Afrading van jaagpaden voor woon-werk?

Je favoriete fietsroutes
Bericht
Auteur
Cambal
Junior
Berichten: 68
Lid geworden op: di 25 sep 2012, 10:36
Postcode: 9080
Fiets: WAW109
Locatie: Zaffelare
Contacteer:

Afrading van jaagpaden voor woon-werk?

#1 Bericht door Cambal »

http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... sten.dhtml

Ik rij zelf niet (meer) langs deze route, maar mocht ik als velomobiliest (of andere fietser) die route dagelijks gebruiken, dan was ik nu furieus. Het gedrag van die kamikazes en indirect de incompetentie van de politie, heeft dus voor een maatregel gezorgd die wel heel beperkend is voor het gebruik van jaagpaden als woon-werk routes.

Ik stel mij hierbij toch wel ernstige vragen:
- het Scheldepeleton bestaat al 30 jaar (!!), en dan nóg kan de politie dat niet controleren?
- zijn die drempels (elke 1 km !) echt de enige oplossing? Je "ambeteert" er veel meer fietsers mee dan enkel dat peleton! (ik dacht dat verkeersdrempels voor autoverkeer waren !
- is 30km/u voor fietsers echt te snel? als je als eenzame fietser (of met 2-3) sneller rijdt, kan je evengoed veilig inhalen, het is daar net heel breed
- heeft WENZ het allemaal voor het zeggen op de jaagpaden? een dubbelgebruik zou in de wet moeten staan (woon-werk routes, recreatie & dienstweg)

Dit lijkt me toch wel een heel eenzijdige en weinig doordachte maatregel?
Als dit een kenmerk is van hoe het Vlaamse beleid, de ontwikkeling van duurzame, fietsende mobiliteit wil aanpakken, dan vrees ik dat we terugkeren naar de 20ste eeuw.

Zijn er hier mensen die ook met dat gevoel zitten?
Zijn er andere oplossingen?
Mogen wielertoeristen (het zijn lang niet allemaal "terroristen") geen gebruik meer maken van jaagpaden?

Ik vrees dat ze dit in Dendermonde ook wel eens zouden durven doen (ref. artikel in GAS-reglement mbt tot koersen langs de Schelde !)
Laatst gewijzigd door Cambal op do 11 jul 2013, 14:56, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
El Stino
Neo Prof
Berichten: 235
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 11:55
Postcode: 8790
Locatie: Waregem
Contacteer:

Re: Afrading van jaagpaden voor woon-werk?

#2 Bericht door El Stino »

dit is inderdaad om te bleiten.
ikzelf rij daar weinig, maar ik kan me inbeelden dat ze ooit gelijkaardige maatregelen zullen treffen langs het schipdonkkanaal, waar ik wel veel train ...
dat ze iets willen doen aan die bende zotten tot daar, maar ondertussen wordt iedere sportieve fietser mee gestraft. :(
Stijn VDM

Gebruikersavatar
Metro2005
Nieuweling
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 05 sep 2010, 20:57
Postcode: 3132GH
Contacteer:

Re: Afrading van jaagpaden voor woon-werk?

#3 Bericht door Metro2005 »

Niet alleen de sportieve fietser, gewoon élke fietser. In NL hebben ze de strijd geopend tegen scooters en brommers. Rotdrempels en zigzaghekjes (die niet te nemen zijn met een velomobiel) schieten als paddestoelen uit de grond. Waarom moet IK de dupe worden van het falen van de handhaving? Dit is NIET de oplossing. Misschien een petitie beginnen tegen die drempels? Ze zijn ook nog eens levensgevaarlijk als je in het donker over dat jaagpad zou rijden. Nog maar niet te spreken over wanneer het glad is.

Sowieso wel echt een HEEL dom idee dit soort dingen als je fietsen wilt stimuleren, zorg er dan vooral voor dat de meest handige route onfietsbaar wordt. Wat een knuppels.

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: Afrading van jaagpaden voor woon-werk?

#4 Bericht door Peter J »

Mijn mening... extreme problemen vereisen een extreme aanpak :!:
Waarmee ik bedoel dat deze groepen terroristen moeten aangehouden worden door politie en dat men dan gewoon de fietsen in beslag moet nemen.
Dan is dat probleem meteen opgelost, zonder fiets wordt het moeilijk om de gewone fietser de stuipen op het lijf te jagen...
De oplossing waar men nu voor kiest is geen oplossing, je zal maar als fietsforens daar iedere dag passeren met een velomobiel :(
En als ik dan zo lees dat men dit na een proefperiode zou willen uitbreiden dan vrees ik al voor mijn dagelijkse ritten naar het werk
want die lopen ook voor ongeveer 60% via jaagpaden... :roll: [-o<
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Afrading van jaagpaden voor woon-werk?

#5 Bericht door rik »

En dat terwijl minister Crevits (toch ook van de Vlaamse regering :shock: ) enkele weken geleden in de pers nog reclame maakte over fietssnelwegen over ..... de jaagpaden!!!!! :shock: #-o :roll: ](*,)
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Afrading van jaagpaden voor woon-werk?

#6 Bericht door Wouter D »

je zal maar eens de zondagmiddag met je kinderkar aan het fietsen zijn of voor de mindervallide met de rolstoel of handbike, die hebben volgens mij aan die halve meter niet voldoende.

op de afbeelding in de krant kan ik die halve meter aan de zijkanten echter niet terugvinden, iemand van jullie die em wel gezien heeft?

in dendermonde hebben ze toch een regel ingevoerd van niet met meer dan drie per groepje... of is die regel al vergeten?

wat misschien geen slechte regel zou zijn is dat alle fietsen op de openbare weg met uitzondering van tijdens een wedstrijd) een voor en achterlicht moeten dragen (of op de berrijder) een reflector voor en achter, daar zouden ze wel op kunnen controleren, en als je zes reflectoren op je ziet afkomen vergezeld van zes voorlichtjes in het donker, dan kan er ook al een lichtje bij je gaan branden dat er terrorrisme op komst is :-)
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: Afrading van jaagpaden voor woon-werk?

#7 Bericht door Peter J »

spruitje schreef:in dendermonde hebben ze toch een regel ingevoerd van niet met meer dan drie per groepje... of is die regel al vergeten?
Geen idee, ik ben het met die regel ook niet eens want dan kan ik met Kristel en de kinderen niet meer samen gaan fietsen zonder het risico te lopen beboet te worden... En ik denk dat er zo wel meer families zijn die uit meer dan 3 fietsende leden bestaan, om nog te zwijgen van een groep zoals de GL, LiLi of WOL die hun uitstappen dan ook mogen vergeten #-o
Het is gewoon een kwestie van diegenen die voor de overlast zorgen eruit te pikken en deze met gepaste maatregelen te bestraffen :!:
Tot inbeslagname van de fietsen als het anders niet kan, wie niet horen wil moet voelen :!: :wink:
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Noekie
Supporter
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 12:19
Postcode: 9680
Fiets: Raptobike
Locatie: Vlaamse Ardennen
Contacteer:

Re: Afrading van jaagpaden voor woon-werk?

#8 Bericht door Noekie »

Heel jammer, mijn mooie woon-werk route om zeep...
op een tweewieler zal ik er geen last van hebben, met de velomobiel zal het een ander verhaal worden :cry:

Gebruikersavatar
dmd
Kopman
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 26 okt 2009, 21:51
Postcode: 9041
Locatie: Oostakker
Contacteer:

Re: Afrading van jaagpaden voor woon-werk?

#9 Bericht door dmd »

Noekie schreef:Heel jammer, mijn mooie woon-werk route om zeep...
op een tweewieler zal ik er geen last van hebben, met de velomobiel zal het een ander verhaal worden :cry:
Dat is inderdaad het ergste! Die enkelingen gaan nu gewoon een andere route onveilig maken.
Maar het zal maar je woon-werk route zijn :(
Quest 581 - M5 CHR

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Afrading van jaagpaden voor woon-werk?

#10 Bericht door trikelover »

In het nieuws ook nog eens gekeken en er is misschien in het totaal 50cm niet gedaan maar bijna al mijn fietsen en fietskar zijn breder dan 50 cm. In hoofdzaak is dit pesten van de personen die langs deze trajecten gewoon komen fietse. het ergste is dat de media daar geen aandacht aan wil besteden.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

tijd voor actie!

#11 Bericht door eeuwige reiziger »

Welke oen heeft dit nu weer bedacht? Ongetwijfeld ontsproten aan het brein van een of ander wereldvreemd ambtenaartje dat niet meer weet hoe het voelt met een fiets te rijden. "Dat hou je toch echt niet voor mogelijk!" kwam spontaan in me op toen ik dat op het tv-journaal hoorde. Dit lijkt veel op een leraar die uit pure onmacht en onkunde een hele klas straft, omdat hij die paar haantjes-de-voorste niet de baas kan. Hier moeten de goeden het met de slechten bekopen. In mijn ogen, een ronduit slechte maatregel.

Na al die jaren ijveren hebben we in Vlaanderen eindelijk een vlakheidsnorm voor de fietspaden, juist omdat een goed wegdek het comfort voor de fietsers enorm verhoogt. Goede infrastructuur stimuleert nu eenmaal fietsen. En wat krijgen we nu? W&Z komt met het geniaalste oplossing ooit op de proppen: laat de fietsers daveren en schokken; ontneem de fietser iedere comfortbeleving. Niet een enkele keer, neen, neen, maar wel vele malen over een kilometerslange strook. Weg comfort. Heren van W&Z, waarom het asfalt niet uitbreken en weer kasseien leggen?

Daarnaast betwijfel ik ook het nut ervan. Er heerst een grote groepsdruk onder de wielertoeristen, waardoor ik nu al kan voorspellen dat ze met de hele bende aan hoge snelheden erover zullen razen. Niemand zal snelheid willen verminderen voor het oog van de ander. Allemaal even stoer. Of men zal, zoals ook vaak het geval is bij al die hekkens en paaltjes, in de berm gaan rijden.

Nu heb ik van die drempels op het Scheldejaagpad niet onmiddellijk last, maar toch heb ik daar het grootste probleem mee. Dit is een maatregel van een incompetente overheidsinstantie, W&Z. Nu heeft W&Z door hun fietsonvriendelijke houding bij mij al heel veel krediet verloren, maar nu meen ik dat de maat echt wel vol is. Ik stel voor dat we met z'n allen in de pen kruipen. Naar W&Z schrijven is zinloos - ik spreek uit ervaring. Wel naar de toeziende overheid, de Vlaamse dus. Crevits dus.


Ik moet jullie niet zeggen, zeker, dat ik mateloos geërgerd ben?! Ik ben zelf een beetje geschrokken van wat ik hier geschreven heb...
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Cambal
Junior
Berichten: 68
Lid geworden op: di 25 sep 2012, 10:36
Postcode: 9080
Fiets: WAW109
Locatie: Zaffelare
Contacteer:

Re: tijd voor actie!

#12 Bericht door Cambal »

eeuwige reiziger schreef: Ik moet jullie niet zeggen, zeker, dat ik mateloos geërgerd ben?! Ik ben zelf een beetje geschrokken van wat ik hier geschreven heb...
Door de reactie hier te lezen, wemelt de boosheid weer op. Ik ben precies nog mild geweest in mijn aanzet. Maar ik voel mij volledig zoals eeuwige reiziger beschrijft !!

Welke mogelijkheden zijn er, om dit aan te kaarten? De wielerbond (Hans Vandeweghe) is uiteraard ook niet opgezet hiermee, maar hij vertegenwoordigt natuurlijk (een deel van) diezelfde wielertoeristen. Beter meerdere gebruikersgroepen die hier ook hun kritiek op geven !

In de pen kruipen? Ik doe zeker mee! Iemand ervaring om dit gestructureerd te doen?
Laatst gewijzigd door Cambal op vr 12 jul 2013, 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

Re: Afrading van jaagpaden voor woon-werk?

#13 Bericht door Brechtix »

Nog geen maand geleden las ik dat de provincies een convenant afsloten met de Vlaamse overheid voor de aanleg van fietssnelwegen, wel twee per provincie. En nu worden onze unieke interstedelijke fietsverbindingen door WenZ gesaboteerd met medeweten van dezelfde Vlaamse overheid.

Net gisteren kreeg ik een klant uit Gavere over de vloer die beslist had voor zijn nieuwe job in het Gentse geen fossiele auto te kopen maar een WAW. Dank zij het jaagpad kan je sneller, goedkoper, gezonder en milieuvriendelijker dan met de auto van op lange afstand tot in het hart van de stad. Wie begrijpt dat nu in Eddysnaam nog altijd niet?

WenZ zal door niemand verdacht worden van maatschappelijke betrokkenheid, maar als de democratische instellingen en consumentenverenigingen als de Fietsersbond en zelfs de Wielerbond nu niet massief in actie schieten tegen deze domme beslissing verliezen zij elk bestaansrecht. Dat niemand zich in slaap laat wiegen omdat het maar het plaatselijke lobbywerk betreft van een plattelandsburgemeester. Het recht op mobiliteit is een fundamenteel mensenrecht. Als iedereen zijn eigen stoep opbreekt, is heel de straat waardeloos.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Afrading van jaagpaden voor woon-werk?

#14 Bericht door trikelover »

Als ze die peletons er uit willen krijgen is de makkelijkste oplossing gewoon controleren velen beschikken niet over de minimum vereisten (bel) en zeker de helft van die wielerterroristen heeft niet eens identiteitspapieren bij. Als men een aantal van die controles doet in de probleem zones los je binnen de kortste keren het probleem tijdelijk op.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Afrading van jaagpaden voor woon-werk?

#15 Bericht door crash-quest-dummy »

Al iemand deze ongein uitgeprobeerd met een geveerde velomobiel aan 30km/h ?

verder enkele bedenkingen :
misschien dan toch GAS boetes iplv verfdrempels ? :twisted:
of camera's met gezichtsherkenning en trajectcontrole ? ineens door de amerikaanders of de Luxemburgers :evil: :evil:
ach, binnen een paar winters zijn die verfdrempels er wel afgevroren. :mrgreen:

misschien overschakelen op een draagvleugelligboot : zeeën van ruimte tussen de jaagpaden, geen lawaai van nabijgelegen wegen tussen de dijken, enkel opletten voor aken, snelle motorbootjes, om nog te zwijgen van waterskiers ... altijd iets !
Stop Fueling Around

Plaats reactie