Alfine 11
-
- Neo Prof
- Berichten: 224
- Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 17:37
- Postcode: 1800
- Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
- Contacteer:
Re: Alfine 11
Even duidelijk maken. Ik heb geen 14 versnellingen nodig. Met 5 zou ik toekomen. Maar de 5 versnellings IGH's doen niet wat ik wil.
Dan zijn de stappen wat klein om het volledige bereik dat ik wil te halen.
Ik doe voornamelijk stadsverkeer, dus veel start/stop en geen hoge topsnelheden. En veel hellingen. Brussel is stiekem niet plat.
En ja, een Rolhoff is duuuuuuuuur. De volledige kit zet de teller rond de €1700.
Langs de andere kant, met €150 per maand aan fietsvergoeding is het snel bij elkaar gereden.
Trapfrequentie. Heb net mijn zelfbouw traptoerenteller van de fiets afgenomen. De informatie die ik wou hebben, is verzameld.
De Bafang BBS02b onder grey Ghost is net te volgen door me, als die op volledige ondersteuning staat. Met een volle accu loopt die tegen de 135rpm. Dat vlakt redelijk snel af naar 125, wat nog steeds heel snel trappen is. Te snel om comfortabel te zijn. 90 is snel comfortabel voor me.
Dan zijn de stappen wat klein om het volledige bereik dat ik wil te halen.
Ik doe voornamelijk stadsverkeer, dus veel start/stop en geen hoge topsnelheden. En veel hellingen. Brussel is stiekem niet plat.
En ja, een Rolhoff is duuuuuuuuur. De volledige kit zet de teller rond de €1700.
Langs de andere kant, met €150 per maand aan fietsvergoeding is het snel bij elkaar gereden.
Trapfrequentie. Heb net mijn zelfbouw traptoerenteller van de fiets afgenomen. De informatie die ik wou hebben, is verzameld.
De Bafang BBS02b onder grey Ghost is net te volgen door me, als die op volledige ondersteuning staat. Met een volle accu loopt die tegen de 135rpm. Dat vlakt redelijk snel af naar 125, wat nog steeds heel snel trappen is. Te snel om comfortabel te zijn. 90 is snel comfortabel voor me.
Laatst gewijzigd door Maddox op za 18 dec 2021, 9:47, 2 keer totaal gewijzigd.
- CapoJan
- General Manager
- Berichten: 2571
- Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
- Postcode: 9050
- Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
- Locatie: Gent (Gentbrugge)
- Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
- Contacteer:
Re: Alfine 11
Als je geen pech hebt, kan je er wel je hele leven mee doen. Natuurlijk: je koopt héél veel Nexus/Alfine 8 voor dat geld. Verder heb ik her en der gelezen dat voor die Shimano naven de fabrikanten van middenmotoren het koppel beperken tot 50 Nm. Voor een Rohloff is dat niet nodig.
Anders gezegd: die naaf hoort bij de absolute top, maar je betaalt er wel voor.
Ik ben benieuwd om het vervolg te lezen.
Anders gezegd: die naaf hoort bij de absolute top, maar je betaalt er wel voor.
Ik ben benieuwd om het vervolg te lezen.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
-
- dokter
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
- Postcode: 8610
- Fiets: FAW27
- Locatie: kortemark
- Contacteer:
Re: Alfine 11
ik heb 80Nm, absoluut niet beperkte midmotor op een nexus 8. wat je ook niet mag vergeten is de omzetverhouding.
een nexus 8 in een 28" wiel zal een veel grotere overbrenging hebben dan een nexus 8 in een 20" wieltje. de krachten de op een klein wiel komen zijn veel kleiner. mijn vouwfiets met 16" wielen trek ik zo op zijn achterwiel, mijn MTB met 26" wielen al veel minder
-
- Neo Prof
- Berichten: 224
- Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 17:37
- Postcode: 1800
- Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
- Contacteer:
Re: Alfine 11
De plaatsing van de Rohloff is an sich goed verlopen. Blijkbaar heeft Azub hun standaard uptakes voor een Rohloff gebruikt om de Alfine 11 in de achterbrug te hangen. Dus de vervanging van het wiel was 1 op 1 zonder gezever.
De twistshifter was een ander verhaal, en het heeft een tripje naar Zonhoven gekost, om te gaan kijken hoe het systeem op de Azub Fat gemonteerd zit. (in 1 keer een hoop andere dingen gaan bijhalen, daar niet van)
Ik moet toegeven, als ik die Rohloff bekijk, dat is gewoon enginering porn. Er is iets voor te zeggen maar 1 product met een paar opties te hebben.
Nu werk vinden voor de 2 Alfine 11's. (heb maar 1 shifter, maar de 2 wielen zijn compleet, met Schwalbe Marathon+ banden)
De twistshifter was een ander verhaal, en het heeft een tripje naar Zonhoven gekost, om te gaan kijken hoe het systeem op de Azub Fat gemonteerd zit. (in 1 keer een hoop andere dingen gaan bijhalen, daar niet van)
Ik moet toegeven, als ik die Rohloff bekijk, dat is gewoon enginering porn. Er is iets voor te zeggen maar 1 product met een paar opties te hebben.
Nu werk vinden voor de 2 Alfine 11's. (heb maar 1 shifter, maar de 2 wielen zijn compleet, met Schwalbe Marathon+ banden)
- Brechtix
- dokter
- Berichten: 1330
- Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
- Postcode: 9000
- Fiets: EWAW, RAW, Milan,
- Locatie: B-9000 Gent
- Velomobiel: eWAW
- Contacteer:
Re: Alfine 11
Is dat met een 48V accu?
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."
Larry Page
Larry Page
-
- Neo Prof
- Berichten: 224
- Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 17:37
- Postcode: 1800
- Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
- Contacteer:
Re: Alfine 11
De Bafang 750W BBS02b kwam toen alleen met een 48V accu.
Nu, die kan een 52V accu aan, maar dan loopt die nog een paar rpm sneller.
Nu, die kan een 52V accu aan, maar dan loopt die nog een paar rpm sneller.
-
- Neo Prof
- Berichten: 224
- Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 17:37
- Postcode: 1800
- Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
- Contacteer:
Re: Alfine 11
2 Maand en 1600 km Rohloff. Zalig.
Geen kraakje, geen tuutje, geen piepje.
Het enige minpuntje . Een redelijk zware shifter. Maar dit zou beteren met gebruik. En zelfs al zou het niet beteren
Ondertussen hebben we de Nexus ook onder controle gekregen. Veel meer Shimano vet erin, en zeer zorgvuldig terug in elkaar gestoken.
Geen kraakje, geen tuutje, geen piepje.
Het enige minpuntje . Een redelijk zware shifter. Maar dit zou beteren met gebruik. En zelfs al zou het niet beteren
Ondertussen hebben we de Nexus ook onder controle gekregen. Veel meer Shimano vet erin, en zeer zorgvuldig terug in elkaar gestoken.
- CapoJan
- General Manager
- Berichten: 2571
- Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
- Postcode: 9050
- Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
- Locatie: Gent (Gentbrugge)
- Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
- Contacteer:
Re: Alfine 11
Mooi. Mijn ervaringen met de combinatie Rohloff en elektrische ondersteuning: vermogen eraf als je schakelt. Went snel en dan gaat het vlot, vaak in sprongen van 2 of 3 versnellingen. Voor je roept 'dan heb je er teveel': er zijn geregeld omstandigheden waarin ze allemaal nodig zijn, zelfs de kleinste. Denk: stevige, lange bergop met een flinke lading. Het gebeurt niet vaak, maar dan ben ik toch blij dat al die versnellingen er zijn. En in pakweg 80.000 km heeft de Rohloff nog niet één keer gefaald.Maddox schreef: ↑ma 04 apr 2022, 21:48 2 Maand en 1600 km Rohloff. Zalig.
Geen kraakje, geen tuutje, geen piepje.
Het enige minpuntje . Een redelijk zware shifter. Maar dit zou beteren met gebruik. En zelfs al zou het niet beteren
Ondertussen hebben we de Nexus ook onder controle gekregen. Veel meer Shimano vet erin, en zeer zorgvuldig terug in elkaar gestoken.
Nota: de shifter in een Orca is er één die je met de hele hand kan vatten, niet slechts met twee vingers. Dat kan ook verschil maken.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
-
- Neo Prof
- Berichten: 224
- Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 17:37
- Postcode: 1800
- Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
- Contacteer:
Re: Alfine 11
Rohloff blijft toppie.
Oliewissel later. Verbazingwekkend propere olie die eruit kwam.
Het enige dat me blijft "irriteren" is het zware schakelen.
Maar heb wel uitgevogeld waar dat vandaan komt. De combinatie van volledige lengte buitenkabels met een paar korte bochten, en het klassieke "schakelpatroon" van de Rohloff.
Heb een paar plannen die het probleem ten gronde kunnen aanpakken.
Oliewissel later. Verbazingwekkend propere olie die eruit kwam.
Het enige dat me blijft "irriteren" is het zware schakelen.
Maar heb wel uitgevogeld waar dat vandaan komt. De combinatie van volledige lengte buitenkabels met een paar korte bochten, en het klassieke "schakelpatroon" van de Rohloff.
Heb een paar plannen die het probleem ten gronde kunnen aanpakken.
- De bochten ruimer voorzien en Jagwire buitenkabel gebruiken , op de rechte stukken open kabel gebruiken.
- Gebla Rohbox gebruiken met andere shifters.
- Een elektrische shifter verzinnen, eentje die zoals een Di2 of een E14 kan werken, maar dan zonder de EOM verplichtingen. Dan gaat de shifter vervangen worden door een setje drukknoppen.
- CapoJan
- General Manager
- Berichten: 2571
- Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
- Postcode: 9050
- Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
- Locatie: Gent (Gentbrugge)
- Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
- Contacteer:
Re: Alfine 11
Heb je een korte of een lange greep om te schakelen?
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
-
- Neo Prof
- Berichten: 224
- Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 17:37
- Postcode: 1800
- Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
- Contacteer:
Re: Alfine 11
De originele, oftewel korte. De lange zou iets kunnen helpen, maar ik heb er nog niet lang naar gezocht. Die gaat er alleen voor zorgen dat ik wat meer grip heb, maar dat ik nog steeds een hoop kracht nodig heb.
Dat was wel een voordeel op de triggershifter van de Alfine. Het was geen druk op de knop, maar veel meer was het niet.
-
- Neo Prof
- Berichten: 224
- Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 17:37
- Postcode: 1800
- Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
- Contacteer:
Re: Alfine 11
Een beetje googlen geeft me dit.
Anderen hebben het al gedaan, dus is een elektronische Rohloff shifter niet onmogelijk, zelfs redelijk gemakkelijk te bouwen.
Nu er tijd voor vinden. Eerst de Riksha voor Gent afwerken.
Anderen hebben het al gedaan, dus is een elektronische Rohloff shifter niet onmogelijk, zelfs redelijk gemakkelijk te bouwen.
Nu er tijd voor vinden. Eerst de Riksha voor Gent afwerken.