scooter dashboard aanpassen

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

scooter dashboard aanpassen

#1 Bericht door fcapri »

t is een kleine gok maar misschien dat hier iemand toch de kennis heeft.
in mijn VM wil ik al een tijdje een mooi dashboard maken. nu heb ik 3-4 verschillende toestellen:
-km teller met trip meter en odometer
-klok met binnen en buitentemperatuurmeter alsook batterijmeter (12V). echter reset de klok altijd als de 12V erop komt, dus dat werd uitgeschakeld
-losse voltmeter op mijn schakelaardoos en daarop een felle gele led in mijn gezicht gericht om aan te duiden dat de knipperlichten aanstaan.

eigenlijk bestaan al die functies gewoon op een E-scooter dashboard en zou zoiets graag aanpassen voor de VM.
met name dit dashboard
Afbeelding

en de aansluitingen zijn als volgt
Afbeelding

dat aansluiten is niks. +12V en massa zal me wel lukken. draadje van verlichting en knipperlichten hoef ik maar af te takken. temperatuur is ingebouwd...
alleen heb ik wat zorgen over dat snelheidssignaal. ik kan een risico nemen door het ding te kopen en misschien tot de conclusie komen dat het niet kan op een fiets, maar ik hoop dat hier iemand misschien weet hoe het kan.
dat dashboard heeft achteraan namelijk 2 aansluitdraden. de 'speedometer' (vermoedelijk een pulserend signaal die uit de ECU komt) en die 'hall sensor'.

een ordinaire km'teller op de fiets werkt met zo een magneetje en een reed contact die de kring sluit, maar ik zou willen weten of dat reedcontact met iets kan omgebouwd worden zodat die het signaal afgeeft van een hall sensor? of zo een signaal van een speedometer?

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: scooter dashboard aanpassen

#2 Bericht door fcapri »

ik zou het ook gewoon zelf allemaal van scratch kunnen opbouwen, maar dit zal er zo proper niet uitzien als dit display. alhoewel deze persoon toch aardig zijn best heeft gedaan (gebruikt wel GPS snelheid, wat ik ook kan want heb paar jaar terug een militaire GPS sonde van een weerballon gehacked en werkend gekregen met een raspberry).
http://www.janspace.com/b2evolution/ard ... ooterputer

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: scooter dashboard aanpassen

#3 Bericht door rik »

Anders PatRecumbent hier op het forum 's contacteren. Volgens mij is die daarin bedreven.
DF 269
Ice sprint1 26"

Plaats reactie