Juiste stand van versnellingsapparaat oog

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Juiste stand van versnellingsapparaat oog

#1 Bericht door trikelover »

Toen ik deze week na vervangen van de achterband zag dat de versnellingen totaal ontregeld was wou ik eerst cheken of het oog nog juist stond zeker doordat ik nogal veel moeite had gehad om het wiel terug op zijn plaats te krijgen. Maar dan rijsde het probleem hoe kan ik controleren of het oog nog mooi staat je kan in een velomobiel maar 1 punt vinden om dit te controleren. Daarom de vraag hoe doet men dat bij een velomobiel. Bij mijn vorige modellen van velomobielen was dit geen probleem bij de waw kan je makkelijk verschillende punten vinden en bij de Versatile was dit niet van toepassing
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Juiste stand van versnellingsapparaat oog

#2 Bericht door fcapri »

kan je dit ook dan verplaatsen?
normaal moet je oog zich op een bepaalde plaats bevinden tov je wielas en is dit vast. als je een los oog hebt die aan je wielas bevestigd zit, ook dan zit je oog altijd op dezelfde positie van de wielas.
heb zelf al wat omgebouwd met derailleurs en het is niet zo eenvoudig allemaal. nuja, als het iets verkeerd staat, is het nog zo erg niet, het schakeld wel, alleen niet zo fijn of snel.

http://www.parktool.com/blog/repair-hel ... -section-3
ik heb destijds eens een mooi artikel gevonden met fotos en lijnen op waar je moest op letten. ik zal dat nog wel ergens afgedrukt hebben liggen. er zat dus ook verschil afhankelijk welke derailleur je had (een korte tot 7speed of een langere van 8 of meer speed)
ja, gevonden
Afbeelding
http://singletrackworld.com/forum/topic ... a-goatlink

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Juiste stand van versnellingsapparaat oog

#3 Bericht door trikelover »

Als dit oog niet meer evenwijdig staat met het wiel schakeld alles gewoon niet meer goed. Bij gewone fietsen komt dit vaak voor na een val waarbij het apparaat een duw heeft gekregen. Je kan dit uitmeten met een tool maar daarvoor moet je meerdere punten op het wiel kunnen testen om te weten hoe je hem terug moet zetten.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Juiste stand van versnellingsapparaat oog

#4 Bericht door fcapri »

ah, die positie.
ik zet die redelijk evenwijdig waarbij de onderkant 'ietsje' naar binnen gaat. maar echt bitter weinig. voor het schakelen heeft dit minder invloed, maar wel op de kettingloop die van je voorblad komt. bij een gewone fiets is de ketting redelijk kort en heeft dit invloed, bij een ligger is de ketting veel langer.

gewoon voor zorgen dat je derailleur op hoogste positie niet in de spaken draait

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Juiste stand van versnellingsapparaat oog

#5 Bericht door Wouter D »

Dieter, Als je derailleurpad evenwijdig staat met je wiel, geldt dat ook voor de kooi van je derailleur. juist daardoor schakelt je aparaat wel dan niet juist. Dus adhv je kooi kan je een beeld krijgen van de situatie, even door een lat tegen je wiel te houden en te meten tov je derailleurkooi wanneer deze bijna horizontaal staat, in één van de uiterste standen dus, of allebei als dubbelcheck.
Nu is het zoals je zegt, die pad zal alleen verbuigen bij een val of botsing, met de blote hand krijg je die klus niet geklaard, dus door je wiel erin te steken, lukt dat ook niet. Als je pad scheef staat, zal die zo van de 'band' gerold zijn;

Verder is de afstelling van de uitersten ook belangrijk voor de goede werking van je aparaat; als deze juist zijn afgesteld, en de pad recht, moet het perfect schakelen.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Plaats reactie