Speed pedelec

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Speed pedelec

#1 Bericht door Lex »

Kan een speed pedelec drie wielen hebben?

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Speed pedelec

#2 Bericht door eeuwige reiziger »

Lex schreef:Kan een speed pedelec drie wielen hebben?
Kort en bondig: neen. De speedelec valt immers in de categorie L1e-B.
Fiets of rijwiel: naast een fiets kan het hier ook gaan om een voertuig met meer dan 2 wielen. Behalve bij speed pedelecs, deze mogen slechts 2 wielen hebben.
https://mobilit.belgium.be/nl/wegverkee ... he_fietsen
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: Speed pedelec

#3 Bericht door Lex »

Dat had ik ook gelezen. Maar is er dan geen manier om wettelijk een velomobiel 45 km/u te laten rijden én er binnenkort dan ook fietsvergoeding voor te krijgen?

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Speed pedelec

#4 Bericht door eeuwige reiziger »

Lex schreef:Dat had ik ook gelezen. Maar is er dan geen manier om wettelijk een velomobiel 45 km/u te laten rijden én er binnenkort dan ook fietsvergoeding voor te krijgen?
Geen idee hoe de vork nu aan de steel zit, maar ongetwijfeld weet Brecht van fietser.be daar veel meer over. Misschien verneem je terloops ook nog een scoop... :wink:

En ondertussen is dit misschien iets om even door te nemen:

http://www.gentseliggers.net/forum/view ... +en+de+wet
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Speed pedelec

#5 Bericht door CapoJan »

Dat hangt ook grotendeels van de werkgever af.
Op basis van de discussie waar Eeuwige naar verwijst, zou je kunnen stellen dat een tot 45 km/u ondersteunde VM een pedelec blijft. In dat geval heb je zonder meer recht op fietsvergoeding (als de werkgever die betaalt, tenminste).
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

Re: Speed pedelec

#6 Bericht door Brechtix »

Lex, kort samengevat: elk rijwiel waar je een motor op zet wordt een gemotoriseerd rijwiel (benamingen variëren nogal oa. bromfiets, ebike, s-pedelec...) behalve:
1) pedelecs
2) velomobielen en trikes
Met een eWAW heb je dus evenveel recht op fietsvergoeding als met een gewone fiets. Daar moet je met je werkgever geen grote juridische discussie over voeren, gewoon 'rijwiel' invullen in het vakje.

Meer info op fietser.be. Nog niet toegevoegd: uitkomst proces 'snelheidsduivel': vrijspraak. Ook in beroep. Met de merkwaardige nuance dat de fietsen met gashendel, zoals de eerste eWAWs met de Cardiodrive e-assist, wel een verzekering zouden moeten hebben (boete 25€).
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Plaats reactie