Sint-Truiden - Tielt

Je favoriete fietsroutes
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Sint-Truiden - Tielt

#1 Bericht door bicky »

Momenteel volg ik een cursus in Sint-Truiden
Ik zou een tripje naar huis willen plannen om mijn cursus af te sluiten van 9 weken.
Sint-Truiden --> Tielt = ongeveer 200km

Maar hoe plan je zoiets? Het zou mijn eerste grote onbekende route worden.
Iemand tips hoe je zoiets aanpakt?

De LF6 route lijkt wel iets, maar is deze deftig aangeduid.
liefst lang waterwegen of echte fietssnelwegen, maar deze zijn niet dik bezaait natuurlijk.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Sint-Truiden - Tielt

#2 Bericht door Wouter D »

ik zou toch maar opletten met die LF6, die is eerder toeristisch dan snel.

ik denk dat je je beter richt op regionale autowegen (2vaksbanen) die de verschillende gemeenten op je weg verbinden.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

mogelijkheden

#3 Bericht door eeuwige reiziger »

bicky schreef:Momenteel volg ik een cursus in Sint-Truiden
Ik zou een tripje naar huis willen plannen om mijn cursus af te sluiten van 9 weken.
Sint-Truiden --> Tielt = ongeveer 200km
Leuk, zo'n "tripje" van tweehonderd kilometer... :wink: :mrgreen: 't Duiveltje op m'n schouder fluistert me in dat je van de opleidingen in het ABL schijnbaar niet echt moe wordt... 8) #-o :oops:

Doe je het met de velomobiel trouwens?

Eerlijk gezegd zou ik ook niet voor de LF-route gaan, daar die, zoals spruitje al opmerkte, nu eenmaal als een route werd ontworpen met een hoge toeristische en recreatieve waarde. Daarom ook dat men bij de afgelopen herzieningen hele stukken jaagpaden eruit heeft gesneden en vervangen door rustige, kronkelende plattelandswegen. Uren fietsen langs een bijna kaarsrecht kanaal is voor veel trekkers nu eenmaal niet het summum van fietsplezier. Vlaanderen Fietsroute is uitstekend bepijld, maar ik denk dat je nu eenmaal veel tijd zult verliezen met draaien en keren, remmen en optrekken...

'n Blik op de kaart leert me dat de "groene assen" over de lijn in vogelvlucht Tielt - Sint-Truiden grotendeels van Zuid en Noord lopen, waardoor een echt rechtstreekse verbinding wat moeilijker valt. Als je niet op een kilometer kijkt, kan je misschien het volgende combineren. Daarbij maak je een boog om Brussel en vermijd je ook de drukke wegen van de Vlaamse Ruit.

Tielt - Deinze - Gavere : je vaste route
Gavere - Merelbeke : Schelde
Merelbeke - Melle : binnendoor
Melle - Sint-Amands : Schelde
Sint-Amands - Ruisbroek : oude spoorweg
Ruisbroek - Zennegat : Rupel/Dijle
Zennegat - Leuven : Leuvens kanaal
Leuven - Tienen - Sint-Truiden : binnendoor

Heb je veel tijd, dan kun je de boog onderaan Brussel maken en je laten meevoeren langs de Waalse groene assen. De kilometerteller zal dan wel flink aantikken... Hou je vast:

Tielt - Ooigem : binnendoor
Ooigem - Kortrijk : Leie
Kortrijk - Avelgem : Bossuitkanaal + oude spoorweg
Avelgem - Baudoux : RAVeL 1
Baudoux - Ligny : binnendoor
Ligny - Landen : oude spoorweg
Landen - Sint-Truiden : binnendoor

't Waals gedeelte vormt altijd een avontuur. Je kan er immers met de meest waanzinnige verrassingen geconfronteerd worden.

Wat je ook kiest, 't wordt een flinke, pittige uitdaging. Er bekruipt me enige jaloezie trouwens... :oops:
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Sint-Truiden - Tielt

#4 Bericht door bicky »

Als je anders iedere dag 60km fietst en nu hele dagen op de schoolbanken moet zitten wordt je inderdaad niet moe.

Ik carpool met een collega en die rijd met een bestelwagen, de velomobiel kan dus mee naar limburg om zo naar huis te rijden.
De laatste dag hebben we normaal vroeg gedaan dus normaal moet het lukken in 10u.

De lf6 valt inderdaad af door de kronkelige wegen.

ik zal je voorstel keer bekijken.
een kilometer meer maakt inderdaad niet uit

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Sint-Truiden - Tielt

#5 Bericht door bicky »

Het plan krijgt verder vorm,
Huidige route 170km.
--Link verwijderd: Zie verder voor aangepaste route --

opmerkingen zijn meer dan welkom.
Want de meeste stukken zijn me totaal onbekend.
Laatst gewijzigd door bicky op za 23 mar 2013, 17:53, 1 keer totaal gewijzigd.

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: Sint-Truiden - Tielt

#6 Bericht door blackarmor »

gedaan met uitrusten in saffran beach :p
in mechelen moet je niet naar de ring je kan gewoon het kanaal blijven volgen ,

als ik tijd heb wil ik wel een eind meerijden
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: Sint-Truiden - Tielt

#7 Bericht door Peter J »

Schermafbeelding 2013-03-23 om 09.53.26.png
Schermafbeelding 2013-03-23 om 08.46.56.png
Schermafbeelding 2013-03-23 om 08.19.08.png
Schermafbeelding 2013-03-23 om 08.19.08.png (157.36 KiB) 3141 keer bekeken
Bij deze een paar aanpassingen die het, volgens mij, makkelijker voor je maken. :wink:
- Je kan in Mechelen gewoon het kanaal blijven volgen, er is geen reden om de stad in te rijden, tenzij... je iets wil gaan drinken :)
- Iets verder, aan de Battelbrug, kan je beter naar de Gentsesteenweg rijden, deze volgen tot in Heffen en daar dan de Rupeldijk
nemen, via jouw route kom je in het Zennegat terecht en daar is een sluis waar je met een velomobiel niet over kan...
- In Klein-Willebroek kan je beter niet via de sluis gaan, ik denk dat dat nogal moeilijk wordt met een velomobiel, de door mij
voorgestelde route heeft wel een nadeel, met name, er liggen over een kleine 200 meter kasseien...
Net voor de brug verandert het wegdek in kasseien en dit tot aan de kruising van de Antwerpsesteenweg met Sasplein-Volksstraat.
Bijgevoegd schermafdrukken van de aangepaste route.
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Sint-Truiden - Tielt

#8 Bericht door Ronnius »

Ik zie dat je dezelfde overzet gebruikt die ik nam voorbije zomer om de Schelde over te steken, namelijk B15: Sint-Amands - Moerzeke.
Ik kan deze sterk afraden, tenzij je een duik wil nemen in het water.
Het is trouwens ook moeilijk om op deze boot te komen, 2 keer hulp nodig gehad met mijn trike en je mango is nog een pak langer...
Maar de kant van Moerzeke is ook zeer gevaarlijk, het is een helling zonder reling aan de waterkant en zware balken (waar je je nauwelijks aan vast kan houden) aan de dijkkant.
Bij het heen gaan, in het naar beneden gaan, lag ik met trike en al bijna in het sop (schoenen te weinig grip op de natte metalen roosters).
In het terug keren klikschoenen uit gedaan om gewoon schoenen aan te trekken om meer grip op de metalen roosters om de trike naar boven te kunnen trekken.
En je moet niet denken dat je halverwege ff kan uitblazen, als je je voertuig loslaat gaat het leren duiken.

Er is wat verder nog een veerdienst, hoe die eruit ziet weet ik niet: Overzet B16: Mariekerke-Moerzeke.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Sint-Truiden - Tielt

#9 Bericht door bicky »

Dit zijn de commentaren die ik zoek. =D>
Aanpassingen zijn gemaakt.
Liever geen veer overzet
Aangepaste route: http://goo.gl/maps/1Vo8f" onclick="window.open(this.href);return false;

Tocht gaat (al alles goed gaat) door op 18 april in de namiddag. vertrek vermoedelijk rond 14u

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: Sint-Truiden - Tielt

#10 Bericht door Peter J »

Op de weg van Leuven naar Mechelen via het kanaal zal je in Wijgmaal ter hoogte van Cargill France SAS
toch even het jaagpad moeten verlaten hoor, daar moet je een ommetje doen achter het bedrijf door. ;)
Schermafbeelding 2013-03-23 om 17.21.50.png
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: Sint-Truiden - Tielt

#11 Bericht door Peter J »

Nog een extraatje... :roll: #-o [-o<
Als je de brug van Klein-Willebroek (met de 200m kasseien) gepasseerd bent en via de omhooglopende Antwerpsesteenweg boven aan een T-kruispunt aangekomen bent zal je zien dat de situatie daar in niets nog gelijkt op wat je ziet via de satellietbeelden of de kaart van Google Maps, vandaar dat ik je hier ook nog even wil op wijzen.
Je bevindt je daar tussen 2 waterlopen, met name het kanaal Schelde-Brussel-Charleroi aan je linkerkant en de Rupel aan je rechterkant.
Er zijn dan 2 opties om het kanaal over te steken en je weg verder te zetten, het fietspad of de rijbaan...
Fietspad:
Je komt boven en gaat rechtsaf, aan de lichten steek je links over en volgt dan rechtdoor het fietspad dat dan linksaf buigt richting brug, brug over, dan volgen naar links (je kan niet anders) na een goede 50 meter draai je scherp linksaf en ga je onder de brug door, aan de andere kant weer naar boven en dan kom je automatisch uit op de Gansbroekstraat. Dit is de rode lijn op het gedeelte linksonder van de Basecamp fietskaart.
Rijbaan:
Je komt boven en gaat rechtsaf, aan de lichten ga je de rijbaan op en je rijdt naar het ronde punt, gaat er bijna helemaal omheen maar neemt de richting Brussel, de brug over (net voor de brug zie je een verkeersbord "verboden voor fietsers", ik negeer dit bord iedere dag dat ik daar met de Milan passeer op weg naar het werk om 5h45). Eens je de brug over bent heb je verkeerslichten en daar moet je dan rechtsaf, zo kom je dan ook in de Gansbroekstraat. ;)
Schermafbeelding 2013-03-23 om 18.13.13.png
Schermafbeelding 2013-03-23 om 18.12.34.png
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Sint-Truiden - Tielt

#12 Bericht door eeuwige reiziger »

bicky schreef: Aangepaste route: http://goo.gl/maps/1Vo8f" onclick="window.open(this.href);return false;
't Belooft een mooie, afwisselende tocht te worden! Uiteindelijk toch geen Schelde, Birger? 't Is inderdaad niet echt recht op recht om het nog op z'n zachtst uit te drukken, maar je kan er wel heel onbezorgd rijden.

Ben je niet iets vlugger of gemakkelijker om voor het laatste stuk af te buigen naar het Schipdonkkanaal om dan bij Nevele de burg over te gaan en naar Vinkt en Aarsele te rijden? Voor een velomobiel is Nevelebrug natuurlijk niet onmiddellijk een comfortabele brug...
Peter J schreef:Nog een extraatje... :roll: #-o [-o<
En laat mij er ook nog eentje bij gooien... :wink: Er schijnen aan het jaagpad van de Leuvense vaart werken aan de gang te zijn. Tussen de burg van de N314 en Keierveld. Aan de andere kant van het kanaal dan maar?
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: Sint-Truiden - Tielt

#13 Bericht door Peter J »

eeuwige reiziger schreef: En laat mij er ook nog eentje bij gooien... :wink: Er schijnen aan het jaagpad van de Leuvense vaart werken aan de gang te zijn. Tussen de burg van de N314 en Keierveld. Aan de andere kant van het kanaal dan maar?
Ik veronderstel dat je het hebt over de brug van de E314 ?
Indien ja, dan kan je daar inderdaad aan de andere kant van het kanaal rijden, dat heb ik trouwens gedaan toen ik in 2011 naar Leuven reed voor het
HPV-weekend in oktober, recentelijk ben ik daar niet meer gepasseerd. :wink:
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Sint-Truiden - Tielt

#14 Bericht door bicky »

opmerking bekeken en genoteerd.
Peter.J:
1. Dat rondpunt over tss die 2 waterwegen overleef ik wel. Fietspad ziet er doenbaar uit, dat lukt wel.
2. Cargill France SAS omweg genoteerd.

eeuwige:
1. schelde stuk aangepast. onbezorgde rijden, daar ga ik voor. Zoveel mogelijk rustige wegen.
2. Gent-tielt is gekend terrein en zal van het moment afhangen.
3. de werken aan het jaagpad heb ik opgezocht maar niets over gevonden, mocht iemand dit kunnen bevestigen!

Hoe meer ik aan het traject werk, hoe meer zin ik er in krijg.
Heb momenteel pitstop in Puurs en Gent ter beschikking voor het bijtanken

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Sint-Truiden - Tielt

#15 Bericht door eeuwige reiziger »

bicky schreef: 3. de werken aan het jaagpad heb ik opgezocht maar niets over gevonden, mocht iemand dit kunnen bevestigen!
Op de websites van de officiële instanties vond ik ook niet onmiddellijk iets. Wel op de volgende blog:

http://edflex.blogspot.be/2013/03/domleiding.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Peter J schreef: Ik veronderstel dat je het hebt over de brug van de E314 ?
Je zal 't verkeerde lettertje maar in je gps intikken, nietwaar... :wink:

Hoe meer ik aan het traject werk, hoe meer zin ik er in krijg.
Hoe meer ik erover lees, hoe jaloerser ik word... Als ik nu eens "toevallig" die dag "ziek" wordt... 'n Goed ambtenaar "moet" nu eenmaal zoveel dagen per jaar ziek zijn... :mrgreen: 8) En als middel raadt de dokter me "natuurlijk" een lange fietstocht aan... =D>
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Plaats reactie