fcapri alleweder 2

Meer informatie en foto's van onze leden
Plaats reactie
Bericht
Auteur
fcapri
dokter
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Contacteer:

fcapri alleweder 2

#1 Bericht door fcapri »

so, de 2de alleweder is een feit.
ik dacht dat mijn eerste alleweder werk had om rijdende te krijgen, de 2de is een pak erger. vandaag de eerste proefrit gedaan, na 2meter was het al gedaan. ketting loopt er continue af, trapashouder torst mee.... hoe er met die alleweders in originele staat kan gereden worden, dat versta ik niet.

hier zullen dus weer ettelijke werkdagen in kruipen

Afbeelding
Afbeelding

brak design van kettinghouder. op die 5cm kan je de krachten niet kwijt en torst de boel altijd mee
Afbeelding

lange spaken omgeplooid in de wielen gestoken
Afbeelding

kromme ophanging
Afbeelding

iets stevigere beugel nu:
Afbeelding
recht genoeg. voor bafang moet de beugel wat uit center zitten
Afbeelding
Afbeelding

TODO
-ketting loopt verbeteren en andere ketting geleiders
-nieuw zitje maken/kopen
-verlichting maken
-bedieningspaneel voor verlichting
-voorwielen herspaken
-stuur speling oplossen
-rem opsplitsen in 2 hendels (weet dat het volgens de wet niet mag, maar 1 hendel wil ik gewoon niet)
-derailleur eruit en naafversnelling erin

fcapri
dokter
Contacteer:

Re: fcapri alleweder 2

#2 Bericht door fcapri »

de eerste 100meter is een feit.
ketting blijft erop nu (nieuwe beugel), sturen is een ramp, stuur volledig uit draait die gewoon niks.
remmen doen niks. ik dacht dat mijn oranje faw amper remde. moet nu toch wel zeggen dat die bootankers heeft dan in vergelijking met deze.
ik reed ongeveer 5km/h en had 30meter om te stoppen, niet gehaald en zat in het veld. weekje verlof nu, dus zal snel beter worden :D

moet wel eens kijken om een toestel te maken om het plaatwerk te voorzien van deuken/groeven (beads in het engels) om te verstevigen.
Afbeelding

die plaat kan je overal zo indrukken, terwijl mijn oude faw met de dubbele golf veel sterker is.
ik zou er in het midden overal alu koker kunnen tegen monteren, maar dat is weer extra gewicht.

bicky
General Manager
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

#3 Bericht door bicky »

hij is alvast in goede handen om hem de verzorging te bieden die hij nodig heeft

fcapri
dokter
Contacteer:

#4 Bericht door fcapri »

komt zeker goed, en we gaan nog wat extremer gaan verbouwen om daily driver van te maken.
wielen zijn zo krom als een hoepel, alle nippels zitten muurvast en spaken breken gewoon af als ik die wil bijregelen. de naaf zelf is helemaal uitgesleten aan de spaakgaten. die gaan we dus uitboren en deze keer met 3mm dikke moto spaken opbouwen, recht gespaakt. eens zien of die nog breken in de toekomst. mijn oude faw heeft ooit met achterwielmotor rondgereden met een 17" honda camino velg op gespaakt. dus dat moet vooraan ook wel lukken
Afbeelding

nu ben ik wel nog op zoek naar een Y stuur. dat T stuurtje is niet handig en met de remhendels kom ik ook in de problemen dat mijn kabels te kort moeten draaien. ombouw naar Y stuur dus.
online wat gezocht, nergens te vinden.
dan maar zelf gemaakt :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

de onderste kogel had ook enorm veel speling. dat knikpunt was veel te klein, en ook niet meer te demonteren/reviseren. weg ermee en een andere maken. ideaal zou die met bout/schroef zijn zodat je de speling weg kan werken door op te spannen.
Afbeelding

moet zeggen, chroom vanadium is KEIHARD spul. wel 10boren kapot gemaakt om dat ene linkse gat te maken, en ook de draaibank vond het niet leuk.
Afbeelding

nu wachten op spaken zodat ik de uitlijning kan controlleren (lukt niet met scheve wielen, en mijn oude wielen passen er niet op).

fcapri
dokter
Contacteer:

#5 Bericht door fcapri »

update 2, niet tevreden van die kruiskoppeling. de speling is veel verbeterd, maar er zit nog een beetje in, niet aanvaardbaar :(
ook het stuur valt altijd omlaag, zelf met een elastiek blijft het niet hangen, zit veel te los.
Afbeelding

op internet fotos gaan bekijken voor wat ideeen te hebben en dit moet ik hebben...
Afbeelding
het liefst dan nog met schroeven voor de speling op te vangen.

dat kan ik dus ook zelf maken. eerst het kruisje maken, hier persluchtkoppelingen gevonden waar de bout net in past. schoon afdraaien nu
Afbeelding

2 beugeltjes bij gemaakt die er net over passen
Afbeelding

de boel samen
Afbeelding

en afhankelijk van hoe hard de bouten zijn aangedraaid, is de speling weg EN blijft het stuur ook op hoogte zweven. je kan het omlaag trekken, omhoog duwen... blijft altijd staan
Afbeelding

en direct ook de volgende upgrade. er komt geen 'bedieningspaneel' meer voor de verlichting enzo. k heb zo een controlebox van een moto genomen en die aan het stuur gezet.
-contact aan
-pinkers links/rechts
-lichten en grootlichten
-claxon
heb eigenlijk nog wat extra knoppen ook waar ik nu nog geen functie voor heb
Afbeelding

nog altijd wachten op de spaken :mrgreen: , als ik hier zo nog lang ga zitten wachten, gaat een andere update ook weer snel komen.
het derailleur achterwiel stoort me ook. 3speed hub en 7 derailleur versnellingen, geeft er 21. maar eigenlijk is een naafversnelling van 7/8 ook meer dan genoeg. en die heb ik liggen (wel 28" dus moet herspaken). zou leuk zijn als ik er deze zomer nog een woon-werk rit mee kan doen...

Wim -de roetsende
Public Relations
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Velomobiel: MilanSL MK7
Contacteer:

#6 Bericht door Wim -de roetsende »

Mooi project om te volgen.

Ik ben slechts een fietser. Geen knutselaar, bouwer, verbouwer, verbeteraar, ontwikkelaar, enz.

Ik heb altijd veel respect voor mensen die iets met hun handen kunnen maken wat hun hoofd bedacht heeft.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - M5 CHR - DF 282 - DFxl 137
roeifiets& QuestXS --> Blog

fcapri
dokter
Contacteer:

#7 Bericht door fcapri »

onderdeeltjes eindelijk toegekomen, knutseltijd

die oude eieren van wielen uit elkaar geknipt
Afbeelding

en de naaf beetje opgekuisd
Afbeelding

nieuw laagje verf (alu-galva)
Afbeelding

de spaakgaten in de naaf volledig uitgeboord naar 3,5mm, ook de velgrand uitgeboord met 6mm geloof ik, en daar kwam nu 3mm moto spaken in. plooit met niet makkelijk om ze te monteren, maar wel sterk wiel
Afbeelding

t is weer rond :-)
Afbeelding

en ondertussen is het 2de wieltje ook bijna klaar.
Afbeelding

bicky
General Manager
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

#8 Bericht door bicky »

Ben benieuwd hoe lang zo radiaal spaakpatroon in combinatie met remmen zal meegaan.
Maar die dikke spaken zullen alvast helpen.

Maddox
Helper
Postcode: 1800
Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
Contacteer:

#9 Bericht door Maddox »

Dikkere spaken of meer spaken. Voor de meer hardcore taken zeker geen slechte zaak.

Ik heb voor mijnGrey Ghost Vlechtshop.nl een setje Andra 40 36s laten combineren met een licht overdreven naaf die ik zelf heb aangepast om met een zelfgedraaide 15mm Titanium as te werken (Azub gebruikt een 15mm as in de voorwielen) en 12G spaken.

fcapri
dokter
Contacteer:

#10 Bericht door fcapri »

bicky schreef: wo 07 aug 2024, 17:08 Ben benieuwd hoe lang zo radiaal spaakpatroon in combinatie met remmen zal meegaan.
Maar die dikke spaken zullen alvast helpen.
in april 2023 heb ik al zo een wiel gemaakt, en daar rijd ik toch al een tijdje mee. dus dat valt zeker goe mee, vind het veel beter sturen in de bochten ook.

vandaar nu mijn nieuwe wielen, maar deze keer met veeeeeeeeeeeeel dikkere spaken gemaakt.
hub motoren worden ook recht gespaakt in china (zelf bij scooters).
Afbeelding

fcapri
dokter
Contacteer:

#11 Bericht door fcapri »

voorwielen zitten weer in elkaar, stuurhuis ook vast gezet en proefrit 2 gedaan.
er is nog werk aan de winkel. bij rijden trekt die wat naar rechts, maar als je gaat remmen draait die ineens naar links. we gaan de wielophanging nog eens moeten nakijken.
de pedalen moeten ook iets verder naar voor nog, mijn hielen kloppen tegen de voetgaten.

en dan nog eens iets bedenken om het zitje te veranderen. maar al bij al begint die al rijwaardig te worden en de eerste rit naar oostende komt toch dichter

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

als ik zo kijk naar alle werk die er al inzit, had ik beter die tijd gestoken in mijn oranje :mrgreen:

fcapri
dokter
Contacteer:

#12 Bericht door fcapri »

so major update nu.
er zit nu dik 1500€ in de ligfiets nu, het blijft oplopen, maar hij rijd al stukken beter. t is een éénmalige investering en dan is die voor jaren goed.
de oranje koste het eerste jaar ook 1100€ aan onderdelen en die zit nu niet ver van de 80 000km bij mij (heb er nog amper werk aan nu).
moet wel zeggen: origineel rijd zo een alleweder echt voor geen meter. daarmee zou ik dus echt niet dagelijks naar oostende rijden. mijn oranje is al zoveel aangepast dat die gewoonweg zalig rijd. als je dan weer eens in zo een 'originele' faw terecht komt, dat is echt een ramp.

het stuur was vorig jaar aangepakt, die stuurkoppeling ook, motor zat er al in (en is er alweer uit gegaan).

de fietsen stonden achter de prius en draai maximaal rond. de oranje geraakt rond, de grijze zit hopeloos in het veld
Afbeelding

stuurhuis plooide mee in het frame en die al verstevigd met een dikke staalplaat, geen oplossing. de stuurplaat zelf al rechter gezet, geen oplossing
Afbeelding

veerpoten zaten vast (en 1 was 2cm korter dan de andere). open moeten slijpen, weer aan elkaar lassen, piston zelf beter gemaakt... en ook een gesloten veerpoot van gemaakt zoals autos, ipv dat je die in het frame moet opspannen. ook 1 veepoot had het lager bovenaan niet zitten. dat zat alu op alu gespannen en die veerpoot kon dus niet draaien (die trok alles weer recht)
Afbeelding
en weer uitgeboord. waarom ze bij de oude alleweders alu veerpoten gebruiken, en ineens overschakelen naar staal versta ik niet. komt een roeste smurry uit zeg.
Afbeelding
ik moet nu wel zeggen, het ontwerp is slecht. voor mijn part moeten die veerpoten dik 3cm korter worden, maar dat is een pak werk van veerpoten open slijten, stuk er vantussen, weer samenlassen. voor de eenvoud zou ik het demperprincipe ook anders willen aanpakken, die piston met daarboven een stuk 'waterleiding' als demper :? . dan moet echt anders. ik weet nog niet goed hoe, en aangezien het staal is, is dit wel makkelijker te lassen. een groot voordeel is wel de vering aan de buitenkant (bij mijn oranje zitten de veren IN de demper, op zich wel een eenvoudiger systeem)

ook verstevingsplaten voorzien, deze keer aan de binnenkant van de wielkasten (in mijn oranje zitten ze aan de bovenkant gemonteerd, IN de fiets)
Afbeelding
Afbeelding

nog eens de draaitest, nog niet 100% maar VEEEEEL beter
Afbeelding

we geraken toch al eens rond (het gekraak, is die 3speed naafversnelling). het ging traag, want had geen remmen :mrgreen:
https://www.youtube.com/watch?v=E_8i4Lp4GOQ

die remmen, dat is een ramp. die wetgeving dat je met 1 hendel beide remmen moet bedienen ook hier overboord gegooid. elke hendel bestuurd 1 wiel, werkt 100keer beter, nu remt die tenminste. weg met dit :-)
Afbeelding

motospiegels met ingebouwde knipperlichten gemonteerd
Afbeelding
dakje van de oranje ook gemonteerd (moet achteraan wel nog een opstaande beugel voorzien)
Afbeelding

die 3hub naaf met 7derailleur versnellingen was ook een ramp, overboord gegooid en zelf een nexus 8 in een brede velg gespaakt met 62-559 bandje errond. die binnenband op zich is al fenomenaal
Afbeelding
Afbeelding

daarnet 35km/h mee gereden, hij 'zoekt' nog een beetje en durft slingeren bij fel indraaien. de uitlijning moet nog eens bekeken worden. tandwiel vooraan moet een maatje groter nu. hij is nog niet op het punt van de oranje, maar nadert wel. rammelt en piept nog langs andere kanten. maar het komt wel goed
Afbeelding
Afbeelding

er is ook nog een hele waslijst dingen erna te doen. kettingbuizen anders maken, een ketting spanning bouwen zodat de achterderailleur eruit kan, maar eerst groter tandwiel vooraan of mag met alles nog eens herbeginnen, alu plaatwerk opfrissen, geboorde gaten dichtmaken, ...
volgende op de planning is wel leuker, verlichting inbouwen :-)
- 1e circuit is voorlicht en achterlicht op 36V (bafang accu). brand automatisch als de ebike motor aan staat
- 2e circuit voorlicht en achterlicht op 12V, samen met de pinkers
- 3e circuit is een ledstrip op 5V. dit meer als noodoplossing waarbij alles op een powerbank zal draaien (ik probeer te kijken of ik mijn GSM niet via OTG als nood op een aantal ledstrips kan hangen, die heb ik altijd bij. in normale modus zal ik met USB C mijn gsm kunnen opladen in de fiets, in absolute nood (36V accu weg en 12V circuit offline) zou mijn gsm dan 5V kunnen voeden in de fiets om een aantal ledstrips zwak te laten branden.

ik zou bij deze ook een beetje de tuningwereld beginnen opgaan door de onderkant te verlichten. wij hebben geen keuring en geen wetgeving dat bepaald welke lichten wel en niet mogen. en zolang het de zichtbaarheid verhoogd, kunnen ze er weinig over zeggen
Afbeelding

fcapri
dokter
Contacteer:

#13 Bericht door fcapri »

update... na een crash met de oranje faw moet ik met deze gaan rijden.
dus heel snel in 1 weekend alle verlichting gemonteerd, kabelboom gemaakt, schakelaars aan gesloten...

Afbeelding

Afbeelding

kabelboom werkende en klaar om in te tapen.
Afbeelding

geen tijd voor een testrit. het max dat ik met deze al gedaan heb ik nog geen 500meter in mijn straat, maar maandag 30maart is de grote doop, direct met de fiets naar oostende...
Afbeelding

die deed dat heel goed, wel nog wat kleine probleempjes om op te lossen:
- het zitje zit niet correct,
- snelheid veeeeeeeeeeel te laag en versta niet waarom.
mijn oranje faw heeft een 70T voorblad, 18T achteraan en een nexus 8 in 20" met 60x406 banden.
in theorie zou die met cadans 60 op lichtste versnelling 12.2km/h rijden en in hoogste versnelling 37.4km/h

de grijzen faw heeft een 56T voorblad, een 18T achteraan en een nexus 8in een 26" wiel met 62x559 als band.
in theorie zou die met cadans 60 op lichtste versnelling 12.7km/h rijden en in hoogste versnelling38.8km/h.
Afbeelding

en doch trap ik me gek bij 38km/h, zo veel dat de bafang er gewoon mee ophoud op dat toerental, terwijl mijn oranje tot 55km/h (90rpm) ondersteuning kan hebben. aan 30km/h wil ik alweer schakelen maar heb geen versnellingen meer. heb ze nogthans allemaal al getest en voel er wel degelijk 8 schakelen

UPDATE, daarnet bij naar huis rijden eens aan de kabel getrokken van het versnellingsapparaat en ineens vond ik nog 2 extra versnellingen. dus ik zit zo eens te kijken naar de afstelling en dat klopt voor geen meter. de keuzeschakelaar aan het stuur is geen shimano maar een sunrace en de naafversnelling is shimano nexus. alles werd van een defecte ebike gehaald, dus die zat ook niet met het originele schakelapparaat.
ik heb de kabel danig versteld dat ik nu wel de achtste versnelling heb, en als ik die op 1 draai, dan staan die 2 gele bolletjes gelijk (dit is normaal 4de versnelling).

Afbeelding
direct maar een nieuws schakelapparaat besteld, probleem gevonden.
ik heb op weg naar huis een speed pedelec voorbij gegaan aan 47km/h :mrgreen:

stuur uitlijning is nog niet perfect, maar dat komt wel goed. eerst maar eens die versnellingen aanpakken.
daarnet toen het achterwiel eruit was, ook de achterveer maar eens in het vet gestoken, want dat ding piepte voor zot

Plaats reactie