fcapri is hier - flevobike Alleweder, zonnepanelen p18

Meer informatie en foto's van onze leden
Bericht
Auteur
fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, naafversnelling p13-14

#211 Bericht door fcapri »

spruitje schreef:goed zo fcapri; nu alleen nog dat 70T blad eruit en je bent helemaal goed bezig
mja, ik weet het niet. vanmorgen weer eens in de FAW naar het werk nu dat de ombouw voltooid is, lekker lichte versnellingen aangehouden.
in 3de tot 26-28km/h, in 4de tot een 30-32. cadans proberen tellen voor een minuut lang en zat rond de 104-105.

na 20km toch best vermoeid waardoor de snelheid afzakte. gemiddelde van 23km/h aan kunnen houden, niet slecht vond ikzelf. tot ik savonds terug naar huis reed. het bovenste deel van mijn linkervoet doet zeer, en bij elke beweging heb ik pijn aan de achterkant van mijn linkse knie. zo erg zelf dat ik niet kan blijven fietsen. bij dat hoger toerental forceer ik blijkbaar mijn been in een slechte richting waardoor ik last krijg.
heb na 5min fietsen de fiets in hoogste versnelling gegooid aan 20km/h, was me dat rustig fietsen zeg, ik hoorde zelf de ketting niet meer (cadans minder dan 40). Kniepijn was minder doordat ik veel minder omwentelingen draaide. ik schat een cadans van pakweg 45-50 aan 25km/h en ik versnelde automatisch naar +30km/h (cadans van een 60-65). ben daar dan overgeschakeld naar 1 lichter versnelling waardoor de cadans richting 75-85 ging (wat ik normaal altijd rijd) en met minder last naar huis gereden.
resultaat: 24,8km/h gemiddeld gereden ene tot 59km/h bergaf gehaald.

ik vermoed dat de zithouding verkeerd is. deze morgen had ik ook last aan het zitvlak, vond geen enkele zithouden comfortabel aan dat hoge toerental. enige tips?
op lager cadans en meer kracht, duw ik mezelf in het zitje en vind ik het beter zitten

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, naafversnelling p13-14

#212 Bericht door Ronnius »

fcapri schreef:op lager cadans en meer kracht, duw ik mezelf in het zitje en vind ik het beter zitten
Dat zou kunnen kloppen, ik heb de neiging om onderuit te zakken.
Zou wel eens kunnen komen door de hoge cadans en het mij niet afzetten op te "stoempen".
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, naafversnelling p13-14

#213 Bericht door fcapri »

ik heb nu al een 600km gereden met de nexus naaf versnelling en het ding rijd fantastisch. de eenvoud van het schakelen in stilstand, het stille geluid (derailleir ratelde nogal vond ik), de propere ketting... echter zijn er ook wat nadelen aan. zo schakeld die omgekeerd (ik moest vroeger met de klok meedraaien om een hogere versnelling te nemen, en nu moet ik de andere kan uit draaien. regelmatig schakel ik nog verkeerd), en is er wel degelijk een verschil in rendement te bemerken voor de 4de versnelling. als beginneling merk je het niet direct, maar in bergop zal je merken dat je in 3de en 5de vlotter omhoog gaat dan in 4de.

er zit ook 1 groot nadeel aan, en dat is het grote gat tussen 5de en 6de versnelling. zo erg zelf dat het mijn rijstijl negatief beïnvloed. (op de afbeelding is de 5de diegene met 25.5km/h en de 6de diegene met 31.1km/h (cadans 90).
Afbeelding
vroeger reed ik zo een 26-28-30 met de derailleur en nu merk ik dat ik vaak op 25-26km/h blijf zitten. ik dacht eerst dat het met de weersomstandigheden en de winter te maken had, maar vanmorgen was het niet aan het vriezen, geen mist, niet aan het regenen, banden keihard omgepompt... en toch geraakte ik niet vooruit. als ik een brug afrijd, dan blijf ik het komende vlakke stuk wel 30 rijden, maar eens ik afrem, geraak ik er niet meer.
vanmorgen tijd genomen om dit eens te onderzoeken:
-ik vertrek in 4de versnelling, schakel vanaf een 15km/h naar de betere 5de versnelling en geraak hierbij tot 23km/h (cadans 83rpm). dan krijg ik het gevoel dat ik op moet schakelen.
ik ga naar 6de versnelling en hierbij trek ik op tot een 25-26km/h (cadans 76) en dan val ik stil. ik kan niet versnellen in toerental en diezelfde kracht blijven leveren. ik moet gewoon te hard gaan trappen alsof ik bergop ga. wat merkte ik deze morgen, ik duw ff harder door naar 28km/h en dan ineens kan ik blijven cruizen aan 28-30km/h. ik heb een dood punt waar ik niet over geraak tussen 26-28km/h (overschakelen van op kracht rijden naar cadans rijden). de oorzaak is dus dat grote gat. zou de 5de en de 6de iets dichter bij elkaar zitten, zou ik van 5 kunnen doortrekken naar 28km/h om dan te schakelen naar 6de en vandaar verder te kunnen gaan naar 30.

en dat heb ik deze morgen getest.
ik versnelde naar 25km/h in 5de
ik schakelde naar 7de en versnelde hierbij zuiver op kracht naar 28km/h en dan schakelde ik naar 6de terug om op cadans verder te gaan naar 30. en dat werkte perfect. zonder de 7de versnelling te gebruiken, zou ik in 5de cadans 100 moeten draaien (28km/h), om dan ineens terug te vallen naar cadans 80

bij mijn derailleursysteem had ik dit niet en lag alles veel dichter bij elkaar op die snelheden. van 25-30km/h heb ik 2 versnellingen terwijl de nexus die stap met 1 versnelling doet
Afbeelding
daar ging ik van 2de naar 3de en naar 4de tot een 25km/h (cadans 75)
dan ging ik naar 5de waar de cadans aan 25km/h zakte naar 68. daar trok ik weer op naar cadans 75 (28km/h)
dan ging ik naar 6de waar de cadans aan 28km/h zakte naar 67. daar trok ik weer op naar cadans 75 (31km/h). ik reed daar gewoon 31km/h zuiver op kracht met tamelijk lage cadans
in hoogste versnelling geraakte ik zo perfect tot een 36km/h op vlakke baan, enkel op kracht, niks op cadans.

met de naafversnelling is er het nadeel dat 6de-7de en 8e altijd meer en meer wrijving veroorzaken. dus op kracht kan ik daar niet rijden waardoor ik 30km/h niet kan aanhouden op kracht. en op cadans geraakt ik niet voorbij dat dode punt.

met mijn 70T blad rijden, liggen de versnellingen tot 30km/h wel heel dicht, maar zit ik met die 4de versnelling (rendement 85%) die me weer gaat tegenhouden. we zullen zien wat de nexus nog doet als die wat meer ingereden is. voor de winter rijd het wel goed, je gaat toch zo extreem hard niet en bent dik gekleed, maar voor de zomer zal ik toch moeten kijken naar iets lichters...
Afbeelding
voor sportieve rijders is de nexus dus eerder af te raden en ben je beter af met een rohloff die op dit schema toch altijd een beter rendement heeft (donder blauwe lijn) dan de nexus inter 8 (lincht groen).
Afbeelding
Laatst gewijzigd door fcapri op zo 29 okt 2023, 8:13, 4 keer totaal gewijzigd.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, naafversnelling p13-14

#214 Bericht door fcapri »

t is zondag, slecht weer, niks te doen...
dan gaan we een probleem aanpakken dat me al de hele week stoorde, slecht zicht als het regent.

dus heb ik een mini ruitenwisser gemaakt
Afbeelding

aan de binnenkant heb je een 'volumeknop' van een oude radio waar je de wisser mee bediend. op de fiets hoef je natuurlijk niet elke seconden te wissen, meestal zie je genoeg op vrije baan, maar heb je net wat meer zicht nodig op een smalle plek of waar tegenliggers zijn. dan ff swiep en je ziet weer. ook voor damp die zich buiten opstapeld omdat het binnenin warm is, is het handig
Afbeelding
Laatst gewijzigd door fcapri op zo 29 okt 2023, 8:13, 4 keer totaal gewijzigd.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, naafversnelling p13-14

#215 Bericht door fcapri »

t kon niet blijven duren hé, dat alles perfect blijft rijden.
vanmorgen naar het werk geraakte ik echt niet op snelheid, moeite doen om 22km/h te halen. Ook ratelde er iets in de fiets elke 2-3 toeren van de pedalen begon er iets te rammelen,en na een paar toeren van de pedalen extra, stopte het. op sommige stukken ging het zelf weg.
dacht dat het koude weer er voor iets tussen zat, tot ik op het werk aankwam en de fiets wou parkeren. spatbord achteraan losgekomen en schuurde tegen het achterwiel, dat verklaarde het trager rijden. spatbord vastgezet maar het geratel was nog steeds aanwezig, en zelf erger dan vanmorgen.
ff uitgestapt en alles geïnspecteerd maar niks te vinden. dus weer op weg en hopen dat we thuis geraken zonder teveel extra schade :? .

thuis aangekomen de FAW in de beugels en ff in de lucht getrokken. als ik de pedalen met de hand draait, hoor ik geratel van de kettingrol, maar die ziet er goed uit. ff demonteren dan maar...
en toen kwamen deze brokjes eruit gesprongen. die waren blijkbaar heel ongelukkig geworden
Afbeelding

deze maand toch al 600km gereden, maar morgen zal het met de auto zijn :(
Laatst gewijzigd door fcapri op zo 29 okt 2023, 8:13, 4 keer totaal gewijzigd.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, naafversnelling p13-14

#216 Bericht door fcapri »

vandaag een doos aangekomen...
Afbeelding.

beetje zonde om ze er met dit weer onder te hangen.
de andere velg heb ik zo goed als mogelijk proberen rechten. nieuwe eindstukjes van de spaken gestoken en dan goed hard aantrekken zodat de velg zelf weer recht komt. is best goed gelukt
Afbeelding

die stukjes plakband aan de spaken, is om ze in de toekomst extra in de gaten te kunnen houden. vandaag vlot over de 60km/h gereden en ze houden het goed
Laatst gewijzigd door fcapri op zo 29 okt 2023, 8:13, 4 keer totaal gewijzigd.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, naafversnelling p13-14

#217 Bericht door fcapri »

we gaan de achterbrug ook maar eens vernieuwen.
ze moet hierbij voldoende sterk zijn, goed scharnierpunt, mogelijkheid om 2 veren te steken (links en rechts) en eenvoudig.
dus ff de garage in gedoken en wat in de oud ijzer bak gesnuffeld...
Afbeelding

honda amigo achterbrug uit 1969-1974. die moet wel stevig genoeg zijn voor een allewedertje 8)
Laatst gewijzigd door fcapri op zo 29 okt 2023, 8:13, 4 keer totaal gewijzigd.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, achterbrug namaken p15

#218 Bericht door fcapri »

het maken van de nieuwe achterbrug:

de brug was te breed voor het fietswiel, omdat die origineel gemaakt werd voor een breder brommer achterwiel. dus hebben we het stukje gemarkeerd dat eruit moet (ligt er net achter) en de boel schoon recht doorgezaagd.
dan een nieuw buisje gemaakt die net in de oude buizen past en die er al in getikt:
Afbeelding

dan rondom alles weer goed vastgelast en het wieltje eens gepast. past perfect
Afbeelding

natuurlijk is er nog een probleem dat die bevesting van de brommer niet past op de bevestiging in de alleweder. dus hebben we de voorkant verstevigd met een dik profiel en de bevestigingspunten meer naar buiten gebracht. dit was al iets moeilijker te realiseren opdat alles nog altijd recht blijft:

resultaat: het vorige geknoei met de originele achterbrug en dat stukje bijplaatsen van een kinderfietsje was al vlot 2,7kg zwaar. de nieuwe achterbrug zit op 1,8kg. ik ben dik tevreden. het ziet er allemaal veel dunner en zwakker uit, maar die brug komt uit een brommer en zou dus stevig genoeg moeten zijn. ook heb ik nu 2 aansluitingen om dempers op te steken (links en rechts). dit zal de hoeveel torsie op de achterbrug ook drastisch verminderen
Afbeelding

extra bijkomend voordeel, ik kan nu VEEEL groter in achterband gaan. 55x406-60x406 is geen probleem meer.
Ook kan ik door het swappen van de achterbrug de fiets weer 100% fabrieksorigineel maken.
Laatst gewijzigd door fcapri op zo 29 okt 2023, 8:13, 4 keer totaal gewijzigd.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, andere achterbrug p15

#219 Bericht door fcapri »

ik wou daarnet ff proefrijden en er iets precies iets foutgelopen. in positieve zin :mrgreen: .
als ik de fiets naar buiten wil rijden,neem ik die telkens aan het achterlicht vast. en nu zit dat stuk veel lager dan vroeger (achterwiel zit veel dieper in de kas).
vorig jaar:
Afbeelding

nu
Afbeelding

dan maar het rondritje gedaan en het onderstel eens goed getest :lol:
Afbeelding
Afbeelding

schuine wieltjes
Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door fcapri op zo 29 okt 2023, 8:14, 4 keer totaal gewijzigd.

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, andere achterbrug p15

#220 Bericht door Pleeboy »

En hoe rijdt het? :-)
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, andere achterbrug p15

#221 Bericht door fcapri »

goed en snel :-).
zo goed heeft die ervoor nooit gereden. dinsdag de eerste woon-werk verkeer rit gedaan met de nieuwe setup.
savonds met gemiddeld 28km/h naar huis en hierbij op strava 5 personal records gebroken op mijn rit. ben op sommige stukken vlak tot 37km/h gaan rijden. t was ook een lekker zonnig weertje om eens voluit te gaan.

k vind die echt zalig rijden nu, geen geratel van de ketting/derailleur, vroeger moest ik veel remmen voor de bochten, nu toch al een aantal 90° bochten aan 28-30km/h genomen.
de binnenkant (aan het zitje) is al bekleed met een schuimige stof. dit vooral om het koude metaal wat te bedekken, condensatie tegen te gaan, en het helpt ook wel wat met het gedreun van het plaatwerk als je op slechte wegen rijd. ik overweeg van ook de boel te bekleden aan de voeten.
Afbeelding
(zijpanelen, onderpaneel, achterpaneel en de bodem van de bagageruimte. dat roze spul is 1cm dik los schuim om mijn gsm en dergelijke op te leggen)

nu nog ergens een 10tal kilo gewicht wegwerken en in bergop zou dat ook al vlotter gaan dan (10kg op de fiets, bij mezelf of combinatie :D ).
Laatst gewijzigd door fcapri op zo 29 okt 2023, 8:14, 4 keer totaal gewijzigd.

Mugtango
Neo Prof
Berichten: 246
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
Postcode: 9860
Fiets: Ice Sprint 26
Locatie: Gijzenzele
Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, andere achterbrug p15

#222 Bericht door Mugtango »

10 kg op de fiets EN 10 kg bij de bestuurder.... nog vééél beter ;-)
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, andere achterbrug p15

#223 Bericht door Wouter D »

Wost had vroeger in zijn CABbike, die noppenmouse die ze ook in flightcases gebruiken. was hij wel tevreden over en weegt nieks
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, andere achterbrug p15

#224 Bericht door fcapri »

vandaag het eerste ritje na bijna een maand niet fietsen (3dagen minder dan een maand). ik had dus ook het briljante idee om dan direct ook een nieuwe fietsstijl aan te leren. vroeger reed ik altijd op kracht en lage toeren. aangezien ik nu wat mijn 'techniek' kwijt ben en ook de kracht, leek het mij handig om nu direct op cadans aan te leren.

vanmorgen ging althans goed, ik rijd quasi even snel als voor mijn verlof. heel de morgen bijna tussen 85-95rpm gereden (meestal 95) en piek tot 110rpm. die piek was niet ff kortstondig voor 10seconden ofzo, maar 3-4minuten lang. na de eerste 5min wat kramp in de knieen maar dit ging vlot over. na 15-20km kreeg ik wel wat last aan de linkse enkel. meer een belemmerend gevoel en niet echt pijn.

update: de fiets was blijkbaar niet zo gelukkig. vandaag kreeg ik bij elke 3 omwentelingen van de pedalen zo een rare tik van onder de fiets. ff paar toertjes traag draaien met de pedalen en ondertussen de ketting bekijken. jaja, ineens een hobbeltje die passeert. de shimano ketting heeft ook een gebroken schakel nu. dit keer is het een slotschakel, gewoon in 2 getrokken. snel de ketting door bovengehaald en die schakel eruit gehaalt, zat daar een dikke braam aan. toen de vloer ineens rode vlekken kreeg en de ketting in mijn handen ineens niet meer zwart was maar rood kleurde, wist ik weer genoeg :x

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: fcapri is hier - flevobike Alleweder, andere achterbrug p15

#225 Bericht door bicky »

fcapri schreef: toen de vloer ineens rode vlekken kreeg en de ketting in mijn handen ineens niet meer zwart was maar rood kleurde, wist ik weer genoeg :x
samen met de nieuwe traptechniek een nieuwe smeertechniek?

Plaats reactie