Verlichting gevoed door powerbank

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
frank8265
Junior
Berichten: 75
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 19:09
Postcode: 4554bl
Fiets: Trident Stowaway
Locatie: Westdorpe
Contacteer:

Verlichting gevoed door powerbank

#1 Bericht door frank8265 »

(eerder gepost op nederlands forum)

Een van de eerste "extra's" die ik aangeschaft heb voor m'n nieuwe trike zijn 2 koplampen. Daarbij rees de vraag of ik het zou gaan voor batterij verlichting of kiezen voor een naafdynamo. Op m'n andere fietsen heb ik Busch & Muller verlichting op naafdynamo en ik ben dik tevreden over de lichtopbrengst en de spreiding van het licht. Dus ook voor de trike gekozen voor 2 lampen van B&M maar ik ga ze voeden middels een powerbank.

Afgelopen woensdag een test opstelling gemaakt van de 2 lampen op de powerbanken en na 36 uur constant branden gaven ze nog behoorlijk wat licht. :D

Afbeelding

Ik heb 1 lamp rechtstreeks op de powerbank aangesloten middels een oude usb kabel en de 2de koplamp op de achterlicht connectors van de 1ste koplamp. Werkt prima zo!

Voor wie het wil proberen maar niet weet hoe een usb stekker aan te sluiten:
Ik heb de usb kabel doorgeknipt, isolatie verwijdert en de 2 data draadjes weg geknipt (wit en groen) zodat alleen de + en - van het voedings gedeelte overblijft. Dit zijn de rode en zwarte draad.

Afbeelding

Hoewel de powerbank maar 5V volt gelijkstroom levert (het gebruikte exemplaar levert 2.1Ampere) en de lampen eigenlijk voor 6V wisselstroom bedoelt zijn, geeft het prima licht gedurende meer dan een etmaal continu branden.

Gebruikte onderdelen:
  • 2 koplampen Busch & Muller Lumotec IQ Cyo T > 2 x € 49,90 via bol.com
  • 1 powerbank TP-link 10400 mha > € 27,99 via bol.com
  • 1 oud, rondslingerend usb kabeltje > overschot uit m'n laptop tas

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Verlichting gevoed door powerbank

#2 Bericht door Wouter D »

"vind ik leuk"

Daar zit ik nu al ff op te wachten se ga ik ook eens proberen hier thuis op de Q od alles nog werkt op batterij pack. Dan kanil er zo ene als backup meenemen

Btw: Ik Ge vanavond dit topic naar materiaal en techniek verplaatsen als u het niet erg vind, of eens van de andere mods
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
frank8265
Junior
Berichten: 75
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 19:09
Postcode: 4554bl
Fiets: Trident Stowaway
Locatie: Westdorpe
Contacteer:

Re: Verlichting gevoed door powerbank

#3 Bericht door frank8265 »

spruitje schreef:"vind ik leuk"

Btw: Ik Ge vanavond dit topic naar materiaal en techniek verplaatsen als u het niet erg vind, of eens van de andere mods
Geen probleem, zat zelf te twijfelen tussen "veiligheid" en "materiaal en techniek" aangezien het beide betrekking heeft.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Verlichting gevoed door powerbank

#4 Bericht door CapoJan »

Enkele jaren geleden leerde ik - via de documentatie van BM - dat de Cyo's optimaal renderen bij 7,2 V. Ik had een accupack dat die spanning leverde (6 NiMh AA cellen). Wellicht geldt dat ook voor de andere BM koplampen.
Maar anderzijds is er veel makkelijker aan zo'n powerbank te raken. Mooie oplossing!
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Verlichting gevoed door powerbank

#5 Bericht door fcapri »

bij led verlichting ga ik er toch altijd van uit om niet op het optimale te gaan werken maar altijd net iets minder stroom (spanning) erop te zetten.
het verschil is lichtopbrengst is nagenoeg hetzelfde, maar het verschil in geproduceerde warmte in de ledchip alsook de levensduur is wel aanzienlijk.

als ik dat type koplamp opzoek,dan hebben die vaak een groot ingangsbereik. hetgeen wil zeggen dat er een eigen stroombron intern aanwezig is om de led te regelen.
als jouw lamp dus gevoed kan worden van 6-42V, dan zal die bij elke spanning gewoon correct werken. als je die echter 5V geeft, dan zal die schakelende voeding intern veel te hard moeten werken en mogelijks sneuvelt die ooit.

bv: je hebt een ledchip van 3,3V en die moet 3A hebben (10Watt dus).
er zit een schakelende voeding in van 6-12V.
op 6V zal je dus ongeveer 1,66A nodig hebben om aan de led 3,3V 3A te kunnen leveren. eigenlijk zelf iets meer aangezien je altijd wat verliezen hebt in de voeding (stel bv 1,8A). de fabrikant gebruik transistoren in die voeding die 2A (+/- 5%) kunnen schakelen.
op 12V zal die schakeling maar een goeie 1A uit uw voeding trekken en blijft ook alles heel.

als je die echter op 5V gaat gebruiken, dan zal er ongeveer 2,1A gaan lopen om nog genoeg stroom aan de led te geven. en hier 'kan' het foutlopen. ik zeg wel dat het KAN, niet dat het zal gebeuren.

immers: een 6V nimh accu pack (5x 1,2V) is vol op ongeveer 6,75V (5x 1,35V) en leeg op ongeveer 5,0V (5x 1,0V), en dat ding mag niet kapot gaan als je accu ver leeg is. de fabrikant zal dus zeker nog een marge inbouwen.
het is echter niet de bedoeling dat je daar 4x 1,2V in steekt (4,8V) omdat die leeg rond de 4,0V zullen uitkomen.

aangezien die powerbank altijd 5,0V zal leveren, verwacht ik geen problemen. maar let wel op dat de voeding intern haast altijd op zijn maximum zit te werken. de lamp zou behoorlijk warm kunnen worden, zeker in de zomer

Gebruikersavatar
frank8265
Junior
Berichten: 75
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 19:09
Postcode: 4554bl
Fiets: Trident Stowaway
Locatie: Westdorpe
Contacteer:

Re: Verlichting gevoed door powerbank

#6 Bericht door frank8265 »

Hele hoop technische informatie fcapri, maar wel interessant! De temperatuur ontwikkeling ga ik zeker eens in de gaten houden. Eigenlijk nooit echt bij stil gestaan.

Bedankt voor de info!

Plaats reactie