Middenmotor: pas- of torquegestuurd ?

Technische aspecten, opties, gadgets, zelfbouw, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Middenmotor: pas- of torquegestuurd ?

#16 Bericht door CapoJan »

Net mijn 'range extender' (tweede accu) teruggehaald bij Fietser. We hadden het er nog eens over. De visie van Brecht en enkele anderen blijft dat volgens de Europese wetgeving een velomobiel onder de rijwielen valt, ongeacht het vermogen van de ondersteuning, de snelheid en andere zaken. M.a.w. er valt niets te legaliseren, want het is gewoon legaal. Dat allemaal omwille van het aantal wielen en de zithoogte (zie daarvoor een ander onderwerp).
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

fcapri
dokter
Berichten: 1301
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 22:40
Postcode: 8610
Fiets: FAW27
Locatie: kortemark
Contacteer:

Re: Middenmotor: pas- of torquegestuurd ?

#17 Bericht door fcapri »

hmmm, dat vind ik toch niet terug. dat 'ongeacht het vermogen'
2.15.1. "Rijwiel" : elk voertuig met twee of meer wielen, dat wordt voortbewogen door middel van pedalen of van handgrepen door één of meer van de gebruikers en niet met een motor is uitgerust, zoals een fiets, een driewieler of een vierwieler.

De bevestiging van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 0,25 kW, waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en tenslotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/u bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen, brengt geen wijziging in de classificatie als rijwiel.
bij meer vermogen, hogere snelheid, zelfstandig rijden zonder trappen (dus met gashendel) val je volledig onder een motorvoertuig/bromfiets

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 799
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: Middenmotor: pas- of torquegestuurd ?

#18 Bericht door Helen »

Mugtango schreef:Wat dus ook klopt met wat Brecht zegt en wat Helen haar ervaringen zijn. Ik moet blijkbaar ergens gemist hebben dat Helen de cyclone er al uit kieperde?
Euh, tot mijn grote verwondering heb ik het toen inderdaad niet op het forum gezet :oops:
Op 27 april is de cyclone eruit gegooid, en kwam de bafang in de plaats.
Naast het "extralegale aspect" heeft voor mij de doorslag gegeven dat ik er stilletjesaan doof van werd. In de winter viel het kabaal me minder op, omdat ik dan steeds een haarband ophad. Met de warmere dagen in april ging de haarband uit en het aantal decibels omhoog.
Mijn gezondheid is me lief, en omdat de WAW voor mij toch mijn woonwerkvervoermiddel is, had ik het geld er wel voor over. Het was even wennen, maar nu ben ik er heel tevreden mee!

gentenoare
Junior
Berichten: 69
Lid geworden op: vr 16 okt 2015, 18:04
Postcode: 3040
Fiets: WAW 263
Contacteer:

Re: Middenmotor: pas- of torquegestuurd ?

#19 Bericht door gentenoare »

Mugtango schreef:
Zeker dat bafang niet met torque sensor is, ik krijg veel meer ondersteuning op pure kracht dan op souplesse, als je echt heel soepel gaat rijden dan valt de ondersteuning zelfs bijna weg.
Ik denk eerder dat je met de Bafang het volgende ervaart:

The PAS is effectively a throttle lock with 9 settings. In use it functions exactly like a mechanical throttle lock on a motorcycle. The motorcycle speed will slow on hills and speed up on descents. On flats it will stabilize at what ever speed the power matches the drag. The only addition to the Bafang system is a maximum rpm for each PAS setting that is measured in % of rpm. In the motorcycle analogy, the motorcycle can overspeed when descending a long hill, but the Bafang will not (in theory). As the rpm exceeds the maximum it will reduce current and the bicycle will slow to below the maximum rpm at which point the Bafang will add current and it will speed up to over the maximum rpm. This cycle can be repeated indefinitely and is usually described as "surging". Interestingly, it seems to occur most often on the flats or on gentle hills in my experience, but with different gearing the effect may be present on descents too.

Wat dus ook klopt met wat Brecht zegt en wat Helen haar ervaringen zijn. Ik moet blijkbaar ergens gemist hebben dat Helen de cyclone er al uit kieperde?
Interesting, bij mij is er wat herconfiguratie nodig. Vooral bij het optrekken en op steilere klims heb ik graag wat meer ondersteuning bij een soepele tred. Op het vlakke loopt het goed, eens op snelheid is er niet veel ondersteuning meer nodig en bergaf al zeker niet. Toch een fantastisch machine, die WAW.
E WAW 263

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Middenmotor: pas- of torquegestuurd ?

#20 Bericht door Wouter D »

Mugtango, indien je voor bafang gaat, kan je evt eens informeren bij Martin. Ik hoorde dat hij omwille van zijn gezondheid overweegt een zwaardere motor te steken. Misschien kan je dan zijn huidige overnemen. die is nog niet eens zo oud, op die manier kan Martin ook een en ander recupereren.

wat ik hier lees over afleren van op souplesse te rijden, doet me hopen dat ik nog even kan wachten op nood op ondersteuning. Want ik doe vooral veel moeite om zoveel mogelijk op souplesse te rijden.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Middenmotor: pas- of torquegestuurd ?

#21 Bericht door CapoJan »

Spruitje, hou daarbij in gedachten dat het over de Bafang gaat. Andere motoren gedragen zich weer anders. Het is wel zo dat de trapasmotoren geconcipieerd zijn met de gemiddelde fietser in het achterhoofd. Als ik het goed heb, rekenen ze daarbij op trapfrequenties van max 80. Daarboven bouwen ze snel af.
Dat ze met zo'n aantal omwentelingen rekenen, is logisch. Kijk maar naar hoe de meesten met een pedelec fietsen.

Dat is dan weer het fijne aan de Cyclone (naast alle nadelen): door te spelen met de tandwielen kun je de motor afstemmen op je eigen stijl.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Mugtango
Neo Prof
Berichten: 246
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
Postcode: 9860
Fiets: Ice Sprint 26
Locatie: Gijzenzele
Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
Contacteer:

Re: Middenmotor: pas- of torquegestuurd ?

#22 Bericht door Mugtango »

Ik geraak meer en meer overtuigd om te kiezen voor een motor die de ondersteuning baseert op de trapkracht ipv louter op het feit of er al dan niet getrapt wordt. M.a.w. dus geen keuze voor de gekende en vertrouwde Bafang.

Maar dat maakt het zoeken wel wat moeilijker: voorlopig vond ik dat de Bosch middenmotor zo zou werken, maar die is niet los te verkrijgen, de Sunstar vind ik ook niet zo gemakkelijk en is ook wat prijziger dan de Bafang en dan zijn er ook nog de 'chinezen' waarvan je nooit weet of je nu al dan niet waar voor je geld krijgt.

Iemand ervaring met Turbobike? Daar vond ik deze: http://www.turbobike.be/speed-middenmot ... -dolp.html

Maar ik wacht hun antwoorden nog af ivm maximale rpm, verwisselbaarheid tandwiel,....

Andere tips ook altijd welkom natuurlijk, al denk ik niet dat ik ga informeren bij Flevobike. Hun prijs voor een gaaszitting lag bijna hoger dan de totale kostprijs van de alleweder.
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Middenmotor: pas- of torquegestuurd ?

#23 Bericht door trikelover »

Ik heb al verschillende fietsen gezien die uitgerust waren met de systemen van turbobikes allemaal waren het wel motoren in de wielen. De kwaliteit is zeker niet slecht maar of de middenmotoren goed zijn weet ik niet
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

gentenoare
Junior
Berichten: 69
Lid geworden op: vr 16 okt 2015, 18:04
Postcode: 3040
Fiets: WAW 263
Contacteer:

Re: Middenmotor: pas- of torquegestuurd ?

#24 Bericht door gentenoare »

ik leest bij Bafang dat een speed (voor omwentelingen) en torquesensor voorzien is in de as, dus ergens moeten die omwentelingen toch configureerbaar zijn veronderstel ik.
E WAW 263

Mugtango
Neo Prof
Berichten: 246
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
Postcode: 9860
Fiets: Ice Sprint 26
Locatie: Gijzenzele
Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
Contacteer:

Re: Middenmotor: pas- of torquegestuurd ?

#25 Bericht door Mugtango »

De kogel is door de kerk: ik heb de middenmotor van turbobike besteld.
Alhoewel ze die omschrijven als 'hun' middenmotor kan je die volgens mij op het net terug vinden onder de namen TSDZ2, enerau, BTN, ..... maw blijkbaar kan iedereen die voldoende exemplaren van de Tongshen Bicycle motor betseld er zijn eigen naam aan geven.

De meeste reviews die ik kan vinden zijn heel positief dus ik waag het er maar op.

Het is wel zo dat dit geen progressief systeem is, maw het is niet omdat je harder op je pedalen duwt dat je meer ondersteuning krijgt. daar had ik eigenlijk wel wat op gehoopt en zo'n systeem lijkt mij fantastisch. Je krijgt 4 ondersteuningsniveau's en het verschil zit hem in de totaal geleverde ondersteuningskracht en de reactietijd. turbostand schijnt vinniger te reageren dan de eco stand.

Wordt vervolgd....
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)

Mugtango
Neo Prof
Berichten: 246
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
Postcode: 9860
Fiets: Ice Sprint 26
Locatie: Gijzenzele
Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
Contacteer:

Re: Middenmotor: pas- of torquegestuurd ?

#26 Bericht door Mugtango »

De motor zit er in !!!!

Het inbouwen heeft wat moeite gekost, oa doordat de vrije ruimte tussen trapas en motoronderdelen wel héél nipt bemeten was. Ook zaten enkele bevestigingsschroeven wat in de weg. De enige oplossing om de middenmotor dan meer op de trapas te krijgen bestond er in het motoromhulsel te verwijderen, motor te plaatsen en dan vanuit de andere kant het omhulsel terug te plaatsen. Dit ging niet zomaar in één keer: het was eerder proberen - voorzichtig beetje van de bovenkant van de trapasboom afschuren - proberen - vloeken - beetje bijschuren - .... enfin, je begrijpt het plaatje wel....

Het standaard 48T voorblad heb ik vervangen door eentje met 52T. Nadeel: het oorspronkelijke tandwiel is niet recht maar wat 'naar binnen' geplooid om de kettinglijn zo recht mogelijk te houden. Het nieuwe tandwiel is recht, zodat de kettinglijn nu iets meer naar buiten toe (lees: naar rechts) verloopt. Gezien de grote afstand tussen trapas en derailleur op een velomobiel lijkt mij dit een niet zo groot probleem.

De pedalen !!! Dit is wel een probleem: 170 mm lang. Ik reed met het cranckstel van Alligt (150 mm). Met de pedalen van 170mm blijf ik met de hielen aan de bodem hangen. Plaats ik het cranckstel van Alligt terug dan is de Q-factor net iets te groot en kom ik (vooral rechts) met de voeten tegen de wielkasten. De schoenplaatjes heb ik al maximaal naar buiten toe geplaatst. Iemand enig idee waar ik 150mm pedalen kan vinden die kaarsrecht zijn? (die maw geen/beperkte offset hebben naar buiten toe?) Hoe zijn bijv. de pedalen van Bafang?

De eerste rij-ervaringen: héél positief tot nu toe (los van het schuren tegen de wielkasten met mijn voeten). Er zijn 4 standen: Eco, Medium, Speed en turbo. Zelfs in de eco-stand voel ik al een verschil. Van zodra ik op de pedalen begin te duwen, krijgt de velomobiel ahw een duwtje. Kom ik 'op snelheid', maw neemt de kracht die ik lever op de pedalen af, dan voel ik ook geen ondersteuning meer. Versnelling opschakelen, doorduwen op de pedalen en daar is dat duwtje weer. Het verlies aan kracht bij het steeds optrekken is daardoor sterk minder geworden.

De testritten bestaan eigenlijk enkel uit een 5-tal woon-werk ritten. Toch kan ik al voorzichtig enkele cijfers geven:

tijdsduur ritten : zéér constant, rond de 28 minuten.

Eco-stand: 2Wh/km , Turbo-stand: 5Wh/km (telkens waarden uitgelezen op de CA3)

Na zo'n 100 km de batterij voor de eerste keer weer opgeladen. Mogelijks wat te vroeg, 35,9 V volgens CA, spanning kan waarschijnlijk nog ietsje lager. (doe nu nachtdienst en wou het risico niet lopen op een volledig lege batterij in het naar huis rijden)

Na het vinden van 'smallere' pedalen en het vinden wat wat meer 'test-tijd' misschien een uitgebreider verslag.
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)

Gebruikersavatar
Helen
Public Relations
Berichten: 799
Lid geworden op: vr 18 sep 2015, 14:12
Postcode: 3071
Fiets: WAW 201 en Alpha 7
Contacteer:

Re: Middenmotor: pas- of torquegestuurd ?

#27 Bericht door Helen »

Mugtango schreef:De pedalen !!! Dit is wel een probleem: 170 mm lang. Ik reed met het cranckstel van Alligt (150 mm). Met de pedalen van 170mm blijf ik met de hielen aan de bodem hangen. Plaats ik het cranckstel van Alligt terug dan is de Q-factor net iets te groot en kom ik (vooral rechts) met de voeten tegen de wielkasten. De schoenplaatjes heb ik al maximaal naar buiten toe geplaatst. Iemand enig idee waar ik 150mm pedalen kan vinden die kaarsrecht zijn? (die maw geen/beperkte offset hebben naar buiten toe?) Hoe zijn bijv. de pedalen van Bafang?
Ik heb nu de 155 mm cranks op de Bafang zitten.
Mijn vorige 155 mm cranks (die zonder middenmotor, toen ik nog met de Cyclone reed) pasten niet op de Bafang. Ik heb deze thuis nog liggen.
Die zijn zeker smaller (voor het plaatsen van de Bafang heeft Brecht mijn wielkasten moeten "aanpassen"). Je mag ze hebben, maar ik weet niet of die passen op je nieuwe middenmotor.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Middenmotor: pas- of torquegestuurd ?

#28 Bericht door CapoJan »

In de Orca zitten rechte cranks. Die komen van bij Schlumpf (van de mountaindrives). Geen idee waar je ze zal vinden, want ik zocht er nog niet naar. Eventueel via Flevobike informeren.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Mugtango
Neo Prof
Berichten: 246
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
Postcode: 9860
Fiets: Ice Sprint 26
Locatie: Gijzenzele
Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
Contacteer:

Re: Middenmotor: pas- of torquegestuurd ?

#29 Bericht door Mugtango »

@ Helen: dat is een heel mooi aanbod, maar ik vrees een beetje: de Bafang cranks zitten volgens mij op een vierkante as, zo ook mijn cranks. Als je dan zegt dat jouw cranks niet pasten, dan is natuurlijk mijn eerste vraag: hebben die 'afgedankte' cranks ook een vierkante aansluiting of een ronde? Het aanpassen van de wielkasten had ik ook al overwogen: in een FAW kan je dat gewoon met een rubber hamer. :wink: Gewoon het aluminium wat uitblutsen.

@ Capojan: intussen ben ik idd ook op de cranks van Schlumpf gestoten, nu alleen nog even prijzen en verkooppunten opsnorren.
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)

Mugtango
Neo Prof
Berichten: 246
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:36
Postcode: 9860
Fiets: Ice Sprint 26
Locatie: Gijzenzele
Velomobiel: Alpha 7.2 (2023)
Contacteer:

Re: Middenmotor: pas- of torquegestuurd ?

#30 Bericht door Mugtango »

En dankzij Jan zijn getuigenis kon ik op het volgende ook stoten:

http://shop.flevobike.nl/nl/flevobike-c ... -kaal.html

Ook nog even het antwoord van Helen afwachten. Wordt vervolgd !!!
Optima Dragon - eWAW 337 - Ice Sprint 26 - Alpha 7.2 (nr 208)

Plaats reactie