Le beau vélo de Ravel !

Demonstraties, niet-HPV-Toertochten, enz...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
SCORPION
Helper
Berichten: 397
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 18:48
Postcode: 7750
Fiets: HP Scorpion fs 26"
Locatie: Amougies ( Mont-de-l'Enclus )
Contacteer:

Le beau vélo de Ravel !

#1 Bericht door SCORPION »

Wie inspiratie zoekt voor een fietstocht in Wallonië moet zeker eens gaan kijken op deze site van de RTBF :

http://www.rtbf.be/vivacite/article/arc ... 20beau%20v

Iedere zaterdag een uitgestippelde route in een andere streek van Wallonië ! Volledig bepijld, afgesloten omloop voor het verkeer met politie toezicht, onderweg ravitaillerings-standen, na de fietstocht groot spektakel met life orkest en gekende artiesten, brunch gratis voor de eerste 2000 ingeschreven deelnemers, gratis T-shirt van " Le beau vélo " voor de eerste duizend ingeschreven deelnemers, animatie voor de kinders enz enz. We hebben dat hier niet in Vlaanderen bij mijn weten ! Vandaag 08-08-2015 was er een tocht met start in Celles en verder over Pottes langs de Schelde tot aan de Kluisberg en dan terug naar Celles. Halte voor de brunch op het vliegveld van Amougies. Pas op er waren meer dan 8.000 deelnemers, dus op tijd op de startplaats zijn is de boodschap ! Het was een zeer mooie tocht, zeer verzorgd tot in de puntjes. Aangegeven gratis parking auto's en afzonderlijk een parking voor mobilhomes in de onmiddellijke omgeving, met bepijlde toegang. Wallonië op zijn best ! Een aanrader !


@+
scorpion
Keep trikin' if your body is striking !

HP Scorpion fs 26' + Crystalyte 3525 HT on 2x48V16A

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Le beau vélo de Ravel !

#2 Bericht door crash-quest-dummy »

pagina niet gevonden (nochtans de hele link gekopieerd)
Stop Fueling Around

SCORPION
Helper
Berichten: 397
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 18:48
Postcode: 7750
Fiets: HP Scorpion fs 26"
Locatie: Amougies ( Mont-de-l'Enclus )
Contacteer:

Re: Le beau vélo de Ravel !

#3 Bericht door SCORPION »

Heb zojuist nogmaals aangeklikt en kreeg direct de bedoelde site met alle toertochten voor de komende zaterdagen.
Juist klikken op de naam van de site ( blauw wordt rood als je de pointer erop zet ) en de site het komt automatisch op het scherm ! Niet kopiëren juist aanwijzen en klikken !

@+
scorpion
Keep trikin' if your body is striking !

HP Scorpion fs 26' + Crystalyte 3525 HT on 2x48V16A

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Le beau vélo de Ravel !

#4 Bericht door Wouter D »

link beetje bijgewerkt, nu probleemloos.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Le beau vélo de Ravel !

#5 Bericht door CapoJan »

Jammer dat de gewone fietspaden grotendeels op niets trekken. Wij zeuren omdat onze infrastructuur in vergelijking met die van de noorderburen ondermaats is, maar als je de Waalse fietspaden vergelijkt met die van ons... Gelukkig mag ik met de velomobiel gewoon op de baan rijden.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

SCORPION
Helper
Berichten: 397
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 18:48
Postcode: 7750
Fiets: HP Scorpion fs 26"
Locatie: Amougies ( Mont-de-l'Enclus )
Contacteer:

Re: Le beau vélo de Ravel !

#6 Bericht door SCORPION »

Juist zoals in Vlaanderen is er ook in Wallonië nog veel werk op de plank. Maar de fietspaden die er zijn mogen gerust naast die van Vlaanderen komen. Uw algemene negatie van de Waalse fietspaden is net iets te gemakkelijk en schreeuwt om rechtzetting. Het klinkt als de zoveelste cliché in de rij van vastgeankerde negatieve meningen over Wallonië. Het voor jouw wellicht minder of niet gekende Wallonië doe je niet af met een verouderd cliché van " Jammer dat de gewone fietspaden grotendeels op niets trekken ". Rij jij daar wel soms op het fietspad met je velomobiel ? Zoals op zovele fietspaden in Vlaanderen heb je de volle breedte nodig met een velomobiel of trike, dat zijn dan deze die op niets trekken waarschijnlijk ? Maar er zijn ook tweevaks fietspaden langs oude spoorweg tracés, waarvoor Wallonië een serieuze inhaalbeweging maakt. Het knooppuntenstelsel in Waals Picardië stelt sinds verleden jaar +1600 km bepijlde fietspaden ter beschikking, en er komen er nog bij !

Een goed voorbeeld dat kris kras van de beide streken laat genieten is :

http://mailimages.visitwapi.be/2015-aou ... les-FR.pdf

Die wil ik wel eens speciaal met je rijden en verglijken op het terrein, wellicht moet je daarna je mening iets genuanceerder wereldkundig maken.

Tot binnenkort in Pottes aan de kerk, daar start onze tocht ! ( Een zonnige dag na half september misschien ? )

@+
scorpion
Keep trikin' if your body is striking !

HP Scorpion fs 26' + Crystalyte 3525 HT on 2x48V16A

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Le beau vélo de Ravel !

#7 Bericht door CapoJan »

Beste Scorpion, waarop baseer je "Het voor jouw wellicht minder of niet gekende Wallonië" op? Weet jij waar en hoeveel ik fiets? Ik denk het niet...

- "vastgeankerde negatieve meningen over Wallonië": als ik een mening heb, baseer ik die liefst op eigen ervaringen en niet op foto's van Facebook of van horen zeggen.
- "Rij jij wel soms op het fietspad met je velomobiel ?": ja
- "Het knooppuntenstelsel in Waals Picardië"... is ongetwijfeld prima voor recreatief fietsen. In Vlaanderen zijn we al een hele stap verder: hier wordt toch ook al aan functioneel fietsen gedacht. Niet zoals in Nederland, maar het gebeurt toch al. Af en toe. Om in jouw clichés te vervallen: waarschijnlijk heb je nog nooit van functioneel fietsen gehoord?

Tenslotte: ik val jou toch niet aan? Ik schreef enkel dat wat ik ervaren heb. Je moet dan toch niet reageren alsof je door een horzel gestoken bent? Hou het rustig en ga een eindje fietsen :mrgreen:
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

antony
Helper
Berichten: 362
Lid geworden op: vr 10 jan 2014, 19:22
Postcode: 9700
Contacteer:

Re: Le beau vélo de Ravel !

#8 Bericht door antony »

ik fiets meer over waals grondgebied ,en ook met de wagen ,
en ja soms zijn de wegen zelf onbruikbaar ,ik rij wel via binnenwegen
ook met bestelwagen
klopt wel dat er nu al knooppunten bestaan is nog niet o zolang dus beetje postief mag wel
en ja dat een boom omvalt heb kans in Vlaanderen ook

SCORPION
Helper
Berichten: 397
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 18:48
Postcode: 7750
Fiets: HP Scorpion fs 26"
Locatie: Amougies ( Mont-de-l'Enclus )
Contacteer:

Re: Le beau vélo de Ravel !

#9 Bericht door SCORPION »

Hey Jan,

Ik weet een beetje waar je gaat rijden door het lezen van je blog, zoals bv. naar Chimay. Zo'n 60 jaar geleden waren we ook gebrand op grote tochten zoals de boorden van de Rijn en de Moezel, maar met pak en zak op een gewone baanfiets zonder versnellingen. Nu enkele tientallen jaren later enkel nog recreatief fietsen op tochten van +-50 km met e-Scorpion en 27 versnellingen waar je er slechts een stuk of 5 van gebruikt. Functioneel fietsen in de zin van dagelijks woon/werk verkeer is er niet meer bij aan 76+.

Je GPS kan je stiekeme van de juiste richting weg leiden ! In een vorig leven was ik 35 jaar privaat piloot en weet wel iets van GPS af. Onvoldoende ontvangst is meestal spelbreker, daarom heb ik op mijn iPad mini een Bad-Elf versterker geschakeld van bad-elf.com die in gebieden met moeilijke ontvanst het toch nog iets beter doen. Als je GPS je de verkeerde richting opstuurd kan je nog altijd checken op kaart en de grondige voorbereiding van de tocht moet je een sterk vermoeden geven dat je op een bepaald ogenblik fout zit.

Als je daaruit besluit dat de fietspaden in Wallonië meestal op niets trekken, dan is dat gewoon een verkeerd besluit ! Wat er echt wel verkeerd is, is het blindelings vertrouwen op de GPS en de voorbereiding van de tocht. Ik voel me helemaal niet aangevallen, feit is dat het fietsnetwerk van Wallonië onrecht wordt aangedaan !

Maandenlang heb ik samen met honderden vrijwilligers de fietspaden van Wallonië afgereden op basis van proefkaarten, om de staat van de paden te checken, de knooppunten plaatjes te controleren op hun correcte aanwijzing, staat, zichtbaarheid en plaatsing. Honderden rapporten verbeterden het knooppunten stelsel tot grotere voldoening van de fietsers die er gebruik van maakten.
De vertraging met het knooppuntenstelsel was voornamelijk te wijten aan diefstal van honderden paaltjes, gewoon uit de grond gerukt en meegenomen.

En ja, er zijn ook nog recreatiefietsers die rustig 'n eindje fietsen en genieten van de natuur en het gezelschap, zonder van A naar B te racen, aan een gemiddelde snelheid van xx,x km/uur, en xxx hoogtemeters hebben overwonnen. Duidelijk een ander ras van fietsers dan de functionele fietser. Beiden leefden nog lang en gelukkig in vrede en peis, en gingen regelmatig fietsen !

De uitnodiging om samen de taalgrens overschrijdende tocht te gaan fietsen blijft overeind !

@+
scorpion
Keep trikin' if your body is striking !

HP Scorpion fs 26' + Crystalyte 3525 HT on 2x48V16A

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Le beau vélo de Ravel !

#10 Bericht door CapoJan »

We komen er stilaan uit :wink:
Jij hebt duidelijk meer ervaring met het Waalse fietspadennetwerk dan ik. Dus heb ik het over indrukken. Die blijven echter overeind. Op recreatief vlak staan onze Franstalige landgenoten ver, wellicht verder dan wij. Vrijliggende fietsroutes zoals de RAVeLs zijn hier ver te zoeken en zeldzaam (het is in Vlaanderen ook veel dichter bebouwd). Wie een uitstapje met de fiets wil maken, kan er dus zeker terecht. En als daar een boom over valt, dan is dat gewoon zo. Als dat de dag voor ik er passeerde gebeurde, is het begrijpelijk dat die er nog ligt. Gewoon wat extra avontuur.

Anderzijds waren mijn indrukken van de gewone fietsinfrastructuur, voor wie via de kortste weg naar het werk wil fietsen of boodschappen wil doen - dat is functioneel fietsen -, van een heel andere orde. Daar is, toch waar ik reed, nog heel veel werk aan. Het is ook zo dat hier in Vlaanderen het besef dat je de fiets daarvoor kunt gebruiken ook nog maar langzaam aan het groeien is. De provincies werken wel al jaren aan een "bovenlokaal fietsnetwerk", precies met dat doel voor ogen. In lastiger terrein, zoals het grootste deel van Wallonië, zal dat nog minder evident zijn. Maar eer aan zoiets gewerkt kan worden, moet het besef er zijn dat dit nodig is. Uit de aanleg en de staat van de fietspaden langs de wegen leidt ik af dat dit respect voor fietsers er (nog) niet is. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat dit enkel voor Henegouwen geldt. Ik zal nog eens wat meer bij onze anderstalige landgenoten moeten toeren.

Wat de gps betreft: het had niets met ontvangst te maken. Ik zag elke keer precies waar ik reed. Maar er lijkt iets fout te lopen met de conversie van track naar route of de Oregon heeft problemen met routeren. Soit, het is de moeite niet om het uit te zoeken, want tracks zijn al net zo makkelijk op (in) de fiets.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

antony
Helper
Berichten: 362
Lid geworden op: vr 10 jan 2014, 19:22
Postcode: 9700
Contacteer:

Re: Le beau vélo de Ravel !

#11 Bericht door antony »

gps probleem ligt bij orgon ,ik heb vaak gehad
maar is wel leuk avontuur zo toch

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Le beau vélo de Ravel !

#12 Bericht door CapoJan »

antony schreef:gps probleem ligt bij orgon ,ik heb vaak gehad
maar is wel leuk avontuur zo toch
Hiermee bevestig je wat ik ook vermoedde. En ja: dat maakt niks uit. Het is inderdaad leuk avontuur. Vorige maandag wilde het ding me over privéwegen sturen, die nergens naartoe liepen. Kaartfout... en dan bedoel ik de openfietsmap kaart en niet het micro-sd kaartje :wink: De track was opgemaakt via Google Maps, dus daar zat dezelfde foute informatie in.
Nu ja: eindje verder rijden, wat uitzoomen en een alternatief zoeken, dan kom je er ook wel.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

antony
Helper
Berichten: 362
Lid geworden op: vr 10 jan 2014, 19:22
Postcode: 9700
Contacteer:

Re: Le beau vélo de Ravel !

#13 Bericht door antony »

zo deed ik met wandelen ook ,als je merk dat boten plots andere richting varen weet je zo al toertje gedaan hebt
stafkaarten zijn zeer goed ,maar ook deze wegen zijn soms onbetrouwbaar.vooral in de alpen kan je al eens raar kijken als je plots op ijs staat .

maar ik ben maar antony die niks weet toch .

aiai
Kopman
Berichten: 556
Lid geworden op: za 29 sep 2012, 22:40
Postcode: 2013
Fiets: Flevobike Alleweder
Contacteer:

Re: Le beau vélo de Ravel !

#14 Bericht door aiai »

Overigens valt er op de inbedding van fietspaden in de infrastructuur bij "de Noorderburen" ook nog wel wat af te dingen. Vooruit, het is vast grotendeels in orde, maar als je wat langere afstanden (lees een kleine 20 en een ruime 30 km enkele reis) woon-werk verkeer fietst wordt het er overduidelijk in gehamerd. Ook in Nederland is de fiets (buiten de bebouwde kom) een ondergeschikt vervoermiddel. Duidelijk ondergeschikt aan gemotoriseerd vervoer. Dat "lees" je heel duidelijk in de wijze waarop de fiets infrastructuur is opgebouwd. Het ligt er bij en is meestal nog helemaal geen "integraal" onderdeel van de complete infrastructuur.

Het zou heel goed kunnen dat in Nederland de wet van de remmende voorsprong gaat gelden.....

Plaats reactie