Maken 20" wiel 90 mm naaf

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Peterj
Junior
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 08 aug 2016, 22:35
Postcode: 2180
Fiets: NME (Eric Baeten's ontwerp)
Contacteer:

Maken 20" wiel 90 mm naaf

#1 Bericht door Peterj »

Wie kan er een 20-406 wiel maken met naafdiameter 90mm? Uiteraard tegen vergoeding.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Maken 20" wiel 90 mm naaf

#2 Bericht door Wouter D »

is het niet eenvoudiger om zo een wiel te bestellen bij velomobiel, die hebben die bij mijn weten gewoon standaard in het schap.

Vroeger heeft edje eens een stel 406-wielen met 70mm naven voor me gespaakt, geen idee of hij dat nu nog kan of wil.
Wost van 2wielen.be kan dat ook, maar of hij er tijd voor heeft.

Ik kan het eigenlijk ook, maar kan ook niet met zekerheid zeggen wanneer het af zal zijn.

evt kan je Kurt Van De Veire eens met mijn groeten contacteren. Hij heeft een tijdje met een quest gereden en is de zoon van een fietsmaker. Dus hij kan het zeker. Maar zijn tijdsschema ken ik natuurlijk niet.

Let wel dat je een asje moet hebben om door de lagers te steken om je wiel te kunnen spaken.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Peterj
Junior
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 08 aug 2016, 22:35
Postcode: 2180
Fiets: NME (Eric Baeten's ontwerp)
Contacteer:

Re: Maken 20" wiel 90 mm naaf

#3 Bericht door Peterj »

Bedankt, ik heb velomobiel een e-mail gestuurd. Het is mij wel de bedoeling dat ze alles doen (spaken en dergelijke, ..) Ik heb die as met mijn vorige wiel binnen gedaan bij een fietsenmaker een 80-tal kilometers verderop die me beloofde het wel te zullen regelen (dit was april 2017).. De fiets staat uiteraard nog hier maar denk je dat ze buiten het wiel de rest ook kunnen maken?

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Maken 20" wiel 90 mm naaf

#4 Bericht door Wouter D »

Welk soort wiel is het juist?

enkelzijdig, dubbelzijdig, gaat het om een trommelremnaaf (vermoed ik) of over naafversnelling.
voor welke fiets moet het dienen.

indien 90mm trommelremnaaf, en enkelzijdig, hebben zij dat standaard liggen.
Indien het een andere as is dan dat zij gebruiken, kan je evt nog andere lagers in steken.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Maken 20" wiel 90 mm naaf

#5 Bericht door fcapri »

ze maken custom wat je maar wil.
ik had een gebroken wiel (4spaken af) door een uitwijkmanoeuvre van een onoplettende auto en heb 2 nieuwe wielen gekocht bij velomobiel. 1tje hadden ze op stock, het 2de hebben ze gemaakt.

als ze de naaf hebben, kunnen ze het maken
Afbeelding

het enige dat bij mij verschilde tov nieuwere VM's, is dat ik binnenin een groter lager had. de wielen pasten niet. theo heeft ook gewoon 2 lagers gratis opgestuurd. dik tevreden van die wielen, nog geen enkele spaak gebroken terwijl mijn oude wielen toch regelmatig eentje hadden die brak

Peterj
Junior
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 08 aug 2016, 22:35
Postcode: 2180
Fiets: NME (Eric Baeten's ontwerp)
Contacteer:

Re: Maken 20" wiel 90 mm naaf

#6 Bericht door Peterj »

spruitje schreef:Welk soort wiel is het juist?

enkelzijdig, dubbelzijdig, gaat het om een trommelremnaaf (vermoed ik) of over naafversnelling.
voor welke fiets moet het dienen.

indien 90mm trommelremnaaf, en enkelzijdig, hebben zij dat standaard liggen.
Indien het een andere as is dan dat zij gebruiken, kan je evt nog andere lagers in steken.
Ja daar heb ik dus geen idee van. Tim Biesemans heeft dat wiel destijds gemaakt, dat was een lefty-naaf geloof ik versmald en wederom aan mekaar gelast inclusief schijfrem.
Ik heb velomobiel gebeld en zij konden mij niet verder helpen. Die 90 mm naaf bijvoorbeeld hadden ze daar niet liggen, ze wisten ook niet meteen wie dit kon maken.
Het is voor een Cobrabikes lowracer (20-406)

Peterj
Junior
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 08 aug 2016, 22:35
Postcode: 2180
Fiets: NME (Eric Baeten's ontwerp)
Contacteer:

Re: Maken 20" wiel 90 mm naaf

#7 Bericht door Peterj »

Die as heb ik hier overigens ook niet meer liggen, is dat een (groot) probleem?

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Maken 20" wiel 90 mm naaf

#8 Bericht door fcapri »

ah, dat wiel herinner ik me ineens weer :mrgreen:

dat was een heel custom wiel en moeilijk te maken. vooral het versmallen van de naaf

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Maken 20" wiel 90 mm naaf

#9 Bericht door Wouter D »

Dus in feite is het spaken van je wiel niet het probleem maar het smaller maken van je naaf. Wie wil daar verantwoordelijkheid voor dragen voor geval het misloopt en de oorzaak op de naar uitkomt?

Je hebt een goeie draaier en een goeie lasser en de nodige apparatuur vandoen.

Aanvankelijk dacht ik dat 90mm de diameter was. Maar nu blijkt het de breedte van je naaf te zijn. Een erg belangrijk detail in een vraagstelling.

Een andere vork inbouwen zou nog makkelijker zijn. Ik vermoed echter dat dat een 1-inch vork is. Juist?
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Maken 20" wiel 90 mm naaf

#10 Bericht door fcapri »

misschien een idee: het achterwiel van een alleweder heeft een naaf die uit 2 helften bestaat.
om de lagers van het wiel te vervangen moet je alle spaken verwijderen. misschien is zo een naaf smaller te maken? hoaf je allesinds niet meer te gaan lassen.
moet je enkel nog een as laten draaien, want met de industriele lagers in dat wil, heb je een dikkere as met schroefdraad nodig. diameter zou je kunnen veranderen met andere lagers, maar schroefdraad mag er in het midden niet op zitten

Plaats reactie