Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975
-
- Public Relations
- Berichten: 985
- Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
- Postcode: 1880
- Fiets: quest 404
- Locatie: Kapelle op den bos
- Contacteer:
Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975
heb zo ondervonden dat de lus aan de woluwelaan voor af te slaan naar peutie niet reageert op mijn fiets , en die blijft dus rood tot er iets gedetecteerd wordt of toch minstens 4 cycli . sindsdien toch maar over de parallel en dwars oversteken nu heb ik s'morgen meestal niet de motivatie om over een tweevaks baan waar ze 90 mogen te rijden .
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C
- bicky
- General Manager
- Berichten: 3870
- Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
- Postcode: 8700
- Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
- Locatie: Tielt (wst-vl)
- Velomobiel: Mango+ (2011)
- Contacteer:
Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975
heb nog gelezen van iemand die een koper draad onder zijn vm kleefde om lussen te laten detecteren.
-
- dokter
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
- Postcode: 8610
- Fiets: FAW27
- Locatie: kortemark
- Contacteer:
Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975
koper is normaal niet magnetisch, dus daar zie ik niet hoe die kan werken.
wat je wel kan doen, is een koperen lus kortsluiten, of met een condensator en spoel een resonantiekring maken, maar dan moet je wel de frequentie weten waar de lussen aan de lichten op detecteren
wat je wel kan doen, is een koperen lus kortsluiten, of met een condensator en spoel een resonantiekring maken, maar dan moet je wel de frequentie weten waar de lussen aan de lichten op detecteren
- Helen
- Public Relations
- Berichten: 799
- Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
- Postcode: 3071
- Fiets: WAW 201 en Alpha 7
- Contacteer:
Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975
In 2016, toen het dreigingsniveau op 4 stond, en mijn gebruikelijke ingang op mijn werk gesloten was, heb ik eens getest of ik in de ondergrondse parking geraakte.
En ja, ik kon naast de bareel rijden, en de automatische deur onderaan het talud ging open door een braadpan op de lus te leggen.
Ik heb het de beveiliging verteld, ze waren er niet goed van
En ja, ik kon naast de bareel rijden, en de automatische deur onderaan het talud ging open door een braadpan op de lus te leggen.
Ik heb het de beveiliging verteld, ze waren er niet goed van
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/
- Kimmeke
- Junior
- Berichten: 61
- Lid geworden op: wo 27 feb 2008, 13:22
- Postcode: 3580
- Fiets: Nazca Cruiser
- Locatie: Beringen
- Velomobiel: Quest XS 027 /2012
- Contacteer:
Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975
@ Helen, een goei zwaar gietijzeren braadpan?.... net getest maar van mijn tefal of ceramische pannen is er geen enkel magnetisch...je sleurt nogal wat mee. Met een bedpan had het waarschijnlijk ook niet gelukt want dat is inox
Blijkbaar hebben in Nederland sommige motards er ook problemen mee.
http://motorfun.jouwweb.nl/tips/verkeerslicht-triggeren
Blijkbaar hebben in Nederland sommige motards er ook problemen mee.
http://motorfun.jouwweb.nl/tips/verkeerslicht-triggeren
Als geen van bovenstaande tips effect heeft ... Draai ... om en neem een andere route.
- Bart86
- Neo Prof
- Berichten: 160
- Lid geworden op: do 07 mar 2019, 9:44
- Postcode: 3560
- Fiets: Klever X Alpha 45 (speed pedelec)
- Contacteer:
Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975
Ik baseer mij ook op de veiligste keuze en de staat/aanleg van het fietspad. Voor mijn woon-werkroute betekent dit dat ik hoofdzakelijk op de rijbaan fiets.
De politie heeft andere prioriteiten op dit moment. Maar zou het misschien kunnen dat iedereen mee is met de wetgeving?
Een VM blijft natuurlijk een bijzonder zicht voor vele mensen. Ik hoop in ieder geval dat we op het punt geraken dat de regels bekend zijn bij de meerderheid van de bevolking.
Wat betreft de verkeerslichten. Op mijn woon-werkroute heb ik hier geluk mee. Mijn route is bijna altijd de 'hoofdbaan' en krijg om die reden steeds groen. Er is maar een kruispunt waar dit niet het geval is, en hier reageert de lus gelukkige wel op een VM. Tijdens een recreatieve rit (omgeving Beringen) heb ik dit ook al wel eens meegemaakt, dat ik voor een rood licht bleef staan.
In België zijn er ook soms problemen mee. Heb het zelf ook al meegemaakt. Maar nadat dit gemeld werd, werd dit probleem opgelost.
-
- Neo Prof
- Berichten: 161
- Lid geworden op: ma 14 dec 2015, 23:28
- Postcode: 2440
- Fiets: Baron Xlow
- Contacteer:
Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975
Bevestig een (Rare Earth) magneet onder de kuip of in (de hak van) je laars. Ook een magneet van een oude harddisk werkt perfect. Een magneet met bedrading kun je aansluiten op het remlichtcircuit. Uiteraard wel met je laars op de detector gaan staanKimmeke schreef: ↑ma 20 apr 2020, 23:35
Blijkbaar hebben in Nederland sommige motards er ook problemen mee.
http://motorfun.jouwweb.nl/tips/verkeerslicht-triggeren
Die lijkt me wel COOL _ook toepasbaar voor VM_ een magneet in uwe hiel en dan zo door de voetgaten heen die lus triggeren
- Obelix
- Neo Prof
- Berichten: 203
- Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 17:07
- Postcode: 2890
- Fiets: Carbon Strada 321
- Velomobiel: Carbon Strada 321
- Contacteer:
Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975
https://www.wegcode.be/actueel/2206-enk ... de-wegcode
Eindigt hier onze 'wij mogen kiezen waar we rijden meneer de agent, lees het maar na, ik heb een print in mijn fietstas zitten'?
Eindigt hier onze 'wij mogen kiezen waar we rijden meneer de agent, lees het maar na, ik heb een print in mijn fietstas zitten'?
- Cars10
- Junior
- Berichten: 63
- Lid geworden op: wo 01 jun 2016, 12:22
- Postcode: 2490
- Fiets: DFxl #12 van ICB.nl
- Contacteer:
Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975
Mijn meeste verplaatsingen zijn gelukking langs de jaagpaden aan het kanaal. Maar af en toe rijd ik toch op de openbare weg.Wat de fietsers betreft, wordt artikel 2.15.1 van de Franse versie gewijzigd om te bepalen dat “cycles” (rijwielen) en “quadricycles” (vierwielers) voortaan worden gelijkgesteld met “bicyclettes” (fietsen) en niet langer met “cycles” (rijwielen). Dit leidt tot de schrapping in artikel 9.1.2, 1°, van de woorden: “De drie- en vierwielers zonder motor waarvan de breedte, lading inbegrepen, minder is dan 1 meter, mogen eveneens het fietspad volgen”, aangezien deze woorden overbodig zijn geworden.
Kunnen wij ervoor zorgen, dat velomobielen met speed-pedelecs gelijkgesteld worden. Dus tenminste binnen het bebouwde kom op de rijbaan mogen?
Bestaat er in het algemeen een uitzondering in het geval dat het fietspad "beschadigt" is? Dus slechte kwaliteit, scherpe onderdelen, te smal ezv?
„Every time I see an adult on a bicycle, I no longer despair for the future of the human race.“ - H. G. Wells
- Cars10
- Junior
- Berichten: 63
- Lid geworden op: wo 01 jun 2016, 12:22
- Postcode: 2490
- Fiets: DFxl #12 van ICB.nl
- Contacteer:
Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975
Precies dat "BERIJDBAAR" is volgens mij van belang. Maar heel vaag zijn de agenten en ik over het woord van tegenovergestelde mening.fcapri schreef: ↑wo 22 mei 2019, 19:46 in de wet staat ook dat: indien er een BERIJDBAAR fietspad is, dan is een fiets verplicht daar te rijden.
ik heb zo een fietspad (2richting) die zo slecht ligt dat ik quasi met 1 wiel op straat moet rijden om er niet de baan af te stuiteren (ligt oneffen en naast een beek).
als ik daar op de baan zou rijden, kan ik toch perfect argumenteren dat het fietspad voor een 78cm brede VM niet veilig is, en naar mijn mening dan niet 'berijdbaar' met mijn 'fiets'.
„Every time I see an adult on a bicycle, I no longer despair for the future of the human race.“ - H. G. Wells
-
- dokter
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
- Postcode: 8610
- Fiets: FAW27
- Locatie: kortemark
- Contacteer:
Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975
ohja,
Ik heb gisterennamiddag en vandaag de volledige route langs het fietspad gedaan. ik moet langs een rond punt waar ik door de haag NIKs zie van aankomende wagens. en die baan die op dat rondpunt vertrekt is naar de E403, dus VEEL autos en vrachtverkeer die afdraait. ik rijd er normaal op de weg zodat ze me tenminste zien (smorgens in het donker).
sinds gisteren heb ik mijn route veranderd zodat ik grotendeels op banen rijd waar geen fietspad is . probleem opgelost.
ik ga ook extra zijverlichting monteren zodat ik met uitgeklapte lichten net breder ben dan 1meter.
als de agent dan vraagt waarom ik die lichten heb: om ervoor te zorgen dat de autos rakelinks voorbijrijden op banen waar geen fietspad is
https://nl.grandado.com/products/2pcs-1 ... p-wit-rood
Ik heb gisterennamiddag en vandaag de volledige route langs het fietspad gedaan. ik moet langs een rond punt waar ik door de haag NIKs zie van aankomende wagens. en die baan die op dat rondpunt vertrekt is naar de E403, dus VEEL autos en vrachtverkeer die afdraait. ik rijd er normaal op de weg zodat ze me tenminste zien (smorgens in het donker).
sinds gisteren heb ik mijn route veranderd zodat ik grotendeels op banen rijd waar geen fietspad is . probleem opgelost.
ik ga ook extra zijverlichting monteren zodat ik met uitgeklapte lichten net breder ben dan 1meter.
als de agent dan vraagt waarom ik die lichten heb: om ervoor te zorgen dat de autos rakelinks voorbijrijden op banen waar geen fietspad is
https://nl.grandado.com/products/2pcs-1 ... p-wit-rood
- Pauvre Mouton
- Helper
- Berichten: 405
- Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 7:50
- Postcode: 3530
- Velomobiel: Alpha7.163|2021
- Contacteer:
Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975
Gevaarlijke punten steevast melden via meldpuntwegen.be maar wellicht geen oplossing voor de haagjes aan de ronde punten. Maar als je niets zegt, zal er ook niets gebeuren. Dus melden al was het maar voor de bewustwording op lange termijn. Op die punten zal meneer de agent welmeegaan in de redevoering dat veiligheid primeert, als je het respectvol en rustig overlegt (en aangeeft dat je dit al vaak gemeld hebt aan de wegbeheerder via vernoemde site). De oproep van jantje om je lokale fietsersbond te contacteren kan mss ook wat laten bewegen...fcapri schreef: ↑vr 09 okt 2020, 16:31 ohja,
Ik heb gisterennamiddag en vandaag de volledige route langs het fietspad gedaan. ik moet langs een rond punt waar ik door de haag NIKs zie van aankomende wagens. en die baan die op dat rondpunt vertrekt is naar de E403, dus VEEL autos en vrachtverkeer die afdraait. ik rijd er normaal op de weg zodat ze me tenminste zien (smorgens in het donker).
My smile is always in shape!
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975
Dan valt de interpretatie van voertuigbreedte ook nog te betwisten waarschijnlijk. Spreken we hier over ...
Spoorbreedte
breedte carrosserie
uiterste breedte (bvb spiegels bij auto)...
Ik denk dat we grenzen gaan moeten afrijden en af en toe eens tegen de lamp of blauwe strepen gaan moeten aanrijden ...
Spoorbreedte
breedte carrosserie
uiterste breedte (bvb spiegels bij auto)...
Ik denk dat we grenzen gaan moeten afrijden en af en toe eens tegen de lamp of blauwe strepen gaan moeten aanrijden ...
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
-
- dokter
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
- Postcode: 8610
- Fiets: FAW27
- Locatie: kortemark
- Contacteer:
Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975
vroeger was het "breedte inclusief lading". dus de verst mogelijke uitstekende punten.
nu is het "Drie- en vierwielers die een breedte hebben van maximum 1 meter worden gelijkgesteld met fietsen.". daar versta ik de uitersten ook uit
nu is het "Drie- en vierwielers die een breedte hebben van maximum 1 meter worden gelijkgesteld met fietsen.". daar versta ik de uitersten ook uit
-
- Helper
- Berichten: 315
- Lid geworden op: di 24 okt 2017, 20:51
- Postcode: 2520
- Fiets: Omafiets
- Velomobiel: Milan GT , WAW, eWAW
- Contacteer:
Re: Wet 13 april 2019 tot wijziging van de Wegcode - KB 01.12.1975
2.15.1. ... Drie- en vierwielers die een breedte hebben van maximum 1 meter worden gelijkgesteld met fietsen.
82.4.1. De maximum breedte van een fiets is vastgesteld op 0,75 meter en deze van een drie- of vierwieler op 2,50 meter.
Mag een rijwiel dan nog een breedte hebben tussen 0.75cm en 1m?
Ook: de gelijkstelling geldt niet voor 5-wielige voertuigen: zijn 2 125mm skeeler wieltjes op tandemonderstel per veerpoot een optie?
82.4.1. De maximum breedte van een fiets is vastgesteld op 0,75 meter en deze van een drie- of vierwieler op 2,50 meter.
Mag een rijwiel dan nog een breedte hebben tussen 0.75cm en 1m?
Ook: de gelijkstelling geldt niet voor 5-wielige voertuigen: zijn 2 125mm skeeler wieltjes op tandemonderstel per veerpoot een optie?