Flevobike Alleweder

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Mugtango
Neo Prof
Berichten: 246
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
Postcode: 9860
Fiets: Ice Sprint 26
Locatie: Gijzenzele
Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#196 Bericht door Mugtango »

Aiai....nogmaals bedankt voor je inspanningen bij het opmeten van de stoel.

Het is uiteindelijk toch een stoel van ICE geworden, de offerte voor een (smallere) Orca-stoel was astronomisch hoog in vergelijking met die ICE stoel.
Die extra cm breedte die ik nodig had kreeg ik door dit voorzichtig in de wielkasten uit te kloppen. Met een halve cm per kant was dit nog haalbaar en de grotere draaicirkel die je daar theoretisch door krijgt blijkt ook in praktijk goed mee te vallen.

Waar ik nu wel benieuwd naar ben: hoe verliep het herpopnagelproces en kon je intussen al testrijden met de nieuwe wielen van Alligt ?
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#197 Bericht door aiai »

Lang geleden werd er eens een Alleweder geherpopnagelt. De eigenaar en berijder is een tijdje stil geweest alhier. Langzaamaan fietst 'ie weer eens wat en met wat geduld zal hij ook eens wat foto's kleiner maken zodat ze geplaatst kunnen worden. Tot snel!

(10-06: zag ik ook zo maar een typo....)
Laatst gewijzigd door aiai op za 10 jun 2017, 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Mugtango
Neo Prof
Berichten: 246
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
Postcode: 9860
Fiets: Ice Sprint 26
Locatie: Gijzenzele
Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#198 Bericht door Mugtango »

Aiai.... je bent herrezen !!! Welkom terug. ik ben benieuwd naar je verdere relaas (en ik niet alleen denk ik)

Tot binnenkort.
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#199 Bericht door aiai »

Tsja, herrezen en gelijk materiaal problemen... Nou ja, ik heb nog wel wat gefietst in de tussentijd, maar lang zo veel niet meer als langer geleden. Ik ga eens kijken of ik de foto's van het korset voor de Alleweder kan verkleinen in MB en dan plaatsen.

Gisteren wat aan de verlichting geprutst. Twee lampen overleden en ook wat bedrading kaduuk.... Ik moet het ouwe bakje toch ook weer eens met Belgom Alu gaan bewerken. Ff lekker laten glimmen.

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#200 Bericht door aiai »

Begin 2016 alweer. Sloopwerk...
Bijlagen
IMG_3281.jpg
IMG_3280.jpg
IMG_3279.jpg
IMG_3278.jpg
IMG_3275.jpg
IMG_3272.jpg
IMG_3269.jpg
IMG_3268.jpg
IMG_3266.jpg
IMG_3265.jpg
IMG_3264.jpg
IMG_3263.jpg
IMG_3262.jpg
IMG_3261.jpg
IMG_3260.jpg
IMG_3259.jpg

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#201 Bericht door aiai »

nog wat sloopwerk die avond
Bijlagen
IMG_3283.jpg
IMG_3289.jpg
IMG_3288.jpg
IMG_3287.jpg
IMG_3286.jpg
IMG_3285.jpg

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#202 Bericht door aiai »

En toen was 'ie bij de kleermaker geweest. Burlesque Alleweder, met zijn korsetje ;-)
Bijlagen
IMG_3312.jpg
IMG_3310.jpg
IMG_3313.jpg
IMG_3311.jpg
IMG_3309.jpg
IMG_3308.jpg

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#203 Bericht door aiai »

Kreeg 'ie ook nog prototype wielen van Alligt (die wielen bevallen goed overigens). Met stoere 90 mm trommelremmen. Moest 'ie wel eerst als een space shuttle naar Dronten toe.
Bijlagen
IMG_3324.jpg
IMG_3323.jpg
IMG_3318.jpg
IMG_3317.jpg
IMG_3316.jpg

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#204 Bericht door aiai »

En je fietst er eens mee aan zee en stemt met verkiezingen mee.
Bijlagen
IMG_4252.jpg
IMG_4387.jpg
IMG_4393.jpg
IMG_4221.jpg

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#205 Bericht door aiai »

Binnenkort weer wat meer tekst en minder foto's, nu mij Alleweder vertroetelen!

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#206 Bericht door fcapri »

is die plaat onder het zitje echt nodig bij een alleweder? ik heb al gedacht die eruit te halen bij mij en het stoeltje op 2 rails te zetten dan

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#207 Bericht door aiai »

fcapri schreef:is die plaat onder het zitje echt nodig bij een alleweder? ik heb al gedacht die eruit te halen bij mij en het stoeltje op 2 rails te zetten dan
Dat weet ik niet zeker. Volgens mij zorgt de "kist" wel voor verdeling van de krachten die de bodem krijgt te verwerken en maakt hij wel steviger. Twee rails met verbindingsstukken zou dat ook moeten kunnen doen. Je kan eens een mail naar velomobiel.nl sturen met die vraag. Die weten vast helemaal zeker het antwoord ;-)

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#208 Bericht door aiai »

Voor wat betreft de wielen van Alligt, die bevallen mij goed. Ik heb prototypes getest. Sinds kort heb ik de productieset met 60% glasvezel.


Prototype I:
Deze wielen waren niet conform de eisen van Leo Visscher, maar ik wilde ze toch graag gebruiken. De druk mag op deze en de nieuwere versies van de wielen niet hoger dan 5 bar zijn.
Dat heb ik getest. 7 bar. Test geslaagd. Wiel gesneuveld.
Bij een druk hoger dan 7 bar word de wang van de velg naar buiten gedrukt. Uiteindelijk breekt er een stukje af met een klapband als gevolg. Doe je dat met een lekkere snelheid, dan ben je snel wat meer van je wiel kwijt.
Ook het andere wiel is uiteindelijk gesneuveld. Na de klapband heb ik de druk teruggebracht naar 5 bar, maar het prototype wiel had toch al te veel geleden en sneuvelde enkele weken later.
Test geslaagd dus, maar het proefkonijn moest wel twee keer lopen ;-)


Prototype II:
Net als het eerste prototype bevatten deze wielen 40% glasvezel. De vorm (voornamelijk de vorm van het velgbed) was aamgepast en verbeterd. Deze wielen hebben het lang volgehouden en er zijn geen stukjes van af gebroken.
Wel werd de velg tussen de spaken uiteindelijk naar binnen gedrukt, waardoor de buitenband wat naar buiten kwam. Dat was na een hele tijd (ongeveer een jaar), maar nog steeds niet de bedoeling natuurlijk. De wielen fietsen verder prima wat mij betreft en ik ben erg tevreden met de 90mm trommelremmen. Dat remt rustiger en als het echt moet een stuk feller.


Productietype:
Nadat ik Leo op de hoogte had gesteld van de tekortkomingen van het tweede prototype heb ik twee nieuwe wielen ontvangen. Die zitten er nog maar even op, maar ik verwacht geen breuken of vervormingen meer. Deze wielen bevatten immers 60% glasvezel. Wel moet de druk op maximaal 5 bar worden gehouden. Deze wielen worden ook op twee Velove Armadillo's gebruikt die door DHL worden ingezte zo vertelde Leo mij.


Zou je deze wielen willen gebruiken, hou er dan wel rekening mee dat de ophanging anders is. Bij spaakwielen is de trommel van de rem een geïntegreerd onderdeel van het wiel. Bij de wielen van Alligt monteer je de wielen met bouten aan de trommel. De trommelrem moet hier ook voor worden aangepast en horen wat assecoires bij van Alligt. Overleg dus eerst met Leo voordat je deze wielen aanschaft of de wielen op jouw fiets passen en waar je rekening mee moet houden.

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#209 Bericht door aiai »

Twee foto's van het vervormde prototype II wiel.
Bijlagen
Prototype II wiel met vervorming
Prototype II wiel met vervorming
Prototype II wiel met vervorming close up
Prototype II wiel met vervorming close up

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Flevobike Alleweder

#210 Bericht door aiai »

En toen ging ik blij met mijn nieuwe wielen met 60% glasvezel en nieuwe binnen- en buitenbandjes fietsen. Heerlijk!
Bijlagen
Maar na krap 600 meter.......
Maar na krap 600 meter.......
De schoft!
De schoft!

Plaats reactie