scheef trekken

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

scheef trekken

#1 Bericht door fcapri »

aan welk onderdeel ligt het als een velomobiel scheeftrekt? de mijne trekt redelijk hard naar rechts nu en zou het wel wat willen minderen.
ik vermoet dat het die stang is die schuin naar de neus loopt, vanaf de veerpoot, maar welke moet dan minder/meer gedraaid worden?

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: scheef trekken

#2 Bericht door Wouter D »

wat ik me hierbij vooral afvraag...

wanneer trekt hij scheef? enkel bij remmen, niet bij remmen, altijd tijdens rijden...
Ik vermoed dat hij bij het rijden scheeftrekt.
dan vraag ik me af of hij dat altijd al deed of nog maar recent.

indien het nog maar recent is, ben je beter van eerst eens op je stappen terug te gaan en kijken wat je recent hebt verandert aan je alleweder, die stangen wijzigen zichzelf niet he. Als het niet aan wijzigingen ligt, dan zou ik eerst eens de kogelkoppen van de stangen nazien, mogelijk is er ene stuk, en de borgmoeren. en pas als alles in orde blijkt te zijn, dan pas kijken of er wat kan bijgeregeld worden.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Beinsberger E
Kopman
Berichten: 727
Lid geworden op: do 28 aug 2008, 23:47
Postcode: 3621
Locatie: Rekem
Contacteer:

Re: scheef trekken

#3 Bericht door Beinsberger E »

Je kan ook alle regelbare stangen een nameten om te zien of er verschil in lengte is.
Het lijkt me ook raar dat je dat zo plotseling opmerkt, misschien is je sporing ontregeld door eens door een gat te rijden of heb ergens een opstakel geraakt.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: scheef trekken

#4 Bericht door fcapri »

vroeger kon ik rijden waarbij mijn stuur op de borst lag en die bleef mooi rechtdoor gaan.
vorige week wou ik mijn handschoenen al rijdende aantrekken en als ik hierbij 2seconden het stuur loslaat, zit ik al in de berm. hij trekt echt hard scheef nu en ik heb recent niks veranderd buiten de ketting, tandwielen en achterwiel.

misschien dat het nieuwe achterwiel niet 100% inlijn zit, maar zie niet direct hoe dat de sturing zou mogen beinvloeden of hoe ik dat vooraan kan bijregelen

Mugtango
Neo Prof
Berichten: 246
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
Postcode: 9860
Fiets: Ice Sprint 26
Locatie: Gijzenzele
Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
Contacteer:

Re: scheef trekken

#5 Bericht door Mugtango »

Heb je onlangs je sporing van je voorwielen bijgeregeld?
Als je dat doet moet je er niet alleen op letten dat je stuur recht staat, maar ook dat je achterwiel loodrecht staat op de aslijn tussen je voorwielen. Dit kan je bijvoorbeeld doen door een balk langs je achterwiel te leggen en die moet dan perfect haaks staan op het systeem waarmee jij je sporing uitmeet.
Het is wat moeilijker onder woorden te brengen en ik kan niet zo in één, twee, drie een afbeelding vinden, dus kan ik maar hopen dat je nu begrijpt wat ik bedoel.
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)

Mugtango
Neo Prof
Berichten: 246
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
Postcode: 9860
Fiets: Ice Sprint 26
Locatie: Gijzenzele
Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
Contacteer:

Re: scheef trekken

#6 Bericht door Mugtango »

Hier kan je op één van de foto's ongeveer zien wat ik bedoel: https://mick-eigenfietsnl.blogspot.be/2 ... atten.html
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: scheef trekken

#7 Bericht door fcapri »

dit heeft toch weinig te maken met de sporing? de sporing meet ik door de afstand te meten van de velgranden van de voorwielen aan de kant van het zitje, en dan de velgranden te meten aan de snuit.
het probleem zit dus zuiver in het feit dat mijn achterwiel scheef zit, en dit is onmogelijk bij te regelen. de achteras is 1 vast geheel.
ik heb vanmorgen het achterwiel losgemaakt, dat achterwiel dan wat schever geduwd aan de voorkant en dan de schroef weer vast gezet. het is precies iets beter, maar de fiets blijft heel nerveus op slechte ondergrond. als de weg iets scheef loopt, moet ik tegensturen, en dit had ik vroeger toch niet zo erg.

ik heb ook een vermoeden dan één van mijn wielen wat verkeerd camber heeft doordat de veerpotengaten bovenaan scheef geboord zijn.
ik heb ook de lengte proberen meten van de draadstangen, maar ook hier krijg je absurde fouten, doordat de bouw slecht uit gevoerd is. de bevestigingspunten links en rechts zijn niet identiek op dezelfde plaats gebeurd (beetje probleem van die alleweders die zelfbouw zijn)

Mugtango
Neo Prof
Berichten: 246
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
Postcode: 9860
Fiets: Ice Sprint 26
Locatie: Gijzenzele
Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
Contacteer:

Re: scheef trekken

#8 Bericht door Mugtango »

Wat ik beschreef heeft idd weinig te maken met de sporing op zich, maar des te meer met de sporing tov de stand van je achterwiel. Zoals je zelf schrijft denk je (of heb je vastgesteld) dat je achterwiel scheef staat. Ik heb het zelfde probleem gehad dat mijn fiets steeds naar links trok, terwijl ik net de sporing had afgesteld en een licht toespoor had. Mijn eerste denkpiste was dat ik het stuur niet mooi in het midden had gehad bij het uitlijnen maar dit bleek niet het geval.
Door het stuur perfect in het midden vast te zetten en dan een balk echt haaks op mijn uitlijnsysteem te zetten kon ik zien die balk niet parallel liep met mijn achterwiel. Dit hoeft niet noodzakelijk te liggen aan een scheef achterwiel, wel aan je fiets die wat schuin staat. Uiteindelijk zit er toch ruwweg 2 meter tussen voorwielen en achterwiel en aangezien de meeste FAW's zelfbouw zijn weet ik niet of je puur op de carrosserie mag afgaan om te weten of de fiets recht staat.
Kortom: door beide wielen iets meer 'naar rechts toe' uit te lijnen ging het scheeftrekken wel over. Ook het trillen van het stuur (lees: links/rechts slaan) bij bepaalde manoeuvres en/of snelheden heb ik daarmee kunnen wegwerken.

Ik beweer niet dat dit ook voor u zo zal zijn, maar het kan een denkpiste zijn.
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: scheef trekken

#9 Bericht door Wouter D »

ook niet onbelangrijk fcapri. je hebt zelf een 'nieuwe' achterbrug gemaakt, mogelijk is daar iets misgelopen met je geometrie of met je symmetrie.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: scheef trekken

#10 Bericht door fcapri »

dat vermoeden heb ik idd.
maar ook nog het volgende: die 2 bussen waar de achterbrug mee aan de FAW hangt, zijn danig uitgesleten dat je die achterbrug er op verschillende manieren kan inhangen. in de lengte gedraaid, en in de hoogte.

voor goed te zijn zou ik de afstand moeten meten tussen de voorwielen en 2punten (voor en achter) van het achterwiel

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: scheef trekken

#11 Bericht door Wouter D »

Als je weet dat die bussen uitgesleten zijn, moet je eerst dat probleem aanpakken en dan weer verder zoeken...
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: scheef trekken

#12 Bericht door fcapri »

niet die bussen, maar de gaten in het alu frame waar de bouten door gaan

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: scheef trekken

#13 Bericht door Wouter D »

of het nu de bussen zijn, de gaten of de bouten zelf, het resultaat blijft hetzelfde he, en ook de actie blijft gelijk, herstellen die handel voor het kwaad naar erger gaat. Wat meer is, als je bij een deel van de bevestiging slijtage-schade vaststeld, moet je het geheel van die bevestiging bekijken, dus naast die gaten ook de bussen en de bouten.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: scheef trekken

#14 Bericht door fcapri »

ik wordt nog gek van het ding.
gisteren hele dag bezig geweest alle modder uit de wielkasten te halen, zitje opnieuw bevestigen (bevestigingsplaat gebroken), km teller moeten vervangen aan het wiel door kabelbreuk en hierbij heb ik de 3 kogelkopjes eens losgemaakt, spiegels eens volledig gedemonteerd en opnieuw afgesteld, ketting smeren, remmen afstellen...

er is niks veranderd aan de afstelling van de kopjes, de sporing of het achterwiel. laatste is buiten een poetsbeurt zelf niet aangeraakt.
vanmorgen stuurt de fiets verschrikkelijk naar links. zo erg zelf dat ik 2-3keer van het fietspad gesukkeld ben (is verhoogd in mijn straat).

voor de één of andere reden kan die van extreem rechts trekken naar extreem links trekken met minimale aanpassing ergens. en ik vind maar geen aanwijzing wat er fout kan zijn. ik overweeg zelf om de hele achterbrug eruit te halen en een nieuwe te maken met nieuwe bevestigingen.

enfin, de fiets blijft op stal morgen tot ik het probleem gevonden heb :(

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: scheef trekken

#15 Bericht door fcapri »

probleem van het extreem scheeftrekken is opgelost geraakt deze morgen (gisterenavond geen tijd gehad voor testrit te doen).
het probleem zat in de remkabels. tijdens het opzij draaien van de wielen om de wielkasten te ontdoen van modder, was één van mijn remkabels tussen die 2 kogelkopjes terecht gekomen. die remkabel wil dus rechtdoor gaan en trok dus aan het kogelkopje zodat de fiets afweek.
normaal zitten die remkabels boven het kopje. zoiets val niet direct op, maar geeft wel ellende tijdens het rijden. als iemand nog problemen heeft met scheeftrekken, pieker je niet suf op de wielophanging maar kijk ook eens onderaan het stuur:
http://www.fordcapri.be/fcapri/alleweder/DSCN2047.JPG

Plaats reactie