oliebollentoht 2005

Verslagen over evenementen, toertochten, reizen...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
FIKO
Belofte
Berichten: 138
Lid geworden op: vr 18 jun 2004, 21:06
Fiets: Challenge Fujin nr 4589
Locatie: Tijl uilenspiegelpad 13 oostduinkerke
Contacteer:

oliebollentoht 2005

#1 Bericht door FIKO »

Een paar weken terug werden we, vie het FORUM door "de bakker" uitgenodigd om samen met hem naar de oliebollentocht te gaan. Zijn heroïsche verhalen van vorig jaar zetten mij aan om snel te reageren en om mee te gaan.

Gisteren was het dan zover.
s'Morgens om 5.30 (een laat bakkersuur, maar een vroeg uur voor anderen) stond de bakker aan mijn deur.
Mijn Mango was goed ingebonden op de aanhangwagen en zijn Quest zat warmpjes in zijn SPACE wagen.

Via de GPS vonden we drie uur later om 8.30 en 302km verder WTC WAGENINGEN. We waren anderhalf uur te vroeg. Geen erg we spraken onze mondvoorraad aan en maakten grapjes over Nederlanders.

Een uur later was er nog niemand. :?:
Stillaan bekroop ons de gedachte of het wel de juiste afspraakplaats was of de juiste datum.... :?
maar nee, ........een bukfietser opende het clubhuis en gaf ons het sein om binnen te gaan.

We gingen naar binnen en....de velomobielentocht ging daar om 11 uur van start.
Ondertussen dronken we koffie en druppelden de eerste rijders binnen die zich spontaan aan ons kwamen voorstellen.
Er kwamen ook twee mountainbikers toe die........een dag TE LAAT waren. :P

Spoedig kwamen ook de andere Belgen binnen, Wouter , Johan en nog iemand die ik niet kende.
Vlug werden grapjes gemaakt met Wilfred Van Norel over zijn Versatile .
De sfeer zat er goed in vooral toen Wilfred merkte dat we op zijn Versatile "Velomobiel NL" hadden geschreven. Die dekselse Belgen
toch ! :evil:

Via mooie wegen vertrokken zo'n 65 velomobielisten bij een prachtig winterzonnetje van Wageningen naar Nijmegen. Daarbij namen we een pont over de Waal. Prachtig.
De snelheid was rustig en aan 25km/uur kruisten we naar VELO RAMA, een mooi fietsenmuseum. We werden ontvangen met koffie en gebak.
We maakten van de resterende tijd gebruik om het museum te bezoeken.
De fiets van Koningin Wilhelmina (met speciaal zadel), de velocar van Mochet, een fiets met cardanoverbrenging en de hoge bi's maakten op mij veel indruk.
We moesten vaststellen dat op fietsgebied het meeste al was uitgevonden rond 1900. De verbeterende technieken maken het nu mogelijk alles fijner en lichter te maken.
Rond 14 uur vertrokken we terug naar Wageningen via een ander pont over de WAAL.
In het clubhuis aangekomen kregen we heerlijke oliebollen en SNERT (een dikke groentesoep met rookworst)
De Belgen bestelden als enigen ook trappistenbier uit Tilburg. Noblesse Oblige !
Na een warm afscheid van Wouter en Johan en de Nederlanders vertrokken we naar huis terug.
Het was leuk geweest.
Even was ik nog jaloers op Wouter die met zijn LIMIT fietsend naar Gent terug rijdt, maar vanmorgen dacht ik daar evenwel anders over toen het
serieus aan het sneeuwen was.
Volgend jaar / weer van da ! :D

FIKO, alias Philippe, Mango 45

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: oliebollentoht 2005

#2 Bericht door eeuwige reiziger »

FIKO schreef:De snelheid was rustig en aan 25km/uur kruisten we naar VELO RAMA, een mooi fietsenmuseum. We werden ontvangen met koffie en gebak.
We maakten van de resterende tijd gebruik om het museum te bezoeken.
De fiets van Koningin Wilhelmina (met speciaal zadel), de velocar van Mochet, een fiets met cardanoverbrenging en de hoge bi's maakten op mij veel indruk.
We moesten vaststellen dat op fietsgebied het meeste al was uitgevonden rond 1900. De verbeterende technieken maken het nu mogelijk alles fijner en lichter te maken.
Onlangs zag ik in een boek een afbeelding van een fiets met wieldoeken staan alsook een fiets met een voorwiel dat heel sterk lijkt op een HED 3 carbon wiel. De afbeelding dateert uit... 1893!

de bakker
bakt ze bruin
Berichten: 812
Lid geworden op: do 19 feb 2004, 4:02
Postcode: 8620
Locatie: Nieuwpoort
Contacteer:

#3 Bericht door de bakker »

Hier een leuke foto van een leuke fiets uit velorama
Bijlagen
001a.jpg

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: oliebollentoht 2005

#4 Bericht door eeuwige reiziger »

FIKO schreef:Spoedig kwamen ook de andere Belgen binnen, Wouter , Johan en nog iemand die ik niet kende.
Die onbekende zal Koen van den Bergh wel zijn, vermoed ik toch.

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

Re: oliebollentoht 2005

#5 Bericht door WFvN »

eeuwige reiziger schreef:
FIKO schreef:Spoedig kwamen ook de andere Belgen binnen, Wouter , Johan en nog iemand die ik niet kende.
Die onbekende zal Koen van den Bergh wel zijn, vermoed ik toch.
Kan bijna niet anders want ik heb maar 5 Belgen gezien; alleen Koen ontbreekt inderdaad in het rijtje.
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: oliebollentoht 2005

#6 Bericht door eeuwige reiziger »

Eigenlijk zou men eens een grensoverschrijdende toertocht moeten organiseren. "Fietsen langs de grens" of zoiets, van Antwerpen tot Maastricht langs de Belgisch-Nederlandse grens. Of een grote estafettetocht waarbij men bijvoorbeeld start rond het Brusselse over Antwerpen naar Den Bosch en Utrecht tot in Amsterdam.

Goed ja, ik heb weer van die gekke ideeën. Ongetwijfeld de sneeuwstorm die me zo ver brengt... :wink:

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#7 Bericht door Johan Clerx »

Das eigenlijk nog zo'n gek idee niet Eeuwige. We zouden daar iets van kunnen maken in de aard van sluis-boulogne-sluis maar dan Antwerpen-Maastricht-Antwerpen :wink:

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#8 Bericht door eeuwige reiziger »

Johan Clerx schreef:Das eigenlijk nog zo'n gek idee niet Eeuwige. We zouden daar iets van kunnen maken in de aard van sluis-boulogne-sluis maar dan Antwerpen-Maastricht-Antwerpen :wink:
Mij best! Ongetwijfeld spreken we dan wel over meer dan 100 km, niet?! Alleen zijn dergelijke afstanden (nog) niet voor mij weggelegd. De laatste maanden rij ik wel heel veel met de Versatile, maar eigenlijk nooit enkele ritten van meer dan 100 kilometer. Maar goed, ooit komt het er wel eens van... Ooit.

Wel, Johan, wat zie je er toch zo braafjes uit op die nieuwe foto! Net een boelleke dat braafjes in zijn wiegje werd toegedekt :lol:
Zie ik daar achteraan trouwens onze doorluchtige voorzitter in een kingkong-pakje? :wink:

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#9 Bericht door Johan Clerx »

Ik ben dan ook ne brave jonge he eeuwige :twisted:

Op de achtergrond zie je idd onze brave voorzitter in zijne schone limit.

Antwerpen-Maastricht-Antwerpen lijkt me rouw geschat een tocht(je) van zo'n 250 kilometer. Heel wat van de kilometer kunnen langs jaagpaden worden gereden. Dat scheelt een heel stuk tov gewoon stadsverkeer.

Je zo er van staan te kijken hoeveel kilometers je kan afleggen op een dag eeuwige. Toen ik de eerste keer op en neer naar Antwerpen reed (zo'n 230km) was mijn maximale dagafstand tot dan toe 80km. Als je het maar in je eigen tempo kan doen lukt het echt wel.

Eens kijken of we zo'n toch ineengestoken krijgen tegen het voorjaar of de zomer.

Plaats reactie