DHZ montage standaard voor trike

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: DHZ montage standaard voor trike

#16 Bericht door Wouter D »

Eeder zou ik de haak vervangen door een vaste buis met haken/ogen op het uiteinde, De vierkante buis met een stevige bout vastgezet. Over de hoogte moet je niet inzitten, Bij de meeste giraffes kan je de buis waar de haak aan hangt uitshuiven. het hoogste punt van die buis varieert tussen de 2 en 3 m. De meeste hobbywerkplaatsen halen zo een hoogte niet.

nog een reden dat men liever kiest voor een standaard of een lift, is dat de meeste aan hun fiets werken in de garage waar andere fietsen of een auto staan. Velen hebben niet eens een garage, Als je weinig plaats hebt, is een werkplaatskraan ook niet aangewezen.

Als je met dit soort toestellen werkt zou mijn voorkeur eerder uitgaan naar een manuele heftruck maar die zijn meestal niet zo compact op te bergen.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: DHZ montage standaard voor trike

#17 Bericht door bicky »

scuri schreef:Werkt iemand met een takelsysteem om aan de fiets te werken? Elektrisch of mechanisch. (Dit vond ik een straffe toer met een wagen: https://youtu.be/n3kS4RlaxWk )
Een ophangsysteem vind ik handiger want met opheffen en sleuren van een fiets e.d. botst men al gauw tegen vuile delen aan en het is ook veelzijdiger.
Maar goed:
- heeft iemand ervaring met ophangen van een elektrische takel?
- en met een mechanische takel? Ik las ergens dat men het klassieke katrollensysteem ('pulley system') door compactere systemen kan vervangen die gekend zijn in bergsport, boomverzorging e.d.?
je moet het antwoord niet ver zoeken, deze is reeds aangesneden op het forum dit jaar:

viewtopic.php?f=3&t=9492

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: DHZ montage standaard voor trike

#18 Bericht door scuri »

bicky schreef:
je moet het antwoord niet ver zoeken, deze is reeds aangesneden op het forum dit jaar:
viewtopic.php?f=3&t=9492
Hm, foto dropbox bestaat natuurlijk niet meer. (Ik zocht hier ook op fietslift, niet op fietstakel.) Toch bedankt. ;-)
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: DHZ montage standaard voor trike

#19 Bericht door scuri »

spruitje schreef:
Eeder zou ik de haak vervangen door een vaste buis met haken/ogen op het uiteinde, De vierkante buis met een stevige bout vastgezet. Over de hoogte moet je niet inzitten, Bij de meeste giraffes kan je de buis waar de haak aan hangt uitschuiven. het hoogste punt van die buis varieert tussen de 2 en 3 m. De meeste hobbywerkplaatsen halen zo een hoogte niet.
Hm, goed idee. Thx voor uitklaren van die hoogte.
spruitje schreef:
nog een reden dat men liever kiest voor een standaard of een lift, is dat de meeste aan hun fiets werken in de garage waar andere fietsen of een auto staan. Velen hebben niet eens een garage, Als je weinig plaats hebt, is een werkplaatskraan ook niet aangewezen.
ah, zo is dat. Ik heb een garage, niet heel groot, maar toch voldoende ruim als de wagen er niet in staat.
spruitje schreef:
Als je met dit soort toestellen werkt zou mijn voorkeur eerder uitgaan naar een manuele heftruck maar die zijn meestal niet zo compact op te bergen.
Is het een (manuele) vorklift dat je bedoelt, zoals zoiets?

Afbeelding
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: DHZ montage standaard voor trike

#20 Bericht door Wouter D »

dat is inderdaad een voorbeeld van zo een manuele heftruck, als je daar dan bvb een montagestandaard voor een werkbank op monteerd, (afneembaar is zelfs een optie) dan kan je dit ook nog voor andere doeleinden gebruiken, een in hoogte regelbare werkbank, een heftafel voor een velomobiel, ... of gewoon om zware pakketten hoger in een rek te plaatsen :-)
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: DHZ montage standaard voor trike

#21 Bericht door scuri »

spruitje schreef:
dat is inderdaad een voorbeeld van zo een manuele heftruck, als je daar dan bvb een montagestandaard voor een werkbank op monteerd, (afneembaar is zelfs een optie) dan kan je dit ook nog voor andere doeleinden gebruiken, een in hoogte regelbare werkbank, een heftafel voor een velomobiel, ... of gewoon om zware pakketten hoger in een rek te plaatsen :-)
Ach zo, 'crazy' zeg. Goed gezien. Thx voor jouw mee-denken en tips! :D
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: DHZ montage standaard voor trike

#22 Bericht door fcapri »

zo een manuele heftruck (in de bedrijfswereld heet dat manuele stapelaar) kost ook best wat geld hoor. ik heb een hoop palletrekken thuis en wil al een tijdje zoiets kopen. helaas buiten budget (simpelste versie zit zo rond de 800€ dacht ik).
mijn palletrekken zijn 3meter hoog, dus ik moet de duurste versie hebben :roll:.

moto lift geen oplossing? je hebt dan ook direct het achterwiel vrij hangen als je een balkje dwars legt om de bodem te ondersteunen. dat vind je al vanaf 150€
Afbeelding

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: DHZ montage standaard voor trike

#23 Bericht door CapoJan »

Bij mij hangt in de garage al jaren een eenvoudig takelsysteem met twee haken. Niet geschikt voor de velomobiel (behalve om de achterkant op te tillen), maar verder voor elke fiets bruikbaar. Simpel, goedkoop en het doet zijn werk prima. Er staat niets in de weg om rond de fiets te kunnen werken. Zoiets ongeveer.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: DHZ montage standaard voor trike

#24 Bericht door fcapri »

en waarom niet geschikt voor een VM?

als je nu een spanband over je VM doet van het linkse voorwiel naar het rechtse, kan je die spanband toch om die voorste haak zetten.
of is dat ding niet sterk genoeg om 50kg te tillen

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: DHZ montage standaard voor trike

#25 Bericht door CapoJan »

fcapri schreef:en waarom niet geschikt voor een VM?

of is dat ding niet sterk genoeg om 50kg te tillen
Inderdaad. Ook is het systeem bij mij bevestigd aan het frame voor de rails van een sectionaalpoort: ook al niet berekend op die 50 kg extra.
Maar tot nu toe is dat geen probleem: amper of geen werk aan de Orca :mrgreen:
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: DHZ montage standaard voor trike

#26 Bericht door fcapri »

staat er ergens een max gewicht op vermeld? vond de info niet op de website.
want mijn gewone MTB weegt toch ook al iets meer dan 18kg hoor.

bij mij zijn de garagebalken stevig genoeg, daar ligt meer dan 1000kg beton op. die 50kg meer zal wel geen probleem zijn

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: DHZ montage standaard voor trike

#27 Bericht door scuri »

fcapri schreef:
staat er ergens een max gewicht op vermeld? vond de info niet op de website.
Hier op bol.com staat max. 20kg met die 'pruts'dingskes. Daarom niet aan mij besteed, omdat ik er ook wat zwaardere dingen mee wil tillen. Mijn S-Pedelec destijds woog al bijna 30kg (nu verkocht en we zien wat het wordt volgend jaar van ligfiets). Dan nog liever zoiets met klimtouw (niet dat meegeleverd touw) of een eigen gemaakt katrolsysteem, al dan niet met slim klimmateriaal. En zo'n elektr. takeltje kan 100kg aan (geen CE maar is niet nodig voor een particulier). Ik ben er zelf nog niet aan uit, omdat ik het flexibel wil hebbben. Daarom denk ik eerder aan zo'n lier die ik over een ijzeren stang kan schuiven, die ik ook moet kopen en monteren. En voor de stabiliteit moet ik nog zoiets bij kopen? Pf, ik zie het al weer niet meer zitten. :? ](*,)
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: DHZ montage standaard voor trike

#28 Bericht door Wouter D »

je lier zette me aan het denken. Als je nu eens een handlier met riem zoals deze Het is goeikoop en je kan er 550 kg mee tillen.
Dan kan je deze ofwel bevestigen aan 2 andere riemen die je over rollen laat lopen om je fiets gelijkmatig te kunnen tillen. Je kan daar ook je elektrische lier bij gebruiken als je dat wil, das het voordeel van een lier, die hoeft zich niet persee boven de last te bevinden, je kan em ook tegen de grond monteren en je kabel over rollen laten lopen.

Of je plaatst er zo twee naast elkaar die je afzonderlijk kan bedienen.

terwijl ik dit schrijf, bedenk ik dat het net dit principe is dat Hans toepast met zijn veredelde badkuip
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

scuri
Helper
Berichten: 312
Lid geworden op: za 14 jul 2012, 13:57
Postcode: alfa

Re: DHZ montage standaard voor trike

#29 Bericht door scuri »

spruitje schreef:
(...) terwijl ik dit schrijf, bedenk ik dat het net dit principe is dat Hans toepast met zijn veredelde badkuip
Maar moeten dergelijke lieren geen vrije ruimte krijgen om met die hendel te draaien? Ik had daar ook aan gedacht maar ik heb nergens die vrije ruimte in mijn garage.
Laatst gewijzigd door scuri op zo 16 apr 2017, 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: DHZ montage standaard voor trike

#30 Bericht door Wouter D »

ik kan maar moeilijk geloven dat jij die niet hebt, hoe groot ben jij ?
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Plaats reactie