versatile vs ... (bv alleweder)

Hier kan je gezellig kletsen
Bericht
Auteur
fcapri
Public Relations
Leeftijd: 38
Postcode: 8790
Contacteer:

versatile vs ... (bv alleweder)

#1 Berichtdoor fcapri » za 15 jul 2017, 22:22

hoe rijd een oude versatile tov andere fietsen? ik weet dat het niet de snelste zijn, maar hoe gedragen ze zich tov bv een oude alleweder? voor en nadelen aan deze fietsen?

CapoJan
ploegleider
Postcode: 9050
Contacteer:

Re: versatile vs ... (bv alleweder)

#2 Berichtdoor CapoJan » zo 16 jul 2017, 20:45

Trikelover kan hier best op antwoorden, denk ik. Hij had een Versatile en rijdt nu met een Milan. Ook Eeuwige Reiziger had in het verleden een Versatile. Hij heeft bewezen dat die net niet 'bombproof' is :mrgreen:
Toen ik voor de Orca ging, vertelden ze me bij Flevobike over de ongeveer 50 punten waarop die beide velomobielen verschillen. Het komt erop neer dat alles wat niet goed was aan de Versatile toen verbeterd werd. Het concept bleef wel hetzelfde.
Enkele praktische zaken: verlichting (koplampen, achterlicht, knipperlichten) zijn zeer sterk verbeterd. 'In den tijd' van de Versatile was nog geen sprake van led... Wil je ombouwen, dan zal je ook naar 12V moeten omschakelen. De Versatile kan ook niet omgebouwd worden naar ondersteuning. Wil je dat, vergeet het dan maar. Anderzijds zijn ze voor een behoorlijk lage prijs te vinden. Niet vaak, want er zijn er niet zoveel.
Het materiaal waarmee de bovenkant gemaakt werd, evolueerde in de loop van de productie. Als ik het goed heb, van PET, over ABS, naar glasvezel/epoxy. Dat laatste is ok, de rest wordt broos na verloop van tijd en is niet tot moeilijk te herstellen.
Flevobike E-Orca - Challenge Seiran 24
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

rik
General Manager
Leeftijd: 55
Postcode: 3630
Contacteer:

#3 Berichtdoor rik » zo 16 jul 2017, 21:28

Eddy Beinsberger heeft een versatile gehad en heeft nu een alleweder. Daarvoor heeft hij ook een quest gehad. Hij zit niet hier op het forum denk ik, maar op het forum van de Limburgse liggers kan je hem wel vinden.

trikelover
catering
Postcode: 8600
Contacteer:

#4 Berichtdoor trikelover » zo 16 jul 2017, 22:45

Een Versatile is eigenlijk een zeer onderhoudsarme velomobiel rijd en blijft rijden. Enige grote nadeel zijn eigenlijk de verpoten. Die werken met 4glijblokken. van zodra er speling op de sturing te vinden is moet deze worden bijgergeld ander krijg je al snel een fier met zeer grote speling wat de veiligheid zeker niet te goed komt.

Als ik het gedrag vergelijk met de Milan over dezelfde route dan moet ik zeggen dat de Versatile een veel hoger zwaartepunt in de zin van bepaalde bochten moet ik serieus afremmen als ik niet op 2wielen wil gaan rijden.
Wat ik ook verschillende malen ben tegen gekomen is dat de fiets door zware zijwind op zijn 2 wielen wou gaan rijden.

Daarentegen moet ik wel zeggen dat dit echt een fiets was voor alle dagen gelijk wanneer en in welke kledij kan je met deze rijden dit is iets wat je eigenlijk bijna bij geen enkele andere fiets hebt. Enkel herstellingen aan de buitenzijde zijn een paar andere mouwen de meeste onderdelen daarvan zijn extreem moeilijk tot niet te herstellen.

En als je naar snelheid rekend dan mag je naar een gemiddelde rekenen naar 27km/h.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

eeuwige reiziger
General Manager
Leeftijd: 47
Postcode: 8755
Contacteer:

#5 Berichtdoor eeuwige reiziger » di 18 jul 2017, 12:08

CapoJan schreef:Trikelover kan hier best op antwoorden, denk ik. Hij had een Versatile en rijdt nu met een Milan. Ook Eeuwige Reiziger had in het verleden een Versatile. Hij heeft bewezen dat die net niet 'bombproof' is :mrgreen:

De nagel op de kop! Eigenlijk moet ik me schamen, want met de Versatile heb ik echt wel de grenzen afgetast van het haalbare en op bepaald moment die zelfs overschreden. Veel verder dan een wrijfje met zeepsop en een passage met de stofzuigerslang ging het onderhoud door mij eigenlijk niet. :oops: Bijna tien jaar lang. Bij toch wel intensief gebruik. In al die tijd werd er eenmaal van ketting gewisseld en kwam er een nieuw exemplaar voor een doorgetrokken remkabel. Naar het einde sneuvelde ook een schakelkabel naar de Rohloff. Ik herinner me nog dat ik toen in dezelfde veel te hoge versnelling naar Gent ben gefietst om de kabel bij fietser.be te laten vervangen. Brecht vond het altijd verbazingwekkend dat mijn Versatile bij dat minimaal onderhoud - of eigenlijk het ontbreken ervan - maar bleef rijden, ook al omdat er in de loop van de jaren vrij veel speling was gekomen op de sturing en op de achterbrug. De achillespees van de Versatile bleek uiteindelijk de plaats te zijn waar de radiusstangen aan de kuip zijn bevestigd. Op een van de rommelige kasseiwegen van de Brugse binnenstad kwam de genadeslag toen een van de stangen zich dwars door de twintex boorde. Voor het overige een krasje hier en een scheurtje daar, wat bij die vele kilometers eigenlijk best wel meeviel.

fcapri schreef:hoe rijd een oude versatile tov andere fietsen? ik weet dat het niet de snelste zijn, maar hoe gedragen ze zich tov bv een oude alleweder? voor en nadelen aan deze fietsen?

Onderhoudsarm, maar dat heb je waarschijnlijk wel al begrepen. :wink: Ook een velomobiel met een hoge gebruiksvriendelijkheid. Gemakkelijke instap. Volledig ingekapselde ketting. Je kan daardoor bij wijze van spreken in je zondagspak fietsen.

Met een Flevo kan ik niet onmiddellijk vergelijken. Wel met een Alligt Alleweder. Die velomobiel verdraagt veel minder nalatigheid. Knutselen en smeren zijn wel altijd aan de orde, wat bij de Flevo wel niet anders zal zijn. Wel vond ik de vering van de Alligt zachter en moest je je minder zorgen maken bij het nemen van bepaalde bochten. Iets te hoge snelheid en je voelde in de bochten dat de Versatile de neiging had kunstjes uit te halen waar je zelf misschien niet zo happig op was...

Alles bij elkaar genomen vond ik het in al die jaren een betrouwbare, degelijke en kwaliteitsvolle velomobiel.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

fcapri
Public Relations
Postcode: 8790
Contacteer:

#6 Berichtdoor fcapri » di 18 jul 2017, 13:55

ik was een versatile tegengekomen voor een lage prijs, en begon toch te twijfelen. binnen 2jaar moet ik waarschijnlijk van werklokatie veranderen en zal het fietsen voor woon-werk verkeer ten einde zijn :( . ik wil daarom niet meer investeren in een nieuwe VM en wou gewoon de alleweder oprijden. die staat nu toch op punt en ik hoef er niks aan te doen.
ik heb een boordcomputer die me elke 300km melding geeft om de ketting te smeren. heb al 2x de melding gereset en NIKS aan gedaan.

de alleweder is me nu eigenlijk de ideale woon-werk verkeer fiets, ik kan daar tegen 30km/h makkelijk zat een kasseibaan nemen. t zijn sterke alu platen, dus de kans dat een veerpoot of ander ding erdoor schiet is nihil. alleen dat hoge gewicht hé. en aangezien ik toch wel wat ferme bergops moet doen, is dat een groot nadeel. daarom vroeg ik me af of die versatile beter zou zijn dan een alleweder. rekening houdend dat mijn alleweder COMPLEET is verbouwd en quasi geen onderhoud vraagt.
ik dacht dat ik nu vering heb van een quest, achterbrug van een brommer, naafversnelling en zowel vooraan als achteraan 1 kettingblad. de ketting zit volledig beschermt, enkel binnenin zit ze open (handig voor te smeren). het zitje is een polyester zitje en niet meer de originele alu bak alsook het stuur is niet meer origineel

Wouter (spruitje)
General Manager
Leeftijd: 41
Postcode: 9320
Contacteer:

#7 Berichtdoor Wouter (spruitje) » di 18 jul 2017, 20:36

Fcapri, ik denk dat je baas liever heeft dat je me een versatile naar je werk komt dan met je 'koekenblik'
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be

blackarmor
Public Relations
Leeftijd: 42
Postcode: 1880
Contacteer:

#8 Berichtdoor blackarmor » wo 19 jul 2017, 10:00

heb zelf nooit met een alleweder gereden maar ik heb een versatile en was daar redelijk tevreden van ( maar het verschil in snelheid met de waw en nu de oude quest was wel voelbaar ) .
deze is echter veel makkelijker in dagelijks gebruik , je gaat veel sneller een versatile of orca nemen om even naar de winkel te rijden dan een andere en deze is extreem wendbaar in het verkeer . reden dat ik de mijne ga te koop zetten is dat ik er niet meer in moet kunnen met moto kledij aan ( vemoedelijk een unicum in velomobiel problemen :D ) en de snelheid . kwa reparatie zowel de abs top als de glasvezel versterkte PP onderkant kunnen gelast worden .
electrische ondersteuning is volgens mij wel mogelijk door een cyclone motor op beugels voor de trappers te zetten en een traparm met tandwiel te monteren ( zou er eindelijk eens werk van moeten maken )
kwa onderhoud ipv om de 300km je ketting smeren is dat om de 30000 bij wijze van spreken . veerpoten moet je goed zien dat daar geen vuil aan komt ( alhoewel de mijne al zwaar beschadigt waren als ik hem kocht en ze nog steeds werken .
http://deriddernet.com/blog/

Beinsberger E
Helper
Postcode: 3621
Contacteer:

#9 Berichtdoor Beinsberger E » di 01 aug 2017, 17:57

Een late reactie maar toch, Rik had het reeds aangehaald ik heb inderdaad een versatile gehad om compleet te zijn mijn velomobiel ervaringen zijn begonnen met een FAW A2 die na een jaar verving door een FAW A2 met Rollhof naaf, het waren beide fijne fietsen en ik zou ze achteraf nog gaan missen maar dat wist ik toen nog niet. Dan kreeg ik de kans om een 1 jaar oude Quest te kopen, dus de alleweder werd verkocht. De Quest was een stuk sneller dan de alleweders maar wel een stuk warmer dus veel meer zweten dan in de alleweders ook wat sleutelen betreft zijn de alleweders veel makkelijker maar goed want er was wel meer onderhoud aan. Toen ik met pensioen ging wilde ik stoppen met velomobielen en had ondertussen een trike met elektro ondersteuning kunnen kopen dus de Quest werd verkocht. Maar na een tijdje toch weer de kriebels gekregen en wilde wel eens iets anders proberen en kon een Versatile op de kop tikken, maar heb deze niet lang gehad want veel te zwaar en vooral veel te warm met als gevolg dat ik er niet veel mee heb gereden, het heeft niet lang geduurd om hem weer te verkopen, dan kwam ik op Ligfiets.net een Alleweder A3 26" tegen voor een zacht prijsje en deze heb ik nu nog.
Ter vergelijking een Versatile is een zeer mooie fiets maar zwaar, traag en warm en moeilijk om zelf aan te werken.
Een Alleweder is lichter dan een Versatile rijdt iets sneller is luchtig en praktisch om aan te werken.
Ik heb de Alleweder nu voorzien van elektrische ondersteuning (BionX) en ben daar zeer tevreden mee
Dat een alleweder veel onderhoud nodig heeft is ook zo maar het valt nog mee als ik het vergelijk met de Quest en de Versatile.
Aan de Quest was ik ook voortdurend aan het sleutelen want er was altijd wel iets waar ik me aan ergerde.
De Alleweder heb ik nu zo ver dat de meeste krakjes en piepjes zijn verdwenen en hij naar Alleweder-normen vrij stil is.
Tot hier mijn velomobiel geschiedenis [-o<

Terug naar “Babbelhoek”