welke smering nexus 8

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

welke smering nexus 8

#1 Bericht door fcapri »

mijn nexus is de 5000km al gepasseerd en ik zou die dus willen smeren.
nu vind ik op internet dat de affline gesmeert word met olie, en de nexus met vet.
The Alfine 11-speed is oil-lubricated, but the other Nexus and Alfine hubs are packed with a special grease as sold.
Metal wear particles contaminate the grease, and so the hubs require periodic cleaning and replenishment of a special grease that does not make the pawls stick. The hub must be disassembled into its major components, solvent cleaned, dried and re-lubricated. Still, frequent failures of grease-lubricated hubs due to water contamination have been reported in wet climates --see photos here. Oil lubrication, with waterproof grease for the outer bearings, avoids this problem and also allows replenishment of the lubricant without dismantling the hub.
nexus met vet
Afbeelding

affline met olie
Afbeelding

zo 1 fles van die shimano olie kost tegen de 70€. best prijzig als je verkeerd aanschaft omdat die voor de affline is.
Afbeelding

nu vraag ik mij af of ik die olie wel nodig heb? want een nexus heeft geen seals, dus olie loopt eruit als ik ga rijden. nu heb ik al gezocht, maar dat smeervet van een nexus vind ik dus nergens. ik kom wel shimano hub grease tegen maar geen idee of dit in een nexus 8 mag gebruikt worden. er zijn namelijk ook de minder complexe nexus 3 hubs
Afbeelding

wat er velen ook doen, is de nexus naaf spoelen in ATF olie om zodoende alle metaalschilfers eruit te halen, en dan weer smeren. ATF olie moet ik nog wel ergens hebben staan.
Afbeelding

moet ik natuurlijk dat 'speciaal' shimano vet nog vinden dan.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: welke smering nexus 8

#2 Bericht door fcapri »

ik ben ook aan het kijken om een single speed ketting te steken aangezien ik toch geen derailleur meer heb.
is deze iets? zowat de enige KMC single speed die ik vind. de rest zijn allemaal voor 8speed en hoger (veel dunnere ketting dus)

https://www.bike24.com/1.php?content=8; ... ;orderby=2

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: welke smering nexus 8

#3 Bericht door CapoJan »

Fcapri

het gaat niet om Nexus en vet of Alfine en olie, maar specifiek om de Alfine 11. De 11-speed is min of meer 'the poor man's choice' in plaats van een Rohloffnaaf. Nexus/Alfine 7 en 8 zijn af fabriek altijd met vet gevuld. Op het internet vind je veel info over het onderhoud van die naven (kijk maar eens op Sheldon-Brown, bijvoorbeeld).
Wat kettingen betreft: ik gebruik altijd de KMC X1 bij versnellingsnaven. Kost meer, maar is een pak degelijker. Dat is ook wat Flevobike als standaard gebruikt in de Orca.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: welke smering nexus 8

#4 Bericht door fcapri »

hmmm,

ik dacht ergens gelezen te hebben dat de nexus geen olie seals heeft zitten, en daardoor volledig met vet is uitgerust. en dat de alfines intern soepeler lopen (daarom dat ze ook duurder zijn, rendement is hoger) omdat ze intern op olie draaien, en de buitenkant van de hub in vet zit (waar de volledige unit in het wiel schuift). de nexus zou sneller roesten omdat vet niet beweegt, en bij de alfine zou de olie wat heen en weer bewegen en zo beter smeren.
ik vind overal wel fotos hoe ze een alfine8 in dat blauwe olie bad duwen, maar bij een nexus zou je dan toch ook de vetten wegspoelen in het midden, en die kan je niet meer terug smeren dan.

de alfine 11 zit idd in een volledig olie bad.

heb al veel op die sheldon brown gelezen, maar daar staat zoveel info, en je wordt telkens doorgelinkt naar een andere pagina, dat ik het uiteindelijk ook niet meer weet. bovenstaande fotos komen van een website waar sheldonbrown op doorlinkte.

ik zou hetzelfde willen doen met de nexus. spoelen met ATF, smeren met ATF, buitenkant lithium grease erop, en de zijkanten van de hub inwrijven met marine blue grease om de olie binnenin te houden (en het water buiten te houden). net zoals op de eerste foto dus.
dat zal resulteren in één van volgende scenarios:
1) de nexus zeikt olie en ik mag een ander wiel kopen
2) de nexus loopt volledig aan gort door ontbrekend vet in het midden, en mag alweer een nieuw wiel kopen
3) de nexus doet het goed (of beter) dan ervoor. en die ervaringen lees ik ook online. bij terugtrappen draait het wiel ook mee als die van fabriek gesmeerd is, na een spoelbeurt schakelt die vlotter en blijft het wiel staan bij terugtrappen (= minder wrijving). nuja, het kan altijd zijn dat hun wiel kapot liep erna en dat ze dat nooit online posten.

voor mijn ketting: ik heb vooraan slechts 1 kettingblad, en achteraan heb ik een nexus naaf. het tandwiel achteraan is een stuk breder dan een versnellingstandwieltje. ze past net in een 7speed ketting. na 3000km is mijn ketting versleten door rek (6-7-8speed ketting). nu zou ik naar single speed willen overstappen, omdat die schakels (en ook de pinnen) net een pak dikker zijn. kan alleen een probleem geven op mijn kettingbuizen, en ik hoop dat de ketting lager meegaat.
ik zocht dan naar single speed ketting, maar de meeste gebruiken daar ook gewoon 7speed kettingen op. enkel die kmc ketting voor single speed dat ik hierboven linkte en die was dan spot goedkoop (zo goedkoop dat ik ze voor test toch maar mee besteld heb). ondertussen dan ook maar het shimano tandwieltje besteld ook, kan ik het mee vervangen want de huidige ketting heeft ook zijn sporen al nagelaten daar

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: welke smering nexus 8

#5 Bericht door Wouter D »

Als er staat dat je naaf met vet moet worden gesmeerd, smeer hem dan met vet. Simpel toch?

Voor wat betreft je ketting. 7sp of minder gaat niet of heel moeizaam door standaard kettingbuizen. Ik heb er geen idee van of die een maatje groter bestaan.
Hou er rekening mee dat je voor je singlespeed ketting ook singelspeed tandwielen nodig hebt,
Ik verkies tegenwoordig ook KMC kettingen voor eender welke soort versnelling. Met jouw kracht moet je niet naar de goeikoopste maar naar de sterkste kijken. Al eens een gebroken ketting moeten herstellen in een velomobiel. is niet bij alle modellen een pretje, (ik wil niet weten wat dat inhoud bij een versatile of een orca)
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: welke smering nexus 8

#6 Bericht door fcapri »

ja dat staat er.
van fabriek is die gesmeert met vet. maar als je die naaf eruit gaat halen, en in olie dompelen, ga je al dat vet binnenin wegspoelen. en dat krijg je er niet meer in.
net hetzelfde probleem als met een ketting, van fabriek is ze intern gesmeerd, maar als je je ketting spoelt met ontvetter, krijg je dat vet er binnenin nooit meer in zoals het hoorde

ik kan ook de naaf open halen en gewoon extra vet bij doen. probleem is dan ook dat de aanwezige metaaldeeltjes van slijtage binnenin vast blijven zitten

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: welke smering nexus 8

#7 Bericht door CapoJan »

spruitje schreef:Voor wat betreft je ketting. 7sp of minder gaat niet of heel moeizaam door standaard kettingbuizen. Ik heb er geen idee van of die een maatje groter bestaan.
Hou er rekening mee dat je voor je singlespeed ketting ook singelspeed tandwielen nodig hebt,
Er moeten andere kettingbuizen bestaan: in de Orca wordt de KMC X1 gebruikt en die loopt in kettingbuizen. Maar inderdaad: in den tijd probeerde ik hetzelfde met mijn A2 en daar raakte de ketting er niet door. Andere buizen, dus. Geen idee waar zij hun materiaal halen.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: welke smering nexus 8

#8 Bericht door Wouter D »

In een naaf waarvan de onderdelen tov elkaar bewegen komt het het uiteindelijk wel waar het moet zijn hoor
Gewoon de naaf binnen de mate van het mogelijke demonteren en na reiniging de ontvetten laten vervliegen en dan zoveel mogelijk oppervlakte en onderdelen terug van het voorzien. Indien er teveel het zou inzitten na sluiten zal het wel naar buiten geduwd worden.

Als je olie met het combineert, zal het het opgelost worden door de olie.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Plaats reactie