come on, babe

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
joop
Helper
Berichten: 273
Lid geworden op: zo 08 nov 2009, 23:49
Postcode: 9999
Fiets: Quest
Locatie: philippine
Contacteer:

come on, babe

#1 Bericht door joop »

Tijd om jullie gedacht eens te peilen over een technisch vraagje. Vorige week komt een vriendin van mijn vrouw met haar racefiets op bezoek maar ze heeft een lekke achterband.
Het ventiel blijkt uitgescheurd en te lekken. Vervanging onvermijdelijk. Ze heeft een reserve biba bij in het zadeltasje. Geen nood, een gelegenheid - stoer - om de dame eens te laten zien hoe snel we dat fixen. Alhoewel; ze blijkt zelf geen twee linkerhanden te hebben, ze had dat al eerder bij de hand gehad.
Ik plaats onder haar toeziend oog de nieuwe band en nu komt het; ik gebruik daarbij altijd rijkelijk talkpoeder in de buba en aan de biba. Dit onder het motto "come on babe, lets talk".
Dit talken doe ik steevast, al sinds jaar en dag, bij het plaatsen van een nieuwe biba (zolang het niet onderweg is tenminste).
Vraagt de dame in kwestie " Wat doe je nu en waarom ? "
Toen realiseerde ik me dat ik dat uit gewoonte doe zonder goed te beseffen waarom. Natuurlijk moest ik me er enigszins uit lullen met een quasi wetenschappelijk argument zoals voorkomen van plakken aan de buba en minder rolweerstand. Al heb ik wel toegegeven dat het meer gewoonte was als wat anders.

Eigenlijk nooit iets over gelezen, dus nu de vraag; zijn er nog mensen die talkpoeder in banden gebruiken ? en natuurlijk eigenlijk ook wel: "waarom doen we dat ?

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: come on, babe

#2 Bericht door Wouter D »

Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

janV
Neo Prof
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 14 dec 2015, 23:28
Postcode: 2440
Fiets: Baron Xlow
Contacteer:

Re: come on, babe

#3 Bericht door janV »

http://wimschermer.blogspot.com/search?q=talkpoeder

die heeft dat gemeten_het is de rolweerstand van de buba die verlaagt, da heeft met vervorming en energie te maken. de buba zal altijd de biba wa vervormen _ge weet wel als ge plat rijdt en maar door rijdt zal die biba helemaal opvrommelen_ iets soortgelijks gebeurt als ge rijdt, een beetje zoals ne elastiek die uitgerokken wordt en weer terug zijne vorm inneemt. die vervorming kost energie die verloren gaat.
zonder talk zit de biba tamelijk vast in buba en zal elke vervorming van de buba een vervorming van de biba teweeg brengen, gevolg veel verloren energid vergelijk het met een elastiek die ver uitgerekt wordt.
met talk is er een scheidingslaag (droge smering)tussen uwe buba en biba en zal de vervorming van de buba (telkens als deze het wegdek raakt) minder uitgesprokrn doorgegeven worden an de biba, de elastiek zal bij wijze van spreken niet zover uitgerokken worden, dus minder vervorming van de biba en dus minder verloren energie

dat is het zo'n een beetje in mensentaal, in werkelijkheid is het allemal vele complexer en nie meer voor mijn ouwe grijze hersencellen_maar meten is weten en gissen is missen, en de wim he da gemete.
http://wimschermer.blogspot.com/2012/11 ... -2011.html
rolweerstand 3 a 4% lager

ook nog interresant omdat het probleem tochventielinscheuring is
http://www.tcaxel.nl/wp-content/uploads ... anden..pdf

KarelJ
Helper
Berichten: 414
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 9:30
Postcode: 9800
Fiets: Ice Sprint X
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: come on, babe

#4 Bericht door KarelJ »

janV schreef: vr 26 okt 2018, 21:29
ook nog interresant omdat het probleem tochventielinscheuring is
http://www.tcaxel.nl/wp-content/uploads ... anden..pdf
Interessante pdf

-> pagina 25 (gaat zowel over het afscheuren van het ventiel als over het talk poeder)

Ik persoonlijk gebruik geen talkpoeder bij het monteren van banden. Te veel moeite (+ opkuiswerk) voor te weinig voordeel als je het mij vraagt...

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3859
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: come on, babe

#5 Bericht door bicky »

Ik gebruik het vooral bij de fietsen waarvan ik weet dat de band er de eerste jaren niet uitgaat.
De reden waarom is dat de band soms blijft kleven in de binnenband als deze enige leeftijd heeft.

Ook bij een geplakte band durf ik beetje talk opdoen. ook om te voorkomen dat hij in de buitenband kleeft

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: come on, babe

#6 Bericht door CapoJan »

Wel wel. Vorige week heb ik net op een fiets, na jaren, een nieuwe binnen- en buitenband gelegd. Binnenband kleefde zowel aan het velglint als aan de buba, dus bij de nieuwe gebruikte ik ook talk. Ook weer een fiets waar niet zoveel mee gereden wordt, dus waar waarschijnlijk de band in het eerste jaar niet uit zal komen. Daarom.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
fujin
Helper
Berichten: 384
Lid geworden op: ma 07 sep 2009, 21:28
Postcode: 2170
Fiets: Mango Plus 283
Locatie: Merksem
Velomobiel: Quest XS090
Contacteer:

Re: come on, babe

#7 Bericht door fujin »

Inderdaad. Me is talking too.
De banden gaan er net iets gemakkelijker op.
Zeker bij de iets stuggere banden zoals de 40 mm greenspeeds.

jantje
Helper
Berichten: 314
Lid geworden op: di 24 okt 2017, 20:51
Postcode: 2520
Fiets: Omafiets
Velomobiel: Milan GT , WAW, eWAW
Contacteer:

Re: come on, babe

#8 Bericht door jantje »

Ik heb er zelf ook al wat mee getest.
Idd een voordeel in snelheid (al was het maar psychologisch: geen powermeter dus geen echte data)

Maar vooral:
Dunne SV6a BiBa hebben te lijden van asymmetrische verschuiving als je er geen talk aan doet bij agressief rijden (lees: HPV straat race)
En de band kan er wel tegen (zolang die niet vast plakt aan het velglint net ter hoogte van een of andere spaak) maar het ventiel wilt dat niet zo hebben.
Die scheuren af aan de basis na pakweg 500km zonder talk. Helaas heb ik nog niets gevonden om dat te plakken ;)
Maw: bij een SV6a is het dus voor mij een must om te talken.
De gewone AV6/SV6 of AV7/SV7 (en gelijkaardig van de concurrentie) daarentegen kunnen evengoed een 2000km zonder (met net iets tragere ritten tot gevolg) want het blijft best wat opkuiswerk elke keer...
Misschien dat ik in de winter wel terug wat talkpoeder gebruik om de verschuiving van BiBa in BuBa tegen te gaan en op die manier net iets meer van de owv lage temperatuur beperktere rek over te houden tegen lek rijden...
We leren elke lekke band bij ;)

Plaats reactie