plink ploink in de aandrijflijn van de quest

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: plink ploink in de aandrijflijn van de quest

#16 Bericht door fcapri »

bestaat je cassette soms uit een vast deel, en dan een 3tal losse tandwieltjes? misschien zit de cassette wat los

zoals de rechtse hier
http://www.thetandemlink.com/Images/Cal ... ttes_l.jpg

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: plink ploink in de aandrijflijn van de quest

#17 Bericht door Wouter D »

ik snap wat je bedoelt, maar ik denk het niet, en even checken is niet zo eenvoudig met die enkelzijdige ophanging, als ik trouwens het wiel erafhaal om dat de controleren is de kans reëel dat is de volledige cassette vervang.

Maar we hoeven het niet uit te sluiten.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: plink ploink in de aandrijflijn van de quest

#18 Bericht door fcapri »

enkelzijdig, heb je dan een cassette of freewheel?
heb me al rot gezocht achter een enkelzijdig opgehangen hub waar cassettes op passen iv freewheels. want door de freewheel hang ik vast aan een 7speed en kan ik geen custom tandwielenset bouwen

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: plink ploink in de aandrijflijn van de quest

#19 Bericht door Wouter D »

ik heb een cassette, 9sp, die zit tussen de bevestiging van het wiel en het wiel zelf. Dat systeem wordt door velomobiel.nl gebruikt en ik dacht dat het ook in de df van intercitybike zat; Bij DF gebruiken ze standaard wel 10sp
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Mugtango
Neo Prof
Berichten: 246
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
Postcode: 9860
Fiets: Ice Sprint 26
Locatie: Gijzenzele
Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
Contacteer:

Re: plink ploink in de aandrijflijn van de quest

#20 Bericht door Mugtango »

Even de topic kapen:

@ Fcapri: er bestaan ook freewheels met 8 en 9 versnellingen. Zelf heb ik een 8V op mijn FAW zitten. Een 9V kan je bijv hier vinden:

http://hollandbikeshop.com/fietsonderde ... 9v-zilver/

Of hier:

http://www.turbobike.be/onderdelen/toeb ... page3.html

@ Spruitje:

Ik kan jammer genoeg niet direct iets zinnigs bijdragen aan uw zoektocht, maar ik weet hoe vervelend het is om zoiets terug te vinden. Zelf probeer ik al geruime tijd een rakketakketak op te lossen in het linker voorwiel, enkel en alleen optredend als ik naar rechts draai.... In de hoop dat ik het ooit vinden kan, wil ik u ook wat hoop sturen de oorzaak te vinden voor het eventueel te laat is ;-)
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: plink ploink in de aandrijflijn van de quest

#21 Bericht door fcapri »

helaas mutango, ik weet dat die bestaan, maar mijn wiel laat dat niet toe. de kleinste tandwiel van de 7S zit al bijna tegen mijn achterbrug aan
http://fcapri.homelinux.com/fcapri/alle ... CN1895.JPG en omdat freewheels veel moeilijker te vinden zijn en speciale vertandingen, stap ik liever over op een cassette. daar kan je dan zelf met losse tandwielen je eigen verhoudingen bouwen. ik heb nu een 70T vooraan, en in combinatie met een 13T achteraan als kleintje, is het nog te licht (zou dan een 75T voorraan willen), maar met een 34T achteraan is het met een 70T net goed, en zou het met 75T vooraan teveel worden. daarom maak ik graag een cassette van 11 tot 34 in iets grotere stappen (11-14-17-21-25-29-34).

ik heb me al rot gezocht achter een enkelzijdig opgehangen naaf met cassette en die vind ik maar niet, en spruitje heeft dat dus zitten in de quest.

bij jouw rakketak in het wiel, zijn het geen spaken die verspringen tov elkaar? ik heb dat ook continue, maar niet als het regent. dan zijn de spaken namelijk nat en hoor je dat niet. de spaken zijn wel allemaal ingesleten waar ze elkaar kruisen

KarelJ
Helper
Berichten: 414
Lid geworden op: vr 17 aug 2007, 9:30
Postcode: 9800
Fiets: Ice Sprint X
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: plink ploink in de aandrijflijn van de quest

#22 Bericht door KarelJ »

spruitje schreef:ik heb het alleen bij gebruik van de 3 kleinste tandwielen op de achtercassette, dus ik ga die nog eens van dichtbij moeten bekijken. Deze gebruik wel het meeste in combi met het middelste tandwiel vooraan. Vandaag gans de tocht op groot blad vooraan gereden en niets gemerkt. Het ging wel goed vooruit :-)
116km aan 34.2 gemiddeld :s
straks moet ik nog wedstrijden gaan rijden :s
Ik zou vermoeden dat de ketting misschien te lang is en dat daardoor de terugkerende ketting ergens tegen botst (kleinste tandwielen achteraan + niet grootste vooraan = mogelijks slappere ketting dan met grotere tandwielencombinaties volgens mij)

Ik heb zelf geen ervaring met een Quest maar ik meen al gelezen te hebben dat een iets te lange ketting kan aanlopen tegen "kapjes boven de ketting" of tegen randen van kettingwielen, ...

succes ermee in ieder geval.

Je kan ook eens proberen het geluid op te nemen met b.v. een mobiele telefoon (en daarmee ook zoeken waar het luider klinkt door de telefoon op verschillende plaatsen binnen te fiets te houden). Dat geluid kan je misschien eens doorsturen naar Velomobiel.nl (en/of hier laten horen).

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: plink ploink in de aandrijflijn van de quest

#23 Bericht door Wouter D »

bij velomobiel denken ze dat de ketting misschien toch net te lang is. van de week bekijk is dat nog wel eens, moet toch een spaak vervangen in mijn wiel, dan kan ik evengoed, nog eens verder kijken.

mugtango: die raktetak is 95% zeker aan de spanning van je spaken geweten. Als je aan je spaken trekt mogen die bijna niet bewegen. Heb je een spaaksleutel? zo ja, span dan alle spaken een kwarttoer aan en ga na of je het probleem nog hebt. indien je spaken los zouden zitten, zou ik eerder een halve of in ergste geval een hele toer aanspannen. maar wel allemaal evenveel, anders ga je je wiel krom trekken. Kan ook goed zijn dat er een spaak af is, die moet je dan vervangen. Ik heb op het dik jaar dat ik met de Q rijdt al 4 spaken gebroken op de voorwielen.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: plink ploink in de aandrijflijn van de quest

#24 Bericht door Wouter D »

Enige tijd terug haalde ik één schakel weg en het was iets beter.

FF van de gelegenheid gebruik maken om verder te palaveren over mijn ketting. In de loop van de week legde ik mijn kettingrekmalletje in de ketting. En bleek hij er los in te vallen. >1%rek. Een mailtje naar velomobiel leert me dat zij 2% hanteren voor ze gaan vervangen. Dus ff schuifmaat er op. 146 á 147 lokaal zelfs 149. Dus de ketting en tandwielen worden vervangen. Na slechts 5000 km. Ik overweeg van de gelegenheid gebruik te maken om een 2*10 versnellingen te plaatsen. En indien mogelijk 165mm crankstel, evt 160 indien het niet anders kan.

Die 149 baarde me wel zorgen. Dus die heb ik vandaag nader onderzocht. Het was thv een Sluitschakel. Bleek een kettingbus te zijn verdwenen, mogelijk al van tijdens de montage. De Sluitschakel was hierdoor ook aan vervanging toe. Bij het loshalen vielen de pennen en zo uit. Verontrustend... Dus snel even rest van ketting nagezien en nog zo een slechte Sluitschakel vervangen.
Even door een video halen en nieuwe smering erop en morgen tochtje mee rijden

Hij kan er weer even tegen. Maar we gaan wel asap een afspraak met Dronten maken. Ik doe nog wel een oproepje voor geval iemand iets wil laten meebrengen.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: plink ploink in de aandrijflijn van de quest

#25 Bericht door Wouter D »

Vandaag tijdens fietstocht de grootste vrees van elke velomobiel. Kettingbreuk onderweg. Heb het kunnen maken want moest nog 60km, was half weg in de affligemse pijl dus moest ik wel verder. Gelukkig had ik in de wetenschap van de minder goede ketting een stukje reserve mee.

Het treffen zal in elk geval niet met de quest zijn dit jaar.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: plink ploink in de aandrijflijn van de quest

#26 Bericht door trikelover »

Ik vind dit toch eigenlijk vreemd dat die ketting nu al totaal op is normaal zou die ketting toch bijna geen vuil mogen vangen en minstens 20.000km mee gaan zou ik denken.
Meer nog dmoet ik denken aan de ketting van eeuwig zijn Versatile die heeft waarschijnlijk meer dan 200.000km gereden en nooit vervangen. Wat je natuurlijk wel hebt is dat een single speed ketting veel dikker is en dus minder snel slijt tov een 9speed. Maar zo'n verschillen vind ik toch vreemd
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: plink ploink in de aandrijflijn van de quest

#27 Bericht door fcapri »

een single ketting hoeft ook niet schuin te lopen, kan veel steviger opgebouwd wordt.
derailleurkettingen slijten heel hard als ze schuin lopen (grootste blad vooraan en grootste tandwiel achteraan bv.
verder hangt ook veel af van de rijstijl. op mijn MTB ging werd de ketting tussen 1500 en 2000km vervangen, dit om overmatig slijtage van de tandwielen te voorkomen (na 3 kettingen werd de cassette vervangen en na 3-4 cassettes waren de bladen vooraan ook op). zou ik 5000km rijden met de ketting, had ik direct ook de cassette te vervangen.

op mijn fiets in leuven werd er niks vervangen en daar was na 7-8000km ALLES versleten.tot zelf de voorbladen waren ver voorbij 'versleten' toen. je kan perfect 20 000km rijden met een goei geoliede en beschermde ketting, maar als je dan iets vervangt, heb je direct alle tandwielen te vervangen.
200 000km.... lijkt me wel ENORM veel

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: plink ploink in de aandrijflijn van de quest

#28 Bericht door trikelover »

Het gaat dan wel over een ketting die volledig gescheiden is van de omgeving en niet om eeuwige af te breken maar onderhoud aan zijn velomobiel zelf is er zeer weinig gebeurd tijdens het vorige treffen in West Vlaanderen viel het enorm op hoe die fiets er aan toe was op de besturing en de achterophang zat enorm veel speling op zoveel dat ik er totaal niet meer zou mee rond rijden. Toch niet tot dit hersteld was.
fcapri schreef: derailleurkettingen slijten heel hard als ze schuin lopen (grootste blad vooraan en grootste tandwiel achteraan bv.


Bij een gewone fiets heeft dit wel effect maar bij een ligfiets is dit van veel minder belang doordat de ketting zo lang is heeft deze ook minder te lijden. Zeker als je dan nog rekent dat een ketting van de quest volledig in de body loopt en zo veel minder te lijden heeft onder weersinvloeden vin dk 5000km zeer weinig
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: plink ploink in de aandrijflijn van de quest

#29 Bericht door Peter J »

Mijn Milan heeft er nu dik 14000 km op zitten en de ketting is nog zo goed als nieuw...
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: plink ploink in de aandrijflijn van de quest

#30 Bericht door Wouter D »

Velomobiel.nl wijt het aan de kracht die ik heb of zou hebben. Ik rij zo veel mogelijk op souplesse met 30 als gem richtsnelheid.
Mogelijk heb ik ook iets de juiste olie gebruikt. Ik heb een tijdje tefonspray gebruikt omdat ik geen gewone kettingolie had staan. En telkens vergat mee te nemen. Dat zou naar verluidt ook niet gezond zijn voor een ketting.

Nu ja een groot onderhoud dringt zich toch op hoor. Ik wil sterkere voorwielen want mijn spaken blijven breken. Vandaag weer twee.
Nu zijn ze over twee gekruist gespaakt. Als het even kan, wil ze over drie gespaakt. Dan gelijk alles nazien terwijl we bezig zijn he. Behalve de elektronica dan. Daar ben ik nog tevreden over.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Plaats reactie