Ligfiets ombouwen?

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Simonster
Supporter
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 11 sep 2016, 20:57
Postcode: 3570
Fiets: Challenge Hurricane
Contacteer:

Ligfiets ombouwen?

#1 Bericht door Simonster »

Een half jaar rij ik ondertussen met mijn Challenge Hurricane. De ligfietservaring bevalt me uitstekend, maar een aantal praktische woon-werkbeslommeringen dringen zich stilaan op. Daarom overweeg ik om hem om te bouwen naar een elektrische ligfiets.
Vermits het internet voor de verandering redelijk weinig concrete informatie levert, zoek ik dus naar recente en concrete informatie over het ombouwen van een ligfiets. Ik verkies om mijn fiets uit te rusten met een middenmotor, tenzij een achtermotor en Bob Yak combineerbaar zijn.

Wie o wie heeft hier ervaring mee?

Alvast bedankt!

S.

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Ligfiets ombouwen?

#2 Bericht door bicky »

een ligfiets met midden motor? als die bij de trappers zit is dat een voor motor :mrgreen:
bij een orca zit die in de midden dus dat is een middenmotor.
maar ik snap wat je bedoeld.

ombouwen kan. De meeste ondersteunde verhalen die ik ben tegengekomen zijn er van trikes.
zelf heb ik er geen ervaring mee.
fietser.be heeft wel veel ervaring met ombouwen naar ondersteuning, misschien kan je daar je licht opsteken.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Ligfiets ombouwen?

#3 Bericht door Wouter D »

mocht je velg remmen hebben en een voorwiel motor overwegen, heb ik misschien nog iets liggen wat bruikbaar kan zijn voor jou. nl een naafmotor die werkt met bijhorende regelaar en stuurmodule, zonder batterij, van Cristallyte. vorig jaar getest voor de verdeler van Cristallyte in st Amands.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Simonster
Supporter
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 11 sep 2016, 20:57
Postcode: 3570
Fiets: Challenge Hurricane
Contacteer:

Re: Ligfiets ombouwen?

#4 Bericht door Simonster »

Dag Spruitje,
Echt fan van een voorwielaandrijving ben ik niet, maar ik hoor graag wat je te bieden hebt en wat je ervaring is.
Ik heb je ene privéberichtje gestuurd.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Ligfiets ombouwen?

#5 Bericht door fcapri »

een hubmotor is zowat de eenvoudigste manier om iets electrisch om te bouwen. hoef je enkel een trapsensor met magneetje te hebben om te detecteren of je daadwerkelijk trapt.
middenmotor gevallen zijn veelal zwaarder en minder efficient. het vraag ook meestal ingrijpende veranderingen aan het frame en bijkomend ziet ketting/versnellingssysteem een pak meer af.
als jij je achterwiel aandrijft, en de motor het voorwiel, is het vermogen beter verdeelt. wel iets nadeliger in de bochten als de motor ineens aanspringt. je moet een goeie controller hebben die de motor geleidelijk aan meer vermogen geeft

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Ligfiets ombouwen?

#6 Bericht door Ronnius »

fcapri schreef: als jij je achterwiel aandrijft, en de motor het voorwiel, is het vermogen beter verdeelt. wel iets nadeliger in de bochten als de motor ineens aanspringt. je moet een goeie controller hebben die de motor geleidelijk aan meer vermogen geeft
Als je een krachtsensor hebt heb je dat probleem helemaal niet.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Simonster
Supporter
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 11 sep 2016, 20:57
Postcode: 3570
Fiets: Challenge Hurricane
Contacteer:

Re: Ligfiets ombouwen?

#7 Bericht door Simonster »

Maar dan ben ik mijn naafdynamo kwijt?
En is 40 km per uur niet wat snel voor een voorwielaandrijving?

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Ligfiets ombouwen?

#8 Bericht door Wouter D »

gewoon ff tussendoor, welke naafdynamo heb je geplaatst?
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Simonster
Supporter
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 11 sep 2016, 20:57
Postcode: 3570
Fiets: Challenge Hurricane
Contacteer:

Re: Ligfiets ombouwen?

#9 Bericht door Simonster »

Shimano DH-3D30

Mugtango
Neo Prof
Berichten: 246
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
Postcode: 9860
Fiets: Ice Sprint 26
Locatie: Gijzenzele
Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
Contacteer:

Re: Ligfiets ombouwen?

#10 Bericht door Mugtango »

Dan zie ik nog 2 overblijvende mogeliujkheden: naafmotor in het achterwiel, of als dat niet lukt miuddenmotor op de trapas. Na de verkoop van de FAW en in afwachting van een degelijke vervanger overweeg ik ook om de vrijgekomen mlddenmotor tijdelijk op de ligfiets te zetten. Mijn einge vrees is dat het extra gewicht op de neus van de fiets ook de stabiliteit/evenwichtsgevoel gaat veranderen.
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Ligfiets ombouwen?

#11 Bericht door Wouter D »

Simonster schreef:Shimano DH-3D30
Er staat 16-28 inch, dat geeft je enige speling. Ik zou me evenwel toch eens informeren voor welk max toerental je naar geschikt is.

Ik leen mijn te herinneren dat de bandenomtrek van de voorband vd Jurriaan schommelt rond de 1350mm.
In mijn rekensom hanteer ik 1400mm.
Bij 40km/h...
40.000m/1.4=28.571 omwentelingen per uur
28571/60=476 omwentelingen per minuut. Hetgeen me redelijk veel lijkt voor een naaf. Mogelijk is je naar dus niet geschikt voor je gewenste snelheid. Misschien zijn er betere techneut die me even willen bijsturen...
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: Ligfiets ombouwen?

#12 Bericht door scuri »

Weliswaar over de plas, die bouwen al lang e-motors op trikes. Amerikanen houden van trikes en van alles wat het superversnelt of vergemakkelijkt (Bij ons schreeuwen ze moord en brand en is er paniek bij het minste scheetje e-snelheid - losers zijn het hier.)
http://www.utahtrikes.com/ARTICLE-103.html
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Ligfiets ombouwen?

#13 Bericht door CapoJan »

Fietser.be bouwt ook al heel wat jaren trapasmotoren op trikes en velomobielen en (vroeger) naafmotoren in achterwielen. Ervaring zat, zou ik zeggen.

Van voorwielmotoren ben ik ook geen fan. Geen krachtsensor, dus weinig subtiel. Vaak problemen met de kabelboom, omdat die mee moet draaien met het voorwiel. Koperdraad is niet gek van veel bewegen en in zo'n kabelboom zitten toch redelijk wat draadjes. Wel het voordeel van tweewielaandrijving.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Plaats reactie