Roeifiets

Alles aangaande roeifietsen
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Cycle Maniac
Belofte
Berichten: 128
Lid geworden op: do 25 mei 2006, 23:45
Locatie: Molens- en Tulpenland
Contacteer:

Re: Roeifiets

#16 Bericht door Cycle Maniac »

Mars schreef:
babl schreef:Iemand enig idee of er op dit continent een roeifiets a la http://www.rowbike.com/ rondrijdt? Het ziet er een traditionelere roeibeweging uit dan de Thys roeifietsen, maar ze mikken precies meer op de fitnessers dan op op hpv-ers...
De roeibeweging van de Thys komt veel dichter in de buurt van een skiffeur dan op deze roeifiets. De voeten zetten veel te laag af en de beenslag is te kort; je zult hier erg snel last krijgen van spierpijn in je armen. De snelheid zal ook veel lager liggen dan op een Thys. Verder is het op een fiets niet handig om op zo'n stoeltje te zitten, met name in bochten kan dat wel eens tot onverwachte manoeuvres lijden.

/Mars
Groot voordeel van deze Amerikaanse rowbike is dat je voeten niet vast zitten. De Thys 222 zal echt een fantastisch apparaat zijn, maar je zit wel je voeten vast in de klik-pedalen. Speedplay Frog's, ik weet het, maar na eindelijk hersteld te zijn van kniebelssures, denk ik nog wel eens huiverig terug aan klikpedalen (a.g.v. RPM spinning op de sportschool).

Verder: Die draaiende arm van de Rowbike, kan inderdaad de grond raken. Waarom korten ze die niet in? Alhoewel, ik bedenk me ook: Zelf overweeg ik een kickbike step (zie afb.) er bij te nemen. En het frame hier van zit ook iets van 10-15cm boven de grond.

Wat betreft de rowbike: Als er achterop nog een bagagerekje komt, en als die arm nog iets inkorten (als dat nodig is :roll: ) lijkt het me 'n perfect apparaat.

Edit: Ik vraag me in eens af; Bij roeien in een skiff, zitten je voeten dan ook vast?

Afbeelding
Potentiëel recreatief roetser. Met het oog op forensen, conditie-opbouw.

M'n fotografie: [url=http://marcboom.com/]Marc Boom.com[/url]
Any colour as long as it's black or white.

Gebruikersavatar
renaat
Helper
Berichten: 360
Lid geworden op: ma 15 sep 2003, 10:16
Postcode: 9820
Fiets: M5 CLR
Locatie: Merelbeke
Contacteer:

Re: Roeifiets

#17 Bericht door renaat »

Cycle Maniac schreef: Edit: Ik vraag me in eens af; Bij roeien in een skiff, zitten je voeten dan ook vast?
Inderdaad, in een skiff zitten schoenen vast gemonteerd op een voetenplank. Als je instapt doe je de schoenen en dus eigenlijk heel de boot aan je voeten.
Ik zoek nog even voor een foto, dan plaats ik die hier als ik die vind.

Groeten Renaat,

trotse eigenaar van een trits ligfietsen en 1 topwedstrijdskiff (Empacher)

Gebruikersavatar
Cycle Maniac
Belofte
Berichten: 128
Lid geworden op: do 25 mei 2006, 23:45
Locatie: Molens- en Tulpenland
Contacteer:

#18 Bericht door Cycle Maniac »

Aha, duidelijk.
Verder: Een roeifiets in stadsverkeer; hoe is dat? Is een roeifiets dan wendbaarder als een ligfiets? (Omdat je op een roeifiets [regelmatiger] ook rechtop zit.)
Potentiëel recreatief roetser. Met het oog op forensen, conditie-opbouw.

M'n fotografie: [url=http://marcboom.com/]Marc Boom.com[/url]
Any colour as long as it's black or white.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#19 Bericht door Wouter D »

ik vind wendbaarheid een beetje overeen komen als met een doorsnee ligfiets

vergelijk niet met een hurricane-achtige he, want die zijn zeer wendbaar.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
renaat
Helper
Berichten: 360
Lid geworden op: ma 15 sep 2003, 10:16
Postcode: 9820
Fiets: M5 CLR
Locatie: Merelbeke
Contacteer:

#20 Bericht door renaat »

De foto's bij de skiff.
Ook een HPV.
Bijlagen
voetenboord.jpg
kuip.jpg
skiff2.jpg
Greetz,

renaat

Gebruikersavatar
Cycle Maniac
Belofte
Berichten: 128
Lid geworden op: do 25 mei 2006, 23:45
Locatie: Molens- en Tulpenland
Contacteer:

#21 Bericht door Cycle Maniac »

Dank je wel. Helemaal duidelijk.

Het lijkt mij een kwestie van tijd, dat Derk ook zo'n stoeltje op de roeifiets bouwt. Of een skiff op wielen, om het roeifietsen helemaal aan het roeien aan te passen. :D :wink:

Maar even serieus: Ik moet nog even door sparen, maar ik sta ook te trappelen om eens met roetsen te beginnen. Ideaal! Ik hoef er niet voor naar een roeiclub toe (alhoewel roeien op het water ook niet verkeerd is); lekker roetsen in de buitenlucht; al fitnessend door de weilanden zoevend. Ja, ik ben eigenlijk ook al verkocht. 8)
Potentiëel recreatief roetser. Met het oog op forensen, conditie-opbouw.

M'n fotografie: [url=http://marcboom.com/]Marc Boom.com[/url]
Any colour as long as it's black or white.

Gebruikersavatar
Cycle Maniac
Belofte
Berichten: 128
Lid geworden op: do 25 mei 2006, 23:45
Locatie: Molens- en Tulpenland
Contacteer:

Re: Roeifiets

#22 Bericht door Cycle Maniac »

Om de discussie weer even leven in te blazen :wink:; In hoeverre de roeibeweging nou overeen komt met roeien op het water:

Volgens mij komen de roeiers op dit filmpje van lang niet zover achterover omhoog als op een Thys roeifiets.
Van de andere kant: Als je op de Thys van verder achterover omhoog moet komen train je (mogelijk) wel meer je buikspieren. Alhoewel je afgaand op de filmpjes weer niet zover naar voren hoeft te gaan als de op-het-water-roeiers. Vraag: Met het oog op buikspieren trainning; Kun je op de Thys wel net zover naar voren gaan als de op-het-water-roeiers? :roll:
Tsjah, Ik heb toch wel tot doel dat die belly van mij hier, weer een strak wasbordje word. :D :wink:

Voor mijzelf is het héééél lang geleden dat ik ooit eens op het water roeide. Maar volgens mij komt de roei beweging op de eerder genoemde Amerikaanse Rowbike meer overeen met het roeien in een skiff.
Potentiëel recreatief roetser. Met het oog op forensen, conditie-opbouw.

M'n fotografie: [url=http://marcboom.com/]Marc Boom.com[/url]
Any colour as long as it's black or white.

Gebruikersavatar
renaat
Helper
Berichten: 360
Lid geworden op: ma 15 sep 2003, 10:16
Postcode: 9820
Fiets: M5 CLR
Locatie: Merelbeke
Contacteer:

#23 Bericht door renaat »

Het komt eigenlijk allemaal op de relatieve positie van de voeten tov het zitvlak neer.
Bij een skiff zitten de voeten ietsje lager dan het rolbankje. De toppen van de tenen zitten een aantal centimeter onder het niveau van het zitvlak.
Thys heeft de voeten naar boven geplaatst. Tov een as door je heupen is de hele beweging een 20° kloksgewijs geroteerd. (zitvlak als referentie -> voeten zitten hoger -> je moet verder naar achter leunen bij een haal en je komt niet zover naar voor.
Bij de rowbike heeft men net het omgekeerde gedaan. De voeten namelijk veel meer naar beneden geplaatst. Hier is de hele beweging "naar voor gekanteld".
Aangezien ik nog actief competitieroei en nog niet zolang gelden ook nog competitieroeifietste kan ik stellen dat de haal op een Thys mooi overeenkomt met die in een roeiboot. (niet de timing, wel de krachten)
Ik vermoed dat het op zo'n rowbike ook nog wel aardig overeenkomt.

Nu denk ik dat Thys zijn concept toch beter is. Waarom?
1) je frontaal oppervlakte zal kleiner zijn. (je ligt meer terwijl op de rowbike je meer rechtop zit) Dus sneller!
2) op zo'n rowbike kom je wel heel erg naar voor, volgens mij ligt je zwaartepunt wel heel ongunstig. (overkopgaan?, bochtenwerk)
Ook het zwaartepunt dat verandert tijdens de haal moet niet zo fijn zijn.

En als het om de buikspieren te doen is zal de Thys je niet ontgoochelen! Op naar het wasbord!
Greetz,

renaat

Gebruikersavatar
Cycle Maniac
Belofte
Berichten: 128
Lid geworden op: do 25 mei 2006, 23:45
Locatie: Molens- en Tulpenland
Contacteer:

#24 Bericht door Cycle Maniac »

Helemaal duidelijk. :wink:
Potentiëel recreatief roetser. Met het oog op forensen, conditie-opbouw.

M'n fotografie: [url=http://marcboom.com/]Marc Boom.com[/url]
Any colour as long as it's black or white.

m.creemers
Supporter
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 03 okt 2008, 21:12
Postcode: 3940
Locatie: imkerstraat 10 3940 hechtel
Contacteer:

Re: Roeifiets

#25 Bericht door m.creemers »

babl schreef:Iemand enig idee of er op dit continent een roeifiets a la http://www.rowbike.com/ rondrijdt? Het ziet er een traditionelere roeibeweging uit dan de Thys roeifietsen, maar ze mikken precies meer op de fitnessers dan op op hpv-ers...
Hallo ik heb zo een roeifiets gehad en getest .
op zich niets mis mee maar na een 15a 20km kreeg je er blaren van op je zitvlak :( voor de rest een fun fiets maar niet te vergelijken met de andere roei fietsen.
groeten marc Hechtel.
Bijlagen
Afbeelding verkoop materiaal ligfiets en mtb 109.jpg
altijd nieuwe ligfietsen testen voor uitbreiding eind werk,aanpassingen en herstellingen

Gebruikersavatar
thefriend
Junior
Berichten: 63
Lid geworden op: di 10 mar 2009, 20:01
Fiets: thys 222 cvt
Locatie: sint lievens esse
Contacteer:

hoy

#26 Bericht door thefriend »

wow nice rowbike
ik heb enige tijd een thys en wou me klaarstomen voor de zomer ligfietstochten enzo mee te doen
jah nu heb ik toch wel last van mn knieeen
laatste scanner laten nemen en jah scheur in mn meniscus door te roeifietsen? normaal is gewoon fietsen goed voor de knieen niet?
zo n rowbike is deze niet beter
hey is dat dan een king of een sport rowbike en?? hoe rijdt hij?
zou dat geen oplossing zijn voor mijn knieen want jah kheb nu schrik om terug te roeifietsen met een thys
where's the beautifull weather?

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#27 Bericht door Wouter D »

ik betwijfel of dat scheurtje er komt door het roeifietsen, of het ware dat je je zelf hebt overbelast.
ik denk dat je in het dagelijks leven nog wel meer activiteiten hebt, waar je je knie mee belast, dus het kan van alles zijn.

het blijft een feit dat je je in het begin niet maar dan niet mag overbelasten, zelf als je het eenmaal gewoon bent, is he tniet slecht te blijven doseren,

wat ook goed is is stretchen na je tochten,
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
thefriend
Junior
Berichten: 63
Lid geworden op: di 10 mar 2009, 20:01
Fiets: thys 222 cvt
Locatie: sint lievens esse
Contacteer:

knieproblems

#28 Bericht door thefriend »

ja heb ze met vanalles overbelast eigenlijk
voelde wel iets bij het roeifietsen maar toen niet zo erg en blijven doorgaan en dan daarna zwaare gewichten getild omdat ik weldra ga verhuizen en lap!
kga denk ik toch zorgen dat mn voeten meer bewegingsvrijheid hebben en es beginnen denken aan zero speedplays of wat denken jullie?
grtzz
where's the beautifull weather?

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#29 Bericht door Wouter D »

mijn voeten zitten bij het roeien, relatief los in de schoenen, maar sinds eens maand zit ik weer enkel met spd-sandalen op de roets, ik het het geluk nog geen knie probs te hebben op de fiets, dus ik weet niet van andere pedalen hoe die voelen of zijn, misschien eens op de mailinglijst van rowingbike.com vragen, daar zitten enkel roeifietsers op
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Plaats reactie