Daar ben ik het grotendeels mee eens, maar jij gebruikt je WAW voornamelijk professioneel, en in de Vlaanders. Het gebruik, de regio en wellicht ook de levensfase bepalen de opinies daarover, zie hierboven.
Kan ook wisselen: om te sporten of te fietsreizen verkies ik een goed fietspad (maar dan kan ik ook kiezen). Als ik ergens moet zijn: mee met het verkeer, op de baan, en met de juiste velomobiel.
Maar back on topic:
... is dus wat we voortaan op ons geprint papiertje tussen het ongevallenformulier moeten stoppen.schreef: Wegcode - KB 01.12.1975
Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Artikel 9.1.2.1°
Wanneer de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74, omvat, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt. Zij mogen een dergelijk fietspad niet volgen, wanneer dit links in hun rijrichting ligt.
Omvat de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door het verkeersbord D7 of D9, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd. Evenwel, wanneer een dergelijk fietspad links in hun rijrichting ligt, moeten zij dit niet volgen, indien bijzondere omstandigheden dit rechtvaardigen en op voorwaarde rechts in hun rijrichting te rijden.
Is een deel van de openbare weg aangeduid met het verkeersbord D10, dan moeten fietsers dit deel van de openbare weg gebruiken.
De drie- en vierwielers zonder motor waarvan de breedte, lading inbegrepen, minder is dan 1 meter, mogen eveneens het fietspad volgen.
Artikel 9.1.2.3°
Wanneer de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen het fietspad moeten volgen, mogen zij dat verlaten om van richting te veranderen, om in te halen of om omheen een hindernis te rijden.
Het fietspad verlaten wanneer het niet berijdbaar is, of om omheen hindernissen te rijden, zal ik zeker blijven doen. Maar juridisch zullen we wel wat minder sterk staan dan nu onze plaats op de rijbaan is en het fietspad facultatief.