Banden

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
dmd
Kopman
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 26 okt 2009, 21:51
Postcode: 9041
Locatie: Oostakker
Contacteer:

Banden

#1 Bericht door dmd »

Vandaag 2 lekke banden gereden met de Quest (links en rechts) :cry: Momenteel rijd ik nog met de Kojaks zoals die afgeleverd werd.
De rechter band was overduidelijk, een stuk prikkeldraad, zelfs een auto zou daar lek op rijden. Ik zal wel eens een foto posten.
De linker band was een stukje glas.
Bij nadere inspectie heb ik heel veel glas en steentjes uit de band gehaald. Ik heb zoals ik al gelezen heb op dit forum alle gaatjes toe gelijmd met secondelijm.
Wat me ook opviel is dat de wangen van de band al goed beginnen slijten door het raken van de wielkasten in de bochten.

Ik heb slechts een goeie 1600km gedaan met deze banden, hopelijk zijn ze nog niet versleten. Al zal het ook wel aan het weer gelegen hebben :roll:

- Hoe lang doen jullie met Kojaks? Rekening houdend dat ik wil rijden in alle weders...
- Als ik een meer lekvrije band zoals een Marathon racer zou omleggen hoeveel scheelt dat dan effectief in snelheid? Momenteel haal ik kruis 30 a 35 km/h, gemiddeld zo een 28km/h.
Quest 581 - M5 CHR

Gebruikersavatar
wout
Helper
Berichten: 438
Lid geworden op: di 01 mei 2007, 2:59
Postcode: 9988
Fiets: M5 28/20 onderstuur 1996 (verkocht)
Locatie: Watervliet
Contacteer:

Re: Banden

#2 Bericht door wout »

ik rijd drie a vierduizend km met de kojaks, maar ga binnenkort eens met durano's rijden. die zouden langer moeten meegaan
weer of geen weer, altijd velomobielweer

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Banden

#3 Bericht door NL-ligger »

dmd schreef:
- Als ik een meer lekvrije band zoals een Marathon racer zou omleggen hoeveel scheelt dat dan effectief in snelheid? Momenteel haal ik kruis 30 a 35 km/h, gemiddeld zo een 28km/h.
Meer dan 1-2 km/u zal dat niet zijn.

Ik schrik wel van die 1600 km....ik heb nog maar net 800 km gereden en heb mijn VM al maanden langer.... :oops:

In ieder geval is jouw kruissnelheid wel ongeveer gelijk aan de mijne, voor mij is dat nu 30-33 km/u. Vergelijkbaar, want ik heb open wielkasten en een stompte staart :mrgreen: :mrgreen:
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Banden

#4 Bericht door bicky »

Na een 5000km is de kojak wel versleten.
Ik heb er ook weinig lekken mee gehad.

Ik heb de mijne van mijn mango gehaald na 5000km want er zaten toch wel al veel sneetjes in en hij was redelijk afgesleten.

Let op: ik las gisteren op een blog dat hij de marathon plus goed vond kwa lekvrijheid, maar kwa baanvastheid is het een harde band.

Gebruikersavatar
FrodoriC
pechvogel van de maand
Berichten: 674
Lid geworden op: vr 11 dec 2009, 17:55
Postcode: 9000
Fiets: WAW003
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: Banden

#5 Bericht door FrodoriC »

De mijne deden het wonderbaarlijk goed. Behalve de rechterkant want die zat door een te korte veerpoot telkens tegen de wielkas en was tot de binnenband versleten: 8000km en nu twee weken geleden de andere tot de draad versleten bij ongeveer een dikke 9000km.
Ik had wel af en toe gaten van het carbon wieldeksel, maar dat is ondertussen bij geschuurd
(1)WAW003 (matzwart) *upgraded* new frame/red springs/wheels/driveline
(2)Challenge Hurricane (Groen)
(3)Tandemligfiets (ev. TE HUUR) (Lichtblauw) -moet weg-

Gebruikersavatar
dmd
Kopman
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 26 okt 2009, 21:51
Postcode: 9041
Locatie: Oostakker
Contacteer:

Re: Banden

#6 Bericht door dmd »

Als ik het zo allemaal lees kan ik dus nog wel even verder met mijn banden, en heb ik gisteren (hopelijk alleen gisteren) gewoon pech gehad.

Ik ben gisteren zo wat aan het surfen geweest over banden, en zie de bomen door het bos niet meer. Je hebt natuurlijk wel de testen van Wim Schermer, maar echt acurate gegevens bij Schwalbe of Vredestijn zelf vind ik niet. Zijn er referenties die aan te raden zijn (ik heb het graag allemaal nogal wetenschappelijk en ik haat verkoperspraatjes)

In bijlage een fototje van het stuk prikkeldraad dat ik gisteren uit mijn band haalde na mijn eerste lek.

@ NL-ligger: das vooral woon-werk verkeer (35km enkel) Ik doe het inderdaad enorm op het gemak qua snelheid, want eigenlijk is het allemaal net iets te veel... :oops:
Bijlagen
Platte band 1
Platte band 1
platte band.png (55.46 KiB) 7967 keer bekeken
Quest 581 - M5 CHR

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

Re: Banden

#7 Bericht door Pleeboy »

Op de mango kojaks gehad, reed gem om de 1200km plat, eigenlijk net iets teveel naar mijn goesting. Dikke pms op de alleweder deden het veel beter met het dubbele...
Die bollen bijna even goed als de kojak, alleen op uw quest geeft dat een grotere draaicirkel natuurlijk...
Anders gaat ge idd wat snelheid moeten inleveren, met bvb een marathon racer, zijn goede bandjes.
Over de afstand: 1 advies: trager optrekken, en uw lichaam laten wennen aan het dagelijks met een vm rijden, das echt anders dan met een open ligger! Dus om het met een tegenstelling te zeggen: trager rijden, en dan komt de snelheid vanzelf...
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

Gebruikersavatar
knaai
Junior
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 09 okt 2011, 0:30
Postcode: 6663
Fiets: waw xl 116
Locatie: Nijmegen NL
Contacteer:

Re: Banden

#8 Bericht door knaai »

Ik heb mijn kojaks ook na 2000 km aan de wilgen gehangen na veel te veel lekken. De eerste 1500 km gingen prima, maar daarna was het 'feest'. Wel vinden die lekken met de kojaks meestal plaats als het nat weer is en er veel rotzooi op het wegdek ligt; het lijkt wel of de kojaks daar extra gevoelig voor zijn.
Heb ze, na een winter met banden met extra bescherming (Vittoria Randonneur), vervangen door Durano's; wel wat minder comfortabel (vooral klinkers is een ramp), maar wel lekker rap en in de bochten onovertroffen.
waw 116

Gebruikersavatar
Beinsberger E
Kopman
Berichten: 727
Lid geworden op: do 28 aug 2008, 23:47
Postcode: 3621
Locatie: Rekem
Contacteer:

Re: Banden

#9 Bericht door Beinsberger E »

Ik heb 12000 km gereden met marthon+ en geen enkel lek, ze zijn inderdaad wat trager maar niet veel, de zekerheid op donkere dagen en als het koud en nat is om niet lek te rijden is me dat wel waard, ze zijn nog niet versleten, ik heb nu achter een pm gelegt gewoon voor het verschil, ik moet zeggen dat er wel wat verschil is kwa snelheid ik denk 3 a 4 km/h, voor heb ik nog steeds Marthon+ :wink:

highway_patrol
Neo Prof
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 23 okt 2006, 18:35
Postcode: 2880
Locatie: Bornem
Contacteer:

Re: Banden

#10 Bericht door highway_patrol »

Iemand de super moto van schwalbe al getest?
ex-WAW017
ex-WAW235

Gebruikersavatar
FrodoriC
pechvogel van de maand
Berichten: 674
Lid geworden op: vr 11 dec 2009, 17:55
Postcode: 9000
Fiets: WAW003
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: Banden

#11 Bericht door FrodoriC »

highway_patrol schreef:Iemand de super moto van schwalbe al getest?
Een 60 :o die gaat bij mij schuren, denk ik. Volgens de site niet zo lekbestendig, maar wel zeer snel, ik ben ook benieuwd.
(1)WAW003 (matzwart) *upgraded* new frame/red springs/wheels/driveline
(2)Challenge Hurricane (Groen)
(3)Tandemligfiets (ev. TE HUUR) (Lichtblauw) -moet weg-

Gebruikersavatar
PatRecumbent
Kopman
Berichten: 521
Lid geworden op: zo 10 mei 2009, 10:06
Postcode: 3010
Fiets: Go-One Evolution
Locatie: Kessel-Lo (Leuven)
Contacteer:

Re: Banden

#12 Bericht door PatRecumbent »

Beinsberger E schreef:Ik heb 12000 km gereden met marthon+ en geen enkel lek, ze zijn inderdaad wat trager maar niet veel, de zekerheid op donkere dagen en als het koud en nat is om niet lek te rijden is me dat wel waard, ze zijn nog niet versleten, ik heb nu achter een pm gelegt gewoon voor het verschil, ik moet zeggen dat er wel wat verschil is kwa snelheid ik denk 3 a 4 km/h, voor heb ik nog steeds Marthon+ :wink:
Ik rijd ook met Marathon Plus omdat in de omstandigheden van de voorbije maanden (regen, laat klaar, vroeg donker) het beperkte risico van een lekke band wel iets aard is. Wat het snelheidsverschil met die banden betreft denk ik dat je eerst de banden voldoende hard moet oppompen. Ik pomp ze op tot 7 bar (6,5 staat op de band). Dan rijden ze goed.
Go-One Evolution, HP Velotechnik StreetMachine Gte en tandem van Tim Biesemans.

Gebruikersavatar
dmd
Kopman
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 26 okt 2009, 21:51
Postcode: 9041
Locatie: Oostakker
Contacteer:

Re: Banden

#13 Bericht door dmd »

Vandaag nog maar eens lek gereden, dit maakt drie keer deze week :cry: Was een snakebite (bij 6 bar in de band)

Ik denk er aan om zoals veel velomobilisten voor apparte zomer en winter banden te gaan. Daar de zomer er nu aankomt wil ik eerst voor Durano vouwband gaan.

Blijkbaar zijn de Amazon banden al opgeslaan dus ga ik zaterdag eens langs bij Plum, hopelijk zijn de prijzen ook niet opgeslaan :x

Bedankt allemaal voor jullie hulp!
Quest 581 - M5 CHR

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Banden

#14 Bericht door bicky »

dmd schreef:Blijkbaar zijn de Amazon banden al opgeslaan dus ga ik zaterdag eens langs bij Plum, hopelijk zijn de prijzen ook niet opgeslaan :x
Doe je lidkaart mee van gentseliggers, dan krijg je nog een korting

Gebruikersavatar
skywise
lijstbeheerder velomobielen
Berichten: 1364
Lid geworden op: di 15 nov 2005, 21:45
Postcode: 9220
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Hamme
Velomobiel: WAW 011 & 558
Contacteer:

Re: Banden

#15 Bericht door skywise »

highway_patrol schreef:Iemand de super moto van schwalbe al getest?
De WAW 057 van Koen Meynckens is ermee uitgerust en ik heb er het BK 2011 mee gereden evenals één woonwerktrip. Zalige band qua comfort én snelheid, maar van de lekbestendigheid heb ik geen gedacht.
Gaat helaas bij de meeste WAWs niet passen: Koen heeft de zijne zelf gebouwd en speciaal gelet op extra ruimte in de achterste wielkast. Als je een kettingbescherming hebt op de jouwe, kan je het sowieso vergeten...
Skywise (WAW 558 & 011)

Plaats reactie