Verlichting WAW
-
- Supporter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: wo 07 aug 2019, 14:50
- Postcode: 9040
- Fiets: Decathlon shaped object.
- Velomobiel: Frits (WAW 294)
- Contacteer:
Verlichting WAW
een vraagje voor extra velichting van een WAW.
Nu ik in het donker naar huis kar is de standaard verlichting op het jaachpad toch aan de magere kant.
Nu ben ik op zoek naar extra lumen.
Dit lijk me wel een eenvoudige oplossing SIGMA SPORT Aura 45 USB, als ze simpel te monteren zijn naast de spliegels.
Het zou properdder zijn als ik hooflapen kan monteren naast de leds in op de spliegel stangetjes. Maar geen idee of dit nu op de bestaande bedraading mag aansluiten en of dit dan wel zo handig is?
Wie heeft dit nog gedaan? wat zijn julie ervaringen?
foto's van Frits: https://photos.app.goo.gl/vCZDCxnpwDm7w9Jh8
Nu ik in het donker naar huis kar is de standaard verlichting op het jaachpad toch aan de magere kant.
Nu ben ik op zoek naar extra lumen.
Dit lijk me wel een eenvoudige oplossing SIGMA SPORT Aura 45 USB, als ze simpel te monteren zijn naast de spliegels.
Het zou properdder zijn als ik hooflapen kan monteren naast de leds in op de spliegel stangetjes. Maar geen idee of dit nu op de bestaande bedraading mag aansluiten en of dit dan wel zo handig is?
Wie heeft dit nog gedaan? wat zijn julie ervaringen?
foto's van Frits: https://photos.app.goo.gl/vCZDCxnpwDm7w9Jh8
- Helen
- Public Relations
- Berichten: 799
- Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
- Postcode: 3071
- Fiets: WAW 201 en Alpha 7
- Contacteer:
Re: Verlichting WAW
Ik heb nu net drie jaar de Sigma Buster 600 lampen op mijn spiegels staan. Ze geven fantastisch licht, ideaal voor bochten in donkere jaagpaden. Dan kan je een bredere lichtstraal wel gebruiken.
Voor het wegfilteren van de driehoekige schaduw in het midden heb je dan je gewone koplamp
Met bedradingen aansluiten heb ik geen ervaring.
https://www.sigmasport.com/nl/produkte/ ... /buster600
Voor meer actie (filmpje) van de lampen in het donker, zie https://bmwaw.blogspot.com/2019/04/earth-hour.html
Voor het wegfilteren van de driehoekige schaduw in het midden heb je dan je gewone koplamp
Met bedradingen aansluiten heb ik geen ervaring.
https://www.sigmasport.com/nl/produkte/ ... /buster600
Voor meer actie (filmpje) van de lampen in het donker, zie https://bmwaw.blogspot.com/2019/04/earth-hour.html
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/
- Samural
- Junior
- Berichten: 64
- Lid geworden op: do 23 aug 2018, 11:14
- Postcode: 5024
- Fiets: Zox 26 Low
- Velomobiel: Waw 169
- Contacteer:
Re: Verlichting WAW
Ik heb een Busch&Müller IQ-XE 150 lux boven de WAW gemonteerd. Ik heb geen ander lamp, behalve een DRL op de neus.
- Brechtix
- dokter
- Berichten: 1329
- Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
- Postcode: 9000
- Fiets: EWAW, RAW, Milan,
- Locatie: B-9000 Gent
- Velomobiel: eWAW
- Contacteer:
Re: Verlichting WAW
Hallo,
we raden eigenlijk af om zware lichten op de kap te zetten omdat je dan de neus verlicht: doordat je ogen zich aanpassen aan dit licht heb je weer méér licht nodig op de weg.
Naast de zware ingebouwde lampen van de hedendaagse WAWs (Cyo 80 lux en optioneel IQ X E van 150 lux) is de beste oplossing voor oudere WAWS wel lichten op de spiegelpoken. Meestal gebruiken wij de weergaloze IQ X E tegenwoordig, wegens niet verblindende, goed afgekapte lichtbundel. Kost wel wat maar je mag niet vergelijken met de Chinese lumenkanonnen die alles en iedereen verblinden. Niet goed voor de veiligheid en m.i. ook lomp t.o. de medeweggebruikers.
Het zijn ook prachtige lichten qua vormgeving. Bevestiging gewoon met blindklinkmoeren op de spiegelsteunen.
we raden eigenlijk af om zware lichten op de kap te zetten omdat je dan de neus verlicht: doordat je ogen zich aanpassen aan dit licht heb je weer méér licht nodig op de weg.
Naast de zware ingebouwde lampen van de hedendaagse WAWs (Cyo 80 lux en optioneel IQ X E van 150 lux) is de beste oplossing voor oudere WAWS wel lichten op de spiegelpoken. Meestal gebruiken wij de weergaloze IQ X E tegenwoordig, wegens niet verblindende, goed afgekapte lichtbundel. Kost wel wat maar je mag niet vergelijken met de Chinese lumenkanonnen die alles en iedereen verblinden. Niet goed voor de veiligheid en m.i. ook lomp t.o. de medeweggebruikers.
Het zijn ook prachtige lichten qua vormgeving. Bevestiging gewoon met blindklinkmoeren op de spiegelsteunen.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."
Larry Page
Larry Page
-
- dokter
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
- Postcode: 8610
- Fiets: FAW27
- Locatie: kortemark
- Contacteer:
Re: Verlichting WAW
je kan ook een stuk plakband op de lens plakken. zet je fiets tegen een muur in het donker, neem een strook plankband en houd dit vlak voor de lens. dan hoef je maar te draaien of te verhogen/verlagen tot het bovenste van de verlichting 'afgeknipt' wordt. ik rijd met auto mistlampen in de alleweder.
ze staan iets omlaag gericht en dan het bovenste afgeplakt
dit geeft dan zo een beeld ongeveer. de lijn stopt heel bruusk halfweg de straat. doordat het semi transparant gele plakband is, komt er toch nog een kleine hoeveelheid licht aan de overkant graskant. dit is 2x 5W ledlamp (de chinees beweerde dat het 10W lampen waren)
dit is met de camera langs voor getrokken, camera is niet eens verblind
in tegenstelling tot de led ringen errond die overal heen schijnen
ze staan iets omlaag gericht en dan het bovenste afgeplakt
dit geeft dan zo een beeld ongeveer. de lijn stopt heel bruusk halfweg de straat. doordat het semi transparant gele plakband is, komt er toch nog een kleine hoeveelheid licht aan de overkant graskant. dit is 2x 5W ledlamp (de chinees beweerde dat het 10W lampen waren)
dit is met de camera langs voor getrokken, camera is niet eens verblind
in tegenstelling tot de led ringen errond die overal heen schijnen
- Obelix
- Neo Prof
- Berichten: 203
- Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 17:07
- Postcode: 2890
- Fiets: Carbon Strada 321
- Velomobiel: Carbon Strada 321
- Contacteer:
Re: Verlichting WAW
Ik heb op mijn Strada-spiegels twee Lezyne Hecto Drive 400XL staan. Zeer tevreden over.
-
- Public Relations
- Berichten: 985
- Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
- Postcode: 1880
- Fiets: quest 404
- Locatie: Kapelle op den bos
- Contacteer:
Re: Verlichting WAW
niet goedkoop maar highsider heeft een hoop moto koplampen die goed bruikbaar zijn bv de comet low beam . https://www.louis.be/artikel/highsider- ... fe42527e5c
of de dual stream voor in de kop
deze zijn ook wel leuk https://www.louis.be/artikel/highsider- ... r=10036677
of de dual stream voor in de kop
deze zijn ook wel leuk https://www.louis.be/artikel/highsider- ... r=10036677
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C
- Samural
- Junior
- Berichten: 64
- Lid geworden op: do 23 aug 2018, 11:14
- Postcode: 5024
- Fiets: Zox 26 Low
- Velomobiel: Waw 169
- Contacteer:
Re: Verlichting WAW
Highsider heeft inderdaad interessante lampen, maar hun verbruik is wat aan de hoge kant: 12W voor de low beam of 12W/19W voor de Dual Stream (hier is de juiste link: https://www.highsider-germany.de/en/pro ... ack-32321/).
Te vergelijken met 7,5W voor de Busch&Müller IQ-XE.
Te vergelijken met 7,5W voor de Busch&Müller IQ-XE.
-
- Public Relations
- Berichten: 985
- Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
- Postcode: 1880
- Fiets: quest 404
- Locatie: Kapelle op den bos
- Contacteer:
Re: Verlichting WAW
ja die moeten natuurlijk niet op de standaard 6v aa pakjes aaangesloten worden he . maar met een 3s2p zit je nu al makkelijk op 7000mah ,als je naar de nieuwe 20700 cellen gaat nog hoger . en vermits je li ion best zo vol mogelijk houd laad je toch best elke dag en dus moet je al serieus wat afstand doen om die op 1 rit leeg te trekken .
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C
-
- dokter
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
- Postcode: 8610
- Fiets: FAW27
- Locatie: kortemark
- Contacteer:
Re: Verlichting WAW
li-ion moet je niet zo vol mogelijk houden.blackarmor schreef: ↑do 07 nov 2019, 20:20 en vermits je li ion best zo vol mogelijk houd laad je toch best elke dag en dus moet je al serieus wat afstand doen om die op 1 rit leeg te trekken .
li-ion heeft een vast aantal ontlaadbeurten. stel bv 500keer.
dit is 500keer van 100% naar 0%
maar als jij tijdens je rit van 100% naar 75% gaat, dan ga je dit 2000keer kunnen doen.
het beste voor li-ion is dat ze NIET vol geladen worden. een li-ion gaat van 4.2V (volgeladen) naar 3.3V (leeg, extreem leeg is rond 3.0V maar 't verschil tussen 3.0 en 3.3 is iets van 1-2%).
echter is er 1 nadeel, een li-ion slijt heel hard als ze boven de 4.0V zitten (vers opgeladen dus), daarom moet je ze op een 3.7-3.8V zetten als je ze lange tijd in de kast gaat houden (storage charge). ze leeg wegleggen is ook HEEEL SLECHT omdat ze door interne ontlading onder de 3.0V kunnen zakken en zijn ze kapot (een lader aanvaard geen cellen meer onder de 3.0V).
als je dus elke avond je accu aan de lader hangt om op te laden, dan zit u accu elke keer 1 nacht op 4,2V. op 1 jaar tijd is dat dan 180 volle dagen dat je ze gestockeerd hebt boven de 4.0V en dat is heel ongezond.
een gsm/laptop snachts op de lader laden is dus ook slecht en sloopt de accu.
het beste voor de accu is als je tussen de 80 en 30% werkt, of tussen 4.0 en 3.5V. als je ze dagelijks zou gebruiken daartussen, zou je theoretisch 1000keer die cyclus kunnen herhalen (500x van 100% naar 0% = 1000x ontladen met 50%). echter doordat je in de hele gezonde situatie zit gaat die accu dat meer dan 1000keer kunnen doen (geschat 1200-1500keer).
dagelijks van 85-60% ontladen zou ze dan al vlot 2500-3000keer kunnen.
dagelijks een beetje bijladen maar niet helemaal vol is het gezondste. 1keer per maand volledig opladen zodat alle cellen gebalanceerd worden moet je dan wel doen, best bv vlak voor je vertrekt, zodat ze vol op 4,2V geladen zijn en dan direct weer ontladen naar een veiligere spanning
- bicky
- General Manager
- Berichten: 3863
- Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
- Postcode: 8700
- Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
- Locatie: Tielt (wst-vl)
- Velomobiel: Mango+ (2011)
- Contacteer:
Re: Verlichting WAW
mooie fotos, mijn verlichting is maar ondermaats blijkbaar.
op mijn dagelijks woon werkverkeer moet ik niet kunnen zien maar gezien worden en dat is geen probleem.
B&M heeft mooie lampen maar wel niet goedkoop.
op mijn dagelijks woon werkverkeer moet ik niet kunnen zien maar gezien worden en dat is geen probleem.
B&M heeft mooie lampen maar wel niet goedkoop.
- CapoJan
- General Manager
- Berichten: 2568
- Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
- Postcode: 9050
- Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
- Locatie: Gent (Gentbrugge)
- Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
- Contacteer:
Re: Verlichting WAW
Ik gebruik al enkele jaren de B&M E-Cyo Premium (80 lux). Dat is wat mij betreft ruim voldoende, zelfs langs onverlichte jaagpaden. Getwijfeld over de IQ-X E, maar dat extra licht was nergens voor nodig. Bij bike24 kost die 55 euro. Die IQ- X E is flink wat duurder.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
- fujin
- Helper
- Berichten: 384
- Lid geworden op: ma 07 sep 2009, 21:28
- Postcode: 2170
- Fiets: Mango Plus 283
- Locatie: Merksem
- Velomobiel: Quest XS090
- Contacteer:
Re: Verlichting WAW
2 jaar geleden de IXON IQ PREMIUM 80 Lux bijgeplaatst op de rechterzijde van de Mango.
Heeft een mooi brede lichtstraal. En dat is wat ik nodig had op onverlichte landweggetjes.
Ook breedtezicht is belangrijk om je redelijk op de weg te kunnen oriënteren.
Heeft een mooi brede lichtstraal. En dat is wat ik nodig had op onverlichte landweggetjes.
Ook breedtezicht is belangrijk om je redelijk op de weg te kunnen oriënteren.
Rustige recreatieve rijder uit Merksem. Heb af en toe in het weekend eens tijd om een paar uurtjes te ontspannen om mijn Fujin.
- bicky
- General Manager
- Berichten: 3863
- Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
- Postcode: 8700
- Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
- Locatie: Tielt (wst-vl)
- Velomobiel: Mango+ (2011)
- Contacteer:
Re: Verlichting WAW
maar AA batterijen erin? heb zelf jaren met de ixon iq gereden op de mango maar ze zijn na jaren gebruik niet meer betrouwbaar.
ik geef de voorkeur aan grote externe accu maar heb gemerkt dat die soms zakt onder de 6V en sommige lampen dat niet plezant vinden.