Ervaringen 250mm snek?
Geplaatst: do 16 jan 2014, 17:06
Beste collega roetsers,
Op mijn 222 heb ik een 220mm snek, een keuze waar ik geen spijt van heb, daar ik toch regelmatig een heuveltje tegenkom met de roeifiets. In de Ardennen heb ik al enkele keren de meest lichte versnelling gebruikt, waarbij mij steeds het gevoel bekroop dat ik mijzelf tegen 6 kilometer per uur de desbetreffende heuvel aan het optrekken was.
Binnenkort plan ik een fietsvakantie, waarbij ik de Pyreneeën 2x zal oversteken. De verleiding is groot om daar 2 leuke bergpassen in te steken, maar dan komt de twijfel of dat verstandig is met de roets mét bagage. Een 250mm snek is eventueel een (dure) optie, maar of mij dat zoveel helpt eenmaal ik tegen 5-7 km/u aan het zwoegen ben? Nog trager lijkt het mij helemaal hels om te roetsen, dan val je écht stil iedere slag . Anderzijds moet ik met de huidige 220mm snek eigenlijk minstens zo'n 7km/u kunnen aanhouden wil ik nog enigszins een fatsoenlijk slagritme kunnen vasthouden.
Ook schuurt het aandrijfkoord nu al stevig onderaan het stoeltje in de lichte verstellingen. Vermoedelijk heeft het weinig effect op de efficiëntie, maar psychologisch lijkt het alsof de helft van mijn energie verloren gaat in het schuren van een sleuf aan de onderzijde van het zitje .
Heeft er iemand ervaring die hij wilt delen? Iemand die mij wat wijzer kan maken? Lastige keuze!
Op mijn 222 heb ik een 220mm snek, een keuze waar ik geen spijt van heb, daar ik toch regelmatig een heuveltje tegenkom met de roeifiets. In de Ardennen heb ik al enkele keren de meest lichte versnelling gebruikt, waarbij mij steeds het gevoel bekroop dat ik mijzelf tegen 6 kilometer per uur de desbetreffende heuvel aan het optrekken was.
Binnenkort plan ik een fietsvakantie, waarbij ik de Pyreneeën 2x zal oversteken. De verleiding is groot om daar 2 leuke bergpassen in te steken, maar dan komt de twijfel of dat verstandig is met de roets mét bagage. Een 250mm snek is eventueel een (dure) optie, maar of mij dat zoveel helpt eenmaal ik tegen 5-7 km/u aan het zwoegen ben? Nog trager lijkt het mij helemaal hels om te roetsen, dan val je écht stil iedere slag . Anderzijds moet ik met de huidige 220mm snek eigenlijk minstens zo'n 7km/u kunnen aanhouden wil ik nog enigszins een fatsoenlijk slagritme kunnen vasthouden.
Ook schuurt het aandrijfkoord nu al stevig onderaan het stoeltje in de lichte verstellingen. Vermoedelijk heeft het weinig effect op de efficiëntie, maar psychologisch lijkt het alsof de helft van mijn energie verloren gaat in het schuren van een sleuf aan de onderzijde van het zitje .
Heeft er iemand ervaring die hij wilt delen? Iemand die mij wat wijzer kan maken? Lastige keuze!