat zat alu op alu gespannen en die veerpoot kon dus niet draaien (die trok alles weer recht)

en weer uitgeboord. waarom ze bij de oude alleweders alu veerpoten gebruiken, en ineens overschakelen naar staal versta ik niet. komt een roeste smurry uit zeg.

ik moet nu wel zeggen, het ontwerp is slecht. voor mijn part moeten die veerpoten dik 3cm korter worden, maar dat is een pak werk van veerpoten open slijten, stuk er vantussen, weer samenlassen. voor de eenvoud zou ik het demperprincipe ook anders willen aanpakken, die piston met daarboven een stuk 'waterleiding' als demper

. dan moet echt anders. ik weet nog niet goed hoe, en aangezien het staal is, is dit wel makkelijker te lassen. een groot voordeel is wel de vering aan de buitenkant (bij mijn oranje zitten de veren IN de demper, op zich wel een eenvoudiger systeem)
ook verstevingsplaten voorzien, deze keer aan de binnenkant van de wielkasten (in mijn oranje zitten ze aan de bovenkant gemonteerd, IN de fiets)
nog eens de draaitest, nog niet 100% maar VEEEEEL beter
we geraken toch al eens rond (het gekraak, is die 3speed naafversnelling). het ging traag, want had geen remmen
https://www.youtube.com/watch?v=E_8i4Lp4GOQ
die remmen, dat is een ramp. die wetgeving dat je met 1 hendel beide remmen moet bedienen ook hier overboord gegooid. elke hendel bestuurd 1 wiel, werkt 100keer beter, nu remt die tenminste. weg met dit
motospiegels met ingebouwde knipperlichten gemonteerd

dakje van de oranje ook gemonteerd (moet achteraan wel nog een opstaande beugel voorzien)
die 3hub naaf met 7derailleur versnellingen was ook een ramp, overboord gegooid en zelf een nexus 8 in een brede velg gespaakt met 62-559 bandje errond. die binnenband op zich is al fenomenaal
daarnet 35km/h mee gereden, hij 'zoekt' nog een beetje en durft slingeren bij fel indraaien. de uitlijning moet nog eens bekeken worden. tandwiel vooraan moet een maatje groter nu. hij is nog niet op het punt van de oranje, maar nadert wel. rammelt en piept nog langs andere kanten. maar het komt wel goed
er is ook nog een hele waslijst dingen erna te doen. kettingbuizen anders maken, een ketting spanning bouwen zodat de achterderailleur eruit kan, maar eerst groter tandwiel vooraan of mag met alles nog eens herbeginnen, alu plaatwerk opfrissen, geboorde gaten dichtmaken, ...
volgende op de planning is wel leuker, verlichting inbouwen

- 1e circuit is voorlicht en achterlicht op 36V (bafang accu). brand automatisch als de ebike motor aan staat
- 2e circuit voorlicht en achterlicht op 12V, samen met de pinkers
- 3e circuit is een ledstrip op 5V. dit meer als noodoplossing waarbij alles op een powerbank zal draaien (ik probeer te kijken of ik mijn GSM niet via OTG als nood op een aantal ledstrips kan hangen, die heb ik altijd bij. in normale modus zal ik met USB C mijn gsm kunnen opladen in de fiets, in absolute nood (36V accu weg en 12V circuit offline) zou mijn gsm dan 5V kunnen voeden in de fiets om een aantal ledstrips zwak te laten branden.
ik zou bij deze ook een beetje de tuningwereld beginnen opgaan door de onderkant te verlichten. wij hebben geen keuring en geen wetgeving dat bepaald welke lichten wel en niet mogen. en zolang het de zichtbaarheid verhoogd, kunnen ze er weinig over zeggen