Gent --> Overpelt

Je favoriete fietsroutes
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Gent --> Overpelt

#1 Bericht door Ronnius »

Op zaterdag 14 juli vertrek ik naar Limburg, meer bepaald Overpelt om daar een week te bivakkeren (allee B&B).
Ik heb een route uitgestippeld via afstandmeten.nl : http://afstandmeten.nl/index.php?id=757029" onclick="window.open(this.href);return false;
Nu is het nogal moeilijk om die vooraf eens te testen op mankementen.

Als er zijn die tijd, zin en goesting hebben om mijn route eens te bekijken (op internet) en eventueel tekortkomingen of fouten willen melden?
Tot aan het veer van Sint-Amands weet ik zelf hoe het zit, maar veder naar het oosten is een gok.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
fujin
Helper
Berichten: 384
Lid geworden op: ma 07 sep 2009, 21:28
Postcode: 2170
Fiets: Mango Plus 283
Locatie: Merksem
Velomobiel: Quest XS090
Contacteer:

Re: Gent --> Overpelt

#2 Bericht door fujin »

Ziet er goed uit. Duffel ri Albertkanaal fiets ik altijd aan de linkerzijde, rechterzijde ken ik eigenlijk niet.
Grobbendonk langs Albertkanaal noordzijde is afgesloten. Via Troon iets noorderlijker kom je ook weer in Herentals. Troon is heerlijke fietsweg.
Vooraan in Herentals rechts aanhouden richting kanaal. Bij de LU fabriek kan je er weer op.
Herentals- Zilvermeer: vorig jaar aan de linkerzijde nog een aantal stukken onverhard, ik zag te laat de verharde baan aan de rechterzijde.

Gebruikersavatar
anne
Neo Prof
Berichten: 189
Lid geworden op: do 14 jan 2010, 18:35
Postcode: 9000
Fiets: Challenge wizard
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: Gent --> Overpelt

#3 Bericht door anne »

Ik heb van woensdag tot gister aan de kanten van Lier en Herentals gefietst en ik zou je aanraden om een stukje langs de kleine Nete te rijden ipv Netekanaal= mooier dus vanaf Knooppunt 88-76-75-13-73-21
Dus even voorbij Lier tot Grobbendonk.
zie mijn tochtje
Bijlagen
Lier Herentals.gpx
(164.25 KiB) 146 keer gedownload
Challenge Wizard, Challenge Seiran SL, Challenge Hurricane

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Gent --> Overpelt

#4 Bericht door Ronnius »

Bedankt voor de tips, ik heb de route wat aangepast.

Hoe dat links en rechts werkt op waterwegen ben ik kwijt, maar tussen Herentals en het Zilvermeer rij ik aan de noordzijde en tussen het Zilvermeer de Verkallenbos ga ik de zuidkant om na het Verkallenbos terug noord te gaan liggen. Zelfs via google streetview is er te zien dat daar niet alles even mooi verhard is.

Daar ik die dag 160 km moet afleggen maakt de omgeving me niet zoveel uit. Alleen wens ik zoveel mogelijk veilige (en berijdbare) wegen te hebben. Dus langs het Netekanaal of langs de Nete, het maakt me weinig uit, zolang het maar verhard is.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

tyrr
Supporter
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 05 mar 2012, 0:06
Contacteer:

Re: Gent --> Overpelt

#5 Bericht door tyrr »

Beetje laat, maar voor alle anderen die op deze plaats zouden fietsen, want eigenlijk een route die bruikbaar is om van oost naar west door half belgie te cruisen.

Aan sas 8, Geel-Ten Aard, kan je beter ten zuiden gaan rijden en dan aan sas 7 weer oversteken.
Voor zover ik weet, maar kom daar zelden aan de noordkant, is dat een kiezelweg terwijl de zuidkant asfalt is, hoewel ook niet in de beste staat toch aangenamer dan de kiezels. Voorbij sas 7 kan je nog tot aan sas 6 ten zuiden blijven rijden over betonbaan. Niet super confi, maar veel rustiger dan het jaagpad. Als je nog voorbij sas6 gaat, moet je aan de volgende brug (betonnen boogbrug) wel oversteken. Daarna is het zandweg ten zuiden.

Sas 8 is niet zo eenvoudig om over te steken (bovenop de sluisdeur en als je afstapt best wel te doen), maar aan sas 7 is er een fietsophaalbrug.

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Gent --> Neerpelt/Overpelt

#6 Bericht door Ronnius »

Yep Tyrr, je reactie was een beetje laat voor mij.
Maar hier is een route die goed te doen is.
In Geel moet je inderdaad even over kiezel.
Maar die is toch wel verrassend goed te fietsen,
zelfs met de regen van afgelopen weken.
En die sas deuren waarmee je van kant kan wisselen?
Nee dat probeer ik niet met de trike, die zijn zo smal dat ik vrees er niet tussen te kunnen of gekneld te raken.
Met een tweewieler zou het anders zijn.

Het veer Sint-Amands - Moerzeke is ook zo een moeilijk punt.
Daar kon ik niet deftig op/af de boot draaien en had ik telkens hulp nodig (eerste keer van de schipper, tweede keer van een mede reiziger).
En de kant van Sint-Amands is nog eens een gevaarlijke oever ook, als je daar uitglijdt schuif je gegarandeerd het water in.
Het is daar zo erg dat ik zaterdagavond uit veiligheidsoverwegingen mijn klikschoenen uitdeed en mijn gewone schoenen (betere grip) aantrok op de overzet.
Hoe de situatie daar zo toegelaten wordt?
Ik zou daar met een velomobiel de overzet niet nemen.
Want je raakt de boot niet op of af.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Plaats reactie