1ste velomobiel voor werkverkeer
-
- Supporter
- Berichten: 1
- Lid geworden op: zo 20 mar 2022, 12:24
- Postcode: 2490
- Contacteer:
1ste velomobiel voor werkverkeer
Beste forumleden
Ik ben christof en zou graag met de fiets naar het werk willen rijden
Het zou een 18km enkel zijn en op een maand tijd zou het 175 euro opbrengen en dit geld kan ik gebruiken om het vervoermiddel te kunnen afbetalen.
Nu weet ik dat er speed pedelecs zijn en ik hiermee even snel op het werk geraak dan met de auto(langs het jaagpad , kanaal zoals wij zeggen)
Het nadeel , ik wil niet doorregend op het werk aan komen.
Dus was ik aan het rond kijken voor een velomobiel.
Tot nu toe breng ik mijn dochtertje met de wagen naar de opvang en het kan zijn dat ik later de dochter en haar broertje ook smorgens naar de voorschoolse opvang moet brengen maar dit staat nog niet vast .
Daarom twijfel ik tussen een leiba x tream en leiba classic L
In de classic L kan ik 2 kindjes kwijt als ik een dua zitje monteer ,
Wie heeft er hier een leiba classic en wie heeft er 1 gereden?
Dan zou ik graag deze elektrisch willen maken. Ik heb onze bakfiets ook zelf elektrisch gemaakt met een naaf motor van 3
Ik zou 2 km over een rustige baan zonder fietspad en 16km langs het kanaal moeten afleggen dus ik kom zeer weinig auto verkeer tegen.
Dit zorgt ervoor dat ik toch een hoge +-45km/h snelheid zou kunnen aanhouden wat niet volgens de wet mag , maar heeft er ooit iemand al controle gehad of gezien naast de vaart(jaagpad)?
Ik heb al wat aan het rond zoeken geweest en weet dat een elektromotor maar 250watt mag zijn.
Dus na opzoeken zou ik een 250 watt naaf motor van bafang met behuizing kunnen kopen waar 250watt in gegradeerd staat en het interne gedeelte van een 750watt motor kan monteren zodat deze het gewicht van de velomobiel kan trekken.
Graag had ik wat advies van forum leden die al een tijdje met een velomobiel reizen.
Mvg. Alvast bedankt voor de hulp
Christof
Ik ben christof en zou graag met de fiets naar het werk willen rijden
Het zou een 18km enkel zijn en op een maand tijd zou het 175 euro opbrengen en dit geld kan ik gebruiken om het vervoermiddel te kunnen afbetalen.
Nu weet ik dat er speed pedelecs zijn en ik hiermee even snel op het werk geraak dan met de auto(langs het jaagpad , kanaal zoals wij zeggen)
Het nadeel , ik wil niet doorregend op het werk aan komen.
Dus was ik aan het rond kijken voor een velomobiel.
Tot nu toe breng ik mijn dochtertje met de wagen naar de opvang en het kan zijn dat ik later de dochter en haar broertje ook smorgens naar de voorschoolse opvang moet brengen maar dit staat nog niet vast .
Daarom twijfel ik tussen een leiba x tream en leiba classic L
In de classic L kan ik 2 kindjes kwijt als ik een dua zitje monteer ,
Wie heeft er hier een leiba classic en wie heeft er 1 gereden?
Dan zou ik graag deze elektrisch willen maken. Ik heb onze bakfiets ook zelf elektrisch gemaakt met een naaf motor van 3
Ik zou 2 km over een rustige baan zonder fietspad en 16km langs het kanaal moeten afleggen dus ik kom zeer weinig auto verkeer tegen.
Dit zorgt ervoor dat ik toch een hoge +-45km/h snelheid zou kunnen aanhouden wat niet volgens de wet mag , maar heeft er ooit iemand al controle gehad of gezien naast de vaart(jaagpad)?
Ik heb al wat aan het rond zoeken geweest en weet dat een elektromotor maar 250watt mag zijn.
Dus na opzoeken zou ik een 250 watt naaf motor van bafang met behuizing kunnen kopen waar 250watt in gegradeerd staat en het interne gedeelte van een 750watt motor kan monteren zodat deze het gewicht van de velomobiel kan trekken.
Graag had ik wat advies van forum leden die al een tijdje met een velomobiel reizen.
Mvg. Alvast bedankt voor de hulp
Christof
- bicky
- General Manager
- Berichten: 3908
- Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
- Postcode: 8700
- Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
- Locatie: Tielt (wst-vl)
- Velomobiel: Mango+ (2011)
- Contacteer:
Re: 1ste velomobiel voor werkverkeer
een leiba heb ik nog nooit in het echt gezien, ook niet op de olienbollentocht in Nederland.
Er zullen er dus bitter weinig rondrijden.
zou me verbazen als er iemand hier op het forum eentje bezit.
is een fietskar achter een velomobiel geen optie? kan je die achterlaten bij school of de opvang.
een quattro kan uitgerust worden met 1 extra zitje maar dat is niet genoeg
hoever is de school/opvang?
Er zullen er dus bitter weinig rondrijden.
zou me verbazen als er iemand hier op het forum eentje bezit.
is een fietskar achter een velomobiel geen optie? kan je die achterlaten bij school of de opvang.
een quattro kan uitgerust worden met 1 extra zitje maar dat is niet genoeg
hoever is de school/opvang?
-
- Neo Prof
- Berichten: 248
- Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 17:37
- Postcode: 1800
- Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
- Contacteer:
Re: 1ste velomobiel voor werkverkeer
Ik heb geen idee over de Leiba, maar de zeer uitgebreide wenslijst lijkt me eerder iets voor een peperdure custom aankoop, of voor een zelfbouw, die alleen mogelijk is met een hoop ervaring en een goed uitgeruste werkplaats.
Ik moet wel toegeven, het idee van een aanhanger is niet slecht, maar de combinatie van een HPV met een aanhanger lijkt me wel enorm lang.
Misschien dat een ligtrike met HP Velotechnic Streamer een gulden middenweg kan bieden.
Wat betreft "high power" ondersteunende aandrijvingen. Ik gebruik nu al bijna 2 jaar een Bafang BBS02b 750W midmotor, en uitgezonderd de ervaring dat Bafang maar voor 5000km max vet voorziet, is het een geniaal "midmotor" systeem.
Ervaring, het is niet echt vriendelijk voor de aandrijftrein. Ik heb op 18 maand 2 Alfine 11 naven "opgeblazen".
Mijn broer heeft op een paar maand een 10 speed SRAM cassette gewoon opgevreten en de naaf/spaken volledig voor de vuilbak gereden met zijn gesensorde 1000W BBSHD.
Er zijn nu 3 experimentjes lopende.
Een 500W BBS02b op mijn echtgenotes HP Velotechnic Scorpion FS in combinatie met een Shimano Nexus 8.
Mijn broer met zijn upwrong Merida die ook de Nexus 8 probeert, maar dan met de BBSHD (we moeten de tandwielen beter aanpassen, 52-23 is veel te hoogtoerig)
En mijn Grey Ghost is nu voorzien van de compleet decadent dure Rohloff E14 speedhub die de BBS750b mag verteren.
Ik moet wel toegeven, het idee van een aanhanger is niet slecht, maar de combinatie van een HPV met een aanhanger lijkt me wel enorm lang.
Misschien dat een ligtrike met HP Velotechnic Streamer een gulden middenweg kan bieden.
Wat betreft "high power" ondersteunende aandrijvingen. Ik gebruik nu al bijna 2 jaar een Bafang BBS02b 750W midmotor, en uitgezonderd de ervaring dat Bafang maar voor 5000km max vet voorziet, is het een geniaal "midmotor" systeem.
Ervaring, het is niet echt vriendelijk voor de aandrijftrein. Ik heb op 18 maand 2 Alfine 11 naven "opgeblazen".
Mijn broer heeft op een paar maand een 10 speed SRAM cassette gewoon opgevreten en de naaf/spaken volledig voor de vuilbak gereden met zijn gesensorde 1000W BBSHD.
Er zijn nu 3 experimentjes lopende.
Een 500W BBS02b op mijn echtgenotes HP Velotechnic Scorpion FS in combinatie met een Shimano Nexus 8.
Mijn broer met zijn upwrong Merida die ook de Nexus 8 probeert, maar dan met de BBSHD (we moeten de tandwielen beter aanpassen, 52-23 is veel te hoogtoerig)
En mijn Grey Ghost is nu voorzien van de compleet decadent dure Rohloff E14 speedhub die de BBS750b mag verteren.
- CapoJan
- General Manager
- Berichten: 2591
- Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
- Postcode: 9050
- Fiets: Flevobike E-Orca + Nazca Paseo
- Locatie: Gent (Gentbrugge)
- Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
- Contacteer:
Re: 1ste velomobiel voor werkverkeer
Lang, bwah
Naar mijn mening wel de beste oplossing: met de fietskar tot aan de opvang of school, kar daar laten en dan met een kortere, lichtere velomobiel verder rijden.
Wat de motor betreft, heb ik wel enkele bedenkingen:
Ik heb de indruk dat het tot nu toe een puur theoretische oefening is. Ik zou eerst eens een paar velomobielen testen, zonder kar, zonder kinderen, om te weten of het iets voor je is. Op basis van die beperkte ervaring kan je dan bepalen welke richting het uit moet gaan. 18 km is een mooie afstand voor zo'n voertuig. Ik doe er 23 enkel, nu al 10 jaar met de velomobiel, en het blijft elke keer genieten. Het mag regenen, sneeuwen, koud of warm zijn, maakt niet uit. Maar dat is niet voor iedereen zo: we kennen allemaal wel die gevallen van mensen die razend enthousiast zijn over hun nieuwe speeltje dat enkele maanden later te koop aangeboden wordt.
Zoek eventueel een tweedehandse Mango of Strada, zet er een middenmotor op (Bafang BBS02), hang er een kar achter en je hebt de ideale velomobiel om te leren.
Naar mijn mening wel de beste oplossing: met de fietskar tot aan de opvang of school, kar daar laten en dan met een kortere, lichtere velomobiel verder rijden.
Wat de motor betreft, heb ik wel enkele bedenkingen:
- een velomobiel is gestroomlijnd. Je hebt dus geen groot vermogen nodig om snelheid te halen. Wel eventueel om de totale last (met kinderen in de kar) op snelheid te krijgen, maar dat lukt met 250 W zeker ook.
- een naafmotor lijkt me geen goed idee: je onafgeveerde massa wordt flink verhoogd en dus veranderen de veer- en dempingskarakteristieken. Daar bovenop is het een extra belasting voor alle ophangingspunten.
- met een gestroomlijnde velomobiel heb je na wat oefening geen motor nodig, laat staan 750 W, om 40 km/u te halen op een jaagpad. Bij de mijne helpt die ook omdat een Orca meer op het praktische aspect gericht is dan op pure prestatie
- meer vermogen betekent ook meer energieverbruik. Dat kan je compenseren met een zwaardere accu, maar dat betekent ook weer meer gewicht. Kwestie van het optimum vinden
Ik heb de indruk dat het tot nu toe een puur theoretische oefening is. Ik zou eerst eens een paar velomobielen testen, zonder kar, zonder kinderen, om te weten of het iets voor je is. Op basis van die beperkte ervaring kan je dan bepalen welke richting het uit moet gaan. 18 km is een mooie afstand voor zo'n voertuig. Ik doe er 23 enkel, nu al 10 jaar met de velomobiel, en het blijft elke keer genieten. Het mag regenen, sneeuwen, koud of warm zijn, maakt niet uit. Maar dat is niet voor iedereen zo: we kennen allemaal wel die gevallen van mensen die razend enthousiast zijn over hun nieuwe speeltje dat enkele maanden later te koop aangeboden wordt.
Zoek eventueel een tweedehandse Mango of Strada, zet er een middenmotor op (Bafang BBS02), hang er een kar achter en je hebt de ideale velomobiel om te leren.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
-
- Neo Prof
- Berichten: 248
- Lid geworden op: zo 07 feb 2021, 17:37
- Postcode: 1800
- Fiets: Azub Tricon 26 BJ2020
- Contacteer:
Re: 1ste velomobiel voor werkverkeer
Hoi CapoJan,
Daarom dat ik persoonlijke observaties geef.
Maar ik vind naafmotoren niet ideaal, de Midmotors lijken me op alle vlakken uitgezonderd 1 , wat in België niet toegelaten is, de betere keuze.
De niet toegelaten optie is de "bromfietsoptie", waarmee je de naafmotor met een "gashendel", zonder trappen kan laten werken.
Maar voor België , achterwielvering is het minste wat je nodig hebt. En all round vering is een zeer nuttige optie. Het alternatief, 3 Big Apples, maar dat is een 2de keuze optie.
Daarom dat ik persoonlijke observaties geef.
Maar ik vind naafmotoren niet ideaal, de Midmotors lijken me op alle vlakken uitgezonderd 1 , wat in België niet toegelaten is, de betere keuze.
De niet toegelaten optie is de "bromfietsoptie", waarmee je de naafmotor met een "gashendel", zonder trappen kan laten werken.
Maar voor België , achterwielvering is het minste wat je nodig hebt. En all round vering is een zeer nuttige optie. Het alternatief, 3 Big Apples, maar dat is een 2de keuze optie.
- DennisTheMenace
- Neo Prof
- Berichten: 242
- Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 0:47
- Postcode: 3700
- Fiets: M5 CHR
- Locatie: Tongeren
- Velomobiel: Quest 700| DF-XL
- Contacteer:
Re: 1ste velomobiel voor werkverkeer
Hoi Christof,Ik ben christof en zou graag met de fiets naar het werk willen rijden
als ik de rest van je post lees zou ik het woord "fiets" in die zin vervangen door "elektrische auto die op het jaagpad kan rijden".
Ik ben niet overtuigd dat een velomobiel je verwachtingen gaat kunnen inlossen.
Een velomobiel is ideaal als je regelmatig en in alle weersomstandigheden langere afstanden wil fietsen met minimaal onderhoud. Er een elektrische go-kart van maken met een motor die meer dan 3 keer het vermogen van een gemiddelde fietser levert, is niet echt een succesformule denk ik, eerder een recept voor regelmatige kosten aan de aandrijflijn.
Ik denk dat een E-bike (met aanhanger) dan misschien een betere keuze is, die paar dagen per jaar dat het dan wel regent, kan je met de auto gaan (indien dit mogelijk is). In een velomobiel wordt je trouwens ook regelmatig nat (van het zweten), regen of niet.
Het beste advies dat je kan volgen is al gegeven: koop een tweedehands Strada/Mango/Quest en probeer het eens uit om te kijken of het iets voor jou is. Die ervaring zal je meer leren dan wat dan ook.
Groetjes,
Dennis
- Obelix
- Neo Prof
- Berichten: 215
- Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 17:07
- Postcode: 2890
- Fiets: Carbon Strada 321
- Velomobiel: Carbon Strada 321
- Contacteer:
Re: 1ste velomobiel voor werkverkeer
Dag Christof,
Focus zeker niet op snelheid, je zal enkel maar teleurgesteld worden... 45 km/u... tja... dit lijkt me bijzonder onrealistisch. Tenzij je uw fiets inderdaad ombouwt tot een halve brommer.
Je spieren moeten wennen aan het liggen - ik herinner me nog levendig hoe ik me voelde na een eerste weekend liggen - en een VM is best een zware fiets. Ondersteuning dient om te helpen bij het optrekken/klimmen, maar van zodra deze wegvalt (bij de meesten richting 28 km/u) wordt de fiets nog veel zwaarder en wordt er van je lichaam best nog veel verwacht. Een kruissnelheid van 35 km/u halen en blijven aanhouden is dan echt al een prestatie, zeker met een VM die geen racemachine is. Op een degelijk fietspad dat relatief vlak is, rij ik meestal ergens tussen de 30 en de 35 km/u zonder echt gek te doen. Wat resulteert in een gemiddelde van tussen de 27-29 km/u. Als mijn traject vlak was geweest, had ik blijven fietsen zonder ondersteuning en zouden de snelheden gelijkaardig zijn.
Ook de focus op het terugverdienen lijkt me wat voorbarig. Elke dag naar je werk fietsen vergt discipline en een speciale mindset. Dé focus - als je de fiets als woonwerk wil gebruiken - is echter het fietscomfort: droog, warm, bijna geen onderhoud, mooie en veilige kijk op de weg, je fietst vanuit je zetel, kinderen die verwonderd staan te kijken, etc...
Ik sluit me aan bij het advies van de anderen: huur een VM of koop er eentje tweedehands om te proberen.
PS: Smaken verschillen, maar die Leiba-dingen vind ik spuuglelijk, zeker die ene met het open wiel achteraan.
Focus zeker niet op snelheid, je zal enkel maar teleurgesteld worden... 45 km/u... tja... dit lijkt me bijzonder onrealistisch. Tenzij je uw fiets inderdaad ombouwt tot een halve brommer.
Je spieren moeten wennen aan het liggen - ik herinner me nog levendig hoe ik me voelde na een eerste weekend liggen - en een VM is best een zware fiets. Ondersteuning dient om te helpen bij het optrekken/klimmen, maar van zodra deze wegvalt (bij de meesten richting 28 km/u) wordt de fiets nog veel zwaarder en wordt er van je lichaam best nog veel verwacht. Een kruissnelheid van 35 km/u halen en blijven aanhouden is dan echt al een prestatie, zeker met een VM die geen racemachine is. Op een degelijk fietspad dat relatief vlak is, rij ik meestal ergens tussen de 30 en de 35 km/u zonder echt gek te doen. Wat resulteert in een gemiddelde van tussen de 27-29 km/u. Als mijn traject vlak was geweest, had ik blijven fietsen zonder ondersteuning en zouden de snelheden gelijkaardig zijn.
Ook de focus op het terugverdienen lijkt me wat voorbarig. Elke dag naar je werk fietsen vergt discipline en een speciale mindset. Dé focus - als je de fiets als woonwerk wil gebruiken - is echter het fietscomfort: droog, warm, bijna geen onderhoud, mooie en veilige kijk op de weg, je fietst vanuit je zetel, kinderen die verwonderd staan te kijken, etc...
Ik sluit me aan bij het advies van de anderen: huur een VM of koop er eentje tweedehands om te proberen.
PS: Smaken verschillen, maar die Leiba-dingen vind ik spuuglelijk, zeker die ene met het open wiel achteraan.
-
- dokter
- Berichten: 1317
- Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
- Postcode: 8610
- Fiets: FAW27
- Locatie: kortemark
- Contacteer:
Re: 1ste velomobiel voor werkverkeer
ik ga hier toch al een paar bemerkingen geven.
1) gashendel is toegelaten, maar niet in 'brommermodus'. je moet effectief met de pedalen trappen. hint: je kan ook 'achteruit' trappen, dat wordt door sommige systemen ook herkent. mijn eerste motor in mijn FAW was een achterwielmotor. deze werd aangestuurd met gashendel (vermogenregeling) als je minstens 2x rondgedraaid had met pedalen. 1x ketting breuk gehad en ben gewoon naar huis kunnen rijden door loos te trappen en de motor te laten werken.
dit geeft als ENORM voordeel dat je voor een rood licht staat: achteruit trappen, de motor aanzetten, en dan overgaan naar voorwaarts trappen.
het grote voordeel van die gashendel is dat je ook aan 15km/h achter fietsers kan blijven rijden. met een bafang moet je die ofwel uitschakelen, ofwel je rem indrukken, want die trekt je altijd richting 25km/h. de hub motor was een 200W 36V motor.
bafang mid motor KAN met gashendel rijden, MAAR... is in brommermodus dan. jammer dat je niet kan instellen dat die het enkel mag doen als je trapt.
2) een motor van 250W is 250W NOMINAAL. dat is niet het max. mijn bafang 350W motor haalt bergop op lage toeren makkelijk 650W. je hebt meer dan genoeg vermogen om van stilstand te vertrekken in een VM. en door zijn aerodynamica ga je vlot +30 halen ermee (mijne bafang doet met 400-450W makkelijk 48-50km/h als die onbegrensd rijdt, zelf ook wat meetrappen natuurlijk)
3) in tegenstelling tot maddox heb ik een bafang 350W motor (licht gekitteld voor hoger vermogen) in mijn 55kg zware alu alleweder en achterop zit een goedkope (145€ ofzo) nexus 8 naafversnelling. die naaf heeft er in mijn VM reeds 35417km op zitten vandaag en heeft al 30 000km GEEN onderhoud gehad (enkel na de eerste 5000km heb ik het fabrieksvet vervangen) waarvan 16875km met die motor.
Maddox zijn 750W motor is in principe begrensd op 25A bij 48V. zijn volgeladen accu is 54,6V en dan heb je bij 25A al vlotjes 1365Watt. ik denk dat DIT het probleem is dat zijn naven sneuvelen. mijn bafang 350 met zijn 18A op 42V (volgeladen 36V accu) komt op max 756Watt uit. dus begint niet overdreven vermogen te steken, want zoals vermeld zal je aandrijflijn op zen donder krijgen dan. je koppel is evenredig met het vermogen en het toerental. dus 1365watt op 1000rpm heeft dubbel zoveel koppel als 650W op 1000rpm. en koppel is hetgene dat onderdeeltjes doet sneuvelen.
4) als je, zoals vele ebikers, quasi altijd de motor kracht laat leveren, en je zelf 30% meetrapt, dan zweet je absoluut niet in een VM. zonde rondersteuning kwam in natter toe op het werk dan een bukfiets, nnu winter en zomer kom ik kurkdroog toe. ik heb het grote voordeel dat ik mijn 55kg zware VM niet meer bergop moet duwen aan 7km/h. daar werkt de motor, bergaf haalt die 70km/h (zwaartekracht en veel gewicht), vlakke baan probeer ik die vast te houden op een 34-38km/h.
5) je fietsroute moet niet de kortste zijn naar het werk, dus je kan je fietsvergoeding nog wel wat optrekken zo. met een VM zal je vanzelf merken dat je bepaalde stukken weg liever vermijd. ik rijd veelal 3-4km extra rond, zodat ik een dorpskern met lichten en ronde punten kan vermijden. het zwaarste met een VM is telkens vanuit stilstand optrekken. kortste rit woon-werk is 26km, ik doe een traject van 32-34km. ik ben meestal sneller thuis op de lange route.
bv ik vertrek centrum oostende. stadsverkeer is verschrikkelijk. na 12min pas ben ik op de boerenbuiten richting gistel.
echter, als ik omrijd langs het park (trager) en de groene 62 (oude spoorwegbaan die nu fiets/wandelroute is), ben ik op datzelfde punt (de brug over die baan richting gistel) na 9min. 3min bespaard (en 5km gefietst ipv 4,2km)
6) SP mogen op sommige jaadpaden niet op, bijkomend is het daar 10km/h (je mag max 30 als er vrije baan en vrij zicht is)
7) niet alle VM zijn om te bouwen naar ebike
1) gashendel is toegelaten, maar niet in 'brommermodus'. je moet effectief met de pedalen trappen. hint: je kan ook 'achteruit' trappen, dat wordt door sommige systemen ook herkent. mijn eerste motor in mijn FAW was een achterwielmotor. deze werd aangestuurd met gashendel (vermogenregeling) als je minstens 2x rondgedraaid had met pedalen. 1x ketting breuk gehad en ben gewoon naar huis kunnen rijden door loos te trappen en de motor te laten werken.
dit geeft als ENORM voordeel dat je voor een rood licht staat: achteruit trappen, de motor aanzetten, en dan overgaan naar voorwaarts trappen.
het grote voordeel van die gashendel is dat je ook aan 15km/h achter fietsers kan blijven rijden. met een bafang moet je die ofwel uitschakelen, ofwel je rem indrukken, want die trekt je altijd richting 25km/h. de hub motor was een 200W 36V motor.
bafang mid motor KAN met gashendel rijden, MAAR... is in brommermodus dan. jammer dat je niet kan instellen dat die het enkel mag doen als je trapt.
2) een motor van 250W is 250W NOMINAAL. dat is niet het max. mijn bafang 350W motor haalt bergop op lage toeren makkelijk 650W. je hebt meer dan genoeg vermogen om van stilstand te vertrekken in een VM. en door zijn aerodynamica ga je vlot +30 halen ermee (mijne bafang doet met 400-450W makkelijk 48-50km/h als die onbegrensd rijdt, zelf ook wat meetrappen natuurlijk)
3) in tegenstelling tot maddox heb ik een bafang 350W motor (licht gekitteld voor hoger vermogen) in mijn 55kg zware alu alleweder en achterop zit een goedkope (145€ ofzo) nexus 8 naafversnelling. die naaf heeft er in mijn VM reeds 35417km op zitten vandaag en heeft al 30 000km GEEN onderhoud gehad (enkel na de eerste 5000km heb ik het fabrieksvet vervangen) waarvan 16875km met die motor.
Maddox zijn 750W motor is in principe begrensd op 25A bij 48V. zijn volgeladen accu is 54,6V en dan heb je bij 25A al vlotjes 1365Watt. ik denk dat DIT het probleem is dat zijn naven sneuvelen. mijn bafang 350 met zijn 18A op 42V (volgeladen 36V accu) komt op max 756Watt uit. dus begint niet overdreven vermogen te steken, want zoals vermeld zal je aandrijflijn op zen donder krijgen dan. je koppel is evenredig met het vermogen en het toerental. dus 1365watt op 1000rpm heeft dubbel zoveel koppel als 650W op 1000rpm. en koppel is hetgene dat onderdeeltjes doet sneuvelen.
4) als je, zoals vele ebikers, quasi altijd de motor kracht laat leveren, en je zelf 30% meetrapt, dan zweet je absoluut niet in een VM. zonde rondersteuning kwam in natter toe op het werk dan een bukfiets, nnu winter en zomer kom ik kurkdroog toe. ik heb het grote voordeel dat ik mijn 55kg zware VM niet meer bergop moet duwen aan 7km/h. daar werkt de motor, bergaf haalt die 70km/h (zwaartekracht en veel gewicht), vlakke baan probeer ik die vast te houden op een 34-38km/h.
5) je fietsroute moet niet de kortste zijn naar het werk, dus je kan je fietsvergoeding nog wel wat optrekken zo. met een VM zal je vanzelf merken dat je bepaalde stukken weg liever vermijd. ik rijd veelal 3-4km extra rond, zodat ik een dorpskern met lichten en ronde punten kan vermijden. het zwaarste met een VM is telkens vanuit stilstand optrekken. kortste rit woon-werk is 26km, ik doe een traject van 32-34km. ik ben meestal sneller thuis op de lange route.
bv ik vertrek centrum oostende. stadsverkeer is verschrikkelijk. na 12min pas ben ik op de boerenbuiten richting gistel.
echter, als ik omrijd langs het park (trager) en de groene 62 (oude spoorwegbaan die nu fiets/wandelroute is), ben ik op datzelfde punt (de brug over die baan richting gistel) na 9min. 3min bespaard (en 5km gefietst ipv 4,2km)
6) SP mogen op sommige jaadpaden niet op, bijkomend is het daar 10km/h (je mag max 30 als er vrije baan en vrij zicht is)
7) niet alle VM zijn om te bouwen naar ebike
- CapoJan
- General Manager
- Berichten: 2591
- Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
- Postcode: 9050
- Fiets: Flevobike E-Orca + Nazca Paseo
- Locatie: Gent (Gentbrugge)
- Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
- Contacteer:
Re: 1ste velomobiel voor werkverkeer
Op veel velomobielen is een naafmotor ook geen optie omdat het achterwiel enkelzijdig opgehangen is. Jaren geleden werd in Frankrijk geëxperimenteerd met een direct drive naafmotor in een WAW. Dat was omdat dit type motor voor in de heuvels twee voordelen biedt: de motor als elektrische rem gebruiken en tegelijk energie recupereren. Maar ik vermoed dat dit een WAW zonder achtervering was, want degene die dit uitwerkte, weet wel waar hij mee bezig is (produceert nu DuoQuest op bestelling, dus dat is ook nog een optie). Indien ik het goed heb, is die persoon daar later ook van afgestapt.Maddox schreef: ↑ma 21 mar 2022, 22:46 Maar ik vind naafmotoren niet ideaal, de Midmotors lijken me op alle vlakken uitgezonderd 1 , wat in België niet toegelaten is, de betere keuze.
De niet toegelaten optie is de "bromfietsoptie", waarmee je de naafmotor met een "gashendel", zonder trappen kan laten werken.
En all round vering is een zeer nuttige optie. Het alternatief, 3 Big Apples, maar dat is een 2de keuze optie.
Verder geef ik je gelijk: een middenmotor is in de meeste gevallen het meest aangewezen. Eén nadeel: de hele aandrijflijn krijgt meer vermogen te verwerken. Vandaar ook - zoals je zelf ook zegt - dat het best is dat vermogen te beperken. Ik zie ook geen voordelen aan meer vermogen, temeer omdat je rekening moet houden met de snelheden waarvoor de machine ontworpen is. Snel rijden is niet moeilijk tot er maneuvers moeten uitgevoerd worden...
Bijna alle velomobielen zijn standaard uitgerust met vering rondom. Dat dikke banden een alternatief vormen, daar ben ik het niet helemaal mee eens. Dikkere banden dienen m.i. vooral om trillingen (klinkers en dergelijke) weg te filteren terwijl de vering twee doelen dient: wegligging verbeteren en grote schokken opvangen. Maar indien je rijdt met bijvoorbeeld een ongeveerde trike vormen die banden à la Big Apple de enige mogelijkheid om het comfort te verbeteren.
En inderdaad: een gashendel maakt van je voertuig - zoals al eerder gezegd - een elektrisch autootje (een LEV) en dan zit je denk ik niet op de juiste plaats bij HPV
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
Re: 1ste velomobiel voor werkverkeer
Er is 15j geleden een ligger geweest die met een leiba reed, die heeft het toch een tijdje volgehouden, geen idee meer hoe die heet. En/of hij de leiba nog in zijn bezit heeft
De xstream heb ik eens op cyclevision gezien. Zag er mooi en relatief breed uit. Maar de kap had niet de stijfheid zoals we bij de meeste velomobielen gewoon zijn. Leek meer een stroomlijn op een trike,voor zover ik me herinner.
Als je 'leiba' ingeeft bij de zoekfunctie kom je uit bij Tom Peeters in 2008.
De xstream heb ik eens op cyclevision gezien. Zag er mooi en relatief breed uit. Maar de kap had niet de stijfheid zoals we bij de meeste velomobielen gewoon zijn. Leek meer een stroomlijn op een trike,voor zover ik me herinner.
Als je 'leiba' ingeeft bij de zoekfunctie kom je uit bij Tom Peeters in 2008.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
- Samural
- Junior
- Berichten: 65
- Lid geworden op: do 23 aug 2018, 11:14
- Postcode: 5024
- Fiets: Zox 26 Low
- Velomobiel: Waw 169
- Contacteer:
Re: 1ste velomobiel voor werkverkeer
Een aantal WAWs in Frankrijk rijden probleemloos rond met een naafmotor, zelfs met achtervering:CapoJan schreef: ↑di 22 mar 2022, 12:58 Op veel velomobielen is een naafmotor ook geen optie omdat het achterwiel enkelzijdig opgehangen is. Jaren geleden werd in Frankrijk geëxperimenteerd met een direct drive naafmotor in een WAW. Dat was omdat dit type motor voor in de heuvels twee voordelen biedt: de motor als elektrische rem gebruiken en tegelijk energie recupereren. Maar ik vermoed dat dit een WAW zonder achtervering was, want degene die dit uitwerkte, weet wel waar hij mee bezig is (produceert nu DuoQuest op bestelling, dus dat is ook nog een optie). Indien ik het goed heb, is die persoon daar later ook van afgestapt.
Op mijn ongeveerde WAW heb ik een geared naafmotor, maar de WAWs die in de bergen rijden, zijn meestal met een direct drive naafmotor uitgerust om de snelheid in de afdalingen te beperken (en zo de remmen te besparen!) en om energie te recuperen.
Het zwitserse bedrijf Biketothefuture heeft zulke WAWs in zijn aanbod.
- fujin
- Helper
- Berichten: 385
- Lid geworden op: ma 07 sep 2009, 21:28
- Postcode: 2170
- Fiets: Mango Plus 283
- Locatie: Merksem
- Velomobiel: Quest XS090
- Contacteer:
Re: 1ste velomobiel voor werkverkeer
@ChristofMustang66
"maar heeft er ooit iemand al controle gehad of gezien naast de vaart(jaagpad)?"
Ja, niet vaak, slechts 1x in 10 jaar.
Toen ik even 40 reed wou die politieagent toch wel graag zien dat er echt geen ondersteuning in zat.
En hij vroeg mij "vriendelijk" om snelheid aan te passen op de drukkere stukken.
18 km is ideaal voor velomobiel, echter volle ondersteuning en dan dagelijks met 45 kmh over jaagpad knallen?
Er zijn natuurlijk jaagpaden en jaagpaden.....
Maar ik weet inmiddels dat een gans bij 45 kmh altijd de verkeerde kant op loopt.
Honden in 80% van de gevallen. Kindjes idem.
45 is best wel rap, je haalt veilige marges weg, steekt er iets over, dan heb je kans dat je het niet kan ontwijken.
En dan sta je daar met een fiets die geen fiets is.. en leg het dan maar uit aan uw verzekeraar...
Uw voorstel zou u in geval van accident wel eens regelrecht naar de bedelstaf kunnen brengen..en is het dat waard?
Probeer gewoon idd eens met een 2e hands Mango of Strada om die met ondersteuning uit te rusten.
Gewoon met Bafang BBS2 zoals hierboven reeds beschreven.
Na een aantal accidenten ( niet in fout) kom je er vanzelf achter dat langzaam eigenlijk sneller is.
"maar heeft er ooit iemand al controle gehad of gezien naast de vaart(jaagpad)?"
Ja, niet vaak, slechts 1x in 10 jaar.
Toen ik even 40 reed wou die politieagent toch wel graag zien dat er echt geen ondersteuning in zat.
En hij vroeg mij "vriendelijk" om snelheid aan te passen op de drukkere stukken.
18 km is ideaal voor velomobiel, echter volle ondersteuning en dan dagelijks met 45 kmh over jaagpad knallen?
Er zijn natuurlijk jaagpaden en jaagpaden.....
Maar ik weet inmiddels dat een gans bij 45 kmh altijd de verkeerde kant op loopt.
Honden in 80% van de gevallen. Kindjes idem.
45 is best wel rap, je haalt veilige marges weg, steekt er iets over, dan heb je kans dat je het niet kan ontwijken.
En dan sta je daar met een fiets die geen fiets is.. en leg het dan maar uit aan uw verzekeraar...
Uw voorstel zou u in geval van accident wel eens regelrecht naar de bedelstaf kunnen brengen..en is het dat waard?
Probeer gewoon idd eens met een 2e hands Mango of Strada om die met ondersteuning uit te rusten.
Gewoon met Bafang BBS2 zoals hierboven reeds beschreven.
Na een aantal accidenten ( niet in fout) kom je er vanzelf achter dat langzaam eigenlijk sneller is.