water in velomobiel

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
De ligfietser
Neo Prof
Berichten: 183
Lid geworden op: di 31 dec 2013, 10:51
Postcode: 8200
Locatie: Brugge
Contacteer:

water in velomobiel

#1 Bericht door De ligfietser »

Hallo,
De laatste ritten in de regen waren niet zo fijn. :cry:

Mijn velomobiel lekt :(
En dan bedoel ik niet via het instapgat [-X , maar via de wielkast van het achterwiel. :?

Blijkt dat de verbinding tussen de wielkast en de vloerplaat niet waterdicht (meer) is.

Op de foto's kan je zien dat er een spleetje is waardoor het water binnenglipt en zo mijn bagage nat maakt.
Afbeelding
https://photos.google.com/photo/AF1QipN ... aT3CDfGA7G

Blijkbaar was dit voor de vorige eigenaar ook al een gekend probleem wat er is nog wat residu van "Duct-tape"
Afbeelding
https://photos.google.com/photo/AF1QipP ... mLPVt9unsr

De 1ste poging om het te dichten was mislukt. (een dikke nul voor Rubson)
Hopelijk meer succes met de 2de poging (als dit werkt laat ik wel eens weten welk product ik gebruikt heb)

Als er nog velonauten zijn die dit al hebben meegemaakt of gezien, hoor ik het graag
Zo niet, dan is dit de eerste keer
Wim

Challenge Hurricane Tour (bovenstuur)
Challenge Hurricane Sport (onderstuur)

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: water in velomobiel

#2 Bericht door fcapri »

kan de fotos niet zien, heb je ze niet privé staan? ook de linken doen het niet

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: water in velomobiel

#3 Bericht door Wouter D »

idd je foto's zijn niet zichtbaar, maar ik kan me ergens wel inbeelden wat je wil zeggen,
de meest voor de hand liggende oplossing is het gat de dichten met het materiaal waar rest van je velomobiel uit bestaat, ik denk dat dat in jouw geval glasvezel is, Aan de binnenkant van van de plaat delict enkele lappen glasvezel overleggen lijkt me de beste oplossing. De rest zal hooguit tijdelijk zijn;
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: water in velomobiel

#4 Bericht door fcapri »

als je er vlot aan kan en het is een open stuk, kan je er ook altijd een ander materiaal tegen lijmen, bv met tec 7

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: water in velomobiel

#5 Bericht door Helen »

Ik ken het probleem maar al te goed (natte bagage), helaas is het bij de oudere WAW's structureel: de ketting functioneert bij nat weer als transportband.
Vandaag heb ik net een nieuwe oplossing bedacht om mijn (weliswaar waterdichte) zakken de natte voeten te besparen.
En daarbij nog een nieuwe bestemming gevonden voor de kankerverwekkende giftige vloerpuzzels. De kinderen zijn er te groot voor :wink:
Bijlagen
IMG_20161023_222112.jpg
IMG_20161023_222112.jpg (67.93 KiB) 2737 keer bekeken

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: water in velomobiel

#6 Bericht door trikelover »

Ik had deze week ook voor het eerst mogen ontdekken hoe waterdicht de Milan is. En neen het was er zeker ook niet door tijdens die gietbuien. Al had ik wel het geluk dat ik bij aanschaf al mijn voorzorgen had genomen en op de bodem een ventismat heb laten leggen. Daardoor kon ik de bagage rond mij toch vrijwaren van in het water te blijven staan. De rest van het waterproblemen moet ik nog verder een oplossing voor zoeken want bij mij kwam de regen wel binne via de kleine openingen van het deksel. Vooral ter hoogte van de aansluiting van de kap met het deksel
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: water in velomobiel

#7 Bericht door Wouter D »

een truukje om van het water af te raken, is een gaatje boren in je bodem, Daarmee los je het probleem niet op, maar je krijgt ook geen overstromingen.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: water in velomobiel

#8 Bericht door fcapri »

zo een puzzelstukjes of ventisit op de grond zijn toch ook de oplossing niet, het houd je bagage misschien ff iets droger maar na verloop van tijd komt dat toch vol water te staan
als de ketting als transportband dient, waar komt het water in de buis dan? kan je geen kap over de ketting monteren?

er zijn dan 2 mogelijkheden:
-ofwel zet je een kapje over het begin van de kettingbuis, zodat er minder water in komt,
-ofwel voer je het water af waar de kettingbuis in het interieur eindigd. daar maar je dan op de bodem een paar opstaande randjes en een klein gaatje in de vloer.
pak het water aan waar het begint en begin niet je hele vloer te bedekken met iets dat water vasthoud. dat is vragen voor schimmels

bij mijn FAW ligt de hele ketting achteraan bloot, en voor zover ik weet heb ik geen water op de grond. ik ben zelf wel zeiknat door het water dat aan de nek binnenloopt

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Velomobiel: MilanSL MK7
Contacteer:

Re: water in velomobiel

#9 Bericht door Wim -de roetsende »

Zelfs met een Sinner-racekap op de QuestXS word ik nog nat van de regen.

Het vizier moet namelijk iets openstaan, omdat je anders op een gegeven moment niets meer ziet. Op die manier word je toch ook gewoon nat.

De XS zelf is echt helemaal waterdicht. Er druppelt alleen water van het vizier naar binnen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: water in velomobiel

#10 Bericht door Helen »

fcapri schreef:zo een puzzelstukjes of ventisit op de grond zijn toch ook de oplossing niet, het houd je bagage misschien ff iets droger maar na verloop van tijd komt dat toch vol water te staan
als de ketting als transportband dient, waar komt het water in de buis dan? kan je geen kap over de ketting monteren?
Kap over de ketting bestaat voor WAW 4, niet voor WAW 3. En ik ben zo geen knutselaar.
Vol water zal niet gebeuren, want er zijn gaatjes geboord voor de afwatering.
Puzzelmatten houden geen water vast.
Ik heb ook de gewoonte om bij natte thuiskomst (gebeurt niet zo héél vaak) de WAW eens helemaal uit te laden, beetje dweilen en verder laten drogen in de warme garage.

Toegegeven, het zijn geen perfecte technische oplossingen maar de prijs/kwaliteit en moeite/effect verhoudingen zitten wel ok :mrgreen:

Gebruikersavatar
De ligfietser
Neo Prof
Berichten: 183
Lid geworden op: di 31 dec 2013, 10:51
Postcode: 8200
Locatie: Brugge
Contacteer:

Re: water in velomobiel

#11 Bericht door De ligfietser »

fcapri schreef:kan de fotos niet zien, heb je ze niet privé staan? ook de linken doen het niet
nieuwe link hopelijk werkt deze:
https://goo.gl/photos/NjBX7cVADkSYuzZh7
spruitje schreef:een truukje om van het water af te raken, is een gaatje boren in je bodem, Daarmee los je het probleem niet op, maar je krijgt ook geen overstromingen.
OK, er zitten al 2 gaatjes in de bodem, ik weet niet of dit standaard is maar het lijkt er wel op.
Wim -de roetsende schreef:Zelfs met een Sinner-racekap op de QuestXS word ik nog nat van de regen.
Het vizier moet namelijk iets openstaan, omdat je anders op een gegeven moment niets meer ziet. Op die manier word je toch ook gewoon nat.
De XS zelf is echt helemaal waterdicht. Er druppelt alleen water van het vizier naar binnen.
Ik heb ook een Sinner kap en uiteraard moet het vizier wat open anders zie je geen steek.
Ook bij mij komen er waterdruppels binnen door het open vizier (zelfs door het gaatje in het vizier)
Wim

Challenge Hurricane Tour (bovenstuur)
Challenge Hurricane Sport (onderstuur)

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: water in velomobiel

#12 Bericht door fcapri »

dat zou ik eerder open duwen, daar wat tec7 tussenspuiten en dan weer dichtduwen. de tec7 die er dan uitgeduwd wordt met een natte vinger openwrijven.
ductape zal daar ook niet houden, omdat waarschijnlijk de vloerplaat tov de wielkast wat zal bewegen. dat moet je gaan voorkomen of het gaat verder scheuren

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: water in velomobiel

#13 Bericht door CapoJan »

Stap 1: zorgen dat het water niet binnen raakt. In de Orca wordt het wat vochtig bij stortregen (of indien ik door een te diepe plas rij...), maar voor de rest is het behoorlijk droog. Zeker geen plas op de vloer. Ik zou dus ook de kier lamineren. De VM kan er enkel stijver door worden en het is een zekere, stevige verbinding.

Stap 2: zorgen dat water dat toch binnenraakt zo snel mogelijk weer uit de velomobiel raakt. Ik vermoed dat in elk model hiervoor afvoergaatjes voorzien zijn?

Stap 3: niets zomaar op de bodem leggen. Daarvoor liggen ook in de Orca Ventisit-bodemmatten. In de praktijk werken ze vooral om contactgeluiden te vermijden, want water zag ik nog nooit eronder.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: water in velomobiel

#14 Bericht door Wouter D »

het lijkt mij, zoals fcapri al aanbracht dat je bodem loskomt. TEC7 tussenspuiten zou ik niet doen, Het zal misschien wel hersteld zijn, maar volgens mij zal door de werking van je kuip, de tec7 op de langere duur terug loskomen of je kuip op een andere plaats in de buurt gaan scheuren. indien de bewuste schade plek aan de binnenkant bereikbaar is, zou ik echt wel opteren de 'schade' of 'slijtage' te herstellen van binnenuit met een paar lagen glasvezel (of gelijkaardig).
Je matten zou ik tussen de 5 en 10cm rond je lekzone laten uitkomen. Indien het nog meer moet zijn hoor ik het graag van de ervaringsdeskundigen onder ons.

daarmee herstel je niet alleen het lek, maar versterk je ook je kuip in in die zone

Je hoeft er natuurlijk geen 20 lagen op te leggen he, volgens mij volstaan 3 à 5 lagen wel.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

TimV
Junior
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 22:58
Postcode: 2520
Fiets: Flevobike Versatile 021
Locatie: Ranst
Contacteer:

Re: water in velomobiel

#15 Bericht door TimV »

Ik heb vooral last van een nat achterwerk in mijn fiets. Opspattend water dat via de voetgaten in de velomobiel vliegt recht op mijn euhm.. zitvlak :P

Wat is daar tegen te doen?
Stralend fiets ik door de rege
mense kijken me zeiknat aan
ik lach, ik zing, ik laat me gaan
mijn leve valt niet tege

In de velomobiel is het fijn
om lekker droog te zijn
laat mij cruizen over wegen
dit leven slaagt zeker niet tegen!

Mijn blog

Plaats reactie