Delta-trip 12 juli tot 15 juli

Reisvoorstellen, minitrips (NL, L, F, D)
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Piet Piraat
Helper
Berichten: 308
Lid geworden op: di 14 aug 2007, 14:55
Postcode: 9000
Fiets: M5 Shockproof
Locatie: Gent
Contacteer:

Delta-trip 12 juli tot 15 juli

#1 Bericht door Piet Piraat »

Ik heb een kleine trektocht gepland. Hier post ik eens het plan met de vraag om eens een beetje commentaar te geven. Zijn er dingen die ik op de weg zeker moet bezoeken? Zijn er dingen waar ik op moet letten? Zouden jullie de route iets anders plannen? Hoe zit het met tunnels of overzet boten langs de route? Whatever, geef maar een beetje input.

Daarnaast wil ik ook de kans geven aan andere ligfietsers om een stukje of verschillende dagen mee te rijden.

12 juli: zondag 60 km
Roeselare - Hooglede - Kortemark - Wijnendale (+bezoek) - Domein Beisbroek (+bezoek) - Varsenare - stukje kanaal Brugge-Oostende - Brugge - Dudzele
Overnachting in Jeugdherberg
13 juli: maandag 75 km
Dudzele - Damme langs kanaal naar Sluis - Retranchement - Cadzand langs kust naar Breskens met overzet naar Vlissingen langs kust naar Zoutelande - Westkapelle - Domburg
Overnachting in Jeugdherberg
14 juli: dinsdag 85 km
Domburg - Veerse Gatdam - Oosterscheldekering - Grevelingendam - Philipsdam - Bergen op Zoom
Overnachting in Jeugdherberg
15 juli: woensdag 160 km (na 80 km is er mogelijkheid om te crashen in Gent)
Bergen op Zoom - Tholen - Oesterdam - Lillo - Doel - Kieldrecht - Stekene - Gent-Zeehaven - Evergem - kort stukje kanaal tussen Gent en Brugge tot in Durmen - Stuk Schipdonk tussen Gent en Kortrijk tot in Ooigem - Izegem - Roeselare

In bijlage zitten ook de voorlopige GPX tracks. Deze zullen wel nog een aantal veranderingen zien. Maar geven toch al een idee.
Bijlagen
DeltaTrip.zip
(11.6 KiB) 333 keer gedownload

ossi
Helper
Berichten: 298
Lid geworden op: do 09 okt 2008, 22:31
Postcode: 2920
Locatie: kalmthout
Contacteer:

#2 Bericht door ossi »

Krijg de gpx files niet open maar 'kvroeg me af welk traject je zou volgen om van den oesterdam naar lillo-doel te rijden.'Kvermoed dan via putte,kapellen naar Antwerpen stad via voetgangers of fietstunnel oversteken naar linkeroever of is er een alternatief?

Gebruikersavatar
Piet Piraat
Helper
Berichten: 308
Lid geworden op: di 14 aug 2007, 14:55
Postcode: 9000
Fiets: M5 Shockproof
Locatie: Gent
Contacteer:

#3 Bericht door Piet Piraat »

Krijg de gpx files niet open
De zipfile openen en het gpx bestand slepen naar google earth werkte voor mij.
'kvroeg me af welk traject je zou volgen om van den oesterdam naar lillo-doel te rijden.
Fietsnet stuurt mij via knooppunten 77-76-78-92-95-15. Als ik inzoom en kijk vlak bij knooppunt 92, dan zit ik daar inderdaad met een probleem, er ligt geen weg! Ik heb er verder geen idee van hoe ik van Lillo naar Doel ga geraken. Ligt er daar een bootje?

Gebruikersavatar
slangetje
dokter
Berichten: 1499
Lid geworden op: wo 06 mei 2009, 10:29
Postcode: 9100
Fiets: Nazca - Gaucho
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

#4 Bericht door slangetje »

Piet Piraat schreef: Fietsnet stuurt mij via knooppunten 77-76-78-92-95-15. Als ik inzoom en kijk vlak bij knooppunt 92, dan zit ik daar inderdaad met een probleem, er ligt geen weg! Ik heb er verder geen idee van hoe ik van Lillo naar Doel ga geraken. Ligt er daar een bootje?
Tussen Lillo en Doel vaart heel af en toe een boot, maar met de fiets?? Zou ik toch eens nahoren (en ik weet niet waar). Bovendien is dat meer een boot voor toeristische doeleinden, ik denk enkel op zondag... Via de gemeente Beveren-Waas (Doel) ga je misschien meer te weten komen.
Het alternatief is de Scheldelaan af, de voetgangerstunnel en dan via industrie doorsteken naar Kieldrecht. Een pak minder mooi natuurlijk.
Ono - Nasca Gaucho; De M5 - M5 low racer

Gebruikersavatar
Piet Piraat
Helper
Berichten: 308
Lid geworden op: di 14 aug 2007, 14:55
Postcode: 9000
Fiets: M5 Shockproof
Locatie: Gent
Contacteer:

#5 Bericht door Piet Piraat »

In de periode tot 27 september brengt de gratis veerdienst Doel - Lillo u op 15 minuten naar de overkant van de Schelde. Dit enkel op zaterdag, zondag en feestdagen, en op overbruggingsdagen vóór of na een feestdag (maandag 20 juli).

Vertrekuren:
vanuit Lillo: 10, 11, 12.30, 13.30, 14.30, 15.30, 16.30, 17.30 en 18.30 uur
vanuit Doel: Doel: 10.30, 11.30, 13, 14, 15, 16, 17, 18 en 19 uur

Tijdens de week is er voor fietsers geen rechtstreekse verbinding tussen LiIlo en Doel.
Ligt de voetgangers tunnel dicht bij de Liefkenshoektunnel? Ik zie nog drie andere tunnels, de Waaslandtunnel, de Sint-Annatunnel en de Kennedytunnel. Deze liggen wel al een beetje van mijn route af.

jorvik
Neo Prof
Berichten: 150
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 11:59
Postcode: 2000
Fiets: hurricane
Locatie: antwerpen
Contacteer:

#6 Bericht door jorvik »

zie naar www.welkombijvloot.be onder "uurregeling veerdiensten".

http://vloot.ort.be/images/dbimages/doc ... o-doel.pdf

Ik vrees dus enkel za, zo en feestdagen. Kan zonder problemen met de fiets.

Qua tunnels: Liefkenshoek en Waasland is enkel autoverkeer. St-Annatunnel (=voetgangerstunnel) is midden in het centrum gelegen, dus toch een (geschat) 10-15 km van de Liefkenshoek tunnel, en verbindt antwerpen centrum met Linkeroever. Route ernaartoe is weliswaar door de industrie, maar één van de beste fietspaden van Vlaanderen (een initiatief van de industrie trouwens!), daarom niet mooi, maar wel indrukwekkend in zekere zin... Dus daarvoor het zeker niet laten. Op Linkeroever kan je ook wel mooie routes volgen.

Andere mogelijkheid is Kennedytunnel (=fietserstunnel), maar die ligt een 3-tal km meer zuidelijk dan St-Annatunnel, dus dat is niet de moeite om naartoe te rijden.
jan

Gebruikersavatar
Piet Piraat
Helper
Berichten: 308
Lid geworden op: di 14 aug 2007, 14:55
Postcode: 9000
Fiets: M5 Shockproof
Locatie: Gent
Contacteer:

#7 Bericht door Piet Piraat »

De deltatrip was een groot succes. Hier een verslagje:

De zondagmorgen gaat mijn wekker af om 8u. Eigenlijk ben ik nog maar net terug van het concert van Madonna. Drie uurtjes geslapen.. Gelukkig kan ik de rest van de dag neerliggen :-)

Uiteindelijk geraak ik in Roeselare, waar mijn fiets al klaar staat. Tegen dat ik bij Brecht, mijn collega ligger ben is het al middag. Gelukkig heeft hij een vrouwtje die ervoor zorgt dat wij krachtig genoeg aan de uitdaging kunnen beginnen. De uitdaging voor de eerste dag is in Dudzele geraken en onderweg een aantal oude spoorwegroutes volgen en een aantal kastelen passeren. Aangekomen in de eerste jeugdherberg klagen we dat we nog niet genoeg gefietst hebben! Dan maar nog eens over en 't weer gefietst naar de kust :-)

De volgende dagen zouden we telkens op de zelfde manier beginnen. Met eten. Met heel veel eten. En dan natuurlijk fietsen. Van Dudzele liep het naar Damme, Sluis, Cadzand, Breskens, .. Op naar zeeland. In Vlissingen beseften we terug dat we te weinig kilometers gingen hebben als we de tocht langs de kust zouden verderzetten. Aangezien we toch alle twee op een m5 aan het fietsen waren, zijn we maar eens naar de winkel in Middelburg gefietst. De terugweg naar Vlissingen langs het kanaal was dan .. Laten we zeggen, spectaculair. En van dan af hebben we het vaak tot het uiterste gedreven. Snelheden tussen de veertig en vijftig op korte stukjes. Op die manier langs de kust verder gegaan naar een kasteeltje die nu een jeugdherberg is. 'S avonds dan Zeeuwse mosselen gaan eten en zelfs de prei uit de pot gevist :-)

De derde dag kwam het echte werk. Over zoveel mogelijk over de delta werken rijden. Geen enkel probleem, we vlogen overal aan hoge snelheid over. Tussen de bruggen door een hoop dorpjes en idyllische wegen gepasseerd. Opvallend dat de slechtste fietspaden daar beter waren dan de beste bij ons! De laatste jeugdherberg in Bergen Op Zoom lag alweer in een prachtig natuurgebied. Daar getuige geweest van een soort tallentenjacht onder de Britse jeugd. Heerlijk om op die manier je dag af te sluiten met een drankje in de locale pub.

Op een laatste dag moet je weer thuis zien te geraken! En dat van boven Antwerpen tot in het centrum van West-Vlaanderen: Roeselare. Dat wordt dus veel fietsen. Daarom niet enkel gigantisch veel gegeten, maar ook een voorraad voedsel ingeslagen zodat we zo min mogelijk tijd zouden verdoen onder weg. De Schelde gevolgd tot aan de voetgangerstunnel. Middag doorgebracht op het Sint-Annastrand. Doel overgeslagen, hopelijk is het een volgend jaar daar nog droog. De autostrade gevolgd richting Sint-Niklaas. Gelukkig plots de weg gevonden naar de geplande route en weer kunnen genieten van de natuur en de leuke Belgische fietswegen. Uiteindelijk op Leie terecht gekomen en daar, na reeds meer dan honderd kilometer tegen wind te rijden, ons uit de wind laten zetten door een coureur. Hij heeft ons zo bijna tien kilometer aan 35 km per uur vooruit getrokken. Valt die keren plots niet bijna stil, ga ik er naast gaan rijden om hem te zeggen dat de triatleten toch de sterkste zijn. Kan die kerel geen woord terug zeggen. Gewoon volledig op. Wij zijn dan maar op het gemak verder gereden. Nog vele treintjes coureur zien passeren langs de Leie en plots was ons kanaal richting Roeselare daar. Een telefoontje van Brecht naar het huisfront zorgde ervoor dat we een uur later weer aan tafel zaten :-)

Enkele cijfers: 480 km, waarvan bijna 190 de laatste dag. topsnelheid was heel even 56 km per uur. 4 andere ligfietsers gespot, 2 velomobielen gezien, op de laatste dag 5000 kcal verdaan, vier dagen frieten gegeten.
Bijlagen
DSCI0207.JPG

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

#8 Bericht door Pleeboy »

Mooi verslag van een blijkbaar mooie reis. Ik wou dat ik ook zoveel tijd had :D
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

Plaats reactie