Er is op internet al heel veel gezegd en geschreven over het feit dat je met ligfietsen niet zou kunnen klimmen enz. Discussies gaande van je kan geen kracht zetten want je kan niet aan je stuur trekken (écht?), je kan niet rechtstaan,... vs je kan wél kracht zetten want je hebt een hele zetel waar je met je rug kan tegen afduwen.
Ik woon niet bepaald in het vlakke land en heb met mijn Optima Cheetah vorig jaar voor woon-werkverkeer wel de nodige klimmen gedaan. Ik had toen al lang niet meer met een 'gewone' fiets gefietst dus kon niet echt vergelijken, maar geraakte wel overal boven... Tja, trappen is trappen hè. Maar... momenteel zijn mijn woon-werkritjes de andere kant op, richting van en naast de Dender op het jaagpad. Ik had wel al gemerkt dat vertrekken altijd wel gepaard gaat met de nodige krachtontwikkeling. Vorige week heb ik een hele tijd iemand met een koersfiets gevolgd naast de Dender, die was me op een bepaald moment voorbijgestoken in Aalst achter een smal brugje. Ik kon hem bijhouden, maar merkte wel dat ik telkens we aan een kruispunt kwamen véél trager op gang kwam dan hij. Vorig weekend heb ik de mountainbike nog eens van stal gehaald om met een vriendin te gaan gravelbiken. Ik kreeg op een bepaald moment 'beest!' te horen toen ik me eens liet gaan op een helling. Het viel me op dat ik met mijn mountainbike véél sneller kan optrekken dan met de ligfiets. Gewoon hellingen oprijden moet ik eens nakijken, er zijn er hier in de buurt wel een aantal stevige die ik misschien eens op korte tijd én met de ligfiets én met de mountainbike moet oprijden om te vergelijken, maar ik spreek nu puur over het optrekken en explosiviteit.
Wat zijn jullie ervaringen/bemerkingen i.v.m. optrekken met de ligfiets en bergop rijden algemeen? Het lijkt me dat bergop rjiden sowieso niet echt een probleem kan/mag zijn, ik geloof (momenteel) niet in het geen kracht kunnen zetten wegens niet kunnen rechtstaan/aan het stuur kunnen trekken want je hebt effectief een hele zetel waar je je met je rug kan tegen afzetten (beter op soeplesse naar boven rijden uiteraard...!). Hebben jullie echter ook het gevoel trager op te trekken dan met een 'normale' fiets? Wat is volgens jullie de reden hiervoor? En heeft het vertrekken met de ligfiets bij jullie effect op de explosiviteit op de 'normale' fiets? Na de gravelrit van vorige week heb ik immers mogen horen dat ik echt wel explosief ben... geen idee echter of ik explosiever ben dan vroeger. Ik ben pas sinds vorige zomer terug meer aan het fietsen, de +/- 1 jaar daarvoor zat ik schat ik zelfs geen 5 x per jaar op de fiets.
Optrekken en explosiviteit
Optrekken en explosiviteit
Challenge Fujin, Optima Cheetah
-
Maddox
- Helper
- Postcode: 1800
- Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
- Contacteer:
Re: Optrekken en explosiviteit
Ik had in geen 30 jaar nog gefietst, en had voor een trike gekozen om terug te fietsen vanwege het comfort.
Dus nu ben ik verwend op dat vlak, en het vlot uit de voeten kunnen doe ik met mijn Rolhoff. De extreem lage gearing zorgt ervoor dat ik gemakkelijk vertikaal een berg op kan kruipen, en het grote bereik (met het dubbele voorblad bijna 800%) zorgt voor de mogelijkheid tot idioot gevaarlijke topsnelheid.
Zoals u schrijft, met een ligger (en al helemaal met een trike), kan jezelf afzetten tegen de hele zetel.
Maar ik vermoed dat de krachtexplosie mogelijk gewoon met de benen en armen, en alle graden van vrijheid die niet-steun bied, er een pak meer spieren kunnen helpen met de taak.
.
Ik denk dat een Judoka ook geen succes gaat boeken vanuit een fauteuil
Dus nu ben ik verwend op dat vlak, en het vlot uit de voeten kunnen doe ik met mijn Rolhoff. De extreem lage gearing zorgt ervoor dat ik gemakkelijk vertikaal een berg op kan kruipen, en het grote bereik (met het dubbele voorblad bijna 800%) zorgt voor de mogelijkheid tot idioot gevaarlijke topsnelheid.
Zoals u schrijft, met een ligger (en al helemaal met een trike), kan jezelf afzetten tegen de hele zetel.
Maar ik vermoed dat de krachtexplosie mogelijk gewoon met de benen en armen, en alle graden van vrijheid die niet-steun bied, er een pak meer spieren kunnen helpen met de taak.
.
Ik denk dat een Judoka ook geen succes gaat boeken vanuit een fauteuil
- bicky
- General Manager
- Postcode: 8700
- Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
- Velomobiel: Mango+ (2011)
- Contacteer:
met jaren ligfietsen in de benen merk ik ook wel meer explosiviteit met een bukker.
hoe ik het zie:
- je kan meer delen van je lijf in de strijd gooien.
- je gewicht drukt al op de pedalen
- je kan door wat schuin te gaan beter trekken op de pedalen bij rechstaan
- vooral door rechtstaan kan je andere spieren aanspreken.
- ligfietsen is altijd dezelfde spieren gebruiken, vooral quadriceps.
maar een ligfiets blijft sneller na wat training en ik kan ook wel een deftige versnelling plaatsen of extra kracht uitoefenen.
al heb ik het afduwen in mijn zetel mezelf afgeleerd om mijn knieën te sparen
hoe ik het zie:
- je kan meer delen van je lijf in de strijd gooien.
- je gewicht drukt al op de pedalen
- je kan door wat schuin te gaan beter trekken op de pedalen bij rechstaan
- vooral door rechtstaan kan je andere spieren aanspreken.
- ligfietsen is altijd dezelfde spieren gebruiken, vooral quadriceps.
maar een ligfiets blijft sneller na wat training en ik kan ook wel een deftige versnelling plaatsen of extra kracht uitoefenen.
al heb ik het afduwen in mijn zetel mezelf afgeleerd om mijn knieën te sparen
-
Timba
- Junior
- Postcode: 2840
- Fiets: M5 Shockproof 559
- Velomobiel: WAW 225
- Contacteer:
Niet kunnen klimmen met de ligfiets is onzin. Ik heb de muur van Geraardsbergen en de Bosberg eens opgereden met mijn M5 Schockproof, dus klimmen gaat zeker. Dat gezegd zijnde, de Koppenberg is me vorig jaar niet gelukt met de Shockproof en met de mountainbike wel. Maar de mountainbike heeft een kleiner verzet, is lichter en rolt gemakkelijker over de kasseien met zijn dikke banden.
Wat volgens mij vooral in het nadeel is voor een ligfiets tijdens het optrekken en klimmen is dat de meeste ligfietsen redelijk zwaar zijn. Typisch 15kg of meer tegenover minder dan 10 kg voor een racefiets. Een velomobiel is nog meer in het nadeel. Het frame van een racefiets, mountainbike, etc is volgens mij ook stijver dan het frame van de meeste ligfietsen. De combinatie van deze 2 factoren, hoger gewicht en slapper frame, maakt dat optrekken met de ligfiets minder vlot gaat. Er zijn echter wel uitzonderingen, met de M5 Carbon High Racer kan ik wel redelijk goed optrekken. Deze fiets is licht (alhoewel nog altijd relatief zwaar vergeleken met een carbon racefiets) en stijf.
Wat volgens mij vooral in het nadeel is voor een ligfiets tijdens het optrekken en klimmen is dat de meeste ligfietsen redelijk zwaar zijn. Typisch 15kg of meer tegenover minder dan 10 kg voor een racefiets. Een velomobiel is nog meer in het nadeel. Het frame van een racefiets, mountainbike, etc is volgens mij ook stijver dan het frame van de meeste ligfietsen. De combinatie van deze 2 factoren, hoger gewicht en slapper frame, maakt dat optrekken met de ligfiets minder vlot gaat. Er zijn echter wel uitzonderingen, met de M5 Carbon High Racer kan ik wel redelijk goed optrekken. Deze fiets is licht (alhoewel nog altijd relatief zwaar vergeleken met een carbon racefiets) en stijf.
Typefoutje: 'Ik ben pas sinds vorige zomer terug meer aan het fietsen, de +/- 1 jaar daarvoor zat ik schat ik zelfs geen 5 x per jaar op de fiets.' --> dat moest +/- 10 jaar zijn, niet +/- 1 jaar...
Maar ik vermoed dat de krachtexplosie mogelijk gewoon met de benen en armen, en alle graden van vrijheid die niet-steun bied, er een pak meer spieren kunnen helpen met de taak. --> deze bedenking heb ik me deze week ook gemaakt...
Zoals Bicky zegt i.v.m. de explosiviteit, blij dat dat (ook) jouw bevinding is... Lijkt me ergens logisch aangezien je met de ligfiets énkel en alleen je benen kan gebruiken...
Bosberg en de muur...? Stevig! Gewicht is inderdaad een nadeel bij de ligfiets. Mijn Cheetah waar ik in 2024 de lokale heuvels mee moest bedwingen voor woon-werk-verkeer is nu ook niet bepaald licht. Volgens sommige dingen die ik op internet lees heeft bij ligfietsen de capaciteit om te klimmen ook te maken (zou te maken kunnen hebben) met het feit of de fiets hoog is of laag. Ik meen me te herinneren dat de consensus meestal was dat een hoge en vrij rechtop zittende ligfiets best was, maar had ergens eens anders gelezen dat een ligfiets waar je meer op ligt i.c.m. een vlotte cadans 't beste zou zijn. 'k Weet niet meer of op die site/test gesproken werd van de zithoogte. Klimmen is wat mij betreft inderdaad ook mogelijk. Sneller of trager dan een rechtopfiets...? Geen idee, ik vermoed dat veel afhangt van 't mannetje (of de vrouw) die trapt i.c.m. het gewicht van de fiets. Er bestaan filmpjes die 'bewijzen' dat je met een ligfiets niet kan klimmen zoals https://www.youtube.com/watch?v=OnCOgDnzO8c
(foute titel? Moet dat niet zijn 'I can't climb Video Proof'? 1ste reply op de 2de comment 'prostate riders' --> LOL
. Recumbents cán climb: https://www.youtube.com/watch?v=b53l0IQFDTE.
Maar ik vermoed dat de krachtexplosie mogelijk gewoon met de benen en armen, en alle graden van vrijheid die niet-steun bied, er een pak meer spieren kunnen helpen met de taak. --> deze bedenking heb ik me deze week ook gemaakt...
Zoals Bicky zegt i.v.m. de explosiviteit, blij dat dat (ook) jouw bevinding is... Lijkt me ergens logisch aangezien je met de ligfiets énkel en alleen je benen kan gebruiken...
Bosberg en de muur...? Stevig! Gewicht is inderdaad een nadeel bij de ligfiets. Mijn Cheetah waar ik in 2024 de lokale heuvels mee moest bedwingen voor woon-werk-verkeer is nu ook niet bepaald licht. Volgens sommige dingen die ik op internet lees heeft bij ligfietsen de capaciteit om te klimmen ook te maken (zou te maken kunnen hebben) met het feit of de fiets hoog is of laag. Ik meen me te herinneren dat de consensus meestal was dat een hoge en vrij rechtop zittende ligfiets best was, maar had ergens eens anders gelezen dat een ligfiets waar je meer op ligt i.c.m. een vlotte cadans 't beste zou zijn. 'k Weet niet meer of op die site/test gesproken werd van de zithoogte. Klimmen is wat mij betreft inderdaad ook mogelijk. Sneller of trager dan een rechtopfiets...? Geen idee, ik vermoed dat veel afhangt van 't mannetje (of de vrouw) die trapt i.c.m. het gewicht van de fiets. Er bestaan filmpjes die 'bewijzen' dat je met een ligfiets niet kan klimmen zoals https://www.youtube.com/watch?v=OnCOgDnzO8c
In geval je voorblad(en) versleten is/zijn en je het niet zou kennen, zie Schlumpf Drive (mocht je het niet kennen): https://www.drive-mobility.com/en/drives. Ik denk dat ik voorlopig met enkel mijn Rohloff genoeg zal hebben, maar het is wel een goede optie om in 't achterhoofd te houden indien nodig lijkt me...Maddox schreef: ↑za 24 mei 2025, 19:44Dus nu ben ik verwend op dat vlak, en het vlot uit de voeten kunnen doe ik met mijn Rolhoff. De extreem lage gearing zorgt ervoor dat ik gemakkelijk vertikaal een berg op kan kruipen, en het grote bereik (met het dubbele voorblad bijna 800%) zorgt voor de mogelijkheid tot idioot gevaarlijke topsnelheid.
-
Maddox
- Helper
- Postcode: 1800
- Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
- Contacteer:
Ik heb er naar gekeken, een Schlumpf om te bouwen om op de Bafang te zetten. Maar de aluminium behuizing van de Schlumpf is zo mager, het een volledig herontwerp zou worden . Ook wissel ik maar zeer zelden van voorplateau. Eigenlijk alleen bij lege accu.Stijnsmb schreef: ↑zo 01 jun 2025, 18:24 In geval je voorblad(en) versleten is/zijn en je het niet zou kennen, zie Schlumpf Drive (mocht je het niet kennen): https://www.drive-mobility.com/en/drives. Ik denk dat ik voorlopig met enkel mijn Rohloff genoeg zal hebben, maar het is wel een goede optie om in 't achterhoofd te houden indien nodig lijkt me...