ik koop altijd lampen met 18650 li-ion batterijen. enorm veel capaciteit en een wijd verspreide accu soort.
het grote voordeel is ook dat ze standaard 3,3-4,2V heeft en dat is net voldoende om met 1 cel een led te laten branden.
als je dan een reserve in je rugzak houd, heb je altijd genoeg energie bij. ik heb op mijn werk zelf zo een acculader op usb gebouwd zodat ik die gewoon op een pc kan opladen
als je dat AA batterijtje rechts bekijkt, heeft die in het beste geval een 1,2V 2600mAh. zo 1 batterij heeft 3,12Wh en een 3W lamp kan er dus iets meer dan 1uur op branden. meestal heb je er ook al 2 of 3 nodig om in 1 ledlamp te steken
met zo een 18650 cel (middelste op de foto) zit je al op 3,6V 3000mAh (geloof dat ze nu al 3400mAh kunnen maken). 1zulke batterij heeft 10,8Wh. een 3W lamp kan daar iets meer dan 3,5uur op branden
de linkse accu is een Dcel en die gaan herlaadbaar tot een 9000mAh (10000mAh bestaat ook maar daar zegt de fabrikant zelf dat die minstens 9500mAh kan leveren). dat brengt 1 batterij op ongeveer 10,8Wh of dezelfde capaciteit als een li-ion. maak dan zelf maar de keuze welke accu het meeste geschikt is
idd wel jammer dat er weinig lampen te vinden zijn met een goeie spiegel waardoor ze niet verblinden. daarom koos ik ook voor een 12V systeem (met zo een li-ion pack) zodat ik auto/moto lampen kan gebruiken.
om ook een idee te geven over lichtsterkte:
voor 400lumen te produceren met leds heb je een 4-6W nodig (4W voor de goeie cree leds, 6W voor de standaard leds)
voor 1000lumen mag je al richting 10-15W gaan denken.
geeft je dan ook snel een idee hoelang je accutjes nog gaan meegaan als je enorm veel licht wil. ik heb nu 11,1V 7,5Ah steken (15 van die li-ion cellen
) en daarmee kan ik een weekje met verlichting rondrijden (smorgens 1uur, savonds 1uur)