Levensgevaarlijk

Hier kan je gezellig kletsen
Bericht
Auteur
CapoJan
ploegleider
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Contacteer:

Levensgevaarlijk

#1 Bericht door CapoJan » ma 25 nov 2019, 11:01

Zaterdag kwam ik met de E-Orca aan bij de sporthal. Terwijl ik de sportspullen uithaalde, kwam een gezin buiten. Zoonlief: 'o, kijk, dat wil ik voor mijn nieuwjaar!' =D> (zoonlief van pakweg 10 weet niet wat dat kost, maar dat is hem vergeven gezien zijn leeftijd). Prompte reactie van pa: 'dat is levensgevaarlijk'. #-o Pa zal wel met de auto rijden, zeker? Die is levensgevaarlijk, vooral voor anderen.
Boodschappen die hij meegeeft:
- rij later maar met de auto en breng anderen in gevaar.
- Doe maar gewoon zoals iedereen. Kleur vooral niet buiten de lijntjes.
Opvoeden: niet simpel. :|
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

fcapri
chauffeur
Postcode: 8790
Fiets: FAW27
Contacteer:

Re: Levensgevaarlijk

#2 Bericht door fcapri » ma 25 nov 2019, 11:45

kinderen zien onze VM aan als een gocart waar ze aan de kust mee rijden op de dijk.
als ze die dan ineens in hun eigen streek zien, willen ze dat ook.

ik krijg ook 100den keer die opmerking. dat ze mij al op de baan hebben gezien, dat die te gevaarlijk zijn, dat ge ze niet ziet rijden....

en dan zeg ik direct: als ge mij op de baan zag rijden, hebt ge mij WEL gezien. het probleem is dat mensen NIET KIJKEN. ze passeren de VM, ze zien hem rijden. 100meter verder draaien ze rechts af ZONDER te kijken of er iets op het fietspad rijd. met de opkomst van speed pedelecs gaat de mentaliteit van autobestuurders toch moeten veranderen dat ze telkens gaan moeten kijken naar het fietspad ipv gewoon af te draaien. als ik aan een rood licht moet afdraaien, kijk ik ook altijd eens achter mij naar het fietspad. mijn vrouw niet. als ik die dan de opmerking geef: ge hebt niet gekeken, zegt ze altijd: ik weet dat er niks was

Obelix
Belofte
Postcode: 2890
Fiets: Strada
Contacteer:

#3 Bericht door Obelix » ma 25 nov 2019, 16:04

Ik kreeg dit weekend van een collega de opmerking dat "zo'n ligfiets met een kap rond" enorm veilig is, vooral in het geval van een ongeval. =D> Zij is één van de eerste mensen die niet spontaan begint te zeuren over de geringe zichtbaarheid of belerend laat weten hoe gevaarlijk het wel is.

Pauvre Mouton
Helper
Postcode: 3530
Fiets: Paris Sport (in de prak gereden)
Velomobiel: WAW 360 | 12/2017
Contacteer:

#4 Bericht door Pauvre Mouton » do 28 nov 2019, 15:57

CapoJan schreef:
ma 25 nov 2019, 11:01
Zaterdag kwam ik met de E-Orca aan bij de sporthal. Terwijl ik de sportspullen uithaalde, kwam een gezin buiten. Zoonlief: 'o, kijk, dat wil ik voor mijn nieuwjaar!' =D> (zoonlief van pakweg 10 weet niet wat dat kost, maar dat is hem vergeven gezien zijn leeftijd). Prompte reactie van pa: 'dat is levensgevaarlijk'. #-o Pa zal wel met de auto rijden, zeker? Die is levensgevaarlijk, vooral voor anderen.
Boodschappen die hij meegeeft:
- rij later maar met de auto en breng anderen in gevaar.
- Doe maar gewoon zoals iedereen. Kleur vooral niet buiten de lijntjes.
Opvoeden: niet simpel. :|
Ik begrijp je overtuiging en standpunt, maar de aankomende generaties niet onderschatten. Deze groeien meer milieubewust op, waardoor ze niet persé met een auto gaan rijden.

Alhoewel als ik kijk naar mijn zoontje die met zijn vingertje kijft en streng zegt: "papiertjes moeten in de vuilbak, dat moet zo". Terwijl zie je mensen sigarettenpeuken, blikjes e.d. gewoon op de grond smijten. #-o Dus ergens raken die klein mannen als ze groot zijn geworden dat milieubewust denken ergens kwijt. Vreemd toch.
Net zoals de vrouw hier thuis die in de auto springt om nog geen 500m verder te gaan winkelen :oops:

Langs de andere kant heeft ook niet iedereen de kans/gelegenheid om met een velomobiel of welk soort fiets dan ook te rijden voor alle verplaatsingen.

Maar de perceptie van dat het gevaarijk is, klopt inderdaad niet.
WAW 360 | My smile is always in shape!

Pauvre Mouton
Helper
Postcode: 3530
Fiets: Paris Sport (in de prak gereden)
Velomobiel: WAW 360 | 12/2017
Contacteer:

#5 Bericht door Pauvre Mouton » do 28 nov 2019, 16:01

fcapri schreef:
ma 25 nov 2019, 11:45
ik krijg ook 100den keer die opmerking. dat ze mij al op de baan hebben gezien, dat die te gevaarlijk zijn, dat ge ze niet ziet rijden....

en dan zeg ik direct: als ge mij op de baan zag rijden, hebt ge mij WEL gezien. het probleem is dat mensen NIET KIJKEN. ze passeren de VM, ze zien hem rijden. 100meter verder draaien ze rechts af ZONDER te kijken of er iets op het fietspad rijd. met de opkomst van speed pedelecs gaat de mentaliteit van autobestuurders toch moeten veranderen dat ze telkens gaan moeten kijken naar het fietspad ipv gewoon af te draaien. als ik aan een rood licht moet afdraaien, kijk ik ook altijd eens achter mij naar het fietspad. mijn vrouw niet. als ik die dan de opmerking geef: ge hebt niet gekeken, zegt ze altijd: ik weet dat er niks was
Probleem is dat het voor de automobilist niet levensgevaarlijk is, en op een mentaliteitswijziging zal het lang wachten zijn.
Waarom zijn auto's/vrachtwagens wel voorzichtig als ze tram- of treinsporen oversteken denkt ge? Zo'n 10-tonner tram is wel gevaarlijk voor hun.
Wij fietsers met onze enkele kilo's (toegegeven de ene al wat meer dan de andere :lol:) wegen niet op.
WAW 360 | My smile is always in shape!

Pietermels1979
Junior
Postcode: 4501
Fiets: M5 20/20
Contacteer:

#6 Bericht door Pietermels1979 » za 30 nov 2019, 18:40

Een velomobiel kan wel gevaarlijk zijn. Als jij met een velomobiel een andere fietser raakt dan vliegt die over je velomobiel heen. Die kan dus raar terecht komen. Denk aan een stoeprand of geparkeerd voertuig.

Het is niet zo dat een velomobiel helemaal ongevaarlijk is. Het is jammer dat er altijd een vergelijking word gemaakt met een auto. Dit terwijl er meer soorten weggebruikers zijn.

Quezzzt heeft daar ooit een stukje over geschreven op zijn blog.

rik
General Manager
Postcode: 3630
Fiets: Ice sprint1 26"
Contacteer:

#7 Bericht door rik » za 30 nov 2019, 19:02

Pietermels1979 schreef:
za 30 nov 2019, 18:40
Een velomobiel kan wel gevaarlijk zijn. Als jij met een velomobiel een andere fietser raakt dan vliegt die over je velomobiel heen. Die kan dus raar terecht komen. Denk aan een stoeprand of geparkeerd voertuig.

Het is niet zo dat een velomobiel helemaal ongevaarlijk is. Het is jammer dat er altijd een vergelijking word gemaakt met een auto. Dit terwijl er meer soorten weggebruikers zijn.

Wat een hoop onzin!

Lex
Public Relations
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

#8 Bericht door Lex » za 30 nov 2019, 19:34

Pietermels1979 schreef:
za 30 nov 2019, 18:40

Op deze manier is álles gevaarlijk.
Als ik ergens op een terrasje zit en er komt iemand voorbij gewandeld die mij kent en steekt zijn hand omhoog om mij hallo te zeggen. En op dat moment komt er een taxi voorbij gereden die denkt dat de andere zwaait om een taxi en stopt. Laat nu net daarachter een vrachtwagenchauffeur rijden die nét zijn koffie gemorst heeft en het even aan het opvegen is en nét op tijd nog de taxi ziet stilstaan. De vrachtwagenchauffeur wijkt uit en maait het bijna lege (wegens de koude) terras weg... met mij erbij... Dan ben ik wél dood hé!
TERRASSEN ZIJN DUS ÓÓK GEVAARLIJK!!!
:shock: :shock: :shock: :mrgreen:

Pietermels1979
Junior
Contacteer:

#9 Bericht door Pietermels1979 » za 30 nov 2019, 22:00

Het feit dat je op deze manier reageert zegt meer over jou dan over mij.

Het feit dat iemand die volgens jullie auto rijd velomobielen gevaarlijk vind, maar je hebt er geen idee van wat de impact kan zijn als je een fietser raakt.

Als je de blog van quezzzt had gelezen of ook zijn commentaar op de blog van Belle kampeerwijzer op het stukje van 10 dingen die een ligfietser te horen krijgt. Dan hoor je van een mede velomobiel rijder dat het wel degelijk gevaarlijk is.

Maar zolang er word gedacht dat het niet gevaarlijk is dan zullen er genoeg ongelukken blijven gebeuren.

Pietermels1979
Junior
Contacteer:

#10 Bericht door Pietermels1979 » za 30 nov 2019, 22:03

En als het allemaal niet gevaarlijk is. Waarom moet dan overal reflecterende tape geplakt worden omdat er een velomobilist een slagboom niet gezien heeft. Buiten het feit dat het milieu onvriendelijk is en dieren hier aan kunnen doodgaan en het niet afgebroken word door het millieu .

Er kan beter gekeken worden of een velombiel wel aan de wettelijke norm voldoet.

Maar vooral blijven volhouden dat het niet gevaarlijk is.

rik
General Manager
Contacteer:

#11 Bericht door rik » za 30 nov 2019, 22:15

Pietermels1979 schreef:
za 30 nov 2019, 22:03
En als het allemaal niet gevaarlijk is. Waarom moet dan overal reflecterende tape geplakt worden omdat er een velomobilist een slagboom niet gezien heeft. Buiten het feit dat het milieu onvriendelijk is en dieren hier aan kunnen doodgaan en het niet afgebroken word door het millieu .

Er kan beter gekeken worden of een velombiel wel aan de wettelijke norm voldoet.

Maar vooral blijven volhouden dat het niet gevaarlijk is.
Met alle respect, maar je commentaar is zo onnozel dat ik het stiekem zelfs grappig vind.

Pietermels1979
Junior
Contacteer:

#12 Bericht door Pietermels1979 » za 30 nov 2019, 22:50

Prima vriend. Niet janken dan als je ook met je muil tegen een slagboom rijd dan.

Lex
Public Relations
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

#13 Bericht door Lex » za 30 nov 2019, 23:01

Ik wil alleen maar aanhalen dat als je het zó bekijkt (de fietser zou slecht kunnen neerkomen) álles gevaarlijk is.
Maar de velomobilisten die al een paar jaar rondkarren zullen het wel weten zeker. "Ervaringsdeskundige" noemt dat. En daarmee wil ik niet zeggen dat een velomobiel het veiligste vervoermiddel is. Maar zéker niet zo gevaarlijk als jij beweert.
Pietermels1979 schreef:
za 30 nov 2019, 22:50
Prima vriend. Niet janken dan als je ook met je muil tegen een slagboom rijd dan.

Het zou ook leuk zijn als je een beetje op je taal let.

rik
General Manager
Contacteer:

#14 Bericht door rik » za 30 nov 2019, 23:07

Pietermels1979 schreef:
za 30 nov 2019, 22:50
Kan geen kwaad, ik heb al een tijdje geen velomobiel meer. :lol: :lol: :lol:
Maar ik raad je toch aan om je fatsoen een beetje te houden! Ik denk ook niet dat ik je vriend zou willen zijn.

blackarmor
Public Relations
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Contacteer:

#15 Bericht door blackarmor » zo 01 dec 2019, 0:08

je punt was hier dat een velomobiel gevaarlijk is voor anderen ( voor die laag niveau opmerkingen over die reflecterende tape en slagbomen ) . ja idd als je met een vm een fietser raakt komt die waarschijnlijk ten val en mogelijk nog op een manier met mogelijk zware kwetsuren ook . maar vraag de gemiddelde fietser eens of hij liever een aanrijding ondergaat door een vm of door een dodge ram . en die fietser kan trouwens ook verongelukken als er een slagboom staat zonder de verschikkelijk vervuilende reflecterende tape ( die er trouwens niet zou moeten zijn moesten mensen zich aan verkeersborden en regels houden) . btw de enkele keren dat ik een bijna aanrijding aanrijding had met een fietser waren die tegen de richting aan het fietsen
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Plaats reactie