16 april: Ligfiets- en Velomobieltestdag

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: 16 april: Ligfiets- en Velomobieltestdag

#61 Bericht door Wouter D »

We kunnen de testdag van 2016 inderdaad een succes noemen. In totaal waren er zeven tweewielers, vier Trikes en tien velomobielen te testen van deze laatste waren het niet de minste...
Waw, Ewaw, orca, quattro, df, df-xl, quest, quest-xs, strada. Daarnaast zag ik dat ook de mango van de ligfietser en de faw van mugtango in de belangstelling stonden en af en toe een rondje reden.

Terwijl we vooral reclame maakte op ligfiets-sites en -fora, stelde ik vast dat veel van de aanwezige aspirant ligger waren... We hebben ons doelpubliek toch goed weten te bereiken...

We mogen toch niet vergeten dat we dit niet allee hebben gedaan. Dirk was een bezige bij, zijn sinner al even bezig... Iets meer zit-lig-tweewielers zouden de aandacht mogen krijgen... Als er nog puntjes zijn die anders/beter kunnen... Alle kritiek is welkom

Naast alle aanwezigen, vrijwilligers, onze sponsors (fietser.be; karwij; Sportievak en fishbikes) en Veomobiel.nl en intercitybike die uit het verre Dronten afreisden om ons van testfietsen te voorzien. Zonder jullie alles was de testdag niet hetzelfde geweest
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: 16 april: Ligfiets- en Velomobieltestdag

#62 Bericht door rik »

Heel mooi initiatief! Proficiat aan de organisatoren, de vrijwilligers en de sponsors!
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
Rikki
Belofte
Berichten: 112
Lid geworden op: do 30 aug 2012, 8:05
Locatie: Aalter
Contacteer:

Re: 16 april: Ligfiets- en Velomobieltestdag

#63 Bericht door Rikki »

Inderdaad, het was leuk om ook eens een paar gezichten op forumnamen te kunnen kleven!
Gelieve mij niet te storen, ik ben al gestoord genoeg...
Challenge Hurricane

dirkje1970
Supporter
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 26 sep 2014, 20:27
Postcode: 9000
Fiets: sinner
Contacteer:

Re: 16 april: Ligfiets- en Velomobieltestdag

#64 Bericht door dirkje1970 »

Succesvol initiatief en voor mij persoonlijk een erg geslaagde kennismaking met de WOL. Dat smaakt naar meer!

Twee aandachtspuntjes voor volgende editie:
1. Sommige mensen willen hun allereerste simpele ligfietsmetertjes trappen. Daarvoor hadden we enkel mijn Sinner - die is daar perfect voor, maar het is er maar eentje hé (ik ben het dus eens met opmerking van spruitje)
2. Als we reclame voor liggend fietsen willen maken moeten we volgende keer toch de pers uitnodigen (of waren die er?). Het zit een mooie reportage voor radio2 of voor AVS.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: 16 april: Ligfiets- en Velomobieltestdag

#65 Bericht door CapoJan »

Wel, het was lang geleden en dus een voorzichtige doorstart. Waar we volgende keer volgens mij op moeten letten:
- wat meer bekend maken vooraf (Fietsbult heeft gewerkt, hoorde ik van enkelen)
- inderdaad pers op de hoogte brengen (De Gentenaar/Nieuwsblad en AVS gaan daar meestal wel op in)

Nog wat bedenkingen voor de dag zelf:
- met de locatie die we hadden, kunnen we niet veel meer doen, behalve misschien de toegang wat duidelijker maken (pijlen naar het evenement vanaf de ingang)
- voor de velomobielen moet je eigenlijk een groter circuit hebben, vooral met een langer recht stuk
- indien we iets geschikt vinden, zouden we kunnen opsplitsen tussen opstappers (breedte nodig omdat ze vaak onstabiel rijden) en ervaren mensen die willen testen (snelheidsverschil)
- nog meer proberen om de piste vrij te houden. Aan de kant van de tent liepen mensen gewoon op de weg. Als fietser hou je daar rekening mee, maar de wandelaars vergaten dat ze op de piste liepen
- het familiale karakter maakte het gezellig, maar kindjes op de piste kunnen evengoed gevaarlijk zijn. Vandaar de bovenstaande opmerkingen.

Probleem is duidelijk: waar vind je zoiets. Zoals ik gisteren aan Wouter zei: enkele jaren geleden was ik op een opstapdag in Breda. Daar vond de opstapdag plaats op een circuit, met bochten links en rechts, met een bruggetje... Dat is ideaal, maar moeilijk te vinden.
Bijkomend: zie je het groter/ruimer, dan wordt de organisatie ook complexer. Dat maakt het moeilijker om vol te houden, jaar na jaar. In Nederland had je vroeger de opstapdagen, maar die zijn er niet meer. Dat zal ook wel een reden hebben.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 797
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: 16 april: Ligfiets- en Velomobieltestdag

#66 Bericht door Helen »

Ik vond het geweldig! Mijn 82-jarige moeder heeft haar eerste toertjes gereden op een trike, en ze was direct enthousiast. Op het einde was ze even wat onoplettend, en viel haar voet van de pedaal. Gelukkig zonder erg, maar ze is nu wel voorstander van klikschoenen :)

De Orca wilde ze ook wel proberen, maar omdat de pedalen nogal ver stonden, en ze geen klikschoenen aanhad, heeft ze het toch maar niet gedaan. En nadien had ze spijt :? Wordt vervolgd dus :P

Dankjewel aan alle organisatoren en ligfietsers die hun fiets ter beschikking hebben gesteld, het was een unieke ervaring!

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: 16 april: Ligfiets- en Velomobieltestdag

#67 Bericht door crash-quest-dummy »

mits ID controle was het toch ook mogelijk om in het domein te laten rondfietsen ?
Een blokje om bewegwijzeren en dat had al OK kunnen zijn, niet ?

Ik vond het een prima plek, maar een afgescheiden pits was veiliger geweest bij de eerste wankele kilometers en volk/kindertjes op de baan, wat ik verder best een gezellige boel vond.

Weer veel volk met een glimlach tot achter hun oren van/uit een fiets zien klimmen. =D>
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
De ligfietser
Neo Prof
Berichten: 183
Lid geworden op: di 31 dec 2013, 10:51
Postcode: 8200
Locatie: Brugge
Contacteer:

Re: 16 april: Ligfiets- en Velomobieltestdag

#68 Bericht door De ligfietser »

Vooreerst een dikke proficiat en een dankjewel aan de organisatoren, de "standhouders" en de vrijwilligers.

Ik vond het alvast een super dag.

Inderdaad veel fietsen beschikbaar om te testrijden
Sinds ik over een ligfiets beschik (een 12tal jaar al) probeer ik mijn vrouw op een ligger te krijgen. Dat is bij deze dus gelukt, en dan nog op die Ice Vtx :twisted: (hoewel ze niet de volle capaciteit van deze race trike heeft benut)

Moest mijn Mango nu de pijp aan Maarten geven zou ik, na het testen van al die velomobielen, echt niet weten welk de opvolger zou worden.
Ik heb gereden met een Quest, een e-Orca, de Quarovelo en de df-xl. Met de eWaW reed ik op het velomobieltreffen.

Ook teste ik de schlitter, de ice vtx, een performer trike, de baron x-low van Wouter en de roeifiets van Birger.


Er zullen nog testdagen nodig zijn :wink:
Wim

Challenge Hurricane Tour (bovenstuur)
Challenge Hurricane Sport (onderstuur)

Mugtango
Neo Prof
Berichten: 246
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
Postcode: 9860
Fiets: Ice Sprint 26
Locatie: Gijzenzele
Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
Contacteer:

Re: 16 april: Ligfiets- en Velomobieltestdag

#69 Bericht door Mugtango »

Ook ik wil even met lof strooien... zowel naar de organisatoren als naar de aanwezige standhouders toe.
Voor mij als 'newbie' in de velomobielwereld werd het een aangename kennismaking met de verschillende modellen die ik kon testrijden. Maar wat mij nog gelukkiger maakt: ik kreeg ook mijn vrouw op een trike. Een tweewieler ziet ze niet zitten, de meeste velomobielen vindt ze te moeilijk naar in- en uitstap.

De Orca kon haar wel bekoren, maar de beenlengte van Brecht (zo stond de Orca ingesteld, werd mij verteld) was voor haar iets te ver. De trike was dus de ideale tussenoplossing en ze heeft zowel de Performer, de Ice Sprint en de Ice VTX uitgetest.

Dubbel winst dus: door haar ervaring kan mijn FAW, en bij uitbreiding de andere velomobielen, op meer begrip rekenen en komt een modernisering als iets dichterbij.

Voor mij en mijn familie meer dan geslaagd dus. Bedankt.
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: 16 april: Ligfiets- en Velomobieltestdag

#70 Bericht door Lex »

spruitje schreef: Als er nog puntjes zijn die anders/beter kunnen... Alle kritiek is welkom
Tot mijn spijt kon ik er niet bij zijn. Zo te lezen (en te verwachte) was er een behoorlijke opkomst. Misschien hier een jaarlijks evenement van maken?

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: 16 april: Ligfiets- en Velomobieltestdag

#71 Bericht door CapoJan »

Lex schreef: Tot mijn spijt kon ik er niet bij zijn. Zo te lezen (en te verwachte) was er een behoorlijke opkomst. Misschien hier een jaarlijks evenement van maken?
Dat hoorde ik van enkele andere geïnteresseerden die er vorige zaterdag niet bij konden zijn.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
halepole
Helper
Berichten: 313
Lid geworden op: ma 19 jul 2010, 0:39
Postcode: 9860
Fiets: Thys 209
Locatie: Scheldewindeke
Velomobiel: Waw 100
Contacteer:

Re: 16 april: Ligfiets- en Velomobieltestdag

#72 Bericht door halepole »

CapoJan schreef:met de locatie die we hadden, kunnen we niet veel meer doen, behalve misschien de toegang wat duidelijker maken (pijlen naar het evenement vanaf de ingang)
- voor de velomobielen moet je eigenlijk een groter circuit hebben, vooral met een langer recht stuk
- indien we iets geschikt vinden, zouden we kunnen opsplitsen tussen opstappers (breedte nodig omdat ze vaak onstabiel rijden) en ervaren mensen die willen testen (snelheidsverschil)
- nog meer proberen om de piste vrij te houden. Aan de kant van de tent liepen mensen gewoon op de weg. Als fietser hou je daar rekening mee, maar de wandelaars vergaten dat ze op de piste liepen
- het familiale karakter maakte het gezellig, maar kindjes op de piste kunnen evengoed gevaarlijk zijn. Vandaar de bovenstaande opmerkingen.
Ik dacht bv aan het vliegveld van Ursel, dit is 3 km lang en heeft verschillende stukken dus perfect om te testen.
Alleen zal dit geen gladde asfalt zijn maar betonblokken. Ook zit de kans er in dat ze dit niet toelaten en mogelijks zal dit ook geld kosten.

Heeft het zin dat ik er eens naar informeer of zijn er andere bedenkingen?

Afbeelding
Afbeelding
Op de tweede foto zie je wielrenners op het vliegveld rijden dus wij zullen er met een ligfiets ook wel op raken :)

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: 16 april: Ligfiets- en Velomobieltestdag

#73 Bericht door eeuwige reiziger »

halepole schreef: Ik dacht bv aan het vliegveld van Ursel, dit is 3 km lang en heeft verschillende stukken dus perfect om te testen.
Alleen zal dit geen gladde asfalt zijn maar betonblokken. Ook zit de kans er in dat ze dit niet toelaten en mogelijks zal dit ook geld kosten.
In het verleden is die optie ook al bij me opgekomen. Een nichtje van me woont in Ursel, waardoor ik wel eens in de omgeving ben. Op een bepaald moment zag ik op een weekdag het toegangshekken aan de Drongenhoekweg open staan en besloot mijn kans te wagen (anders is dat hekken altijd gesloten). Ergens halfweg de kleine landingsbaan zag ik een heel konvooi militaire wagens staan. Niet onmiddellijk geruststellend in die richting te fietsen. Daarna fietste ik naar de twee clubhuizen aan het begin van de landingsbaan. Om het in militaire termen te verwoorden: ik heb me toen wat beschut opgesteld achter het clubhuis van de Urselse vliegclub. Ik zag dat er flink wat beweging te bespeuren viel aan de vlieghangars. Ik vond het dan ook raadzaam op mijn tellen terug te keren.

Vrij verbazend dat er op het vliegveld militaire aanwezigheid te bespeuren viel, daar het toch al een tijdje door leger werd vrijgegeven. In weekeinde wordt het vliegveld sowieso gebruikt door de twee vliegclubs. Een testdag zal dan ook niet tot de mogelijkheden behoren. Landen en opstijgen is immers standaard voorzien vanaf vrijdag namiddag tot zondag avond.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: 16 april: Ligfiets- en Velomobieltestdag

#74 Bericht door Wouter D »

informeren kan natuurlijk nooit kwaad, kwa betaling... dit jaar was ook niet gratis hoor;
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: 16 april: Ligfiets- en Velomobieltestdag

#75 Bericht door eeuwige reiziger »

halepole schreef: Op de tweede foto zie je wielrenners op het vliegveld rijden dus wij zullen er met een ligfiets ook wel op raken :)
Nu pas valt mijn frank... Gaat dat niet om die tocht waarvoor bicky in het verleden al eens reclame heeft gemaakt?

http://www.ligfietsers.be/forum/viewtop ... f=4&t=7653
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Plaats reactie