Rechteroever Schelde: Zingem - Oudenaarde

Je favoriete fietsroutes
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Noekie
Supporter
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 12:19
Postcode: 9680
Fiets: Raptobike
Locatie: Vlaamse Ardennen
Contacteer:

Rechteroever Schelde: Zingem - Oudenaarde

#1 Bericht door Noekie »

Wanneer ik naar het werk fiets, heb ik de luxe zo'n 15km langs de Schelde te kunnen fietsen. Op de terugweg zit er helaas een heel vervelend punt: de Ohiobrug in Eine.

Van Gavere tot Eine maak ik gebruik van de linker oever, deze is breed en goed berijdbaar. Vanaf Eine tot in Oudenaarde is de rechter oever veel mooier en rustiger en aangezien ik verder ook die kant uit moet, is dit voor mij de ideale route.

Om van kant te wisselen, maak ik gebruik van de Ohiobrug. Hier moet ik de drukke Ohiostraat oversteken, de brug over rijden en opnieuw dezelfde drukke weg in een onoverzichtelijke bocht oversteken. Meestal kies ik er dus voor om voor die 100m over de brug gebruik te maken van het verkeerde fietspad (dat gescheiden is van de autoweg door een parkeerstrook) :oops: . Ook al hinder ik hier geen andere weggebruikers (in het geval van tegenliggers op het fietspad wijk ik uit op de parkeerstrook waar bijna nooit auto's staan), spookrijden voelt verkeerd [-X . Dus ging ik op zoek naar een alternatief.

Donderdagavond reed ik ter hoogte van Zingem de brug (derde jagers te voet) over om vanaf daar via de rechter oever tot Oudenaarde te rijden. Fietsers zijn reeds enkele jaren niet meer welkom op deze weg, een verbodsbord geeft dit aan, maar dat bord staat er vast alleen maar om niet meer lastig gevallen te worden door klachten van fietsers over de staat van het wegdek :? . Ik was er alleszins niet alleen.

De weg is er geasfalteerd, maar er liggen veel steentjes en het ziet er wat verwaarloosd uit... geen probleem, gewoon een beetje vaart minderen... iets verderop zijn er plaatsen waar het asfalt is weggehaald, de weg bestaat er uit aarde en steentjes... lastig, maar nog net doenbaar bij droog weer en alleen met lage snelheid op mijn ongeveerde fiets, ik werd er zowaar ingehaald door een man op een mtb #-o (die ik weer voorbij ging eens er terug asfalt onder de wielen kwam)

Conclusie: berijdbaar maar niet echt comfortabel, door het negeren van dat verkeersbord eveneens een overtreding, maar veiliger...

Gebruikersavatar
jan_zov
Junior
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 07 aug 2006, 17:36
Postcode: 9890
Fiets: Challenge Seiran SL
Locatie: Zuid-Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Rechteroever Schelde: Zingem - Oudenaarde

#2 Bericht door jan_zov »

Ik denk dat de reden is dat het daar een natuurgebied is (of je daar echt niet mag fietsen weet ik niet). Ik neem vanaf Zingem meestal binnenweg naar Welden (via fietsbaantje naast kafeetje aan Zingem brug rechteroever geraak je in de Schuisplanklos) en zo verder via de Hemelrijkstraat naar de Ohiobrug. Dan rij je langs het natuurgebied ipv erin vermoed ik ...

groeten van Jan

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Rechteroever Schelde: Zingem - Oudenaarde

#3 Bericht door Ronnius »

Een verbodsteken staat al in Merelbeke waar het smal jaagpad start.
Er wordt blijkbaar verwacht dat je aan de linkerkant het brede (en ja, lekker berijdbare maar bij wijlen ook zeer druk) jaagpad neemt.
Ik rij regelmatig de "verboden" kant tussen Merelbeke en Zwijnaarde. Weinig fietsers, maar helemaal alleen ben je er ook niet.
Enkel tussen Zingem en Oudenaarde is er een stuk niet geasfalteerd.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Noekie
Supporter
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 12:19
Postcode: 9680
Fiets: Raptobike
Locatie: Vlaamse Ardennen
Contacteer:

Re: Rechteroever Schelde: Zingem - Oudenaarde

#4 Bericht door Noekie »

Bedankt Jan, ik ga zeker je alternatieve route eens onderzoeken, misschien komen we elkaar daar wel eens tegen :wink:

Plaats reactie