WAW

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
GeertJ
Site Admin
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 22:25
Postcode: 9031
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Drongen
Contacteer:

WAW

#1 Bericht door GeertJ »

hoihoi

Daarjuist naar foto's van Cycle Vision zitten kijken waar oa ook de WAW in actie kwam. Wat met opviel (of eigenlijk wat me wat stoorde) is waarom die zwarte afdichtingstrips (dat zijn het toch he?) er zitten. Deze geven toch weer meer luchtweerstand. Dus waarom gebruikt jullie (Dries?) geen afdichtingstrips die alleen langs de binnenkant zitten, zodanig dat je een schoon glad oppervlak krijgt waar de lucht gemakkelijk overheen kan stromen.
Groeten
Geert
Challenge Taifun

Gebruikersavatar
Dries
Helper
Berichten: 369
Lid geworden op: vr 19 sep 2003, 22:42
Postcode: 9000
Fiets: Taifuns
Locatie: Gent
Contacteer:

#2 Bericht door Dries »

Die strips dienen gewoon om de randen een beetje properder af te werken. het is niet evident om een mooi randje te maken dat je veilig kan vastnemen zonder dat je je snijdt.
Kwa stroomlijn denk ik niet dat ze storen in het gebruiksgebied waarin de Waw zit. Laminaire stroming rond een stroomlijn is volgens mij slechts zinvol als de rest van de stroomlijn perfect is afgewerkt (bij de waw zijn er wielkasten, spiegels, een visier,...), en als de stroomlijn in kwestie op hoge snelheid door stilstaande lucht klieft.
Ik ga ervan uit dat de zwarte strips helpen om een turbulente grenslaag te creëren, in theorie zou het zog daarmee zelfs kleiner kunnen zijn. Om uit te vinden of dit opweegt tegen de verhoogde weerstand door wrijving heb je een windtunnel nodig vrees ik.
Als het enkel aan mij lag maakte ik trouwens velomobielen met de ruwe huid van vezels aan de buitenkant (Dus gladde zijde aan de binnenkant), alleen is dat helemaal niet verkoopbaar in deze wereld van blinkende auto's en mooie dingen.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#3 Bericht door eeuwige reiziger »

Dries schreef:Als het enkel aan mij lag maakte ik trouwens velomobielen met de ruwe huid van vezels aan de buitenkant (Dus gladde zijde aan de binnenkant) ...
Wat is hiervan het voordeel dan, Dries?

Gebruikersavatar
GeertJ
Site Admin
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 22:25
Postcode: 9031
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Drongen
Contacteer:

#4 Bericht door GeertJ »

voor zover mijn kennis van aerodynamica zich reikt, krijg je met een ruwe huid rapper loslating van je luchtstroom (luchtstroom gaat niet echt meer over het oppervlak, wat je bij laminaire stroming wel hebt). Dit is voordelig omdat je dan een lagere wrijving hebt tussen lucht en velomobiel.

Khoop dat het een beetje klopt wat ik hier zeg... wss dat dries daar een goed antwoord op gaat vinden :wink:
Groeten
Geert
Challenge Taifun

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#5 Bericht door quattrovelootje »

Dat klopt ja. Simpelste voorbeeld hiervan is een golfballetje : dat is niet mooi glad, maar staat vol met putjes. Die zorgen ervoor dat het balletje in de lucht minder weerstand ondervindt en daardoor verder vliegt.
Voor velomobielen of andere voertuigen lijkt me een opgeruwd opp niet echt praktisch. Denk hierbij bvb alleen al maar aan het vuil dat zich zou ophopen tussen al die oneffenheden (wat dus het opp weer meer weerstandsgevoelig maakt + extra gewicht + ....). Dat is volgens mij ook de reden dat autoos ed nog altijd een gladde buitenkant hebben en geen opgeruwde oppervlakten.
Wat ik me wel afvraag : die raketwagens waarmee snelheidsrecords op de zoutvlakten worden gereden, waarom zijn die ook glad ? Mss is het verschil tussen heel aerodynamisch glad en vol puttekes redelijk klein ....

Tihamér -houdt wel van gladde dingen ....
i ride my bikes to ride my bikes

Gebruikersavatar
Willem
Helper
Berichten: 470
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 22:44
Postcode: 9000
Fiets: Challenge Hurricane
Locatie: 9000 Gent
Contacteer:

#6 Bericht door Willem »

De Fysica Quiz (zie [url]http://www.gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=1000[/url]) schreef: 5. Een golfballetje met putjes (dimples) vliegt verder dan een glad balletje. Een aërodynamische helm voor tijdritten zou dus ook putjes moeten hebben
Juist O
Niet juist O

Antw: Niet juist. Het golfballetje draait achterwaarts net zoals een tennisbal met backspin. Daardoor ontstaat extra lift en het golfballetje “klimt” hoger en vliegt verder. Dit is het Magnus effect. De dimples hebben hetzelfde effect als het haar op de tennisbal.
Willem Van Besien

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

#7 Bericht door Ward De Meyer »

Willem schreef:
De Fysica Quiz (zie [url]http://www.gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=1000[/url]) schreef: 5. Een golfballetje met putjes (dimples) vliegt verder dan een glad balletje. Een aërodynamische helm voor tijdritten zou dus ook putjes moeten hebben
Juist O
Niet juist O

Antw: Niet juist. Het golfballetje draait achterwaarts net zoals een tennisbal met backspin. Daardoor ontstaat extra lift en het golfballetje “klimt” hoger en vliegt verder. Dit is het Magnus effect. De dimples hebben hetzelfde effect als het haar op de tennisbal.
Mijn tijdrithelmpje van Lazer had "puntjes" vooraan en bovenaan!
Had ik hem dan al die tijd achterstevoren moeten dragen? :?

Ward- Staat weer versteld -De Meyer

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#8 Bericht door quattrovelootje »

Euh .... Ook dat heb ik weeral gemist ! Heb kennelijk mijn dagje niet :( . Toch bedankt voor het rechtzetten !

Tihamér -wel alweer iets bijgeleerd vandaag !
i ride my bikes to ride my bikes

Gebruikersavatar
GeertJ
Site Admin
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 22:25
Postcode: 9031
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Drongen
Contacteer:

off topic!

#9 Bericht door GeertJ »

ff opzoekingswerk gedaan over golfballetjes:
http://www.allesoverballen.com/GOLF.html schreef:Het antwoord vind je in de aërodynamica. Bij een gewone bal splitst de luchtstroom sneller dan bij een bal met dimples. Door de dimples wordt de splitsing van de luchtstroom vertraagd. Hoe vroeger de luchtstroom breekt, hoe groter de druk op de bal. De luchtstroom achter de bal, waar een onderdruk heerst, is ook veel smaller wat ten goede komt aan de luchtweerstand: de bal wordt minder afgeremd.
dus het komt er op neer dat de je bal minder "zog" gaat hebben doordat de lucht beter het oppervlak van de bal gaat volgen tot aan de achterkant. Bij een gewone bal zonder putjes gaat de lucht loslaten terhoogte van de grootste diameter (wss er iets achter) en daar zog creeren, waardoor de bal gaat afremmen.
een fabrikant van golfballetjes schreef:Meer dimple
betekent minder "drag" en meer "lift" en afstand.
dus volgens mij hebben allewedertje en de prof fysica gelijk...
Groeten
Geert
Challenge Taifun

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

#10 Bericht door WFvN »

Ik kan iets anders niet volgen.

Een tijdje geleden heb ik op internet een aantal foto's gezien van een WAW met de nieuw aangebrachte neusklep (verd*md handig bij een WAW lijkt me gezien er veel loze ruimte in die neus zit zonder die klep). Alleen had die fiets volgens mij een compleet andere kleur dan de witte die op CV rondreed.

Hoeveel WAW's rijden er nu rond? En hoeveel daarvan met 'neusklep'?
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#11 Bericht door Wouter D »

voor zover ik op de hoogte ben wordt de standaart waw gemaakt met neusklep, en op aanvraag kan hij zonder gemaakt worden.

voor zover ik me kan indenken had die waw met klep een groene kleur, deze neuspunt is echter vervangen door eentje zonder klep, dacht ik.

dus ik denk (alweer, zoveel denken is echt niet goed voor mijn hoofd) dat er momenteel hooguit twee waw's over die klep beschikken. dries zal dat natuurlijk beter weten.
wanneer komt er eigenlijk een site waarop je enerzijds de bestelling kunt volgen en anderzijds van de bestaande waw's de eigenaar, kleur en uitvoering kunt zien.
zou dat eigenlijk ook wel eens willen zien van de c-aw's en limit, want je ziet ze bijna niet meer.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#12 Bericht door Johan Clerx »

Wouter,

Wat is eigenlijk het verschil tussen een C-alleweder en een limit?

Dacht eigenlijk dat dit 2 namen waren voor hetzelfde beestje.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#13 Bericht door Wouter D »

een c-alleweder is de echte opvolger van de alleweder waar de "C" voor carbon staat. deze werd gebouwd door flevobike
de limit is dan de opvolger van de caw, en werd gebouwd door tempelman, die er zijns inziens een aantal verbeteringen in bracht zoals; de plaat die de verlichting afschermt van de fietsruimte vervangen door een kevlar en een aantal overbodige versterkigsribbel aan de binnenkant weghalen.
recent praatte ik nog met de bouwer van de limit op cycle vision, die vertelde me dat de limit's indertijd met hun dertig kilo de lichtste van hun tijd (en eigenlijk ook de dan van vandaag op de waw van sietse na) waren. toen ik em vertelde dat die van mij zonder mijn lichtsysteem eerder 26 kilo woog, wist hij te zeggen dat deze dan per teoval licht uitgevallen was.
de mallen van de limit bestaan nog, maar ik weet niet of die beschikbaar zouden worden gesteld voor een zelfbouwer of een vm-producent. hij word echter niet meer gebouwd en kan ook niet meer besteld worden.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#14 Bericht door eeuwige reiziger »

Wouter schreef:wanneer komt er eigenlijk een site waarop je enerzijds de bestelling kunt volgen en anderzijds van de bestaande waw's de eigenaar, kleur en uitvoering kunt zien.
zou dat eigenlijk ook wel eens willen zien van de c-aw's en limit, want je ziet ze bijna niet meer.
Zou iets dergelijks geen plaats kunnen krijgen op de site van de Gentse Liggers?

Op de webstek van Dries lees ik het volgende overzichtje:
  • WAW001 (wit/zwart) zit in Zweden onder de poep van Frederik.
    WAW002 (lichtblauw) wordt gebruikt door Koen Meynkens, rijdt er 500km per week mee (Gent - Mortsel).
    WAW003 (was vuuroranje, nu zwart, is terug vuuroranje) zit in Amsterdam.
    WAW004 (parelmoer) gecrashed
    WAW005 (meloengeel) is in gebruik genomen door Francis (De Pinte)
    WAW006 (felgroen) geleverd aan Jan Schildermans, pendelt Houthalen-Hasselt
    WAW007 (Blauw 'artic effect') van Peter Sas (http://the-waw-page.skynetblogs.be)
    WAW008 (Parelmoer wit) Op CV in gebruik genomen door Hans
    WAW009 (antraciet - geel) 25kg! Lekker lichte waw van Sietse
    WAW010 in aanbouw
Als we eens wat foto's aan de eigenaars vroegen, dan moet dat toch zo gefikst zijn?!

Gebruikersavatar
Dries
Helper
Berichten: 369
Lid geworden op: vr 19 sep 2003, 22:42
Postcode: 9000
Fiets: Taifuns
Locatie: Gent
Contacteer:

#15 Bericht door Dries »

de 5, 7, 8 en 10 hebben een klep.
de 6 had er een en nu niet meer.
tis een keuze die je moet maken voor ik aan de bouw begin...

Plaats reactie