Afrading van jaagpaden voor woon-werk?

Je favoriete fietsroutes
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Afrading van jaagpaden voor woon-werk?

#31 Bericht door crash-quest-dummy »

eeuwige reiziger schreef:En hebben die hoge heren ingenieurs wel eens gedacht aan fietsers met een kinderkar? Is het ooit in hun brein opgekomen dat een kind een zitje of in de kar wel flink door elkaar geschud wordt?
het betere ouderbrein gaat trager fietsen als het wegdek het niet toelaat ... toch ?
of die weg vermijden, waardoor dus niet enkel de woon-werk fietsers er last van hebben.

gewoon meer agenten op de fiets en met weekend dienst. veiligheid heeft zijn prijs. kan perfect betaald worden met heringevoerde taksplaten op de fiets, of tax op binnenbanden en tubekes, of op bandenplakgerief, of op fietskilometriekskes (alfa en omega van dit probleem), of , ik heb het gevonden : op geïmporteerde carbonnen diamantframes :twisted:
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

Re: Afrading van jaagpaden voor woon-werk?

#32 Bericht door marksje »

Prachtig voorbeeld hier van de hedendaagse "zeurmaatschappij";
Doet men niets, waarom doen ze daar niets aan ! Doet men wel iets, welke oen heeft dit nu weer beslist !
Ik heb hier nu al van alles gelezen, maar spijtig genoeg nog geen echte, haalbare en duurzame oplossing, en die ook wettelijk is, voor "het probleem".
Iemand ideeën ? Ik wil ze gerust gaan posten in "Hilde" haar privé brievenbus; En antwoord krijgt ge zeker, en als het een haalbaar idee is gaat het nog uitgevoerd worden ook. (Ik heb dit persoonlijk reeds tweemaal mogen ondervinden).

Politiecontrole ! Ja, maar dit is een tijdelijke, geen duurzame oplossing.
(Een "wistjedat'je": Weet ge dat privaat parkeerfirma's, wanneer ze ondervinden dat er steeds minder geparkeerd wordt zonder te betalen, ze een tijdje niet meer controleren om zo het aantal niet-betalers weer omhoog te krijgen en dus meer "retributie"-inkomsten te hebben).

Voila ! de knuppel ligt erin :wink:
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Afrading van jaagpaden voor woon-werk?

#33 Bericht door rik »

marksje schreef:Prachtig voorbeeld hier van de hedendaagse "zeurmaatschappij";
Doet men niets, waarom doen ze daar niets aan ! Doet men wel iets, welke oen heeft dit nu weer beslist !
Ik heb hier nu al van alles gelezen, maar spijtig genoeg nog geen echte, haalbare en duurzame oplossing, en die ook wettelijk is, voor "het probleem".
Iemand ideeën ? Ik wil ze gerust gaan posten in "Hilde" haar privé brievenbus; En antwoord krijgt ge zeker, en als het een haalbaar idee is gaat het nog uitgevoerd worden ook. (Ik heb dit persoonlijk reeds tweemaal mogen ondervinden).

Voila ! de knuppel ligt erin :wink:
Ik zal het 's heel simpel zeggen: die stroken zijn gewoonweg oliedom omdat ze een gevaar voor de fietsers zijn. Ik ben er zeker van dat met een beetje gezond verstand een duurzame oplossing te vinden is, maar dan moet je wel alle omstandigheden kennen. Ik wil daar met plezier aan meewerken. Het is alleen een kwestie van een beetje goeie wil en wat bekwame mensen.

Die knuppel, die hoef ik niet. Ik ben helemaal niet gewelddadig. :wink: :)
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: Afrading van jaagpaden voor woon-werk?

#34 Bericht door Peter J »

Een wettelijke oplossing ? ? ? Punaises als je dat Scheldepeloton hoort of ziet komen aanstormen... :twisted: :lol: [-o< :roll:
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
dmd
Kopman
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 26 okt 2009, 21:51
Postcode: 9041
Locatie: Oostakker
Contacteer:

Re: Afrading van jaagpaden voor woon-werk?

#35 Bericht door dmd »

marksje schreef:Prachtig voorbeeld hier van de hedendaagse "zeurmaatschappij";
Doet men niets, waarom doen ze daar niets aan ! Doet men wel iets, welke oen heeft dit nu weer beslist !
Ik heb hier nu al van alles gelezen, maar spijtig genoeg nog geen echte, haalbare en duurzame oplossing, en die ook wettelijk is, voor "het probleem".
Iemand ideeën ? Ik wil ze gerust gaan posten in "Hilde" haar privé brievenbus; En antwoord krijgt ge zeker, en als het een haalbaar idee is gaat het nog uitgevoerd worden ook. (Ik heb dit persoonlijk reeds tweemaal mogen ondervinden).

Politiecontrole ! Ja, maar dit is een tijdelijke, geen duurzame oplossing.
(Een "wistjedat'je": Weet ge dat privaat parkeerfirma's, wanneer ze ondervinden dat er steeds minder geparkeerd wordt zonder te betalen, ze een tijdje niet meer controleren om zo het aantal niet-betalers weer omhoog te krijgen en dus meer "retributie"-inkomsten te hebben).

Voila ! de knuppel ligt erin :wink:
Ik snap uw punt Marksje, maar volgens de media gaat het over enkele rotte appels, haal die er dan toch gewoon uit!
Ik ben akkoord dat je niet hoeft te controleren waar er geen overtredingen zijn, maar die zijn er nu wel!

Aan de reacties van de fietsersbond en de wielerbond te zien is er ook geen overleg geweest voor het plaatsen van de stroken. Kijk das nu wat ik verwacht van een moderne maatschappij :wink:
Quest 581 - M5 CHR

Gebruikersavatar
jan_zov
Junior
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 07 aug 2006, 17:36
Postcode: 9890
Fiets: Challenge Seiran SL
Locatie: Zuid-Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Afrading van jaagpaden voor woon-werk?

#36 Bericht door jan_zov »

Deze morgen de test gedaan. Stond er zowaar een redacteur van De Standaard nota te nemen van alle commentaar. Verschijnt deze week normaal een reeks in DS.

De ribbels hebben L en R een vrije strook van +/-40cm. Dit is perfect haalbaar om langs te fietsen ook aan 30 - 35km/u.
De ribbels ook even getest aan 25km/u. Te doen op een geveerde ligfiets.
Denk dat een velomobiel een ander verhaal is. Die moet er vol doorgaan en wat dat geeft ... ?

Maar al vlug ontdekten we een nieuw fenomeen. Een groepje toeristen van 6 a 10 man (of meer uiteraard) komt aan hoge snelheid af en splitst zich in 2, ze rijden geschrankt zonder snelheid te minderen L en R van de ribbels. Dit is eigenlijk een situatie die nog veel gevaarlijker is dan het 'gewone' peleton. Het probleem is dus niet opgelost met de ribbelstroken.

Maar alvast zal ik er weinig last van hebben op de zondagse rit.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Afrading van jaagpaden voor woon-werk?

#37 Bericht door eeuwige reiziger »

crash-quest-dummy schreef:het betere ouderbrein gaat trager fietsen als het wegdek het niet toelaat ... toch ?
of die weg vermijden, waardoor dus niet enkel de woon-werk fietsers er last van hebben.
Kortom, de brave huisvader die met vrouw en kind(eren) eens ontspannend langs de Schelde wil rijden, jaag je weg. Zelfs als je stapvoets over zo'n rib rijdt, voel je nog de schok. Om dan nog te zwijgen van het jonge nageslacht in de kar. Dan maar weg blijven...? Was dat dan de bedoeling?
crash-quest-dummy schreef: gewoon meer agenten op de fiets en met weekend dienst. veiligheid heeft zijn prijs. kan perfect betaald worden met heringevoerde taksplaten op de fiets, of tax op binnenbanden en tubekes, of op bandenplakgerief, of op fietskilometriekskes (alfa en omega van dit probleem), of , ik heb het gevonden : op geïmporteerde carbonnen diamantframes :twisted:
Laten we het fietsen dus maar minder aantrekkelijk maken, ja... :roll: En ook nog tol heffen op fietspaden? Als er nu een ding is wat we wel kunnen missen als kiespijn, is het nog eens een reeks bijkomende belastingen.
marksje schreef:Prachtig voorbeeld hier van de hedendaagse "zeurmaatschappij";
Doet men niets, waarom doen ze daar niets aan ! Doet men wel iets, welke oen heeft dit nu weer beslist !
Wel, Mark, als je met je gezondheid sukkelt, dan word je ook niet vooruit geholpen door een dokter die maar in het wilde weg "iets" doet. Hij moet de juiste oplossing aanbieden. Indien hij het probleem niet aankan, hoort hij zijn handen er van af te houden.
marksje schreef: Ik heb hier nu al van alles gelezen, maar spijtig genoeg nog geen echte, haalbare en duurzame oplossing, en die ook wettelijk is, voor "het probleem".
Euh, ik heb niet aan de Universiteit Hasselt gestudeerd. Wie daar met een diploma verkeerskunde buitenkomt, mag verondersteld worden valabele oplossingen uit te werken voor zulke problemen. Alleen, heeft W&Z wel deskundig advies ingeroepen? Of zijn ze blindelings meegegaan in wat de zich tot prins uitgeroepen burgemeester van Gavere heeft voorgesteld?
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Afrading van jaagpaden voor woon-werk?

#38 Bericht door eeuwige reiziger »

Brechtix schreef:Aanschrijven instanties, lijstje opstellen OK. Pers is sneller?
Schrijven maar! Nu Peeters zich ermee moeit, is er een sprankeltje hoop dat de drilboor uitgehaald wordt. Dus, iedereen in de pen!


Kris Peeters, minister-president van de Vlaamse Regering
kabinet.peeters@vlaanderen.be

Hilde Crevits, minister van Mobiliteit en Openbare Werken
kabinet.crevits@vlaanderen.be

Geert Bourgeois, minister van (...) Toerisme
kabinet.bourgeois@vlaanderen.be


Hugo Leroy, burgemeester van Gavere ("de prins van de Schelde", de grote aanstoker van dit onzalig initiatief)
hugo.leroy@gavere.be.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Cambal
Junior
Berichten: 68
Lid geworden op: di 25 sep 2012, 10:36
Postcode: 9080
Fiets: WAW109
Locatie: Zaffelare
Contacteer:

Re: Afrading van jaagpaden voor woon-werk?

#39 Bericht door Cambal »

jan_zov schreef:Deze morgen de test gedaan. Stond er zowaar een redacteur van De Standaard nota te nemen van alle commentaar. Verschijnt deze week normaal een reeks in DS.

De ribbels hebben L en R een vrije strook van +/-40cm. Dit is perfect haalbaar om langs te fietsen ook aan 30 - 35km/u.
De ribbels ook even getest aan 25km/u. Te doen op een geveerde ligfiets.
Denk dat een velomobiel een ander verhaal is. Die moet er vol doorgaan en wat dat geeft ... ?

Maar al vlug ontdekten we een nieuw fenomeen. Een groepje toeristen van 6 a 10 man (of meer uiteraard) komt aan hoge snelheid af en splitst zich in 2, ze rijden geschrankt zonder snelheid te minderen L en R van de ribbels. Dit is eigenlijk een situatie die nog veel gevaarlijker is dan het 'gewone' peleton. Het probleem is dus niet opgelost met de ribbelstroken.

Maar alvast zal ik er weinig last van hebben op de zondagse rit.
Gisteren ook de test gedaan, met de koersfiets (de WAW is woon-werk, en ik werk niet op zondag ;-) ). Die ribbelstroken gaan het probleem niet oplossen!, en blijkbaar nog een extra probleem creeëren ! Ik was dus met de koersfiets (met 3, en af en toe een treintje), wat betekent dat ik mij niet aan de belachelijke snelheidslimiet van 30km/u houd! Langs de stroken rijden gaat zeker, snelheid minderen hoeft ook niet, je krijgt dan wel een slingerend treintje en tot een kleine 10 man is dat te doen. Maar je kan evengoed los over de ribbelstroken rijden, je voelt het wel, maar dan heb je er gewoon een trainingshindernisje bij (oefenen voor Parijs-Roubaix) :) . Er is dus geen probleem met een koersfiets, of met fietsen met banden dikker dan 25cm om erover te rijden. 20" Durano's op 6 bar zouden dus nog moeten getest worden.

Het zal zijn doel dus voorbijschieten ! Er moet vooral samengewerkt worden en zonder eigenbelang getracht worden ELKE gebruiker van dat jaagpad een comfortabele omgeving te bieden. Het is een van dé fietsaders van Oost-Vlaanderen: breed, rustig, voor recreanten en sporters.
Ambitieuze wielrenners en profs (trainingsparcours van wijlen W. Weyland, De Ghent, Keisse, Millar, ...) mogen ook hun plaats hebben. Maar geef ze dan die plaats! Reserveer het jaagpad voor bv 3u op woensdag & zaterdag, daarbuiten controles én boetes indien er groepen van >10man "onveilig rijden" (met undercover politiecoureurs !).
In Nederland zet men (naar het schijnt) industrieterreinen af 's avonds, zodat er een gesloten circuit ontstaat! Vlaanderen wil op de wereldkaart staan (staat daar eigenlijk al) in de wielersport. Wel geef ze die ruimte, maar geef al de rest die trapt ook ruimte !

Ik ben een "all round" fietser, dus ik durf zeggen dat ik van beide kanten de verzuchtingen begrijp.

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Afrading van jaagpaden voor woon-werk?

#40 Bericht door rik »

't Ziet er naar uit dat we kunnen stoppen met klagen! http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland/ai ... deren.aspx
DF 269
Ice sprint1 26"

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Afrading van jaagpaden voor woon-werk?

#41 Bericht door eeuwige reiziger »

rik schreef:'t Ziet er naar uit dat we kunnen stoppen met klagen!
Niet voor ze aan de Schelde zijn verdwenen, Rik! :wink:

In ieder geval is dit weer eens een mooi voorbeeld van een maatregel waarbij er niet echt nagedacht werd over alle aspecten. 't Doet me onmiddellijk denken aan wat er enige tijd geleden in Brugge gebeurde. Op een plein werden er hekkens geplaatst. Een dag later waren ze alweer verwijderd, toen bleek dat ze eerder een gevaar voor voetgangers en fietsers blijken te zijn dan de oplossing voor een daar voorkomend probleem.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Afrading van jaagpaden voor woon-werk?

#42 Bericht door rik »

eeuwige reiziger schreef:
rik schreef:'t Ziet er naar uit dat we kunnen stoppen met klagen!
Niet voor ze aan de Schelde zijn verdwenen, Rik! :wink:

In ieder geval is dit weer eens een mooi voorbeeld van een maatregel waarbij er niet echt nagedacht werd over alle aspecten. 't Doet me onmiddellijk denken aan wat er enige tijd geleden in Brugge gebeurde. Op een plein werden er hekkens geplaatst. Een dag later waren ze alweer verwijderd, toen bleek dat ze eerder een gevaar voor voetgangers en fietsers blijken te zijn dan de oplossing voor een daar voorkomend probleem.
Als ge gelijk hebt... dan hebt ge gelijk hé! :lol: :wink: 8)
DF 269
Ice sprint1 26"

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Afrading van jaagpaden voor woon-werk?

#43 Bericht door eeuwige reiziger »

't Ziet er naar uit, Rik, dat we toch nog aan de grieventrommel zullen kunnen blijven draaien... Kijk eens wat er nu uit de koker is gekomen: de ribben blijven maar worden ingekort. Loodgieterspolitiek, het trekpaard uit Vilvoorde waardig. Belgische compromiscultuur, waardoor uiteindelijk toch niemand echt tevreden is.
De ribbelstroken op het jaagpad langs de Schelde tussen Zwijnaarde en Eine (Oudenaarde) worden aan de uiteinden 30 centimeter ingekort waardoor aan de uiteinden 80 centimeter vrije ruimte komt. Dat besliste Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V), na een overleg met de Waterwegen en Zeekanaal, het BIVV, de Fietsersbond en Wielerbond Vlaanderen.


http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 6_00660262
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Afrading van jaagpaden voor woon-werk?

#44 Bericht door rik »

eeuwige reiziger schreef:'t Ziet er naar uit, Rik, dat we toch nog aan de grieventrommel zullen kunnen blijven draaien...

Yep, ben inderdaad iets te rap geweest blijkbaar! :(
Maar er komen toch al geen nieuwe bij, dat is toch iets!
DF 269
Ice sprint1 26"

Cambal
Junior
Berichten: 68
Lid geworden op: di 25 sep 2012, 10:36
Postcode: 9080
Fiets: WAW109
Locatie: Zaffelare
Contacteer:

Re: Afrading van jaagpaden voor woon-werk?

#45 Bericht door Cambal »

Man man man,

de oplossing diat het probleem niet oplost, gaan ze nog wat inperken zodat ze daar écht voor niets liggen. Ze hebben zich weer ronduit belachelijk gemaakt !

Binnen een jaartje of 2 zijn ze wel afgesleten! 't Probleem (de oplossing eigenlijk) lost zichzelf wel op! Ook typisch Belgisch.

Plaats reactie