Het zwarte gat en de andere kant

Verslagen over evenementen, toertochten, reizen...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Het zwarte gat en de andere kant

#1 Bericht door Wouter D »

hoi hoi, net even een speciaal dagje achter de rug die ervoor zal zorgen dat ik niet meer tot de mooiweer fietsers behoor, in tegendeel... door de wind... door de regen... dwars door alles heen. jullie zullen me gek verklaren.

deze morgen werd ik makkelijk wakker rond tien uur omdat ik een wekkertje gezet had en toch ff wilde zien wat voor weer het buiten was, toen was het echt nog zonnig en zag het er redelijk echt toerweer uit. Tegen den twaalven, nog ff vriendin opgebeld, en me da klaargemaakt voor de tocht in Lochristi. Nu ligt dit ook niet zo ver uit de buurt dus kon de auto thuisblijven terwijl ik erheen fietste. Vriendin wist al te zeggen dat het daar aan het sneeuuwen was, maar ik wilde me deze keer niet laten vermurven door een beetje nattigheid. (ff verder eten nu :))

bij het buitenkomen was het frisjes, maar was er op gekleed dus wat kon me deren, wilde nog ff de bakker opzoeken maar die bleek uitzonderlijk gesloten. dan maar zonder op weg en hopen onderweg zo een gelegenheid aan te treffen.
Dwars door Gent richting Dampoort gefietst, (hoef je die stoeme helling niet op) en dan via antwerpsebaan naar de plaats van afspraak. Hoe dichter ik mijn bestemming nader hoe donkerder het wordt. Ik was weliswaar onder de indruk dat ik een zwart gat ontdekt had en wilde er meer over weten. Na een dik half uurtje fietsen kwam ik een meer dan een half uur te vroeg aan bij de kerk waar dan ook nog niemand stond te wachten (jaja, ik was ne keer te vroeg). Ff rond gefietst om ergens een bank te vinden waar ik kon pinnen en tot mijn grote vreugde een bakker gevonden die nog wat rijsttaartjes wilde verkopen aan me. Tegen die tijd begon het lichtjes te sneeuwen, dus deed ik er goed aan een cafeeke te vinden om te wachten.

ik kwam terecht in de picasso, een kleine eetgelegenheid die veel weg had van een cafe en dus meer dan voldeed aan mijn eisen. en afwachten terwijl het langzamerhand maar zeker harder begon te sneeuwen. rond kwart voor twee zie ik Patrick Goethals voorbij fietsen en begeef me even naar buiten om hem binnen te roepen, kwam van Lembeke met zijn shockproof 26" en had al behoorlijk wat wittigheid gevang. Zijn moraal was dan ook dichter van de grond gaan liggen (jaja, nog dichter) en zag het eerst zelfs niet zitten even binnen te blijven om op te warmen. toch koffietje gedronken en is ie gelijk terug naar Lembeke gefietst. Die zal vandaag toch ook een waardige vijftig km om U tegen te zeggen achter de rug hebben en gelukkig zijn thuis te mogen zijn. Het bleef maar sneeuwen.

Ik plande te wachten tot de sneeuw over was en dan te zien wat ik zou doen. Nog geen vijf minuten nadien komt Patrick Pevenage voorbj fietsen, zelfde verhaal als daarjuist en hem binnengeloodst. daar deftige klap gedaan over het weer, ligfietsonderhoud en lange afstands tochten.
Na 1 koffie, 2 donkere westmalles en 1 rodenbach was de sneeuwstorm gaan liggen en maakten we ons klaar om te vertrekken, zoals Patrick al zei zou ik met hem meerijden naar Wetteren en vandaar uit... ff citaat invoegen...
Patrick Pevenage schreef:...
Met andere woorden : eerst hagel, dan regen en ten slotte bij aankomst in Lochristi om 14.04 u een sneeuwbui zoals in de betere winterse dagen.
Daar stond ik dan moederziel alleen tot Wouter mij in de Picasso binnenriep.
Naamgenoot Patrick was even voordien huiswaarts vertrokken. Ik kon hem geen ongelijk geven. Het was echt een hondenweer.
Een uur met Wouter in de herberg gekletst, en dan vertrokken toen de zon er even doorkwam. We gingen de rit onder ons tweeën verrijden, maar na amper 10 kilometer stond er aan een kruispunt geen routebord meer. Daarom wij rechtdoor tot aan het volgend kruispunt. Daar ook geen bord, dus wij blijkbaar verkeerd en in de verte weeral van hetzelfde. Duisternis in de lucht.
Sommige dingen moeten nu eenmaal gebeuren, maar sommige dingen mogen geen tweede keer gebeuren. Wij rechtsomkeer en huiswaarts : voor mij recht op recht naar Wetteren en Wouter zou via Wetteren, langs de Schelde, naar Gent fietsen.
Wees gerust, de donkere grote wolk heeft ons ingehaald, zelfs al hadden wij windaf. En, zoals Wouter zei, de afwezigen hadden deze keer gelijk.
intussen was ik dus in Wetteren, na een kort afscheid van Patrick begaf ik me richting Schelde terwijl hij de brug over moest. En daar moet het beetje misgelopen zijn met mijn gedachtengang. Ik vroeg me weer eens af in hoeverre je aan de andere kant van de schelde kon fietsen en hoe die verbinding met deel richting Oudenaarde verliep terwijl ik doorfietste richting Gent. Bij melle gekomen stond de baan afgezet wegens de werken en kon je niet door, maar wel met de fiets door ff naast de dwankhekkens te fietsen. Ik haalde het echter in mijn hoofd rechtsomkeert te maken en ff de trappen op te lopen naa de brug naar centrum Melle om de andere kant te verkennen.

Daar loopt ook nu en dan een pad, het weer was beetje open getrokken dus kon ik wel ff verder rijden om uiteindelijk ergens een brug over te steken en toch nog op een schoon uur thuis te zijn. Haha, dat had je gedacht. Ik vond het best meevallen en dacht verder te rijden. Na een halve km hield het pad echter op en maakte plaats voor een overwoekerd betonpaadje dat uiteindelijk eindigde in een onberijdbaar modderpaadje, zelfs niet met mijn brede banden, ik kreeg gewoon geen grip meer. dan maar even terhoogte van de laatste brug die ik onderdoor gereden was een korte helling van tien meter omhooggeploeterd en gelukkig op een autoweg uitgekomen. Vandaar uit probeerde ik de Schelde te volgen op een afstandje. is me redelijk gelukt ook. deels langs een pad, deels via autoweg, tot in merelbeke gefietst. Daar mocht ik een stuk weg niet in met de fiets, maar heb het even door de vingers gezien... bepaalde autobestuurders dachten daar anders over en lieten dat weten via wat getoeter. of was dat omwille van die gekke fiets.

Vanaf merelbeke loopt een pad naar de schelde. Officieel enkel voor diensten en personen met toelating, maar daar er van die paaltje midden op de weg stonden en er nog fietsbandensporen lagen heb ik mijzelf ook ff toegelaten. Ik moet zeggen een heel leuk pad, eerste eind is van goede kwaliteit en kan je lekker doorgeven. maar na een tijdje begon ik te begrijp waarom de bukfietsers altijd langs de andere kant reden en je enkel mtb-ers zag langs deze kant. op den duur ging het pad soms over op onverhard, best leuk, ware het niet dat er ook soms nog tarmac lag waar bomen met plezier hun wortels omhoog jagen, in het begin is dat plezant, na een tijdje irriteert het (daar raakte ik plots mijn toptas kwijt met een kapottedrinkbus tot gevolg) en uiteindelijk is het een hindernis die je beter niet tegenkomt op je weg. Het gekke is dat die wortel op het onverharde niet uitzitten.

... ff glaasje genever inschenken, heb ik wel verdient....

zo kwam ik uiteindelijk aan net voor Oudenaarde terhoogte van het punt waar veel fietsers omkeren op hun trainigsritje. Ik was van plan de brug over te steken, stukje terug langs de schelde (de goeie kant) en terhoogte van gavere af te draaien richting Deinze en dan via Schipdonk naar Gent te fietsen en als het meeviel nog even stoppen in Landegem om Wim Willems te groeten en hopelijk iets te drinken te krijgen :P

maar de weergoden en andere klootzakken wilden het anders, ten eerste e brug over naar het centrum van dat dorpje (Eine denk ik) en aldaar de verkeerde afslag genomen om naar de Schelde te rijden. Ik denk "ok", ik kom wel ergens uit, op het rondpunt denk ik Gent (N60) niet te moeten volgen omdat ik aan de andere kant de de rivier wel zal tegenkomen, maar helaas, ik dus een gans eind richting Ronse en geen schelde gezien, intussen was het reeds beginnen regenen en viel ik ten prooi aan de afkoeling. Dus besloot ik lekker om te keren en toch maar voor die N60 te gaan. Die heb ik afgereden tot gaver alwaar ik de weg wist naar het water, nee niet dat die met bakken uit de lucht viel, maar dat ander water die van Gent naar Oudenaarde loopt.

Ik begon de gevolgen van regen gewaar te worden. mijn broek raakte doorweekt, schoen werden beetje nat en jas leek het te houden, stond zelfs plasjes in, ik had echter niet in de gaten dat ik langzaam afkoelde. aan de schelde gekomen topte ik even onder de brug om een rijsttaartje te verorberen en me zorgen te maken over de inhoud van de kapotte drinkbus, goedje overgegoten naar de andere die intussen leeg was en tegen die tijd kon ik weer we, regenen deed het nog steeds maar het begon reeds donker te worden en had geen zin om het echt laat te laten worden.

Eerst bleef het nog relatief klaar doordat de schemer eigenlijk van de donderwolken kwam. mijn hoop dat die leeg zouden geraken werd niet gesterkt, het werd er alleen maar donkerder op, dus moest de verlichting op. Mijn plan Deinze mee te pikken op mijn tocht liet ik varen en reed zo goed en zo kwaad of het ging aan 20 per uur richting Gent, Verkleumd als ik was stopte ik nog even onder de brug bij Zwijnaarde waar ik een laatste taartje opat en dacht mijn doorweekte handschoenden te kunnen opbergen omdat het gelijk zou zijn, daar ben ik na tweehonderd meter wel op terug gekomen. Daar ik vorige keer reeds via zwijnaarde naar huis fietste omdat de klim dan niet zo zwaar is en je maar één brug ipv twee tegenkomt nam ik weer deze weg, en vocht het regengordijn aan om snel thuis te zijn. Daar schoot het me te binnen nog twee film terug te moeten dragen, dus kon er ff een tandje bij. ik had eraan gedacht fiets schoon te maken bij de self-carwash aan de sterre, maar ik had geen goesting nog langer buiten te zitten, dus maar doorgereden naar mijn kot om de fiets daar te laten uitlekken.

andere kleren aangetrokken, (twee lagen) en toen pas merkte ik dat ik afgekoeld was en veel, duurde zeker een half uur tegen dat ik weer op temperatuur kwam. vandaar dat ik het nodig vond een fles genever te gaan halen in de nachtwinkel waar ik nu lekker aan van het genieten ben.

nadat de fiets een beetje afgedruppelt was heb ik nog even de ketting afgedroogd en gesmeerd (had Patrick me op het hart gedrukt) en de fiets weer aan de kant gezet.

voila da was het dan, vandaag een gemiddelde van 24 gereden over een afstand van 110 natte kms. Vandaar dat ik me officieel uitschrijf bij de mooiweerfietsersclub. :)

wouter
Bijlagen
was echt lekker aan het sneeuwen
was echt lekker aan het sneeuwen
maar een trappistje maakt veel goed natuurlijk
maar een trappistje maakt veel goed natuurlijk
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

Re: Het zwarte gat en de andere kant

#2 Bericht door Ward De Meyer »

Wouter schreef: Daar mocht ik een stuk weg niet in met de fiets, maar heb het even door de vingers gezien...
wouter
Je rijdt dan ook met een ligfiets hé :wink:

Toch nen proficiat voor de slechtweerrijders....
Optima Stinger EX met Aeropunt

Plaats reactie