luki schreef:Gisteren laat met de F14 naar huis. Ik zie 2 wandelaars in het duister op de baan. 2000 lumen vooraan, even toeteren maar als ik ze kruis begint de man naar mij te roepen ?!
Blijkbaar mag men ook niet te snel rijden op een fietssnelweg. Hod zit dat trouwens...mag men wandelen op een fietssnelweg ?
In de wegcode zal je tevergeefs zoeken naar het woord "fietssnelweg". Wettelijk gaat het hier om een "fietspad". Artikel 42.2.2 beschrijft rechten en plichten van de voetganger op fietspaden:
Zijn er geen begaanbare trottoirs of bermen, dan mogen de voetgangers de andere gedeelten van de openbare weg volgen.
1° Wanneer de voetgangers het fietspad volgen, moeten zij voorrang verlenen aan de fietsers en bromfietsers.
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... /215-art42
Of anders gezegd: is er naast de fietssnelweg een berm of stoep? Indien niet, ligt er dan iets voor de voetgangers aan de andere kant van de weg? Indien ja, dan hebben wandelaars eigenlijk niets te zoeken op een fietspad. En als ze daar mogen wandelen, dan moeten ze hun plaats kennen in de pikorde.
Op een bepaald fietspad in Brugge kom ik meestal joggers tegen. Naar de letter van de wet zouden ze op het trottoir aan de andere kant van de straat moeten lopen. Alleen verloopt het tot nu toe steeds in wederzijdse verstandhouding. Ik klaag niet, want soms zie ik wel eens wat moois voorbij joggen...

Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)