plink ploink in de aandrijflijn van de quest

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

plink ploink in de aandrijflijn van de quest

#1 Bericht door Wouter D »

Help zeg ik dan...
De laatste paar duizend km zit ik regelmatig in en onder de quest om een onvindbaar probleem te zoeken.
Tijdens het trappen hoor ik regelmatig plink of ploink in de aandrijflijn, op hetzelfde moment voel ik dan ook aan de trapper dat er iets aan short, maar wat...

Een tijdje heb ik gedacht dat het mijn trapas was, maar toen was het erger, daar heb ik toen het probleem gevonden. er zat nl een van de beugeltjes waarmee de trapas op het frame zit, gescheurd. We hebben dat vervangen en toen was het weg. (het erge gedeelte)

plink ploink... ik ben er nog niet uit wat het is, de kettingrol is ok. Ik dacht aan een vaste schakel in de ketting maar ik heb de ganse ketting schakel per schakel onderzocht, elke schakel tov de aanliggende geplooid en gecontroleerd op verwringing... niets te vinden.
De voorste tandwielen zijn ok.

Het enige wat ik nog moet controleren is de cassette.

Het moet in de aandrijflijn zitten, want ik heb het enkel als ik trap.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: plink ploink in de aandrijflijn van de quest

#2 Bericht door fcapri »

torsie van de spaken in het achterwiel?
heb ook zo een tijd miserie gehad. beetje olie aan de spaken gedaan waar ze over elkaar lopen en het was weg.

is het op het exact dezelfde snelheid als je trapbeweging? dan zit het vooraan (zitje die kanteld als je de trapbeweging doet?). is het sneller en varieert het naarmate je andere versnellingen neemt, zit het achteraan.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: plink ploink in de aandrijflijn van de quest

#3 Bericht door Wouter D »

Het komt eigenlijk eerder over alsof mij ketting over mijn tanden loopt, maar de quest heeft nog maar 5000 km dus lijkt me dat wel vroeg, maar ik ga eerstdaags de achtercassette bekijken en de derailleur. Ik had gister ook de indruk dat mijn ketting wel eens aan de lange kant kon zijn of de derailleur mogelijk niet genoeg opspant in kleine versnellingen;
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Jan.E
catering
Berichten: 1504
Lid geworden op: zo 03 jul 2005, 19:46
Postcode: 3520
Fiets: te veel fietsen om op te noemen
Locatie: Zonhoven
Contacteer:

Re: plink ploink in de aandrijflijn van de quest

#4 Bericht door Jan.E »

Of Uw ketting is aan het breken. Ik heb eens gehad dat een stiftje van de kettingschakels iets verder uitstak dan de andere schakels, telke malen als dat stiftje dan de kettingbuis inging, dan bleef mijn ketting een fractie van een seconde haperen. Soms kan zo een probleempje ne mens tot de waanzin drijven. Ik heb zo eens maanden lang naar een gerammel gezocht en dan toch uiteindelijk gevonden.

Gebruikersavatar
fujin
Helper
Berichten: 384
Lid geworden op: ma 07 sep 2009, 21:28
Postcode: 2170
Fiets: Mango Plus 283
Locatie: Merksem
Velomobiel: Quest XS090
Contacteer:

Re: plink ploink in de aandrijflijn van de quest

#5 Bericht door fujin »

spruitje schreef:plink ploink... ik ben er nog niet uit wat het is...
Bij mij was het gespje van de linkerschoen dat iets naar buiten was verbogen. Elke trap bleef het gespje klein beetje haken bij het voetengat. Niet voelbaar. Wel irritant hoorbaar.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: plink ploink in de aandrijflijn van de quest

#6 Bericht door Wouter D »

Ik heb het dus niet altijd, gewoon af en toe, zonder enige regelmaat
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: plink ploink in de aandrijflijn van de quest

#7 Bericht door fcapri »

waarmee komt het ritme overeen? met een trapbeweging? of trager/sneller?

eens je dat weet kan je gaan uitsluiten of toch weten waar te zoeken.
als het gelijk is met de trapbeweging moet je het vooral vooraan zoeken, en eventueel ook het kantelen van uw gewicht in het zitje meerekenen (dempers/wielen vooraan dus ook).
is het veel trager, kan je eens gaan nadenken aan de rondgang van de ketting
is het veel sneller kan je in cassette gaan zoeken.

dit is gelijkaardig met de manier die ik gebruikte om printers te herstellen (afstand meten tussen de 2 printfouten en dan berekenen welke diameter van rol daarmee overeen komt in de printer)

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: plink ploink in de aandrijflijn van de quest

#8 Bericht door Lex »

fcapri schreef:
dit is gelijkaardig met de manier die ik gebruikte om printers te herstellen (afstand meten tussen de 2 printfouten en dan berekenen welke diameter van rol daarmee overeen komt in de printer)
#-o

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: plink ploink in de aandrijflijn van de quest

#9 Bericht door fcapri »

???
als ik een getik hoor aan 200keer per seconde, ga ik niet naar mijn pedalen kijken met een cadans van 60.
dan ga ik een onderdeel zoeken dat 200keer per seconde beweegt.

wordt zo overal gedaan waar mechanische onderdelen zitten. fietsen, bromfietsen, autos, machienes...en dus ook printers (was toevallig het eerste dat in me op kwam)

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: plink ploink in de aandrijflijn van de quest

#10 Bericht door Lex »

fcapri schreef:???
als ik een getik hoor aan 200keer per seconde, ga ik niet naar mijn pedalen kijken met een cadans van 60.
dan ga ik een onderdeel zoeken dat 200keer per seconde beweegt.

wordt zo overal gedaan waar mechanische onderdelen zitten. fietsen, bromfietsen, autos, machienes...en dus ook printers (was toevallig het eerste dat in me op kwam)
Kan zijn. Maar waarom post je toch altijd een deel van uw levensverhaal?

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: plink ploink in de aandrijflijn van de quest

#11 Bericht door Ronnius »

Lex schreef:Kan zijn. Maar waarom post je toch altijd een deel van uw levensverhaal?
Een boek lees je toch ook niet in een ruk uit?
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: plink ploink in de aandrijflijn van de quest

#12 Bericht door Lex »

Ronnius schreef:
Lex schreef:Kan zijn. Maar waarom post je toch altijd een deel van uw levensverhaal?
Een boek lees je toch ook niet in een ruk uit?
Misschien niet, nee. Maar ik lees dan ook niet elk boek.

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: plink ploink in de aandrijflijn van de quest

#13 Bericht door fcapri »

Lex schreef: Kan zijn. Maar waarom post je toch altijd een deel van uw levensverhaal?
omdat het andere mensen kan inspireren bij probleem zoeken. ik lees vaak op forums, en soms zie ik daar zoiets van: aaaaah, dat is een handig trukje.
en dat blijft me dan ook bij. het is een andere manier om de oorzaak te achterhalen, en met dat ene regeltje over die printers, kunnen mensen ook al eens verder denken vanwaar dat principe komt en het eventueel toepassen in andere gebieden.

ik krijg dan ook vaak de bijnaam 'macgyver' omdat ik dingen toepas die in den beginne totaal niet met het onderwerp had te maken of waarvoor ze nooit werden ontworpen. ik ben ook licht autistisch waardoor ik men mijn gedachten al 10stappen verder ben dan mijn vingers kunnen typen, en daardoor kan het ook overkopen dat ik van de hak op de tak spring

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: plink ploink in de aandrijflijn van de quest

#14 Bericht door Wouter D »

gelukkig weet ik helemaal niets van techniek en kan ik dus elke goeie tip gebruiken.... :roll:

De achtercassette vertoont geen gebreken, geen afgesleten tanden, geen kromme tanden, de cassette zit niet los of beweegt niet tijdens het trappen.
Ook de achterderailleur is correct afgesteld, de ketting is correct op lengte. De veerspanning lijkt voldoende;

Zoals ik al eerder zei, er zit geen regelmaat in. af en toe heb ik er last van. Het is één van die problemen waar je jarenlang kunt achterzoeken terwijl ze net onder je neus gebeuren.

Straks ga ik weer fietsen. ik ga er proberen op letten of ik dat heb in alle versnellingen... Dit zou kunnen wijzen op slijtage van ketting, lagers in freeweel of crankstel.
Heb ik het maar in enkele of zelfs maar in één versnelling moet ik mijn tandwielen nog eens onder de loep nemen.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: plink ploink in de aandrijflijn van de quest

#15 Bericht door Wouter D »

ik heb het alleen bij gebruik van de 3 kleinste tandwielen op de achtercassette, dus ik ga die nog eens van dichtbij moeten bekijken. Deze gebruik wel het meeste in combi met het middelste tandwiel vooraan. Vandaag gans de tocht op groot blad vooraan gereden en niets gemerkt. Het ging wel goed vooruit :-)
116km aan 34.2 gemiddeld :s
straks moet ik nog wedstrijden gaan rijden :s
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Plaats reactie