Welke batterij?
- Helen
- Public Relations
- Berichten: 799
- Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
- Postcode: 3071
- Fiets: WAW 201 en Alpha 7
- Contacteer:
Welke batterij?
Mijn twee batterijen (Batterij 36V 10Ah en 12Ah LiFePO4) beginnen serieus af te takelen. Met de ene doe ik nog 50 km als ik zuinig rij, en met de andere amper 20 km. Het wordt dus tijd om een nieuwe, lichtere batterij te kopen voor een grotere actieradius.
Het aantal laadbeurten speelt minder mee voor mij. Met mijn oude batterijen kan ik het woonwerkverkeer nog wel een tijdje aan. Voor grotere tochten of reizen is een lichtere, kleinere batterij toch wel aangewezen.
Kan mijn Bafang 250W motor ook op een 43V batterij werken of gaat ie dan kapot?
Ik zou liefst een batterij in een stevige behuizing kopen, want het gerammel in de WAW zal geen deugd gedaan hebben aan mijn batterijen.
De aansluiting naar de motor gebeurt nu met een rood-zwarte connector.
Iemand suggesties of goede raad?
Het aantal laadbeurten speelt minder mee voor mij. Met mijn oude batterijen kan ik het woonwerkverkeer nog wel een tijdje aan. Voor grotere tochten of reizen is een lichtere, kleinere batterij toch wel aangewezen.
Kan mijn Bafang 250W motor ook op een 43V batterij werken of gaat ie dan kapot?
Ik zou liefst een batterij in een stevige behuizing kopen, want het gerammel in de WAW zal geen deugd gedaan hebben aan mijn batterijen.
De aansluiting naar de motor gebeurt nu met een rood-zwarte connector.
Iemand suggesties of goede raad?
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/
-
- Public Relations
- Berichten: 985
- Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
- Postcode: 1880
- Fiets: quest 404
- Locatie: Kapelle op den bos
- Contacteer:
Re: Welke batterij?
de 43 v waar je het over hebt is waarschijnlijk een 10s li ion op volle lading ( eigenlijk 41 of 42v afhankelijk van het model van cel ) een lifepo heeft een lagere lading per cel dan li ion .
met de huidige li ion cellen kan je voor een schappelijk gewicht veel capaciteit hebben (3500mah per cel en dus voor een 36v motor per 10 in serie ) voor het gerammel ik heb de laatste bat die ik heb gemaakt ingegoten in epoxy dus daar komt niks meer los .
kwa prijs zit je op een 170 euro exc verzending enkel voor de cellen voor 50 cellen 10s 5p dus 5*3500 dus reken op een 15ah bruikbare capaciteit en deze kan 5x8 amp leveren continu ( is meer dan genoeg voor die motor ) . deze kunnen eventueel ook verdeeld worden in 2 pakketten of vergroot naar keuze ( per string van 10 cellen )
je moet dan nog zien voor een behuizing en een lader ( lifepo en lion is niet hetzelfde kwa laden ) en eventueel iemand die ze kan puntlassen )
trouwens ,hoe oud zijn de batterijen van u ?
met de huidige li ion cellen kan je voor een schappelijk gewicht veel capaciteit hebben (3500mah per cel en dus voor een 36v motor per 10 in serie ) voor het gerammel ik heb de laatste bat die ik heb gemaakt ingegoten in epoxy dus daar komt niks meer los .
kwa prijs zit je op een 170 euro exc verzending enkel voor de cellen voor 50 cellen 10s 5p dus 5*3500 dus reken op een 15ah bruikbare capaciteit en deze kan 5x8 amp leveren continu ( is meer dan genoeg voor die motor ) . deze kunnen eventueel ook verdeeld worden in 2 pakketten of vergroot naar keuze ( per string van 10 cellen )
je moet dan nog zien voor een behuizing en een lader ( lifepo en lion is niet hetzelfde kwa laden ) en eventueel iemand die ze kan puntlassen )
trouwens ,hoe oud zijn de batterijen van u ?
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C
- Helen
- Public Relations
- Berichten: 799
- Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
- Postcode: 3071
- Fiets: WAW 201 en Alpha 7
- Contacteer:
Re: Welke batterij?
De batterijen zijn respectievelijk 2 en 3 jaar oud (van 27/04/2016 en en 9/08/2017). Dagelijks gebruik, in totaal (met deze batterijen) 34000 km gereden.
Ik ben geen doe-het-zelver, wil gerust het geld betalen voor een stevige behuizing en lichte batterij waar ik een heel eind mee kan rijden en gerust over ben dat ze niet kapot rammelt...
Ik ben geen doe-het-zelver, wil gerust het geld betalen voor een stevige behuizing en lichte batterij waar ik een heel eind mee kan rijden en gerust over ben dat ze niet kapot rammelt...
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/
- bicky
- General Manager
- Berichten: 3865
- Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
- Postcode: 8700
- Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
- Locatie: Tielt (wst-vl)
- Velomobiel: Mango+ (2011)
- Contacteer:
Re: Welke batterij?
voor mijn longtail fiets kocht ik de batterij bij enerprof.
goede prijs maar lange levertermijn. in waterdichte behuizing.
https://enerprof.de/shop/batteries/ebik ... g-diy-35e/
mij 36v batterij gaat max van 42v en zakt dan naar bv 35V (afhankelijk van type, onder de 32v kan je batterij zeker de vuilbak in)
goede prijs maar lange levertermijn. in waterdichte behuizing.
https://enerprof.de/shop/batteries/ebik ... g-diy-35e/
mij 36v batterij gaat max van 42v en zakt dan naar bv 35V (afhankelijk van type, onder de 32v kan je batterij zeker de vuilbak in)
-
- Neo Prof
- Berichten: 246
- Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
- Postcode: 9860
- Fiets: Ice Sprint 26
- Locatie: Gijzenzele
- Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
- Contacteer:
Re: Welke batterij?
Even opletten bij je zoektocht naar een batterij !!
Een batterij van 36V (zoals je nu hebt) wordt (in nieuwe toestand) opgeladen tot ongeveer 42V en kan je (in theorie) ontladen tot 27 - 28 V, maar meestal zorgt je BMS er voor dat ze sneller uitvalt om je cellen te beschermen.
Ga je echter een batterij van 48V bestellen (de eerstvolgende qua 'grootte-orde'), dan wordt die bij volle lading opgeladen tot 51-52V. Dit past NIET op jouw motor.
Dit is slecht de korte samenvatting, FCapri zal dit zonder twijfel beter kunnen uitleggen.
Voor je zoektocht naar een batterij in een stevige behuizing kan je even grasduinen in de blog van Capojan. Hij bestelde zijn laatste batterij ergens in Duitsland voor een aanvaardbare prijs en degelijke uitvoering. Als ik er straks aan denk ga ik even zoeken en bezorg ik je de link.
Een batterij van 36V (zoals je nu hebt) wordt (in nieuwe toestand) opgeladen tot ongeveer 42V en kan je (in theorie) ontladen tot 27 - 28 V, maar meestal zorgt je BMS er voor dat ze sneller uitvalt om je cellen te beschermen.
Ga je echter een batterij van 48V bestellen (de eerstvolgende qua 'grootte-orde'), dan wordt die bij volle lading opgeladen tot 51-52V. Dit past NIET op jouw motor.
Dit is slecht de korte samenvatting, FCapri zal dit zonder twijfel beter kunnen uitleggen.
Voor je zoektocht naar een batterij in een stevige behuizing kan je even grasduinen in de blog van Capojan. Hij bestelde zijn laatste batterij ergens in Duitsland voor een aanvaardbare prijs en degelijke uitvoering. Als ik er straks aan denk ga ik even zoeken en bezorg ik je de link.
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)
-
- Neo Prof
- Berichten: 246
- Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
- Postcode: 9860
- Fiets: Ice Sprint 26
- Locatie: Gijzenzele
- Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
- Contacteer:
Re: Welke batterij?
Maar direct even bekeken en het was dus enerpower.de en van zodra je doorklikt naar de webshop kom je op enerprof.de , wat Bicky je dus ook al wist te vertellen
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)
- Helen
- Public Relations
- Berichten: 799
- Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
- Postcode: 3071
- Fiets: WAW 201 en Alpha 7
- Contacteer:
Re: Welke batterij?
Dankje. Ik had Jan's blog al wel gelezen, maar voor mijn luie (en weinig technisch aangelegde) zelf was het een beetje te veel zelfdoen, en mogelijk nogal lange leveringstermijn. Ik hoopte meer kant-en-klare oplossingen te vinden...Mugtango schreef: ↑wo 24 apr 2019, 16:42Voor je zoektocht naar een batterij in een stevige behuizing kan je even grasduinen in de blog van Capojan. Hij bestelde zijn laatste batterij ergens in Duitsland voor een aanvaardbare prijs en degelijke uitvoering. Als ik er straks aan denk ga ik even zoeken en bezorg ik je de link.
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/
-
- dokter
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
- Postcode: 8610
- Fiets: FAW27
- Locatie: kortemark
- Contacteer:
Re: Welke batterij?
43V??? welke accu is dit?
er zijn li-ion cellen (3,6-3,7V) en lifepo (3,3V).
een 10S li-ion is zo een 36-37V en is vol op 42V. is die 43V dan een 13S lifepo pack ofzo?
zowieso is verhogen van spanning een slecht idee. jouw controller is gebouwd voor een bepaalde spanning, en ga je daar een andere accu aan zetten, doet die het niet goed.
stel je controller werkt van 35V (accu leeg) tot 42V (accu vol), als je daar een 48V accupack aan gaat zetten, dan is die volgeladen op 54V (mogelijk gaat je controller hiervan stuk) en is de accu leeg op 42,9V. dus jouw controller gaat nooit afschakelen en gaat de accu verder leegtrekken onder de 42V en dat maakt de accu stuk.
de motor echter kan het gewoon aan. die wordt namelijk gepulseerd aangestuurd.
stel dat de motor 100W moet leveren op 36V, en die is origineel 500W op 36V, dan zal die op 20% aangestuurd worden.
hang je diezelfde motor op een 48V accu, maar dan wel met een 48V controller, dan zal de motor op pakweg 12% aangestuurd worden om die 100W te leveren.
ik ben momenteel bezig met zulke testen (24V, 36V en 48V controllers gekocht). ik haal momenteel tegen de 1150W uit een 250W chinees motortje (en rijd dan aan 33km/h). op 48V haal ik al tot boven de 50km/h zonder echt mee te trappen.
neem gewoon dezelfde spanning, maar hogere capaciteit. de cellen worden dan minder ontladen en gaan langer mee.
voorbeeld: een li-ion heeft 500laadbeurten van 4,2V naar 3,3V (100%-> 0%).
als je de accu maar half leegtrekt (4,2V tot 3,6V), da zal die dat makkelijk 1000keer kunnen doen.
als je die maar 25% leegtrekt (4,2V naar 3,9V of 4,0 naar 3,7V), dan zal die dat meer dan 2000keer kunnen doen.
bijkomend voordeel vertraagt de fiets niet. als jij je een 10Ah accu leegtrekt tot 3,3V, zal de fiets op het einde trager gaan omdat de totale accuspanning op 33V zit.
aks je een dubbel zo grote accu (20Ah) hebt, en je trekt er 10Ah uit, dan zal die pas op 36V zitten en gaat je fiets sneller blijven rijden.
ik ga als test ook met batterijen rondrijden van RC voertuigen (helicopters enzo)
bv deze:
https://hobbyking.com/en_us/zippy-fligh ... p-40c.html
5S (18V) 5000mAh. met 2 van die maak je 36V 5000Ah en dat voor 80€.
voor 160€ kan je een 36V 10Ah maken, en voor 240€ maak je een 36V 15Ah
of deze
https://hobbyking.com/en_us/zippy-fligh ... -xt90.html
5S 8000mAh, met 2 van deze maak ik dus een 10S accu (36V) van 8Ah voor 120€
met 4 van deze, heb je een 36V 16Ah accu en dat voor maar 240€.
dan is het gewoon kwestie van de accu te kopen met de goeie afmetingen, zodat je ze in je originele behuizing kan proppen
er zijn li-ion cellen (3,6-3,7V) en lifepo (3,3V).
een 10S li-ion is zo een 36-37V en is vol op 42V. is die 43V dan een 13S lifepo pack ofzo?
zowieso is verhogen van spanning een slecht idee. jouw controller is gebouwd voor een bepaalde spanning, en ga je daar een andere accu aan zetten, doet die het niet goed.
stel je controller werkt van 35V (accu leeg) tot 42V (accu vol), als je daar een 48V accupack aan gaat zetten, dan is die volgeladen op 54V (mogelijk gaat je controller hiervan stuk) en is de accu leeg op 42,9V. dus jouw controller gaat nooit afschakelen en gaat de accu verder leegtrekken onder de 42V en dat maakt de accu stuk.
de motor echter kan het gewoon aan. die wordt namelijk gepulseerd aangestuurd.
stel dat de motor 100W moet leveren op 36V, en die is origineel 500W op 36V, dan zal die op 20% aangestuurd worden.
hang je diezelfde motor op een 48V accu, maar dan wel met een 48V controller, dan zal de motor op pakweg 12% aangestuurd worden om die 100W te leveren.
ik ben momenteel bezig met zulke testen (24V, 36V en 48V controllers gekocht). ik haal momenteel tegen de 1150W uit een 250W chinees motortje (en rijd dan aan 33km/h). op 48V haal ik al tot boven de 50km/h zonder echt mee te trappen.
neem gewoon dezelfde spanning, maar hogere capaciteit. de cellen worden dan minder ontladen en gaan langer mee.
voorbeeld: een li-ion heeft 500laadbeurten van 4,2V naar 3,3V (100%-> 0%).
als je de accu maar half leegtrekt (4,2V tot 3,6V), da zal die dat makkelijk 1000keer kunnen doen.
als je die maar 25% leegtrekt (4,2V naar 3,9V of 4,0 naar 3,7V), dan zal die dat meer dan 2000keer kunnen doen.
bijkomend voordeel vertraagt de fiets niet. als jij je een 10Ah accu leegtrekt tot 3,3V, zal de fiets op het einde trager gaan omdat de totale accuspanning op 33V zit.
aks je een dubbel zo grote accu (20Ah) hebt, en je trekt er 10Ah uit, dan zal die pas op 36V zitten en gaat je fiets sneller blijven rijden.
ik ga als test ook met batterijen rondrijden van RC voertuigen (helicopters enzo)
bv deze:
https://hobbyking.com/en_us/zippy-fligh ... p-40c.html
5S (18V) 5000mAh. met 2 van die maak je 36V 5000Ah en dat voor 80€.
voor 160€ kan je een 36V 10Ah maken, en voor 240€ maak je een 36V 15Ah
of deze
https://hobbyking.com/en_us/zippy-fligh ... -xt90.html
5S 8000mAh, met 2 van deze maak ik dus een 10S accu (36V) van 8Ah voor 120€
met 4 van deze, heb je een 36V 16Ah accu en dat voor maar 240€.
dan is het gewoon kwestie van de accu te kopen met de goeie afmetingen, zodat je ze in je originele behuizing kan proppen
- Helen
- Public Relations
- Berichten: 799
- Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
- Postcode: 3071
- Fiets: WAW 201 en Alpha 7
- Contacteer:
Re: Welke batterij?
Merci.
Mijn huidige batterijen hebben geen behuizing, enkel wat mousse en een zak ter bescherming. Dat is niet genoeg in de WAW.
Mijn huidige batterijen hebben geen behuizing, enkel wat mousse en een zak ter bescherming. Dat is niet genoeg in de WAW.
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/
-
- Public Relations
- Berichten: 985
- Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
- Postcode: 1880
- Fiets: quest 404
- Locatie: Kapelle op den bos
- Contacteer:
Re: Welke batterij?
de voltages verhogen werkt maar tot aan een bepaald niveau . ( dan wel eerder gerekend richting 72v en hoger ) .
lipo pouch cellen aanraden aan iemand die er niet echt verstand van heeft is echt geen goed idee ( no offence Helen ) . ik gebruik al een hele tijd lithium batterijen en de enige die tot nu toe in brand zijn gevlogen bij het laden zijn de lipo cellen ( laad deze buitenshuis in een speciale kast ) . imo is het enige voordeel aan lipo de enorme amperages op lage capaciteit . Dus tenzij ge continu 2 a 300 amp nodig hebt te vermijden . ( en ik heb er net een 100 tal besteld )
De capaciteit zijn over het algemeen ook redelijk hobbyking/ aliexpress ( alhoewel de laatste tijd blijkbaar gebeterd ) . best gewoon de "veilige" 18650 NCR cellen gebruiken . je kan dan eventueel zelfs nog in 2 pakken verdelen om ze makkelijker weg te steken .
lipo pouch cellen aanraden aan iemand die er niet echt verstand van heeft is echt geen goed idee ( no offence Helen ) . ik gebruik al een hele tijd lithium batterijen en de enige die tot nu toe in brand zijn gevlogen bij het laden zijn de lipo cellen ( laad deze buitenshuis in een speciale kast ) . imo is het enige voordeel aan lipo de enorme amperages op lage capaciteit . Dus tenzij ge continu 2 a 300 amp nodig hebt te vermijden . ( en ik heb er net een 100 tal besteld )
De capaciteit zijn over het algemeen ook redelijk hobbyking/ aliexpress ( alhoewel de laatste tijd blijkbaar gebeterd ) . best gewoon de "veilige" 18650 NCR cellen gebruiken . je kan dan eventueel zelfs nog in 2 pakken verdelen om ze makkelijker weg te steken .
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C
- CapoJan
- General Manager
- Berichten: 2568
- Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
- Postcode: 9050
- Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
- Locatie: Gent (Gentbrugge)
- Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
- Contacteer:
Re: Welke batterij?
Puur op basis van ervaring: LiFePo4 is duur en zwaar (lage energiedichtheid, dus meer gewicht voor eenzelfde capaciteit), maar gaat gewoonlijk erg lang mee. Ik heb mijn E-Orca nu dik 5 jaar en de originele accu (500 Wh, 36 V) heeft nog bij benadering 90% van zijn capaciteit bewaard na 60.000 km en veel laadbeurten. Een ander voordeel is dat LiFePo4 heel lang rond 38V blijft hangen. Dat voel je: als de spanning zakt, reageert de motor anders.
Op de Thorax Tangens installeerde ik een accu van Enerpower (750 Wh). In de praktijk komt dat overeen met die 500 Wh van de Flevobike accu, zo op het gevoel. De spanning daalt lineair en dat merk je: als de accu ongeveer half ontladen is, is de motor minder vinnig. Eigenlijk zou ik er een meter à la Cycle Analyst op moeten zetten, maar da's de moeite niet.
Anderzijds kost zo'n accu van Enerpower nog niet de helft van die van Flevobike, is hij een pak lichter en compacter en is LiFePo4 nog moeilijk te vinden. Flevobike is ook afgestapt hiervan.
Voordeel van die Duitse leverancier (Enerpower ofwel Enerprof): goedkoop ('Chinese' prijzen) en dichtbij, wat handig is voor eventuele garantie. Nadeel is zoals vermeld de levertermijn, maar als je nog even verder kunt met wat je hebt, zou je een bestelling kunnen doen. In dat geval: neem een accu met grote capaciteit - de behuizing blijft toch dezelfde - en met een lader van 3 of zelfs 4 A. Die laders zijn passief en maken dus geen geluid. Om stekkers te vervangen, vind je zeker wel iemand in de buurt die het kan doen voor jou.
Ik zou de houder voor de accu vastschroeven op de bodem van de WAW, zodat het geheel niet kan rammelen.
Een alternatief: je koopt de accu via Fietser.be en laat die daar plaatsen. Ervaring zat, maar je betaalt uiteraard voor de service.
Op de Thorax Tangens installeerde ik een accu van Enerpower (750 Wh). In de praktijk komt dat overeen met die 500 Wh van de Flevobike accu, zo op het gevoel. De spanning daalt lineair en dat merk je: als de accu ongeveer half ontladen is, is de motor minder vinnig. Eigenlijk zou ik er een meter à la Cycle Analyst op moeten zetten, maar da's de moeite niet.
Anderzijds kost zo'n accu van Enerpower nog niet de helft van die van Flevobike, is hij een pak lichter en compacter en is LiFePo4 nog moeilijk te vinden. Flevobike is ook afgestapt hiervan.
Voordeel van die Duitse leverancier (Enerpower ofwel Enerprof): goedkoop ('Chinese' prijzen) en dichtbij, wat handig is voor eventuele garantie. Nadeel is zoals vermeld de levertermijn, maar als je nog even verder kunt met wat je hebt, zou je een bestelling kunnen doen. In dat geval: neem een accu met grote capaciteit - de behuizing blijft toch dezelfde - en met een lader van 3 of zelfs 4 A. Die laders zijn passief en maken dus geen geluid. Om stekkers te vervangen, vind je zeker wel iemand in de buurt die het kan doen voor jou.
Ik zou de houder voor de accu vastschroeven op de bodem van de WAW, zodat het geheel niet kan rammelen.
Een alternatief: je koopt de accu via Fietser.be en laat die daar plaatsen. Ervaring zat, maar je betaalt uiteraard voor de service.
Laatst gewijzigd door CapoJan op vr 03 mei 2019, 8:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
- Helen
- Public Relations
- Berichten: 799
- Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
- Postcode: 3071
- Fiets: WAW 201 en Alpha 7
- Contacteer:
Re: Welke batterij?
Dankjewel voor de info!
Ik moet inderdaad gewoon naar een vakman om de stekkers aan te passen.
Ik moet inderdaad gewoon naar een vakman om de stekkers aan te passen.
Dan toch een blog: https://bmwaw.blogspot.be/
- CapoJan
- General Manager
- Berichten: 2568
- Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
- Postcode: 9050
- Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
- Locatie: Gent (Gentbrugge)
- Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
- Contacteer:
Re: Welke batterij?
Dat doe je als je een onverpakte accu hebt. Indien het een behuizing met 18650 cellen (of een andere variant) is, kun je de basisplaat ergens vastzetten.
In mijn geval heb ik zo'n Hailong II behuizing. Er werd een extra basis besteld: één voor de trike, die op een Terracycle batterijhouder gemonteerd werd, en een losse voor in de E-Orca. Dat laatste is voor occasioneel gebruik, voor echt lange ritten van meer dan 150 km.
In mijn geval heb ik zo'n Hailong II behuizing. Er werd een extra basis besteld: één voor de trike, die op een Terracycle batterijhouder gemonteerd werd, en een losse voor in de E-Orca. Dat laatste is voor occasioneel gebruik, voor echt lange ritten van meer dan 150 km.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
http://metdefietsonderweg.blogspot.com