Peilen naar interesse in Pinion
- PatRecumbent
- Kopman
- Berichten: 521
- Lid geworden op: zo 10 mei 2009, 10:06
- Postcode: 3010
- Fiets: Go-One Evolution
- Locatie: Kessel-Lo (Leuven)
- Contacteer:
Peilen naar interesse in Pinion
Samen met een collega willen we peilen naar interesse in de Pinion versnellingen (meer info op http://pinion.eu/en/).
Zelf overweeg ik de ombouw van mijn StreetMachine omdat met een Pinion het heel eenvoudig wordt een achterwiel met motor in te bouwen. Voor de Pinion moet dan enkel een aangepaste trapbuis gemaakt worden. Op zich is dit eenvoudig te maken als je de nodige machines hebt. Dit wordt pas echt interessant als er een kleine serie gemaakt kan worden.
Mijn collega heeft reeds gesproken met Pinion. Ook Pinion biedt mooie kortingen als er voldoende aantallen zijn.
Het is nog te vroeg om er concrete cijfers op te plakken maar het is de bedoeling om voor een trapbuis met Pinion P1.18 goedkoper te zijn dan een Rohloffnaaf (naaf + toebehoren).
Zelf overweeg ik de ombouw van mijn StreetMachine omdat met een Pinion het heel eenvoudig wordt een achterwiel met motor in te bouwen. Voor de Pinion moet dan enkel een aangepaste trapbuis gemaakt worden. Op zich is dit eenvoudig te maken als je de nodige machines hebt. Dit wordt pas echt interessant als er een kleine serie gemaakt kan worden.
Mijn collega heeft reeds gesproken met Pinion. Ook Pinion biedt mooie kortingen als er voldoende aantallen zijn.
Het is nog te vroeg om er concrete cijfers op te plakken maar het is de bedoeling om voor een trapbuis met Pinion P1.18 goedkoper te zijn dan een Rohloffnaaf (naaf + toebehoren).
Go-One Evolution, HP Velotechnik StreetMachine Gte en tandem van Tim Biesemans.
-
- dokter
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
- Postcode: 8610
- Fiets: FAW27
- Locatie: kortemark
- Contacteer:
Re: Peilen naar interesse in Pinion
rond welke prijsklasse zitten die pinion's dan? ik heb het ook al zitten overwegen omdat ik de hele trapasboom van mijn FAW eruit wou gooien en vervangen door alu buizen.
achterwielen met motor en versnellingen (derailleur) bestaat ook gewoon hoor, dus daarvoor moet je niet naar pinion kijken.
er zijn ook andere naaf versnellingen beschikbaar. ik heb mijn alleweder nu omgebouwd naar shimano nexus 8 en was alles bij elkaar nog geen 150€ kwijt.
wil je dat electrisch maken, steek je gewoon een motor vooraan.
ik heb zelf al eens gekeken naar de vivax gruber motor die gewoon op de trapas rechtstreeks hangt datding dat bij saartje van den driesche was gevonden). is bij dergelijke ligfietsen en trikes ook makkelijk in te bouwen.
voor vooraan heb ik ook al eens naar een schlumph drive gekeken, zonder enige derailleur of 2 bladen krijg je toch nog lichter/zwaardere versnellingen).
gewoon met je hiel dat knopje op de trapas indrukken
.
er bestaan 3 versies.
de MTB versie die 2,5 reductie geeft. als je dus een 50T voorblad hebt, ga je instant naar 20T bij indrukken knopje
de speed-drive geeft een 1,65 verhoging, dus een 30T voorblad gaat instant naar 50T bij indrukken (deze overweeg ik op de FAW smaen met een 46T blad zou ik dan op een 75T uitkomen als hoge versnelling)
de high-speed-drive geeft 2,5 verhoging, een 30T voorblad wordt dus ineens een 75T
achterwielen met motor en versnellingen (derailleur) bestaat ook gewoon hoor, dus daarvoor moet je niet naar pinion kijken.
er zijn ook andere naaf versnellingen beschikbaar. ik heb mijn alleweder nu omgebouwd naar shimano nexus 8 en was alles bij elkaar nog geen 150€ kwijt.
wil je dat electrisch maken, steek je gewoon een motor vooraan.
ik heb zelf al eens gekeken naar de vivax gruber motor die gewoon op de trapas rechtstreeks hangt datding dat bij saartje van den driesche was gevonden). is bij dergelijke ligfietsen en trikes ook makkelijk in te bouwen.
voor vooraan heb ik ook al eens naar een schlumph drive gekeken, zonder enige derailleur of 2 bladen krijg je toch nog lichter/zwaardere versnellingen).
gewoon met je hiel dat knopje op de trapas indrukken
.
er bestaan 3 versies.
de MTB versie die 2,5 reductie geeft. als je dus een 50T voorblad hebt, ga je instant naar 20T bij indrukken knopje
de speed-drive geeft een 1,65 verhoging, dus een 30T voorblad gaat instant naar 50T bij indrukken (deze overweeg ik op de FAW smaen met een 46T blad zou ik dan op een 75T uitkomen als hoge versnelling)
de high-speed-drive geeft 2,5 verhoging, een 30T voorblad wordt dus ineens een 75T
Re: Peilen naar interesse in Pinion
Serieus prijsje: minstens 2700 EUR En Saartje heeft er ook een hoge prijs voor betaald. Maar een technisch hoogstandje.fcapri schreef:
ik heb zelf al eens gekeken naar de vivax gruber motor die gewoon op de trapas rechtstreeks hangt datding dat bij saartje van den driesche was gevonden). is bij dergelijke ligfietsen en trikes ook makkelijk in te bouwen.
De mannen van UTAH Trikes en anderen zijn er in elk geval zeer over te spreken, zeker over die High Speed. Prijs is zeer lastig te vinden, wellicht rond de 500 à 700 EUR. Sedert 2012 is de Schlumpf overgedragen aan Haberstock die het produceert, verfijnt en doorontwikkelt tot mooie dingens als Advanced Belt Drive, datde nadelen van de riemaandrijving (Gates) wellicht opheft.fcapri schreef:
voor vooraan heb ik ook al eens naar een schlumph drive gekeken, zonder enige derailleur of 2 bladen krijg je toch nog lichter/zwaardere versnellingen)
Patterson heeft een goedkoper alternatief vs Schlumpf drive maar lijkt fragieler en met een minder groot bereik.
Vraagje: zou men met een Schlumpf nog een trapas e-motor kunnen inbouwen?
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- dokter
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
- Postcode: 8610
- Fiets: FAW27
- Locatie: kortemark
- Contacteer:
Re: Peilen naar interesse in Pinion
ik vermoed van wel, aangezien die trapas nog steeds op de pedalen zit. is alleen de vraag hoe dat knopje in de as zit verwerkt.
volgens mij vergrendeld die de tandwielen zodat je 1:1 werkt en dus gewoon het tandwiel hebt dat gemonteerd zit.
en bij indrukken zou die de vergrendeling losmaken waardoor die kleine tandwieltjes meewerken en het tandwiel zelf sneller/trager dan de pedalen gaat.
een beetje zoals het pinion systeem dus.
er zijn ook electrische fietsen die dat soort systeem gebruiken waar de motor als ondersteuning zit (bosch ???). daa draaien de pedalen ook een lagere snelheid dan het voorste tandwiel. en de motor kan ondersteuning geven op dat tandwiel.
volgens mij zal het ook wel komen dat er bosch ondersteuning EN een aantal versnellingen zal aangeboden worden
met die naafversnellingen en die speeddrivers vooraan is de weg volledig open gemaakt voor belt drives. zeker voor daily woon-werk verkeer fietsen valt het onderhoud dan in het niets.
naafversnelling zit op 20 000km voor je de olie moet verversen, zo een riem zal ook wel heel lang leven (in autos gaan zulke riemen al +100 000km mee)
volgens mij vergrendeld die de tandwielen zodat je 1:1 werkt en dus gewoon het tandwiel hebt dat gemonteerd zit.
en bij indrukken zou die de vergrendeling losmaken waardoor die kleine tandwieltjes meewerken en het tandwiel zelf sneller/trager dan de pedalen gaat.
een beetje zoals het pinion systeem dus.
er zijn ook electrische fietsen die dat soort systeem gebruiken waar de motor als ondersteuning zit (bosch ???). daa draaien de pedalen ook een lagere snelheid dan het voorste tandwiel. en de motor kan ondersteuning geven op dat tandwiel.
volgens mij zal het ook wel komen dat er bosch ondersteuning EN een aantal versnellingen zal aangeboden worden
met die naafversnellingen en die speeddrivers vooraan is de weg volledig open gemaakt voor belt drives. zeker voor daily woon-werk verkeer fietsen valt het onderhoud dan in het niets.
naafversnelling zit op 20 000km voor je de olie moet verversen, zo een riem zal ook wel heel lang leven (in autos gaan zulke riemen al +100 000km mee)
- Jan.E
- catering
- Berichten: 1504
- Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
- Postcode: 3520
- Fiets: te veel fietsen om op te noemen
- Locatie: Zonhoven
- Contacteer:
Re: Peilen naar interesse in Pinion
Een piniondrive kost ongeveer 1400 euro, geen kleingeld dus. Naar verluidt durven ze wel eens doortrappen. Wat de schlumpf betreft, zou ik zeker geen speed of high speed aanraden, want dan ga je in normale omstandigheden het meest rijden met de reductie, of verhoging als je het zo wil, ingeschakeld. Dit wil zeggen dat de planeetwielen konstant meedraaien en bijgevolg weerstand veroorzaken. Bij een mountaindrive rij je in normale omstandigheden met de schlumpf uitgeschakeld, 1op1 als het ware. Dan geeft deze geen weerstand. Als je dan bergop moet schakel je de reductie in dmv je hiel. Dan pas gaat het binnenwerk meedraaien en veroorzaakt welliswaar extra weerstand, maar je geraakt wel de berg op.
-
- dokter
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
- Postcode: 8610
- Fiets: FAW27
- Locatie: kortemark
- Contacteer:
Re: Peilen naar interesse in Pinion
amai, duur spul dan. die onderdelen zijn al 3keer meer waard dan mijn complete faw, niks voor mij dan.
bij die schlumph drive zou ik net wel de speeddrive nemen. zoals in mijn voorbeeld zou ik altijd op de 1:1 rijden op de gewone weg
met mijn derailleur versnelling had ik een 70T vooraan en een 14T achteraan waarbij ik boven de 50km/h me gek trap (50km/h is cadans 105, mijn topsnelheid van 68.8km/h is cadans boven de 140). Dat is niet plezant als er dan wat autos vlak achter je komen duwen op die 70km/h weg zonder fietspad met als gevolg dat ze me in de bochten over de witte lijnen voorbij gaan (als er dan plots een tegenligger opduikt, duwen ze mij bijna in de graskant). daarom wil ik voor bergaf en zware versnelling kunnen bijschakelen waardoor ik tot 70km/h geraak.
met mijn naafversnelling in het achterwiel draai ik 120rpm voor 68km/h
bij die schlumph drive zou ik net wel de speeddrive nemen. zoals in mijn voorbeeld zou ik altijd op de 1:1 rijden op de gewone weg
enkel voor bergaf of als ik eens ferm snelheid wil halen, zou ik dan de speeddrive inschakelen. ik heb namelijk last in bergaf dat het toerental te hoog wordt van de pedalen. dat ik daar dan wat extra wrijvingsweerstand krijg boeit me ook weinig.(deze overweeg ik op de FAW smaen met een 46T blad zou ik dan op een 75T uitkomen als hoge versnelling)
met mijn derailleur versnelling had ik een 70T vooraan en een 14T achteraan waarbij ik boven de 50km/h me gek trap (50km/h is cadans 105, mijn topsnelheid van 68.8km/h is cadans boven de 140). Dat is niet plezant als er dan wat autos vlak achter je komen duwen op die 70km/h weg zonder fietspad met als gevolg dat ze me in de bochten over de witte lijnen voorbij gaan (als er dan plots een tegenligger opduikt, duwen ze mij bijna in de graskant). daarom wil ik voor bergaf en zware versnelling kunnen bijschakelen waardoor ik tot 70km/h geraak.
met mijn naafversnelling in het achterwiel draai ik 120rpm voor 68km/h
Re: Peilen naar interesse in Pinion
Hoe bouwt men die Pinion eigenlijk in? Want die behoeft toch een speciale 'frame houder' waarin dat ding past? Of maakt men die op maat bij een aantal ligfietsen?
Eigenlijk is het ongeveer hetzelfde systeem als een Rohloff, enkel op een andere plaats in het frame: tandwielen in oliebad. Een gesloten systeem vind ik persoonlijk altijd fantastisch.
Eigenlijk is het ongeveer hetzelfde systeem als een Rohloff, enkel op een andere plaats in het frame: tandwielen in oliebad. Een gesloten systeem vind ik persoonlijk altijd fantastisch.
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Peilen naar interesse in Pinion
Dat is volgens mijn i.d.d. 'the next step' in de ontwikkeling van e-motor nl. met versnelling geïncorporeerd. Het is een kwestie van tijd (en geld voor ontwikkeling neem ik aan, tenzij het ergens ligt te wachten in de diepvries zoals vele uitvindingen).fcapri schreef:
volgens mij zal het ook wel komen dat er bosch ondersteuning EN een aantal versnellingen zal aangeboden worden
Ik zie nog volledig gesloten systemen komen: versnelling, e-motor en ketting/getande riem. Olie vervangen na 10 000 km en de ketting na 100 000 km. Dan pas is een ideaal bereikt - uiteraard niet voor lichte koersfietskes, maar wel voor alle andere fietsers. Zoudt gij met jouw technische kennis niet zoiets kunnen ineenboksen? Binnen een paar jaar zijt ge miljonair.
Met die riemen zijn er nog een aantal serieuze nadelen. Zo is o.a. IDWorx daar technisch niet zo voor te vinden, al moeten ze wat commercieel buigen de laatste tijd. De huidige fietsriemen vergelijken met auto distributieriemen gaat niet volledig op, ik zie nog niet direct vuil, modder enz. op een distributieriem komen en het lijkt erop dat een belt drive te fragiel is gemaakt, te lezen uit ervaringen. Dus voorlopig nog wat te ideaal voorgesteld, al ben ik voor het principe, maar volgens mij moet alles, maar dan ook alles, in een gesloten systeem: dan pas is betrouwbaarheid gegarandeerd.fcapri schreef:
met die naafversnellingen en die speeddrivers vooraan is de weg volledig open gemaakt voor belt drives. zeker voor daily woon-werk verkeer fietsen valt het onderhoud dan in het niets.
naafversnelling zit op 20 000km voor je de olie moet verversen, zo een riem zal ook wel heel lang leven (in autos gaan zulke riemen al +100 000km mee)
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
- Jan.E
- catering
- Berichten: 1504
- Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
- Postcode: 3520
- Fiets: te veel fietsen om op te noemen
- Locatie: Zonhoven
- Contacteer:
Re: Peilen naar interesse in Pinion
Een piniondrive is een versnellingsbak rechtstreeks op de trapas. Bij velomobielen maakt men een speciale beugel om het geheel op de trapasboom te bevestigen. Bij een gewone ligfiets of trike moet het voorste schuifbare deel van de trapboom aangepast worden. Ik heb dit nog nooit gezien, maar het is te doen. Bij bukfietsen is er een volledig aangepast kader om de piniondrive te kunnen monteren. Dat is nu net een van de grootste nadelen van de piniondrive, je kunt hem niet gewoon effe op je fiets monteren.
-
- dokter
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
- Postcode: 8610
- Fiets: FAW27
- Locatie: kortemark
- Contacteer:
Re: Peilen naar interesse in Pinion
helaas, ik ben al te laatscuri schreef: Ik zie nog volledig gesloten systemen komen: versnelling, e-motor en ketting/getande riem. Olie vervangen na 10 000 km en de ketting na 100 000 km. Dan pas is een ideaal bereikt - uiteraard niet voor lichte koersfietskes, maar wel voor alle andere fietsers. Zoudt gij met jouw technische kennis niet zoiets kunnen ineenboksen? Binnen een paar jaar zijt ge miljonair.
volledig gesloten met cardanaandrijving lijkt me nog intressant.
die piste was ik aan het bekijken toen ik mijn eigen trike wou bouwen. ik wou geen lange ketting en ook geen kettingrollen gebruiken. probleem is dat het moeilijk wordt om je pedalen te verschuiven. dan moest ik koppelstukjes hebben.
de allereerste autos hadden versnellingsbakken met kettingen hoor,
daarna werden de kettingen ingebouwd in een bak met olie
,
en als laatste kwamen versnellingsbakken met tandwielen (huidige)
die evolutie is er ook met de fiets
pinion inbouwen in bestaande fietsen is idd niet gemakkelijk. bij een bukfiets moet je gewoon een compleet ander frame hebben
bij trikes een andere front buis, die zijn gewoon te koop
bij velomobielen een beugeltje om die op de trapasbuis te monteren (mijn faw heeft een trapasboom uit 4 aluplaten en daar gaat het niet)
Re: Peilen naar interesse in Pinion
@ fcapri en Jan.E Bedankt voor de replieken, erg interessant die ontwikkelingen!
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
- CapoJan
- General Manager
- Berichten: 2568
- Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
- Postcode: 9050
- Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
- Locatie: Gent (Gentbrugge)
- Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
- Contacteer:
Re: Peilen naar interesse in Pinion
Welke versnellingsnaaf is dat waar je slechts om de 20.000 km olie moet verversen? En wat is in de praktijk de levensduur van een riem op een fiets? Of is dit puur wishful thinking?fcapri schreef: met die naafversnellingen en die speeddrivers vooraan is de weg volledig open gemaakt voor belt drives. zeker voor daily woon-werk verkeer fietsen valt het onderhoud dan in het niets.
naafversnelling zit op 20 000km voor je de olie moet verversen, zo een riem zal ook wel heel lang leven (in autos gaan zulke riemen al +100 000km mee)
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
- Jan.E
- catering
- Berichten: 1504
- Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
- Postcode: 3520
- Fiets: te veel fietsen om op te noemen
- Locatie: Zonhoven
- Contacteer:
Re: Peilen naar interesse in Pinion
Ik heb interesse in de piniondrive omdat ik een quattrovelo in bestelling heb staan. Ik vind het bereik van de standaard meegeleverde versnellingen echter te klein. Een schlumpf is een oplossing, maar kost ook 900 euro of zoiets. Dan twijfel ik. Ik vraag me ook af of al die tandwielen van een pinion die in olie draaien me veel snelheid gaan kosten. Weerstand gaat dat zeker geven, de vraag is alleen hoeveel.
- CapoJan
- General Manager
- Berichten: 2568
- Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
- Postcode: 9050
- Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
- Locatie: Gent (Gentbrugge)
- Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
- Contacteer:
Re: Peilen naar interesse in Pinion
U vraagt, wij zoeken... Rendement van de Pinion in vergelijking met een aantal versnellingsnaven vind je hier, weliswaar in het Duits.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
-
- dokter
- Berichten: 1301
- Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
- Postcode: 8610
- Fiets: FAW27
- Locatie: kortemark
- Contacteer:
Re: Peilen naar interesse in Pinion
heb ik dus verkeerd gelezen. shimano raad aan elke 2jaar of 5000km te smeren. maar er zijn genoeg mensen die het pas na 10-14-18 000km smeren.CapoJan schreef: Welke versnellingsnaaf is dat waar je slechts om de 20.000 km olie moet verversen? En wat is in de praktijk de levensduur van een riem op een fiets? Of is dit puur wishful thinking?
er is zelf ene die deze raad geeft slechts na 20 000mijl een verversing te doen. hij deed het op 15 000mijl en alles was nog goed gesmeerd. bij shelden brown ook iets over gelezen van die 20 000km